recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Begynderhjælpe søges (højttalere)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBegynderhjælpe søges (højttalere)

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Lupo8 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 08-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 43
Direkte link til dette indlæg Emne: Begynderhjælpe søges (højttalere)
    Sendt: 15-Maj-2005 kl. 14:09

Hej

Jeg skal til at flytte og får endelig plads til at have nogle ordnetlige højttalere stående. Jeg regner med at købe et sæt Jamo højttalere (Jamo E-7 Serie 5.1 Surround Set) som består af:
2 x E 770 light apple
2 x E 700 light apple
1 x E 7CEN light apple
1 x E 7SUB light apple
  

Jeg ved dog stort set intet om højttalere og tilslutning af disse. Jeg har købt mig en Marantz 5400 OSE receiver (mener den hed sådan) - hvorefter jeg ønsker at tilslutte højttalerne til følgende enheder:
TV
DVD-optager
DivX-afspiller
Sat-modtager
Computer

Det store spørgsmål for mig er nu hvilke kabler jeg får brug for og hvilken kvalitet af kabler jeg skal vælge? Skal jeg ud og købe højttalerkabel eller følger det med til et relativt dyrt sæt højttalere som det Jamo-sæt jeg omtaler? Hvis ikke, hvilket kabel skal jeg så købe, hvad skal jeg være særligr opmærksom på og hvorfor?
Hvis bare jeg køber en rulle med 50 m. højttalerkabel, så får jeg vel også brug for nogle stik og noget værktøj til at samle det med osv?

Hvad skal jeg bruge af kabler til at forbinde de fem nævnte enheder med receiveren og dermed højttalerne?

På forhånd mange tak!

Med venlig hilsen
Lupo8

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2005 kl. 15:34

På din Reciver kan du klart se hvilken højttaler der skal tilsluttes på den enkelte terminal, brug et kabel af god kvalitet.

De enheder som du ønsker tilsluttet, tilsluttes de relevante indgange på reciveren. Til DVD optager skulle der være en optisk eller coaxial tilslutning, og du har sikkert også den mulighed på din Sat. Reciver. Kabler hertil er specialkabler. Til PC fås lydkortkabler i forskellig længde fra1,5 - til 10M, den resterende del af udstyret tilsluttes med alm. Phonokabler, de fås også i forskellige længder. Brug også her kabler af god kvalitet. 

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
rase9 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 30-April-2005
Status: Offline
Point: 36
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2005 kl. 15:41

Hej med dig, og tillykke med dine nye højtaler

Det er en rigtig god ting, at købe nogle gode højttaler kabler, Da man siger at det udgør omkring 15 % af et godt surround anlæg. Jeg vil sige at omkring 500-700 kr skal bruget til højtaler kabler. Det hjælper jo ikke nået at bruge 10000 kr på højtaler, og kun 50 kr. på kabler. Jeg har selv kabler fra Dali som kan købes i hifiklubben.

det næste du skal have er et godt scart-kable med RGB. Det koster omkring 250 kr.

så skal du have et koaxial kable eller et optisk kable. som koster omkring 300 kr.

Jeg ved ikke rigtig med de andre enheder. Så det kan være at der er nogle andre der ved det.

håber du kan bruge det til noget.

rasmus

Til top
Lupo8 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 08-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 43
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2005 kl. 23:20

Tak for jeres hurtige svar!

Jeg er ikke helt klar over, hvad man skal gå efter ved køb af højttalerkabler, men jeg fandt denne oversigt hos itbutikken:
http://www.itbutikken.dk/ms/1/7/743/0/0.htm

Hvilket kabel vil I anbefale mig at købe? Og hvordan er prisniveauet hos itbutikken sammenligne med andre steder?

Hvis man køber en rulle kabel, skal man så ikke også købe nogle stik og noget værktøj, der er jo seks højttalere som alle skal forsynes med kabel.

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2005 kl. 09:16

 

 Priserne er nok nogenlunde ens. Sandberg´s produkter er OK. Som du kan se bagpå højttalerne skal man ikke bruge nogen stik, du skal bare afisolere enden af kablet og sætte den ind i klembøsningen og så er den hjemme. Husk at forbinde kablet ens på både højttaler og Reciver.  

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Lupo8 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 08-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 43
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2005 kl. 15:43

Jeg har ikke højttalerne hjemme endnu, derfor kan jeg ikke se bag på dem  .

Jeg skal lige være helt sikker på hvad du mener med "Husk at forbinde kablet ens på både højttaler og Reciver" ?

 

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2005 kl. 16:10

+ til + og - til -. Den ene leder er mærket med enten en Rød eller Sort stribe.

 

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Lupo8 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 08-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 43
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2005 kl. 16:57
Ok, tak for det.
Til top
Lupo8 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 08-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 43
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2005 kl. 01:00
Hvad bruger man egentligt de konnektere til som også er på den side jeg linkede til (der er to forskellige)?
Til top
Mckay Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 13-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2005 kl. 02:18

Jeg kan kun tilslutte mig de betragtninger som Claes fremlægger !!!

Jeg vil dog tilføje at tilslutningen af de "gode højtaler kabler" i et i en "klemmebøsning" bag på højtaleren ligesom sætter prikken over i'et

 

 

Til top
rase9 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 30-April-2005
Status: Offline
Point: 36
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2005 kl. 11:28

Det kommer jo også and på hvad for nogle højttaler man har, personligt vil jeg da gerne give lidt flere penge på kabler når jeg har købt dyre højttaler. For det lyder sku bedre.

Rasmus

Til top
Lupo8 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 08-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 43
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2005 kl. 22:37

Det er godt nok et lidt andet emne:

Hvis man køber sådan en tingest som den her:
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=77 775&item=5773126884&tc=photo

Vil ens TV, DVD, computer osv. så have større sandsynlighed for at overleve i forbindelse med lynnedslag, som jo kan medfører "elektrochok" i den slags elektronik?


Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu