BeoBrian skrev:
Tro mig, vi har nogle rigtig dygtige folk indenfor billede og teknologi, som er langt fremme på de forskellige løsninger og muligheder. De har mange års erfaring, og ved hvad de har med at gøre, så det er mange års research og erfaring der gør de/vi har fastsat en anden standard for vores TV. Det er helt rigtigt der findes en standard som hedder D65, og den kan være helt udemærket. Vores erfaring til hjemmebrug siger os bare noget helt andet, og vi kommer frem til andre slutresultateter. |
D65 er kun én lille del af standarden, det er referencepunktet for hvid.
Jeg er ikke i tvivl om at der sidder nogle rigtigt dygtige folk hos B&O, og jeg synes som sådan også at B&O er i deres gode ret til selv at vælge om de vil følge de standarder udsendelserne er lavet efter, eller opfinde deres egne for at tækkes forbrugerne. Jeg ærgrer mig bare over at B&O netop er dén producent der ville kunne lave tingene helt korrekt fra bunden, og derefter undervise forbrugerne i hvorfor det er lavet sådan, frem for at lave tv'ene ud fra hvad forbrugerne synes. Derudover kan det undre mig at det tilsyneladende ikke er den samme farvetemperatur der arbejdes imod i de forskellige modeller, jeg målte BV7-40 til 8500 kelvin, hvilket matcher hvad medarbejdere har fortalt mig er målsætningen hos B&O, men BV8-40 har tilsyneladende 9700 kelvin som reference. Hvorfor denne forskel?
Bortset fra at jeg som sagt mener B&O har ret til at gøre hvad de vil, og så kan forbrugerne selv vælge om de vil købe produktet eller ej, så synes jeg det er en arrogant holdning at man mener man ved bedre hvordan en film skal gengives, end dem der har lavet filmen. Det indebærer at når du ser en film på et B&O tv, så ser du film som B&O synes de skal se ud, og ikke som filmproducenten synes de skal se ud. Hvis man har det fint med dét, så kan man roligt købe B&O. Hvis man vil se film for filmens skyld, må man så vælge noget andet. Jeg kunne godt have ønsket mig at B&O gav kunden valgmuligheden, jeg kan ikke se hvilke skår der går af B&O's koncept ved at tilbyde de mere entusiastiske købere en bio-mode hvor farvetemperaturen er D65, støjreduktion/sharpness osv er slået fra og billedet iøvrigt gengives på filmenes præmisser, og ikke B&O's præmisser. Man kan jo bare pakke dén indstilling langt nok væk i menuen til at de almindelige forbrugere ikke opdager det.
Med andre ord, B&O's udviklere er givetvis dygtige, men de går bare i en anden retning end jeg mener de burde gøre.