Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
lsskaarup
Bruger
Oprettet: 17-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 111
|
Emne: Bedste kabling Sendt: 17-Oktober-2009 kl. 23:05 |
Ja, så fik jeg endelig taget mig sammen og købt en digital tuner, mest som test for lige at se om det kunne lykkedes at få signalet ind.
Men jeg er kommer lidt i vildrede over hvordan jeg smartest kobler alt skidtet sammen.
Følgende udstyr har jeg:
Fjernsyn - En gammel spand med 3 scart indgange samt antenne. DVD/VCR - LG V9700 (2 scart, kan dog ikke finde ud af om de begge er in/ud, eller om det kun er den ene som kan det.) Pace parabol reciever - 2 scart (kun udgange?) Strong SRT 5200 - 1 scart
Jeg har så en ide om at kunne samle kablerne sådan, at der kun går ét ind i fjernsynet. Reelt ville det fungere som en monitor, og man slipper for at skifte kanal. Så skulle man kun bruge henholdsvis parabolen eller SRT'en, til at skifte kanal med.
Ville det kunne lade sig gøre, og hvordan?
|
"Jeg har prøvet med gode ord" sagde manden og slog konen med biblen
|
 |
Radiomanden
Platin medlem
Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
|
Sendt: 17-Oktober-2009 kl. 23:10 |
Du har 3 ext enheder, og 3 Scart In på TVet, så der tilsluttes jo en enhed til hvert In. Så det kan vel dårligt være mere simpelt.
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
 |
lsskaarup
Bruger
|
Sendt: 18-Oktober-2009 kl. 01:56 |
Det er jo det jeg helst vil undgå...
For så skal jeg have 3 fjernbetjeninger i gang, når jeg skal på "kanal rundfart". Vælg indgang på tv, skift kanal på DVB-T, vælg anden indgang på tv, skift kanal på parabol.
Kunne jeg nøjes med 2 fjernbetjeninger (DVB-T og parabol), og så kun tænde for tv'et, ville det være meget bedre.
|
|
 |
Houmoller
Bruger
Oprettet: 31-Maj-2007
Point: 129
|
Sendt: 18-Oktober-2009 kl. 09:24 |
Køb dig en Logitech Harmony, eller tilsvarende multifjernbetjening..
|
 |
lsskaarup
Bruger
|
Sendt: 18-Oktober-2009 kl. 12:06 |
Houmoller skrev:
Køb dig en Logitech Harmony, eller tilsvarende multifjernbetjening.. |
Overvejer også det lidt, men er lidt afskrækket af tidligere multifjernbetjeninger. Der har man ikke kunnet gøre alt, som orignale fjernbetjening kunne, samtidig med at de har været nogle batterisvin.
Kan man være sikker på en Harmony kan det hele, uden at der skal skiftes batteri hele tiden?
|
|
 |
Houmoller
Bruger
Oprettet: 31-Maj-2007
Point: 129
|
Sendt: 18-Oktober-2009 kl. 13:24 |
Jeg har skiftet til en harmony ONE, den kan bare det hele :P ellers definerer man bare hvad knapperne skal kunne, ud fra original fjernbetjeningen. Mega nemt.
ONE'en har en ladestation med, som man bare smider den i når man ikke bruger den, så er den altid ladet op. Synes ikke den bruger voldsom meget strøm.
|
 |
Allan Olesen
Guld medlem
Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
|
Sendt: 18-Oktober-2009 kl. 13:57 |
Jeg har en Harmony 555, som kører på almindelige AAA-batterier. Den har lige fået nye batterier for første gang siden anskaffelsen for lidt over et halvt år siden.
Jeg har endnu ikke fundet funktioner på Receiver og TV, som ikke kunne styres af Logitech'en. En del funktioner er dog ikke med i standardopsætningen, så man skal ind i opsætningssoftwaren og tilvælge dem på en ret træls måde.
Men for at komme tilbage til dit oprindelige spørgsmål: Hvad havde du tænkt dig at bruge som SCART-omskifter - er der nogle af dine enheder, som har SCART-input og kan skifte mellem disse? Vil du have TV'et til at tænde automatisk? Kan du regulere lydstyrke i dine andre enheder, eller er du stadig afhængig af TV'ets lydstyrkeregulering?
Jeg tror personligt, at ideen er dødfødt. Du kan evt. sætte en surround-receiver mellem dine modtagere og TV'et og lade denne stå for lydstyrkeregulering og skift mellem modtagere. Men så skal du bruge en fjernbetjening til receiveren, og så er du lige vidt...
Ja, jeg ved godt, at der følger multifjernbetjeninger med til receiveren. Men dem, som jeg har set, er af typen, hvor man først vælger, hvilken fjernbetjening, man vil simulere, før man giver en kommando. Det er til at blive sindssyg af. En ordentlig multifjernbetjening finder selv ud af, hvilket apparat, der skal modtage en kommando, så man ikke skal skifte fjernbetjeningen over på satellit, hver gang man skifter kanal, og over på receiver, hver gang man skal ændre lydstyrken.
Redigeret af Allan Olesen - 18-Oktober-2009 kl. 14:05
|
 |
lsskaarup
Bruger
|
Sendt: 19-Oktober-2009 kl. 22:45 |
Houmoller skrev:
Jeg har skiftet til en harmony ONE, den kan bare det hele :P ellers definerer man bare hvad knapperne skal kunne, ud fra original fjernbetjeningen. Mega nemt.
ONE'en har en ladestation med, som man bare smider den i når man ikke bruger den, så er den altid ladet op. Synes ikke den bruger voldsom meget strøm.
|
Kan den bruges til et mediecenter også? Der står at den er Windows kompetibel, men i bund og grund betyder det jo bare, at man kan koble den til en Windows maskine, men ikke nødvendigvis at den kan styre et Windows mediecenter.
|
|
 |
lsskaarup
Bruger
|
Sendt: 19-Oktober-2009 kl. 22:53 |
Allan Olesen skrev:
Jeg har en Harmony 555, som kører på almindelige AAA-batterier. Den har lige fået nye batterier for første gang siden anskaffelsen for lidt over et halvt år siden.
Jeg har endnu ikke fundet funktioner på Receiver og TV, som ikke kunne styres af Logitech'en. En del funktioner er dog ikke med i standardopsætningen, så man skal ind i opsætningssoftwaren og tilvælge dem på en ret træls måde.
Men for at komme tilbage til dit oprindelige spørgsmål: Hvad havde du tænkt dig at bruge som SCART-omskifter - er der nogle af dine enheder, som har SCART-input og kan skifte mellem disse? Vil du have TV'et til at tænde automatisk? Kan du regulere lydstyrke i dine andre enheder, eller er du stadig afhængig af TV'ets lydstyrkeregulering?
Jeg tror personligt, at ideen er dødfødt. Du kan evt. sætte en surround-receiver mellem dine modtagere og TV'et og lade denne stå for lydstyrkeregulering og skift mellem modtagere. Men så skal du bruge en fjernbetjening til receiveren, og så er du lige vidt...
Ja, jeg ved godt, at der følger multifjernbetjeninger med til receiveren. Men dem, som jeg har set, er af typen, hvor man først vælger, hvilken fjernbetjening, man vil simulere, før man giver en kommando. Det er til at blive sindssyg af. En ordentlig multifjernbetjening finder selv ud af, hvilket apparat, der skal modtage en kommando, så man ikke skal skifte fjernbetjeningen over på satellit, hver gang man skifter kanal, og over på receiver, hver gang man skal ændre lydstyrken.
|
Det var sådan set også bare en gang brainstorming...
Jeg har imellem tiden byttet DVB-T modtageren til storebroderen, SRT 8100, den har 2 scart udgange så det hjælper måske lidt på det. Men den driller, jeg kan ikke finde dens signal over et almindeligt antennestik. Jeg har prøvet at søge på 2 fjernsyn samt VCR uden held. Hvad kan det skyldes?
|
|
 |
Allan Olesen
Guld medlem
Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
|
Sendt: 20-Oktober-2009 kl. 21:32 |
Hvis jeg forstår dig ret, regner du med, at DVB-T-modtageren sender sit billede ud på antenneudgangen, og du kan ikke forstå, at den ikke dukker op i TV'ets kanalliste, når du laver en søgning?
Er du sikker på, at den skal sende billedet ud på antenneudgangen? Jeg ville tjekke manualen for at være sikker, for det er vist ikke ret normalt.
Normalt er antenneudgangen der kun for at tillade signalet på antenneindgangen at passere igennem til TV'et.
|
 |
lsskaarup
Bruger
|
Sendt: 20-Oktober-2009 kl. 22:49 |
Allan Olesen skrev:
Hvis jeg forstår dig ret, regner du med, at DVB-T-modtageren sender sit billede ud på antenneudgangen, og du kan ikke forstå, at den ikke dukker op i TV'ets kanalliste, når du laver en søgning?
Er du sikker på, at den skal sende billedet ud på antenneudgangen? Jeg ville tjekke manualen for at være sikker, for det er vist ikke ret normalt.
Normalt er antenneudgangen der kun for at tillade signalet på antenneindgangen at passere igennem til TV'et.
|
Det har du ret i. Der var selvfølgelig ingen dansk manual med og i den engelsk står der bare connect to tv, og da 5200 kunne tog jeg det bare som en selvfølge at det kunne denne også. Men jeg fandt den danske manual på Strongs hjemmeside, og der står at udgangen er til DVB-T kompetibelt TV eller modtager, så intet for mig modtageligt signal der.
|
|
 |
Radiomanden
Platin medlem
Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
|
Sendt: 20-Oktober-2009 kl. 22:56 |
Modtageren passer selvfølgelig til alle TVer, du får signal fra den via Scart/HDMI, hvis ikke den kan finde kanaler, så er der måske et filter på din TV2 antenne der spærrer for det.
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
 |