recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Below Zero Theater
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Below Zero Theater

 Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
BelowZero Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Februar-2021
Status: Offline
Point: 52
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BelowZero Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2021 kl. 11:30
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Du skal lytte til Erskine her :) 

Undrer mig med sub placering... Hjørnerne er sjældent hvor du vil have subs hvis du vil have fornuftig bas på tværs af dine sæder. Er det Erskine planen som har specificeret det?

Hej Jonas

Dennis havde dem også i hjørnerne. Det er okay pga det boost det giver, men Thomas har dem HELT i hjørnet.

Hvis det bare var en sub kunne man nok flytte den rundt og høre hvor det var bedst, men med 2 er det et problem at de ophæver hinanden. 
Til top
henningdalgaard Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-September-2004
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 1665
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér henningdalgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2021 kl. 12:18
da jeg læste en masse om placering af to sub, var den bedste placering (lidt overraskende) midt på de to længste vægge - og næstbedst var foran væggen med skærmen, ud mod hjørnene hvis man ville have en lille boost.
Til top
BelowZero Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Februar-2021
Status: Offline
Point: 52
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BelowZero Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2021 kl. 12:45
Oprindeligt skrevet af henningdalgaard henningdalgaard skrev:

da jeg læste en masse om placering af to sub, var den bedste placering (lidt overraskende) midt på de to længste vægge - og næstbedst var foran væggen med skærmen, ud mod hjørnene hvis man ville have en lille boost.

Jeg har nok ikke friheden til at placere dem andre steder end på "scenen". 
Til top
Koppen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 18-November-2020
Status: Offline
Point: 11
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Koppen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2021 kl. 17:03
Oprindeligt skrevet af BelowZero BelowZero skrev:



Takker Smile

Jeg tror hans grundholdning er at der ikke skal laves så meget i rummet fordi "room perfect" laver arbejdet bedre uden. Hvis der er lavet for meget akustisk dæmpning osv, så kan den gøre mindre ved det.
Min egen holdning er at Dennis Erskine normalt ved hvad han laver, og jeg vil tro at et akustisk optimeret rum må være bedre. Jeg er sikker på at MP-50 så gør det bedste ved det "sidste".
Thomas sagde at subs altid skal stå helt inden i hjørnet. Så min 2 står helt op ad væggen.

Jeg er ikke tilfreds med bassen. Lige nu kører jeg med 2 stk. Amedeus Sub100 med en miniDSP foran. Jeg synes heller ikke det hjalp.

Hej Claus 

Tak for din tilbagemelding.

Jeg er selv i gang med et kælder projekt. Mit rum har desværre ikke de samme dimensioner som dit, 
det måler 3,8m x 4,8m x 2m. Til en start bliver det et stereo setup, også inden for en overskuelig fremtid bliver det et surround setup. 
Fordi jeg spørg, er fordi jeg ligeledes bruger udstyr fra Lyngdorf, og er i tvivl om hvor meget jeg skal gøre. Men jeg tænker et tykt væg til væg tæppe til en start, også se hvordan det kommer til at lyde. Jeg er ligeledes bange for, at jeg dæmper rummet for meget med gulvtæppet?
Er det muligt at sende private beskeder på forumet? :)


Redigeret af Koppen - 25-Marts-2021 kl. 17:07
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2021 kl. 12:58
wauw ser bare gennemført ud. Clap
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
BelowZero Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Februar-2021
Status: Offline
Point: 52
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BelowZero Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2021 kl. 13:51
Oprindeligt skrevet af Koppen Koppen skrev:

Hej Claus 
Tak for din tilbagemelding.

Jeg er selv i gang med et kælder projekt. Mit rum har desværre ikke de samme dimensioner som dit, 
det måler 3,8m x 4,8m x 2m. Til en start bliver det et stereo setup, også inden for en overskuelig fremtid bliver det et surround setup. 
Fordi jeg spørg, er fordi jeg ligeledes bruger udstyr fra Lyngdorf, og er i tvivl om hvor meget jeg skal gøre. Men jeg tænker et tykt væg til væg tæppe til en start, også se hvordan det kommer til at lyde. Jeg er ligeledes bange for, at jeg dæmper rummet for meget med gulvtæppet?
Er det muligt at sende private beskeder på forumet? :)

Jeg tror absolut ikke gulvtæppe dæmper for meget. Men jeg har hørt at der er meget forskel på at designe et rum til 2 kanal, eller multi kanal. Men jeg tror det er meget præget af religion.

Jeg tror ikke det er muligt med private beskeder. Især ikke for os "nye".

Mvh Claus
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2021 kl. 14:20
Oprindeligt skrevet af BelowZero BelowZero skrev:

... jeg har hørt at der er meget forskel på at designe et rum til 2 kanal, eller multi kanal. Men jeg tror det er meget præget af religion.

Der er absolut en masse religion forbundet med hvordan man helst behandler akustik, men faktum er at lyd reflekterer, hvilket de fleste eksperter er enige om er en god ting, når det handler om at lytte til stereomusik, og en dårlig ting når man ser multikanals film. Så ja, der er forskel.

Lige hvad angår tæpper, så ruller jeg personligt de yderste to tæpper forrest i min bio sammen, når jeg en sjælden gang får lyst til at høre musik. De er dog strengt nødvendige til film.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
BelowZero Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Februar-2021
Status: Offline
Point: 52
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BelowZero Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2021 kl. 15:14
Hej Jacob (tror jeg)

Sjovt nok husker jeg det omvendt. Jeg har lige ledt efter det i de 20 år gamle emails. Men jeg mener at huske at Dennis forklarede at et 2-kanals setup var meget mere dæmpet end multi kanal. Ved multi kanal designede man efter RT60. Jeg kan godt finde RT60 i en enkelt email, men ikke forklaringen. Måske kan google hjælpe.
Der var også en forklaring på hvorfor der skulle bruges to forskellige materialer til det akustiske design. InsulShield Plus under ørehøjde, og det hvide pladevat over. Jeg ved at folk elsker at diskutere det på AVSForum med Dennis. Jeg stoler bare på at han ved hvad han gør, og jeg tager nogle andre kampe der nok er lidt lettere at vinde Smile 

Mvh Claus

Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2021 kl. 07:33
Personligt er jeg mere til at teste forskellige ting og derudfra vurdere, hvad JEG synes lyder bedst, og ikke hvad andre siger lyder bedst eller siger er mest rigtigt. Det ville jeg ønske at flere gjorde Smile Jeg ved f.eks. at mange blindt følger Ethan Winer's råd om "dæmpning, dæmpning, dæmpning!" men skulle aldrig selv gøre det.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
BelowZero Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Februar-2021
Status: Offline
Point: 52
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BelowZero Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2022 kl. 14:36
Hej alle

Har lige opdateret første indlæg med billeder så det ikke længere kun er links.

Det der er sket siden sidst er:

- "Næsten" al lys er skiftet til Zigbee så alt undtagen ropelight er LED. Det er både godt og skidt. Det sparer strøm og varmer ikke så meget i rummet. Men til gengæld regulerer det i ryk, og selv 1% (som er minimum) er stadig meget lys.

- Jeg har haft Lyngdorf forbi for at måle rummet ud. Det var meget lærerigt og en super hyggelig aften. Det resulterede i at mine SVS eller Amedeus Sub 100 basser ikke var gode nok.

- Lyngdorf MP-50 er opdateret til MP-60 2.1

- Jeg har skiftet forstærkeren til basserne ud med en ICEpower forstærker med 2 x 1000W.

- 2 nye Lyngdorf BW-20 basser er kommet til.

Jeg håber julemanden kommer med udstyr så jeg selv kan måle rummet og justere det inden Lyngdorf Room Perfect bliver sluppet løs.

Jeg ved godt jeg lovede at lave link til konstruktionsbilleder. Jeg har ikke glemt det!

Mvh Claus
Til top
nicoleise Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-November-2022
Status: Offline
Point: 62
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nicoleise Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2022 kl. 16:41
Oprindeligt skrevet af BelowZero BelowZero skrev:

Har lige opdateret første indlæg med billeder

Det skal du have tak for. Er ny herinde, og det er et fedt og spændende projekt at læse om. Du har lavet mange fede detaljer, og ordet gennemført dækker jo dårligt nok. Inspirerende, tak for det.

Oprindeligt skrevet af BelowZero BelowZero skrev:

Men til gengæld regulerer det i ryk, og selv 1% (som er minimum) er stadig meget lys.

Minimum kan man sjældent flytte på med gode resultater, men hvis den rykvise dæmpning generer dig, kan det ofte afhjælpes i programmering.

Det skyldes typisk forkerte kommandoer, fx at man sender de ønskede rå værdier til pæren. Der er derved brug for at sende kommandoer enormt hyppigt, for at det opleves flydende. Typisk flere, end protokollen kan håndtere. 

I stedet kan man ofte opsætte produktet, fx til at en "dæmp til" kommando altid skal ske med en rampetid på X, så sker interpoleringen i pæren i stedet. Man kan også typisk bruge scener/scenarier i stedet, da de også typisk kan opsættes med en lysværdi og en dæmpetid. 

Det kan også skyldes, at styresystemet ikke kan sende kommandoer hurtigt nok, eller styresystemets adfærd, fx om det sender kommando onRelease eller løbende onTouch.

Kan det ikke udbedre problemet, kan man overveje at opsætte både relativ og absolut dæmpning i sit system, hvis det kan opsættes sådan. Relativ dæmpning er typisk smooth, fordi lampen får besked om at dæmpe fx -12,5 %, og inden den er færdig, er en ny besked sendt. Og så kan du bruge absolut til, når du VIL have præcis 76% lys på. 

Det kan også, med nogle produkter og protokoller, simpelthen ikke gøres bedre. Men det er værd at eksperimentere med, og der er typisk flere løsningsmuligheder.
Til top
BelowZero Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Februar-2021
Status: Offline
Point: 52
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BelowZero Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2022 kl. 11:46
Tak for feedback. Jeg bruger et Crestron modul: https://shop.ultamation.com/index.php/product/92-philips-hue

Jeg bruger stort set kun scener, men hvis lyset på væggene er på 10% og skal dæmpe til 0% i løbet af 20 sekunder bliver det i ryk.
Jeg skal lige prøve at checke om det måske er de pærer der sidder på væggen der er problemet. De er meget irriterende da de ofte går i skoven. Så skal de skues løs og i igen for at virke. Jeg kan ikke huske om Osram pærene i loftet gør det samme.

Mvh Claus
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 3456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu