recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Begyndelse til indbygning...
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBegyndelse til indbygning...

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2011 kl. 22:31
Oprindeligt skrevet af HT HT skrev:

Jeg havde for længe længe siden set en der havde lavet det selv samme (muligvis har han brugt indbygnings højtalere) og tænkte det der må jeg bare have. Om jeg kan finde det nu, nope, men har et billede i mit hoved. 

Denne her!
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=93685&title=ridderdk-stue-bio
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2011 kl. 08:48
Køb en gipsplade, 4 meter reglar (45x95mm) og evt. en rest 18-22mm krydsfinér/mdf/spånplade.

Lav et hul der passer til din ene højttaler + pladetykkelsen(hvis du gør det ordentligt, kan du jo bruge den i den kommende væg).

Montér et stykke af træet på ved underkanten af gipspladen, lav to fødder som går på tværs, montér et stykke af træet ved underkanten af hullet til højttaler, montér pladen som du har tilpasset størrelsen på højttaleren ovenpå træet.

Lyt og se om det ødelægger lyden fra din højttaler, gør dette ikke, vil jeg heller ikke tro en færdig væg vil.

Principskitse:

Redigeret af Hans j - 29-April-2011 kl. 09:13
Til top
HT Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 26-April-2011
Sted: Valby
Point: 9
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2011 kl. 08:50
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jeg havde for længe længe siden set en der havde lavet det selv samme (muligvis har han brugt indbygnings højtalere) og tænkte det der må jeg bare have. Om jeg kan finde det nu, nope, men har et billede i mit hoved. 

Denne her!

Nej, siden var ikke fra DK. Men ideen var nogenlunde den samme. Han havde dog en hævet spisestue og brugte så den halv væg der var op imod der til at bygge ud i. Boligen var som bygget til det :)

Men der findes rigtig mange fede udformninger. Syntes at rigtig mange husker at tænke på detaljerne ved deres design. Specielt hvad gælder lys. I like...

/HT
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2011 kl. 09:09

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Denne her!

Nej, siden var ikke fra DK. Men ideen var nogenlunde den samme. Han havde dog en hævet spisestue og brugte så den halv væg der var op imod der til at bygge ud i. Boligen var som bygget til det :)

Men der findes rigtig mange fede udformninger. Syntes at rigtig mange husker at tænke på detaljerne ved deres design. Specielt hvad gælder lys. I like...

/HT

Lyder som en jeg engang så ovre på Hifi4all. Det var såvidt jeg husker med rigtige indbygninghøjttalere, var kun subwooferen der ikke var indbygget. Reciever osv stod i et indbygget skab med ventilation.
Til top
HT Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2011 kl. 10:03
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Køb en gipsplade, 4 meter reglar (45x95mm) og evt. en rest 18-22mm krydsfinér/mdf/spånplade.

Lav et hul der passer til din ene højttaler + pladetykkelsen(hvis du gør det ordentligt, kan du jo bruge den i den kommende væg).

Montér et stykke af træet på ved underkanten af gipspladen, lav to fødder som går på tværs, montér et stykke af træet ved underkanten af hullet til højttaler, montér pladen som du har tilpasset størrelsen på højttaleren ovenpå træet.

Lyt og se om det ødelægger lyden fra din højttaler, gør dette ikke, vil jeg heller ikke tro en færdig væg vil.

Principskitse:

Det var lidt det der var tanken faktisk, men så bare lige med et cover foran for at skjule det pænest muligt.

hvis man laver en isoleret kasse inde i væggen, tror i så ikke man kan holde styr på lyden på den måde? Ved godt at det kræver lidt test, men SPT analyse?

(SPT = Slag på tasken)

/HT
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Point: 985
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2011 kl. 10:34
Jeg overvejede at indbygge mine Monitor Radius 220 ind i min indbygningsvæg og spurgte bl.a om overvejelser om dette på hif4all.
Den generelle holdning var , at det kan man sagtens gøre uden lyden tager skade, en mere skinger lyd kunne man risikere. Jeg droppede det dog da jeg opgav at finde en fornuftig måde at få et gitter foran højttalerne, kunne simpelthen ikke finde nogen steder hvor man kunne købe et gitter beregnet til formålet , og hvor man selv kunne angive målene og købte istedet deciderede indbygningshøjttalere.

Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2011 kl. 12:13

Det var lidt det der var tanken faktisk, men så bare lige med et cover foran for at skjule det pænest muligt.

hvis man laver en isoleret kasse inde i væggen, tror i så ikke man kan holde styr på lyden på den måde? Ved godt at det kræver lidt test, men SPT analyse?

(SPT = Slag på tasken)

/HT

Nu var det her kun til testning af den store baffle(frontflade) du får.

Efterfølgende kan du så bygge en "rigtig" væg op, hvis det lyder godt i dine ører.

Til frontcover kan du lave hullet en anelse større, sætte en liste på bagsiden af væggen. Så køber du noget hvidt højttalerstof f.eks. her, laver en ramme af lister der passer ind i hullet, hæfter højttalerstoffet på rammen. Du kan evt. også nøjes med noget hvidt stof fra f.eks. IKEA eller stof 2000, men hvor meget det vil påvirke lyden er så en anden sag.
Til top
michael79 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Februar-2009
Sted: Denmark
Point: 258
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2011 kl. 12:41
Til top
crypternical Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-April-2010
Sted: Danmark
Point: 94
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2011 kl. 18:40

Efter at have læst tråden skulle jeg faktisk også lige til at give et link til min egen råd (: men Michael79 kom først Thumbs Up

Til top
HT Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2011 kl. 00:14
Jeg er også faldet over dit setup en snes gange før det blev linket her. Ideen er jo præcis den samme, dog med den forskel at jeg ønsker at beholde de speakers jeg har. Skulle jeg montere en model magen til dine, så er det vidst ikke længere en "low budget" løsning :)

Men store thumbs up, dit setup er mega fedt.

/HT
Til top
crypternical Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-April-2010
Sted: Danmark
Point: 94
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2011 kl. 01:58
Takker glæder mig at få credit for ens arbejde (:
Til top