recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Begyndersæt?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBegyndersæt?

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2010 kl. 19:03
Jeg købte en Optoma HD65 brugt for netop at prøve om en projektor var noget for mig. Som lærred benytter jeg en gipsplade løsning, og det synes jeg står rigtig godt. Også sammenlignet med de lærreder jeg har set i hifi-klubben. 

Konklusionen er så blevet at det er rigtig fedt, så når pæren er gået død skal jeg ha et vildere setup Tongue
Til top
Strange Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-Marts-2008
Point: 3199
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2010 kl. 19:04
Du har ret... Men KAN man overhovedet se noget på sådan et lærred som det fra Harald Nyborg...? Jeg tænker på hvis det er bælgmørkt eksempelvis... Og findes der en projektor som man ikke behøves skrue i loftet... Altså en der kan tages frem når den skal bruges?
Til top
Strange Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2010 kl. 19:21
Skal en projektor egentlig hænge i en bestemt højde fra væggen eller loftet, eller kan man hænge den som man vil og stadig få fint billede på? Jeg vil gerne have den jeg nu engang måske finder så langt op til loftet som muligt.
??

Jeg holder mig nok væk fra den fra Harald Nyborg :)

Redigeret af Strange - 24-Februar-2010 kl. 19:25
Til top
betho Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 10-Juli-2008
Point: 318
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2010 kl. 19:48
Oprindeligt skrevet af Strange Strange skrev:

Du har ret... Men KAN man overhovedet se noget på sådan et lærred som det fra Harald Nyborg...? Jeg tænker på hvis det er bælgmørkt eksempelvis... Og findes der en projektor som man ikke behøves skrue i loftet... Altså en der kan tages frem når den skal bruges?

Sådan et lærred er lige så godt, som en hvid væg eller bagsiden af en voksdug. Smile 
Jo mørkere man kan få et rum, desto bedre fremstår farverne i et projektorbillede.

En projektor SKAL ikke skrues fast i loftet. De små projektorer, typisk 720P eller derunder, er typisk nemme at stille væk. De større 1080P projektorer er lidt mere komplicerede at slæbe rundt på. Dog er det en stor fordel at have den hængende, idet du ikke skal indstille den hver gang du vil se film. Og hænger den under loftet, er den ad vejen og lider ikke overlast af at blive slæbt rundt på.
Til top
betho Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2010 kl. 19:57
Oprindeligt skrevet af Strange Strange skrev:

Skal en projektor egentlig hænge i en bestemt højde fra væggen eller loftet, eller kan man hænge den som man vil og stadig få fint billede på? Jeg vil gerne have den jeg nu engang måske finder så langt op til loftet som muligt.
??

Jeg holder mig nok væk fra den fra Harald Nyborg :)

Det kommer helt and på projektorens indstillingsmuligheder. En gylden tommelfingerregel siger, at hvis projektoren hænger i loftet, så skal top linse flugte med toppen af billedfeltet på lærredet. Dette gælder dog ikke alle projektorer.

En anden ting, der kan spille ind er, hvor højt du har til loftet. Dette kan afgøre om hvorvidt du skal bruge Keystone korrektion (hvis det forefindes på projektoren). Keystone er noget man typisk vil bruge, hvis man vælger at hænge en projektor op under loftet, og så lade den pege ned mod billedefladen, derved skaber du et trapezformet billede, som korrigeres vha. keystoning. Dette er så absolut IKKE at foretrække. Undgå det hvis du kan.
Nogle projektorer, typisk de lidt dyrere, har lens shift, hvilket vil sige at de kan flytte billedet op og ned, uden at det går væsentligt ud over kvaliteten. Derved kan man flytte billedet nedad, uden det bliver trapezformet. Der er dog grænser for hvor langt ned billedet kan komme - meget forskelligt fra projektor til projektor.

Vær også opmærksom på, at en projektor ikke kan placeres fuldkommen valgfrit ifht. billedestørrelse. Billedestørrelsen afhænger af, hvor langt projektoren hænger fra lærredet.
Se denne "Projection Calculator", hvor du kan vælge forskellige projektormodeller, og se hvilken billedestørrelse de kan lave på forskellige afstande. http://www.projectorcentral.com/projection-calculator-pro.cfm
Til top
Strange Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2010 kl. 21:50
Til top
Sixon Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 16-December-2009
Point: 40
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2010 kl. 09:08
Du skal selv se dem i virkeligheden.
Begge dem du kigger på er DLP, så du kan være (ligesom mig) sart over for regnbueeffekt.

Så book en demo af begge projektore.
Derefter kan du jo selv bedømme hvilken, du selv er mest til. Eller om du skal kigge på noget LCD i stedet for.

Til top
Strange Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2010 kl. 13:13
Ja, skal se dem hvis det er... Men kunne være rart at høre om nogen ved om det er OK projektorer til en nybegynder inden for projektorer. Jeg vil helst ikke give mere.

Redigeret af Strange - 25-Februar-2010 kl. 13:13
Til top
betho Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2010 kl. 14:45
De er jo begge udmærket begynderprojektorer. :o) Og du skal ud og se dem i aktion.
Til top
Strange Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2010 kl. 14:52
Skal jeg også, men vil gerne hvilken I ud fra specs finder bedst? :-)

Besides....Disse ville også kunne bruges til at stille på et sofabord når man skal bruge den og køre billedet op på et lærred på fødder ikke?
Til top
Strange Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2010 kl. 19:25
Ingen der kan svare på sidsnævnte spørgsmål. Den ene kontra den anden?
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu