recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Behov for kablet forbindelser i nyt hus?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Behov for kablet forbindelser i nyt hus?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
JensJ200 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 09-September-2012
Status: Offline
Point: 316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JensJ200 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Behov for kablet forbindelser i nyt hus?
    Sendt: 28-Januar-2016 kl. 09:36
Vi skal snart bygge nyt hus, og jeg skal derfor have valgt, hvor jeg gerne vil have kablet netværksstik i huset.

Fremtiden er helt sikkert trådløs, og inden for få år er vores Wifi sikkert blevet meget bedre. Jeg er derfor noget i tvivl om, hvor det er nødvendig at trække kablet forbindelser i et nyt hus.

Jeg er endt med at der kun skal trækkes kablet forbindelser til:
- Acces points
- Streaming boks ved TV’et
- NAS

Alt andet som højtalere, computere, printere osv. har jeg tænkt mig at køre via Wifi. Er det et dumt valg?

De sparet penge på at trække kabler vil evt. kunne bruges på en god router og acces points.
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2016 kl. 09:53
Det ville jeg bestemt sige er et dumt valg.
Men jeg er måske lidt konservativ. Jeg er ikke enig i at fremtiden kun er trådløs. Uanset teknik er en kablet forbindelsen altid bedre. Og ved at trække tomrør ud så mange steder som muligt. har du altid muligheden for at fylde noget i dem når det skal bruges. Hvis du ikke gør det, har du afskåret dig selv for muligheden for at sparer få tusinde kroner.

Jeg selv har netop lavet et nyt soveværelse, her er trukket tomrør til alle mulige og umulige placeringer. Mere eller mindre i hvert fald. Sådan at man har mulighed for ekstra stikkontakter, højtaler udtag, netværkstik, eller hvad man nu kunne forestille sig med tiden.

I stedet for at trække antenne kabler ville jeg trække CAT6 kabler, og installere med IHC Net modul i teknikrum så kan du selv vælge om kablet skal bruges til tv, telefon eller netværk.

Men min grundlæggende holdning er også, hvis kabel er en mulighed så bør det bruges.

Redigeret af fiskerendk - 28-Januar-2016 kl. 09:57
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5357
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2016 kl. 10:41
Oprindeligt skrevet af JensJ200 JensJ200 skrev:

Fremtiden er helt sikkert trådløs, og inden for få år er vores Wifi sikkert blevet meget bedre. 
Selvom WiFi teknikken måske bliver bedre, så bliver krav fra hurtige streaming tjenester med højere båndbredde større, og dermed bliver trængslen i luften også meget større. Wink

Så til stabile forbindelser er kabler absolut at foretrække. 

Mvh. JørgenT
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Februar-2014
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2016 kl. 12:55
Jeg er helt enig, uanset hvor praktisk trådløst netværk er, så vil det aldrig kunne hamle op med kablet netværk i hastighed og stabilitet.

Sørg for at få trukket Cat6 over hele hytten. Minimum to stik i hvert rum, og gerne flere.

Husk at det ikke kun kan bruges til netværk, men også til f.eks. lyd og HD-video (HDBaseT).
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Point: 3850
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2016 kl. 15:57
Også helt enig. Tænk på at med det antal trådløse enheder man kan risikere at ende op med kan det trådløse blive en flaskehals.
Hos mig kører TV, HDD optager, PI, ATV3, PS3, MacMini, NAS, HDHomeRun med kabel. Så det er telefoner, tablets, bærbare og Squeezebox der kører trådløst.
Jeg skal lige have taget mig samme til at få trukket kabel ind på sønnens værelse (coax som ikke bruges skal erstattes med CAT6) så hans stationære også kører kabel. Hans maskine alene belaster altså en hel del når han sidder og spiller, skyper og har youtube kørende samtidig!

Redigeret af kim.t - 28-Januar-2016 kl. 15:59
Til top
affer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 24-Maj-2009
Sted: Denmark
Point: 356
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér affer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2016 kl. 16:43
Jeg har to netstik flere steder i hytten, og alle steder er mindst et af stikkene i brug. så som alle andre, træk kabel, i det mindste tomrør... jeg har den indstilling, alt der er stationært, det får så vidt muligt et netkabel i her i hytten. så kun mobiler og bærbare et på netværket via wifi.< ="text/" ="safari-extension://com.ebay.safari.myebaymanager-QYHMMGCMJR/730ab647//helpers/preHelper.js">
og som andre: træk dem alle ud i et teknik skab, så kan du altid patche dem op efter behov. men slå tanken ud om at alt bliver trådløst, det kommer du til at fortryde
Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Til top
The_Joshua Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-Juni-2010
Sted: Danmark
Point: 157
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér The_Joshua Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2016 kl. 14:00
Jeg har den holdning, at trådløs er et supplement, ikke et alternativ. Man kan jo få behov for at udvide det trådløse, uden kabel går den ikke. Mit nybyggede hus kræver eks to acces points. Der er kablet til dem. Jeg har mindst 2xgange netværk i alle rum, det ene er så anvendt til antenne vha. IHCnet.

Jeg ville kable til alle rum, det burde ikke være en kæmpeudgift i nybyg, medmindre elektrikeren ser sit snit til at skrue prisen for højt.
Til top
Bconrad Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Maj-2006
Sted: Ry
Point: 616
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bconrad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2016 kl. 21:46
Hvis du har surround så ville jeg også få et tomrør til højttalere. Jeg fortryder at jeg ikke fik trukket rør til kabel.

Jeg har også den holdning at alt stationært skal helst kables og har tomrør i alle rum. Dog har jeg kun trukket kabler ind til stuen pt og mangler det såmænd ikke andre steder.
Til top
larsvj Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 15-Juli-2006
Sted: DK-2830
Point: 431
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér larsvj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2016 kl. 10:48
Familien har bygget nyt hus, tomrør i alle rum på op til 1" der går til loftrum, elektrikeren var ved at få "knubber" af alle de rør, i dag er familien glade for alle de rør, samt Sonos højtalere, i loft, i køkken & gangarealer...
* Sony KDL-46WE5W * OPPO BDP-83SE * YouSee Boxe * Yamaha RX-A1010 *
* Center: D A T HjemmeFusk * Front: Beolab 3 * Bag: JBL One *
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu