|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | ||||
knekker ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 07-August-2008 Status: Offline Point: 22 |
![]() Sendt: 07-December-2011 kl. 11:29 |
|||
Redigeret af knekker - 07-December-2011 kl. 12:04 |
||||
![]() |
||||
tvkartoffel ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
![]() |
|||
Nu kan jeg ikke prale med at have prøvet en masse forskellige modeller og der er andre der har meget mere erfaring end jeg. Jeg har selv brugt Xrites display LT ( samme hardware som I1 Display 2) der nu er udgået. Den virker ellers fint. Sikkert ikke den mest nøjagtige men til gengæld rimeligt hurtig. Den fungerer ligesom de de andre billige modeller med farvede filtre der ældes med tiden og den mister derved langsomt nøjagtigheden. Det er dog under alle omstændigheder lagt bedre end at gøre det på øjemål. Jeg har brugt Calman software. Det er ikke helt stabilt på min PC og det er også lidt sløvt at bruge, men jeg synes det giver gode resultater. Billigste (og sværeste) løsning er at bruge Color HCFR som er gratis med et dispaly LT meter. Det er ikke låst og kan stadig fås på amazon UK.
Dit indlæg står under "tv apparater", men du skriver Monitor. Er det et Tv eller et det en PC monitor du vil kalibrere? Ofte er den medfølgende software ikke ret velegnet til at kalibrere TV med, da den retter sig direkte mod at lave farveprofiler til brug i computere. Det betyder at man, efter hvad jeg har kunnet finde ud af, er bedre stillet ved at bruge 3. parts software (color HCFR, Calman eller f.eks ChromaPure) hvis det er til TV eller projektor til biobrug. Desværre er mange af de nyerer metere låst så de kun kan bruges sammen med den medfølgende software, hvilket betyder at man ofte må købe meteret sammen med de nævnte 3.parts software. Dette gælder f.eks for colormunki display der ellers skulle være god og økonomisk. Den kan købes i en OEM udgave direkte hos calman eller ChromaPure. Jeg har selv brugt Calman som giver glimrende resultater, selvom heller ikke er helt stabilt på min PC og det er også lettere sløvt. Jeg har også brugt Color HCFR, som også er fint. Nu skriver du ikke hvad dit budget er så det er lidt svært at komme med noget konkret. Der findes andre modeller der ikke er låst, bla xrite i1 pro. Den koster noget mere. Det virker direkte med med Calman og color HCFR og det bruger ikke farvede filtre der ældes. Dette meter bruges bla af nogle professionelle. Jeg har læst mig til et det er lidt langsomt at bruge, men jeg ved ikke hvor slemt det er. Desværre er det lidt af en jungle at finde ud af hvd der virker med hvad. Det nemmeste er at købe en pakke direkte hos chromapure eller calman, men det er også pænt dyrt. Jeg har langt fra det komplettet overblik så hvis der ikke kommer bedre svar end mit, vil jeg foreslå dig at oprette en tråd på avsforum.com eller avforums.com. Der tror jeg der er større schance for at få et præcist svar. EDIT: ARGH!. Jeg kan se at det er en PC monitor. Det har jeg ikke meget erfaring med, men jeg er sikker på at I1 display pro, colormunki photo eller en colorkunki display alle sammen vil være OK, alt efter ambitionsniveau og budget. MVH Redigeret af tvkartoffel - 07-December-2011 kl. 12:28 |
||||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |