recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Bang & Olufsen
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Beolab 5 og Beosound Core i kombination med Beovis
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Beolab 5 og Beosound Core i kombination med Beovis

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
millemis Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1791
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér millemis Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2020 kl. 23:32
Oprindeligt skrevet af niklasfin niklasfin skrev:

@millemis

Tak for ærligheden.

Avanten er lang tid om at tænde - og slukker ikke umiddelbart automatisk, når streamingen stopper. Det tænker jeg giver et unødigt stort strømforbrug.

Jeg vil meget gerne høre dine tips til hvordan Avant'en kan anvendes som styreenhed/lydprocessor.

Som jeg forstår det, kan jeg via Produktintegrations menuen få Core og Avant til trådløst at tale sammen. Det er smart nok, men:
1. Det tænder TV'et, som jeg ikke gider vente på
2. Det kører musik i surroundmode som standard, dvs. du via fjernbetjening skal lave det om til stereo i højtalergrupper på Avant'en, hvilket er bøvlet
3. Det slukker først TV'et længe efter, at du er stoppet med at spille musik

Jeg kan nok leve med pkt. 1 og 3, men pkt. 2 har jeg brug for et råd til - hvis det findes. Jeg vil gerne opnå at jeg ikke skal bruge mine One-fjernbetjening til at tænde/slukke med og pille i højtalergruppe-indstillinger.

Det kan også være du tænker det helt anderledes og det rent faktisk kan lykkedes smartere. Jeg er meget interesseret i at høre dine tanker.

1:
Min Avant er ikke lang tid om at tænde (ok, alt er relativt).......jeg tænker, at du ikke har lavet ‘Hurtigstart-timere’, så det passer til dit/jeres brugsmønstre.
Der er væsentlig forskel!
Det forårsager selvfølgelig et lidt større energiforbrug i de perioder, så.....
Og ja, generelt - det tænder tv’et....men netop dette giver dig en masse muligheder, du ikke får uden.

3:
Ja, tv’et slukker ikke umiddelbart efter ‘streamingen’ - og heldigvis for det.
For så skulle jeg til at tænde igen, hvis der går for længe, inden jeg når at beslutte mig for, hvilket album jeg vil høre som næste.

Men det (og Core’n) slukker altså.....jeg ved ikke lige nu, efter hvor lang tid (vel efter ca 20-30 minutter?).

2:
Du kan nemt tilordne højtalergrupper efter forgodtbefindende til enhver kilde.
Jeg har f.eks alt, hvad der kommer via min Essence-boks (og iøvrigt også den indbyggede netradio i tv’et) sat til at starte op i en 2.1-konfiguration som default.
Dette vil svare til, at du har (eller laver) en gruppe med dine BL5‘er solo = højre/venstre kanal.
Ydermere kan du tilordne en bestemt lydtilstand til den/de kilder - det vil nok i første omgang være den, der hedder ‘musik‘.
Er du blevet mere avanceret, laver du en ‘brugerdefineret’ lydtilstand......
......med lyden optimeret, som du ønsker den fra dine BL5’ere - og tilordner den til de kilder, der kommer via Core’n.

Der er langt bedre muligheder for at tilpasse lyden fra dine BL5’er til dig og rummet, hvis du bruger Avant’ens lydprocessor, end hvis du blot bruger Core’n (og en PL-switch).

OBS!
Disse ting er beskrevet i vejledningen - og langt mere indgående her: https://www.bang-olufsen.com/~/mediaV3/files/user-guides/BeoVision-Horizon/Technical-Sound-Guide-1409.pdf

Du behøver altså ikke at gøre noget.......ved et integreret setup tænder tv’et/lydprocessoren automatisk, når du starter afspilning.
Der er endvidere i hver (audio-)kildes indstillinger mulighed for at vælge om hvordan metadataerne skal vises på skærmen = slet ikke/time-out efter ca 10 sekunder/permanent.

Har du nogensinde tænkt på, at volumenregulering via en fjernbetjening direkte på tv’et er langt mere præcis, følsom og også lydmæssigt bedre end ved brug af volumenregulering fra en smartdims.
Bruger du Bang & Olufsen-app’en, gør du iøvrigt det samme som med beoremoten....du regulerer i tv’et og ikke på udgangsignalet som, når du gør det via en app på telefon/tablet.

Vidste du iøvrigt, at du nemt kan vælge f.eks en ‘speaker 4-gruppe’ (højre/venstre fortil og højre/venstre bagtil)....forudsat selvfølgelig, at du har indrettet en sådan gruppe Smile
Du tænder for den ønskede kilde og vælger manuelt denne gruppe (og indstiller lydstyrken, som du ønsker det hertil) - herefter bruger du en af ‘mit-valgs-knapperne‘ til at lægge dette fast.
Mange bruger det, hvis de bare vil have ‘baggrundsmusik’....eller måske til ‘fest i gaden-musik’.
Så er det bare ét tryk!

——

Udover muligheden for at ‘integrere’ Core’n med Avant’en, har du også mulighed for at ‘tilslutte’ den til tv’et.
Det er smart, hvis man vil bruge Core’n i et andet rum med et andet sæt højtalere.
Selvfølgelig vil Avant’en så ikke tænde op - men kilderne vil være tilgængelige dér via remoten, menuen og Bang & Olufsen-app’en.
Bare så du lige kender muligheden!

Se også dette dokument:


Håber dette kan give dig lidt inspiration....til at få det bedste ud af dit fine setup!

MM



Redigeret af millemis - 09-Maj-2020 kl. 23:36
Til top
niklasfin Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 05-December-2009
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér niklasfin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2020 kl. 15:32
Oprindeligt skrevet af millemis millemis skrev:


1:
Min Avant er ikke lang tid om at tænde (ok, alt er relativt).......jeg tænker, at du ikke har lavet ‘Hurtigstart-timere’, så det passer til dit/jeres brugsmønstre.
Der er væsentlig forskel!
Det forårsager selvfølgelig et lidt større energiforbrug i de perioder, så.....
Og ja, generelt - det tænder tv’et....men netop dette giver dig en masse muligheder, du ikke får uden.

3:
Ja, tv’et slukker ikke umiddelbart efter ‘streamingen’ - og heldigvis for det.
For så skulle jeg til at tænde igen, hvis der går for længe, inden jeg når at beslutte mig for, hvilket album jeg vil høre som næste.

Men det (og Core’n) slukker altså.....jeg ved ikke lige nu, efter hvor lang tid (vel efter ca 20-30 minutter?).

2:
Du kan nemt tilordne højtalergrupper efter forgodtbefindende til enhver kilde.
Jeg har f.eks alt, hvad der kommer via min Essence-boks (og iøvrigt også den indbyggede netradio i tv’et) sat til at starte op i en 2.1-konfiguration som default.
Dette vil svare til, at du har (eller laver) en gruppe med dine BL5‘er solo = højre/venstre kanal.
Ydermere kan du tilordne en bestemt lydtilstand til den/de kilder - det vil nok i første omgang være den, der hedder ‘musik‘.
Er du blevet mere avanceret, laver du en ‘brugerdefineret’ lydtilstand......
......med lyden optimeret, som du ønsker den fra dine BL5’ere - og tilordner den til de kilder, der kommer via Core’n.

Der er langt bedre muligheder for at tilpasse lyden fra dine BL5’er til dig og rummet, hvis du bruger Avant’ens lydprocessor, end hvis du blot bruger Core’n (og en PL-switch).

OBS!
Disse ting er beskrevet i vejledningen - og langt mere indgående her: https://www.bang-olufsen.com/~/mediaV3/files/user-guides/BeoVision-Horizon/Technical-Sound-Guide-1409.pdf

Du behøver altså ikke at gøre noget.......ved et integreret setup tænder tv’et/lydprocessoren automatisk, når du starter afspilning.
Der er endvidere i hver (audio-)kildes indstillinger mulighed for at vælge om hvordan metadataerne skal vises på skærmen = slet ikke/time-out efter ca 10 sekunder/permanent.

Har du nogensinde tænkt på, at volumenregulering via en fjernbetjening direkte på tv’et er langt mere præcis, følsom og også lydmæssigt bedre end ved brug af volumenregulering fra en smartdims.
Bruger du Bang & Olufsen-app’en, gør du iøvrigt det samme som med beoremoten....du regulerer i tv’et og ikke på udgangsignalet som, når du gør det via en app på telefon/tablet.

Vidste du iøvrigt, at du nemt kan vælge f.eks en ‘speaker 4-gruppe’ (højre/venstre fortil og højre/venstre bagtil)....forudsat selvfølgelig, at du har indrettet en sådan gruppe Smile
Du tænder for den ønskede kilde og vælger manuelt denne gruppe (og indstiller lydstyrken, som du ønsker det hertil) - herefter bruger du en af ‘mit-valgs-knapperne‘ til at lægge dette fast.
Mange bruger det, hvis de bare vil have ‘baggrundsmusik’....eller måske til ‘fest i gaden-musik’.
Så er det bare ét tryk!

——

Udover muligheden for at ‘integrere’ Core’n med Avant’en, har du også mulighed for at ‘tilslutte’ den til tv’et.
Det er smart, hvis man vil bruge Core’n i et andet rum med et andet sæt højtalere.
Selvfølgelig vil Avant’en så ikke tænde op - men kilderne vil være tilgængelige dér via remoten, menuen og Bang & Olufsen-app’en.
Bare så du lige kender muligheden!

Se også dette dokument:


Håber dette kan give dig lidt inspiration....til at få det bedste ud af dit fine setup!

MM


Fantastisk besvarelse! Tusind tak for omhyggeligheden.

Jeg måtte lige bruge noget tid på at læse dokumentationen og finde rundt i indstillingerne på Avant.

1:
Snedigt med "hurtigstart-timere". Det er nu konfigureret og gør en verden til forskel.

1B Spørgsmål:
Siden jeg opsatte Core'n i produktingeration er det som om TV'et tænder hurtigt hele tiden, uagtet hutigstart-timere. Er der en indstilling jeg her bør sætte, så TV'et respekterer hurtigstart-timerne?

Min bekymring er, at det lige nu hele tiden står i "hurtigstart-mode"

3:
Med min Beosound Essence MK2 i køkkenet tænder og slukker mine Beolab 4000 højtalere med det samme. Men her med Core og Avant forbliver TV'et tændt efter streaming afbrydes.

3B Spørgsmål:
Så vidt jeg kan se kan der kun indstilles en generel standby for hele TV'et efter hhv. 1, 2 og 4 timer.
Det dur jo ikke at sætte det til 1 time, for så slukker TV'et mens man ser en 2,5 timers film.
Har du kendskab til om man ligesom Core'n kan lave "WOL" at den også kunne slukke TV'et når den "afbrydes"?

2:
Højtalergruppeindstillingerne og opsætningen pr. kilde var præcis det, som jeg ledte efter.

Det betyder, at jeg nu har konfigureret mit setup så de to Beolab 5'ere starter op i Stereo, når streaming fra Spotify til Coren anvendes/tændes. Lækkert!

Det betyder reelt, at al kablingen var unødvendig. Det hele fungerer trådløst fra Core til Avant.

Meta-data har jeg sat til at blive skjult fra begyndelsen, så TV'et blot tænder, men ikke selve skærmen. Det fungerer også godt - omend jeg er bekymret for strømregningen løber løbsk.

4 - ny udfordring
Når jeg streamer AirPlay 2 til Core og til Essence 2 samtidig, så spiller Beolab 5'erne "hurtigere" end Essence i køkkenet gør. Dvs. lyden i køkkenet er forsinket.

Noget bud på hvordan jeg får de to til at harmonere, så de spiller samtidig?
Til top
millemis Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1791
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér millemis Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2020 kl. 17:36
 Først - fint at jeg kunne hjælpe!
Ja, det var gratis det hele.....der skulle ikke købes kabler eller switches Big smile



1B
Hvordan har du da lavet de hurtig-timere?
Typisk bruger man dem for at opnå, at tv’et ikke går i dvale, når man er hjemme og typisk bruger tv’et - eller lader det ‘sove’ om natten.
Man kan så differentiere i dagene - f.eks hvis man hører til dem, der ser tv hele lørdag nat Tongue
Mange muligheder dér.
Jeg kan ikke forestille mig, at Core’n kan tænde tv’et på tidspunkter, hvor der ikke er en hurtigtimer.
Du må lige kigge på indstillingerne igen!



3B
Den standby-funktion er vel mest beregnet til folk, der har tendens til at falde i søvn mens de ser tv. Det er en almindelig standby-funktion.....har ikke noget med hurtigstart-timerne at gøre.
Jeg har aldrig oplevet nogle, der ville have den aktiveret, når jeg har sat fjernsyn op LOL
Men ok, det er da en måde at spare strøm på, hvis man har de tendenser Wink

Det er vel snarere en ‘SOL’, du ønsker dig....en Sleep Over Lan.
Som jeg skrev, mener jeg, at Avant’en (og Core’n) slukker når der er gået ca 20-25 minutter.
Men det må lige lige teste.
Og helt ærligt, hvor slemt er det lige at trykke på standby-knappen på Beoremoten Embarrassed
Iøvrigt fungerer det lige som i ‘gamle dage’....et kort tryk slukker for den igangværende session - et langt tryk slukker for hele setup’et.

(Helt ærligt - der er måske andre måder at spare strøm på.....s man har investeret i en Avant 75” plus BL5 plus, plus, hører man nok ikke til de, der absolut vil spare på strøm.
Jeg er sikker på, at den smule, som Avant’en bruger mere ved at være i hurtigstart ikke vælter læsset).


4
Et kendt problem!
Processeringen i tv’et tager et stykke tid - derfor delay.
Prøv at gå ind i indstillingerne for Essence’n hhv Core’n (via Bang & Olufsen-app’en) - og se, om du kan ændre noget på det.
Jeg husker, at jeg engang satte en Avant og en A9 op i samme rum - ejeren ville absolut at de spillede samtidigt Confused
Det lykkedes uden delay - jeg husker blot ikke hvilke værdier, jeg indgav.

Jeg ved, at det er smart at bruge AP2.
Jeg gør det ikke selv - jeg bruger AP via NL, når jeg vil airplay’e til flere rum.
Dvs jeg airplayer og joiner så dér, hvor det passer mig - via Beoremoten eller via App’en’s multirums-funktion.
Det hænger nok sammen med, at jeg var vant til det fra før AP2 blev lanceret samt, at jeg foretrækker en fysisk remote fremfor en i-dims, når først musikken spiller.
(Har du ikke nogen remote dér, hvor Essence’n er....eventuelt en Essence Remote?).

Iøvrigt er Spotify fint integreret i app’en netop med dine produkter.
Du kan sagtens starte en Spotify session og så joine den andetsteds.
Bemærk - du skal have ‘airplay via NL-funktionen‘ aktiveret i indstillingerne/Core og Essence.
Du kan dog ikke mikse dette med AP2 (vil give yderligere delay)........vel ikke noget problem, da du ‘kun’ har B&O-produkter (du har i hvert fald ikke nævnt andre).

Se mit billede - for lydsynkronisation og beolink-aktivering.


Du må prøve dig frem!

MM



Redigeret af millemis - 11-Maj-2020 kl. 20:38
Til top
millemis Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1791
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér millemis Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2020 kl. 21:01
og nu....hvad er resultatet?
Hvad har du besluttet dig for?

MM
Til top
niklasfin Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 05-December-2009
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér niklasfin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2020 kl. 18:49
Oprindeligt skrevet af millemis millemis skrev:

og nu....hvad er resultatet?
Hvad har du besluttet dig for?

MM

Tak for tålmodigheden!

Tillad mig at komme retur i morgen, hvor jeg er tilbage på adressen
Til top
niklasfin Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 05-December-2009
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér niklasfin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2020 kl. 21:51
Oprindeligt skrevet af millemis millemis skrev:

 Først - fint at jeg kunne hjælpe!
Ja, det var gratis det hele.....der skulle ikke købes kabler eller switches Big smile



1B
Hvordan har du da lavet de hurtig-timere?
Typisk bruger man dem for at opnå, at tv’et ikke går i dvale, når man er hjemme og typisk bruger tv’et - eller lader det ‘sove’ om natten.
Man kan så differentiere i dagene - f.eks hvis man hører til dem, der ser tv hele lørdag nat Tongue
Mange muligheder dér.
Jeg kan ikke forestille mig, at Core’n kan tænde tv’et på tidspunkter, hvor der ikke er en hurtigtimer.
Du må lige kigge på indstillingerne igen!



3B
Den standby-funktion er vel mest beregnet til folk, der har tendens til at falde i søvn mens de ser tv. Det er en almindelig standby-funktion.....har ikke noget med hurtigstart-timerne at gøre.
Jeg har aldrig oplevet nogle, der ville have den aktiveret, når jeg har sat fjernsyn op LOL
Men ok, det er da en måde at spare strøm på, hvis man har de tendenser Wink

Det er vel snarere en ‘SOL’, du ønsker dig....en Sleep Over Lan.
Som jeg skrev, mener jeg, at Avant’en (og Core’n) slukker når der er gået ca 20-25 minutter.
Men det må lige lige teste.
Og helt ærligt, hvor slemt er det lige at trykke på standby-knappen på Beoremoten Embarrassed
Iøvrigt fungerer det lige som i ‘gamle dage’....et kort tryk slukker for den igangværende session - et langt tryk slukker for hele setup’et.

(Helt ærligt - der er måske andre måder at spare strøm på.....s man har investeret i en Avant 75” plus BL5 plus, plus, hører man nok ikke til de, der absolut vil spare på strøm.
Jeg er sikker på, at den smule, som Avant’en bruger mere ved at være i hurtigstart ikke vælter læsset).


4
Et kendt problem!
Processeringen i tv’et tager et stykke tid - derfor delay.
Prøv at gå ind i indstillingerne for Essence’n hhv Core’n (via Bang & Olufsen-app’en) - og se, om du kan ændre noget på det.
Jeg husker, at jeg engang satte en Avant og en A9 op i samme rum - ejeren ville absolut at de spillede samtidigt Confused
Det lykkedes uden delay - jeg husker blot ikke hvilke værdier, jeg indgav.

Jeg ved, at det er smart at bruge AP2.
Jeg gør det ikke selv - jeg bruger AP via NL, når jeg vil airplay’e til flere rum.
Dvs jeg airplayer og joiner så dér, hvor det passer mig - via Beoremoten eller via App’en’s multirums-funktion.
Det hænger nok sammen med, at jeg var vant til det fra før AP2 blev lanceret samt, at jeg foretrækker en fysisk remote fremfor en i-dims, når først musikken spiller.
(Har du ikke nogen remote dér, hvor Essence’n er....eventuelt en Essence Remote?).

Iøvrigt er Spotify fint integreret i app’en netop med dine produkter.
Du kan sagtens starte en Spotify session og så joine den andetsteds.
Bemærk - du skal have ‘airplay via NL-funktionen‘ aktiveret i indstillingerne/Core og Essence.
Du kan dog ikke mikse dette med AP2 (vil give yderligere delay)........vel ikke noget problem, da du ‘kun’ har B&O-produkter (du har i hvert fald ikke nævnt andre).

Se mit billede - for lydsynkronisation og beolink-aktivering.


Du må prøve dig frem!

MM


Hej MM

 

Jeg måtte lige efterprøve blandt andet det her med hurtigtimerne henover nogle dage, så beklager jeg først kommer retur nu!

 

1B

Hurtigtimerne kører nu efter intentionen. De er sat til at starte fra 17 til 23 dagligt. Helt perfekt og rigtig smart.

 

3B

Du har ret.

TV’et slukker efter ca. en halv time af sig selv, når der ikke er noget input. Og ellers må Beoremoten jo slides lidt 😉

 

4

Det viste sig faktisk at være indstillingerne til delay og lynsynkronisering i Avaten som var altafgørende. Umiddelbart var der ikke de muligheder i Core’en – udover at Airplay 2 understøttelse fra fabriksindstillingernes side åbenbart var deaktiveret!

 

De lå imidlertid håbløst gemt i en ”skjult” menu, hvor man skulle klikke RØD og MENU for at komme ind.

 

Efter at have talt med Jakob Fjeldsted foreslog han, at jeg satte til 2000 ms og 200 ms, hhv. trådløst og lan. Det fungerede med det samme.

 

Har også et par Essence remote, men får dem faktisk ikke brugt. Nu kører hele setup’et med AirPlay 2 og det fungerer som udgangspunkt fint.

 

Igen tusind-tusind tak for hjælpen!

Til top
millemis Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1791
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér millemis Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2020 kl. 17:41
Dejligt - og godt at læse dit feedback.

Det er et fantastisk setup - hvis du spørger mig Big smile
Med så mange muligheder - og muligheder for at gøre det personligt.....tilpasset ens eget behov.

Godt at kunne hjælpe.

MM
Til top
appear Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 23-Februar-2009
Status: Offline
Point: 9
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér appear Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2022 kl. 16:26
Hej 

Jeg står med næsten samme problemstilling som I fik løst her. Er der stadig nogen der læser med på tråden jeg kan få lov at stille et par spørgsmål ang. Beosound Core og Beolab 5 :) 

Det ville være en kæmpe hjælp. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu