recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Beskrivelser af lyd ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBeskrivelser af lyd ?

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Wision Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 133
Direkte link til dette indlæg Emne: Beskrivelser af lyd ?
    Sendt: 11-Februar-2010 kl. 12:04
Når vi beskriver lyd bruger vi en del ord der ikke rigtig har nogen direkte tolkning, f.eks lys og mørk lyd. Kunne godt tænke mig at høre hvad folk mener med sådan nogle beskrivelser ?

F.eks siges der at denon recivere er lyse i lyden og marantz er mørke i lyden. Har også hørt B&W skulle være mørke i lyden og Dali lyse i lyden, og at man bør prøve at gøre lyden neutral ved at vælge højttalere og forstærker der passer sammen. Lys og mørk går åbenbart lidt ud med hinanden.
Der er også beskrivelsen af en skarp diskant og buldrene bas ( er vist begge rum afhængige ).
Så er der forvrægning, som er lidt mere lige til, men kunne godt tænke mig at høre hvad det helt nøjagtigt betyder for lyden.

Forklaringerne af disse utryk skal helst basseres på ting der er mere direkte relateret til lyd som frekvens, lydtryk og resonanser. Det går ikke bare at give et synonym som er ligeså kryptisk som det oprindelige ord :)

Vil også opfordre til at andre skriver lignende beskrivelser af lyd ind i tråden så vi kan få præciseret hvad der menes med de forskellige udtryk.
Min hjemmebiograf udgøres primært af Dali Ikon 6, Dali Mentor LCR. Drives af Denon 2809 og Rotel 1075.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2010 kl. 12:23
Oprindeligt skrevet af Wision Wision skrev:

Når vi beskriver lyd bruger vi en del ord der ikke rigtig har nogen direkte tolkning, f.eks lys og mørk lyd. Kunne godt tænke mig at høre hvad folk mener med sådan nogle beskrivelser ?

F.eks siges der at denon recivere er lyse i lyden og marantz er mørke i lyden. Har også hørt B&W skulle være mørke i lyden og Dali lyse i lyden, og at man bør prøve at gøre lyden neutral ved at vælge højttalere og forstærker der passer sammen. Lys og mørk går åbenbart lidt ud med hinanden.
 
Det er - desværre - ikke helt nemt at lave en "ordbog" for disse beskrivelser, da der ikke rigtigt er tale om nogle fast definerede termer der betyder helt bestemte ting, men om at folk sætter nogle ord som de lige synes er dækkende, på de subjektive ting de oplever. Det én kalder lys, er ikke nødvendigvis det samme som dét en anden kalder lys. Og nok så vigtigt, _årsagen_ til at lyden opfattes som lys (eller mørk eller whatever), kan være ret forskellig. Hvis du f.eks. har en højttaler med dét jeg vil kalde en skarp, hidsig diskant, så vil mange kalde lyden for lys, selv om klangbalancen som sådan faktisk er mørk og fyldig (ja jeg kan ikke engang forklare det uden at bruge nye subjektive termer... det siger lidt om hvor svært det er!). Hvis du så vælger en "mørk" forstærker for at kompensere for den lyse lyd, så får du ikke en neutral lyd, så får du en mørk og lukket lyd med en træls diskant.
 
Generelt, så fokuserer de fleste alt for meget på netop klangbalancen. Der er rigtigt mange andre egenskaber i lyden der har indflydelse, og efter min mening STØRRE indflydelse, end klangbalancen. Alligevel snakker folk meget om lys vs mørk hele tiden, som om det var den hellige gral. Det er ganske enkelt fordi det er det nemmeste at forholde sig til - men det gør det ikke automatisk til det vigtigste.

Oprindeligt skrevet af Wision Wision skrev:

Så er der forvrægning, som er lidt mere lige til, men kunne godt tænke mig at høre hvad det helt nøjagtigt betyder for lyden.
 
Forvrængning er rent faktisk ikke så ligetil som du gør det til, da forvrængning principielt dækker over en hvilken som helst ændring af lyden i forhold til det oprindelige. Så dér kan man faktisk ikke rigtigt give en generel beskrivelse. Det kan være støj, ringning/efterklang, ændring af frekvenskurven osv.

Oprindeligt skrevet af Wision Wision skrev:

Forklaringerne af disse utryk skal helst basseres på ting der er mere direkte relateret til lyd som frekvens, lydtryk og resonanser. Det går ikke bare at give et synonym som er ligeså kryptisk som det oprindelige ord :)

Vil også opfordre til at andre skriver lignende beskrivelser af lyd ind i tråden så vi kan få præciseret hvad der menes med de forskellige udtryk.
 
Jeg tror det er utopi at bede om den slags, for det første fordi de fleste beskrivelser netop er subjektive termer fordi folk ikke ved hvad det teknisk set er de hører, så de kan ikke gøre andet end at give det en subjektiv beskrivelse, for det andet som sagt fordi folk ikke benytter termerne ens. Som med lys/mørk: Det BURDE vel i princippet dække over hvorvidt frekvensgangen er ulineær, hvor lys lyd betyder at der er mere diskant end bas, mens mørk lyd betyder at der er mere bas end diskant. Men så nemt er det bare ikke i praksis, for hvad nu hvis du har en lille højttaler der ikke spiller dybbas, men som har et fald i frekvensgangen mod diskanten, og en stor gulvhøjttaler der spiller masser af bas, har et fald i mellemtone-området og så stiger kraftigt i diskanten. Nogle vil kalde den store højttaler for lysere, fordi den har mere diskant, andre vil kalde den for mørkere, fordi den spiller mere bas. Jeg tror bare du med andre ord må acceptere at de beskrivelser folk giver lyd, er nogle subjektive termer der ikke nødvendigvis kan oversættes til objektive, tekniske termer.
 
Det er jo netop også dét der gør det så vanskeligt at måle og beregne sig frem til god lyd. Det er simpelthen ikke kortlagt hvordan de forskellige faktorer i lyden skal vægtes mod hinanden, for at folk i praksis oplever lyden som god/dårlig, lys/mørk osv.
Til top
Wision Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 133
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2010 kl. 13:15
Først og fremmest, tak for et rigtig godt svar. Vil lige kommentere delene enkeltvis.

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Det er - desværre - ikke helt nemt at lave en "ordbog" for disse beskrivelser, da der ikke rigtigt er tale om nogle fast definerede termer der betyder helt bestemte ting, men om at folk sætter nogle ord som de lige synes er dækkende, på de subjektive ting de oplever. Det én kalder lys, er ikke nødvendigvis det samme som dét en anden kalder lys. Og nok så vigtigt, _årsagen_ til at lyden opfattes som lys (eller mørk eller whatever), kan være ret forskellig. Hvis du f.eks. har en højttaler med dét jeg vil kalde en skarp, hidsig diskant, så vil mange kalde lyden for lys, selv om klangbalancen som sådan faktisk er mørk og fyldig (ja jeg kan ikke engang forklare det uden at bruge nye subjektive termer... det siger lidt om hvor svært det er!). Hvis du så vælger en "mørk" forstærker for at kompensere for den lyse lyd, så får du ikke en neutral lyd, så får du en mørk og lukket lyd med en træls diskant.
 
Generelt, så fokuserer de fleste alt for meget på netop klangbalancen. Der er rigtigt mange andre egenskaber i lyden der har indflydelse, og efter min mening STØRRE indflydelse, end klangbalancen. Alligevel snakker folk meget om lys vs mørk hele tiden, som om det var den hellige gral. Det er ganske enkelt fordi det er det nemmeste at forholde sig til - men det gør det ikke automatisk til det vigtigste.


Du har helt ret i at det må være subjektive beskrivelser der bruges, men det udelukker ikke at der er nogen der ved hvad det betyder når de selv bruger ordne. Kan godt se en ordbog vil være umulig, men i det mindste kan man sige hvad man selv mener med ordet når man bruger det. Desuden tror jeg ikke folk selv finder på de få ord der bruges til at beskrive lyd, men læser dem forskellige steder også nikker genkendene når de "analysere" en opsætning. Er i hvert fald sådan jeg har gjort når jeg har brugt sådanne beskrivelser.

Er desuden enig i at lys og mørk lader til at beskrive klang balancen, det lyder meget fornuftigt, selvom ordne ikke er særlig præcise har jeg nu en bedre forståelse af hvornår de bruges, og hvilket aspekt af lyden folk hentyder til. Det er da en start på en nærmere betydning af ordne.

At lyse højttalere kan reddes af en mørk forstærker lyder så logisk, men kan godt se ud fra dit eksempel at det sikkert ikke er optimalt. Derfor ville jeg lige høre om det ikke er værre at matche lyse højttalere med lys forstærker ?


Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af Wision Wision skrev:

Så er der forvrægning, som er lidt mere lige til, men kunne godt tænke mig at høre hvad det helt nøjagtigt betyder for lyden.
 
Forvrængning er rent faktisk ikke så ligetil som du gør det til, da forvrængning principielt dækker over en hvilken som helst ændring af lyden i forhold til det oprindelige. Så dér kan man faktisk ikke rigtigt give en generel beskrivelse. Det kan være støj, ringning/efterklang, ændring af frekvenskurven osv.



Ok, havde på fornemelsen at der mentes THD hvilket ville være simpelt. Som du beskriver det er det bare et general forringelse af lyden. Det svar har altså også gjort mig klogere på hvornår ordet kan (bør) bruges.

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:


Oprindeligt skrevet af Wision Wision skrev:

Forklaringerne af disse utryk skal helst basseres på ting der er mere direkte relateret til lyd som frekvens, lydtryk og resonanser. Det går ikke bare at give et synonym som er ligeså kryptisk som det oprindelige ord :)

Vil også opfordre til at andre skriver lignende beskrivelser af lyd ind i tråden så vi kan få præciseret hvad der menes med de forskellige udtryk.


Jeg tror det er utopi at bede om den slags, for det første fordi de fleste beskrivelser netop er subjektive termer fordi folk ikke ved hvad det teknisk set er de hører, så de kan ikke gøre andet end at give det en subjektiv beskrivelse, for det andet som sagt fordi folk ikke benytter termerne ens. Som med lys/mørk: Det BURDE vel i princippet dække over hvorvidt frekvensgangen er ulineær, hvor lys lyd betyder at der er mere diskant end bas, mens mørk lyd betyder at der er mere bas end diskant. Men så nemt er det bare ikke i praksis, for hvad nu hvis du har en lille højttaler der ikke spiller dybbas, men som har et fald i frekvensgangen mod diskanten, og en stor gulvhøjttaler der spiller masser af bas, harc et fald i mellemtone-området og så stiger kraftigt i diskanten. Nogle vil kalde den store højttaler for lysere, fordi den har mere diskant, andre vil kalde den for mørkere, fordi den spiller mere bas. Jeg tror bare du med andre ord må acceptere at de beskrivelser folk giver lyd, er nogle subjektive termer der ikke nødvendigvis kan oversættes til objektive, tekniske termer.



Du har ret i at vi ikke kan lave en præcis ordbog med definitioner af hvert udtryk, men tror ikke det er utopi at lave en beskrivelse af hvornår ordne bruges og om hvilke aspekter af systemet de bruges. Det at de fleste ikke ved hvilken fejl de rent teknisk høre også beskriver den med et sådant ord betyder jo modbeviser jo ikke at der er nogen som ved nøjagtigt hvad der er galt med lyden og kan give en præcis forklaring med f.eks ordet lys. Derfor tror jeg godt vi kan få præciseret de ord lidt.

Med lys og mørk har vi indtil videre : Klangbalance/ ulineær frekvenskurve. Det hjælper da en del. men vi kan stadig ikke afgøre objektivt om en højttaler/forstærker er lys eller mørk. Derfor er ordet teoretisk set ringe til at beskrive lyd, men i praksis kan det hjælpe med at forklare noget om lyden.

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:


Det er jo netop også dét [subjektive beskrivelser/prioriteringer] der gør det så vanskeligt at måle og beregne sig frem til god lyd. Det er simpelthen ikke kortlagt hvordan de forskellige faktorer i lyden skal vægtes mod hinanden, for at folk i praksis oplever lyden som god/dårlig, lys/mørk osv.


Om helheds indtrykket er godt eller dårligt er jeg enig i stadig er utrolig subjektivt, fordi folk prioritere forskelligt. Nogen vil f.eks kunne leve med en fejl for at få andre kvaliteter i orden, mens andre bare vil væmmes ved den fejl. Her er de beskrivelser igen vigtige, fordi vi med f.eks ordne lys og mørk kan beskrive fejl, og hvis nogen ved med sig selv at de synes klangbalancen er meget vigtig vil de gå væk fra systemer som beskrives som meget mørke/lyse. Det er da en hjælp og beskrivelsen har dermed gjort nytte.

Beskrivelserne må altså beskrive relativt små områder af systemets ydelse for at vi ikke indføre en prioritering. God/dårlig er derfor en meget ringe beskrivelse, mens lys/mørk giver en lidt mere brugbar information. Det er tydeligvis det niveau vi befinder os på når vi skriver om lyd med tekst, en smule information er alt vi kan få overbragt.

Der kom forresten et nyt ord der kan forsøge at blive opklaret: fyldig.

Igen, tak for det gode indlæg, det hjalp virkelig i min forståelse for hvilke betingelser vi har for at beskrive vores oplevelser med lyd til hinanden.


Redigeret af Wision - 11-Februar-2010 kl. 13:23
Min hjemmebiograf udgøres primært af Dali Ikon 6, Dali Mentor LCR. Drives af Denon 2809 og Rotel 1075.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2010 kl. 13:57
Oprindeligt skrevet af Wision Wision skrev:



Om helheds indtrykket er godt eller dårligt er jeg enig i stadig er utrolig subjektivt, fordi folk prioritere forskelligt. Nogen vil f.eks kunne leve med en fejl for at få andre kvaliteter i orden, mens andre bare vil væmmes ved den fejl. Her er de beskrivelser igen vigtige, fordi vi med f.eks ordne lys og mørk kan beskrive fejl, og hvis nogen ved med sig selv at de synes klangbalancen er meget vigtig vil de gå væk fra systemer som beskrives som meget mørke/lyse. Det er da en hjælp og beskrivelsen har dermed gjort nytte.
 
Jo, men min pointe er, at hvis én siger "lyden er lys" og han rent faktisk mener at diskanten er skarp, og modtageren TROR han mener "frekvensgangen er lys", så har vi jo balladen.
 
Et eksempel på en højttaler som jeg har oplevet folk beskrive meget forskelligt, er mine egne DLS R55. De har en diskant der i mine ørere er blød, letflydende, uforvrænget om du vil (så må du selv om hvordan du vil oversætte det Wink), MEN niveauet i den øverste top er helt bevidst løftet en smule. Hvis du lytter specifikt på klangbalancen, kunne man godt mene at højttaleren hælder til den lyse side, og det har jeg også hørt folk sige. Men andre, inkl. jeg selv, mener den er ekstremt behagelig og varm at lytte på, fordi MÅDEN den gengiver toppen på er så letflydende. Jeg synes overhovedet ikke den lyder lyst, men teknisk set HAR den en lys klangbalance.
 
Det jeg vil sige med det er at vi skal gøre os klart hvad det er vi vil bruge beskrivelsen til. Hvis vi "bare" vil beskrive hvad vi oplever, så er de subjektive termer de bedste. Hvis vi vil arbejde videre med det og løse et evt. problem, så er det ret afgørende at vi finder ned til præcist HVAD der er galt, og ikke bare hvordan det i praksis opleves.
 
Nu indrømmer jeg blankt at jeg er mere billedmand end lydmand, så jeg tager lige en parallel til billed-produkter, der i min verden er lidt mere håndgribelige: Lad os sige at du oplever at farverne er for kraftige. Som generel iagttagelse er det fint. Men hvis vi skal justere på billedet for at ændre på det, så er det væsentligt at vide HVORDAN farverne er for kraftige. Det kan være grundfarverne der er for mættede, det kan være farverne der er for lyse, det kan sågar være farvetemperaturen der er forkert og får hudfarver til at se røde ud - i dén situation er det ikke nok at sige "farverne er for kraftige, så vi skruer ned". Man må vide hvad præcist der sker. Det er langt sværere for lydsiden efter min mening, at konkretisere hvad der helt præcist ligger bagved den subjektive oplevelse, fordi gengivelsen bare ikke er kortlagt på samme måde.
 
Og dér er det så at vi løber ind i et helt andet problem, nemlig at de færreste vil acceptere at man ind imellem hører ting der slet ikke er der... Men det er nok en anden diskussion Smile
Til top
Wision Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 133
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2010 kl. 14:15
Bare for sjov skyld, kan du komme med en forskel på at diskanten er "skarp" og at "frekvensgangen er lys"? Din første sætning viser jo klart at du mener der er en forskel. Mener jeg også, er bare svært at beskrive.
Hvis din højttaler har et højere lydtryk ved højere frekvenser ville jeg tro at den burde kaldes lys, men uden at det skal tolkes som noget negativt, bare som information. Ordet lys lyder ikke negativt som ordet skarp, så vil ikke sige det er dårligt at omtale en højttaler som lys.

Det ærgelige er som du påpeger at vi bruger de her ord uden at vi egentlig ved hvad de betyder, og dem der læser det har heller ikke store chancer for at få nyttig information ud. Der har vi den ballade. Du blander fejl-finding ind i det, nok fordi jeg nævnte ordet fejl i min post, som nok var et forkert ord at bruge. Mente bare "afvigelse fra ideal frekvens kurve", som lys jo så er, men det er jo ikke nødvendigvis noget man vil eleminere. I fejl-finding skal det helt nøjagtige problem findes, og der kommer vi ikke langt med de tvivlsommme udtryk. Der er din diskusion med sammenligning af billedet god, men mest relevant hvis man vil rette noget vha. indstillinger. De ord vi bruger her beskriver bare et fast lydbillede og kvaliteterne ved komponenterne. Så vil stå fast ved min holdning om at beskrivelserne har noget specifik mening som kan bruges af læseren. Selvom forskellige folk vil dømme lys/mørk lidt forskelligt giver det stadig et lille indblik i oplevelsen. Ville bare ønske vi alle kunne være lidt mere præcise og bruge ord hvor vi er enige om betydningen.

Men er glad for at andre har ligeså svært ved at forstå hvad folk snakker om når de bruger disse beskrivelser. :p
Min hjemmebiograf udgøres primært af Dali Ikon 6, Dali Mentor LCR. Drives af Denon 2809 og Rotel 1075.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2010 kl. 14:22
Må jeg komme med et indsparkSmile
 
Lys lyd = åben og detaljeret
 
Mørk lyd = varm og bastant
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2010 kl. 14:24
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Må jeg komme med et indsparkSmile
 
Lys lyd = åben og detaljeret
 
Mørk lyd = varm og bastant
 
Bekræfter jo bare min påstand om at folks definition af lys vs mørk er forskellig Wink
Til top
RogueAgent Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Maj-2009
Status: Offline
Point: 859
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2010 kl. 14:27
Oprindeligt skrevet af Wision Wision skrev:

Bare for sjov skyld, kan du komme med en forskel på at diskanten er "skarp" og at "frekvensgangen er lys"? Din første sætning viser jo klart at du mener der er en forskel. Mener jeg også, er bare svært at beskrive.
Hvis din højttaler har et højere lydtryk ved højere frekvenser ville jeg tro at den burde kaldes lys, men uden at det skal tolkes som noget negativt, bare som information. Ordet lys lyder ikke negativt som ordet skarp, så vil ikke sige det er dårligt at omtale en højttaler som lys.
Hvis frekvensgangen "bare" hælder lidt opad i diskanten så vil det normalt resultere i det som mange ville kalde lys (eller i nogen tilfælde slank) lyd. Dette behøver ikke være negativt - medmindre man måske foretrækker en tung bas, f.eks. fordi man hører meget elektronisk musik, f.eks. techno eller lignende.

En højttaler som iøvrigt har en linealret frekvensgang, men f.eks. har en "pukkel" omkring f.eks. 8-10 khz ville nemt kunne få en skarp, og for mange ubehagelig klang, selv om resten af frekvensspektret gengives helt fint.
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2010 kl. 14:36
Jeg synes det er lidt som at gå over åen efter vand. Jeg kan fx. bruge en hulens masse ord på at beskrive hvad jeg mener hvis jeg siger at lyden fra mine højttalere er mere fyldig end lyden fra min brors højttalere. Jeg kan forklare op og ned ad stolper og sammenligne med andre højttalere, men alligevel får du ingen som helst ide om hvordan de lyder før du selv kommer og lægger øre til.

På HTPC delen af recordere.dk bliver der snakket om hvor stille/støjsvag en given maskine er, ikke så mange finesser, bare om den larmer nok til at man lægger mærke til den eller ej. Jeg havde en maskine hjemme på prøve som andre siger er næsten lydløs, men alligevel mener jeg den larmer. Den er ikke "jetjager", men den er nok til at jeg ikke vil have den i min stue. Altså selv på noget helt simpelt som et dB niveau kan vi ikke formidle det skriftligt.

Det er et spørgsmål om referencepunkt. Jeg har en kammerat der tit fortæller mig han har set en film der er superfed. Jeg checker så filmen ud og bliver knotten over en tynd historie og et usammenhængende plot. Efterfølgende spørger jeg ham hvad det var der var så fedt og han begynder at snakke om visuelle effekter og kæmpe rumslag med tusindvis af stjernekrydsere. Han synes filmen er fed, men jeg synes ikke det er nok at special effects er i top.

På den anden side er der min bror. Han tænder på underfundig humor og plots man skal tænke over. Stortset hver gang han siger en film er fed ender den med at være et pletskud for mig også, med enkelte undtagelser.

Jeg kender altså deres referencepunkter. Hvis jeg vel have fuld knald og action og plot i "John Wayne"-kategorien så lytter jeg til min kammerat. Hvis jeg vil have dybsindig humor og kvalivare lytter jeg til min bror.

For at vende tilbage til det med lyden, betyder det at din beskrivelse af lyd er stortset umulig for mig at bruge med mindre vi har hørt en masse forskellig lyd sammen og jeg har lært dit "sprog" eller at du laver referencer til udstyr og lyd jeg allerede kender.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2010 kl. 14:37
Oprindeligt skrevet af Wision Wision skrev:

Bare for sjov skyld, kan du komme med en forskel på at diskanten er "skarp" og at "frekvensgangen er lys"? Din første sætning viser jo klart at du mener der er en forskel. Mener jeg også, er bare svært at beskrive.
 
Jamen det er jo netop det jeg forsøger at argumentere for, det ER svært at oversætte de ting man subjektivt oplever til noget der kan bruges til noget rent teknisk. Jeg har utroligt svært ved at sætte en teknisk brugbar forklaring på en skarp, hård diskant. Måske igen fordi det kan skyldes forskellige ting. Men et eksempel, hvis du har en diskant der har en lang udringningstid/efterklang, så vil lyden opfattes som hård, også selv om frekvensgangen er neutral. Problemet er at gå den anden vej, hvis jeg hører at lyden er skarp og hård, så kan jeg ikke oversætte dét til en bestemt teknisk forklaring, for der kan være flere forskellige tekniske forklaringer på samme subjektive oplevelse. Så nej, jeg kan ikke bare lave en generel oversættelse af "skarp diskant", lige så vel som at jeg ikke kan lave en oversættelse af "kraftige farver" på et tv.

Oprindeligt skrevet af Wision Wision skrev:

Hvis din højttaler har et højere lydtryk ved højere frekvenser ville jeg tro at den burde kaldes lys, men uden at det skal tolkes som noget negativt, bare som information. Ordet lys lyder ikke negativt som ordet skarp, så vil ikke sige det er dårligt at omtale en højttaler som lys.
 
Helt enig.

Oprindeligt skrevet af Wision Wision skrev:

Det ærgelige er som du påpeger at vi bruger de her ord uden at vi egentlig ved hvad de betyder, og dem der læser det har heller ikke store chancer for at få nyttig information ud. Der har vi den ballade. Du blander fejl-finding ind i det, nok fordi jeg nævnte ordet fejl i min post, som nok var et forkert ord at bruge. Mente bare "afvigelse fra ideal frekvens kurve", som lys jo så er, men det er jo ikke nødvendigvis noget man vil eleminere. I fejl-finding skal det helt nøjagtige problem findes, og der kommer vi ikke langt med de tvivlsommme udtryk. Der er din diskusion med sammenligning af billedet god, men mest relevant hvis man vil rette noget vha. indstillinger. De ord vi bruger her beskriver bare et fast lydbillede og kvaliteterne ved komponenterne. Så vil stå fast ved min holdning om at beskrivelserne har noget specifik mening som kan bruges af læseren. Selvom forskellige folk vil dømme lys/mørk lidt forskelligt giver det stadig et lille indblik i oplevelsen. Ville bare ønske vi alle kunne være lidt mere præcise og bruge ord hvor vi er enige om betydningen.
 
Jeg er enig, jeg tror bare det er ønsketænkning. Så længe folk er forskellige, vil deres beskrivelser også være det. Med andre ord, enhver beskrivelse siger lige så meget om ham/hende der beskriver, som dét han/hun beskriver. Jeg tror ikke så meget det er et spørgsmål om at ændre på folks måde at beskrive på, folk sætter jo bare de ord på de nu engang kan forholde sig til. Jeg tror det er lige så vigtigt at lære folk at tolke dét de læser rigtigt, og netop forstå at det ikke er alt der skal tages bogstaveligt, man skal have afsenderens præmisser med når man læser. Hvis Tom Kristensen sidder i en bil og siger "uha det går stærkt", så går det nok en hel del mere stærkt end hvis min moster sidder og siger det samme... Men hvis vi skal tvinge folk til at være 100% korrekte og nøgterne for at være sikker på at vi forstår hinanden, så bliver det sgu en kedelig verden at kommunikere i. Top Gear var næppe BBC's mest sete program hvis værterne nøjedes med at sige ting der rent faktisk var faktuelt korrekte, på en nøgtern og præcis facon. Der er jo ikke nogen der ser Top Gear for at lære noget om biler alligevel.
 
Noget der er meget interessant at tage fat i, som ikke helt er dét du lægger op til at diskutere godt nok, er præmissen om at hvis man nu har en lys højttaler, så bør man vælge en mørk forstærker for at de "udligner" hinanden. Det er efter min mening en tabende indgangsvinkel. Det er aldrig lige så godt at rette en fejl ved hjælp af en modsat rettet fejl, som det er at fjerne fejlen fra starten. Så hvis man har en højttaler man synes er for lys, hvad man så end ellers mener med dét, så er det altså bedre at skifte højttaler og derved løse problemet, end at skifte forstærker og forsøge at kompensere for det. Populært sagt, så drejer det sig om at få anlægget til at spille MED hinanden, og ikke MOD hinanden.
Til top
Wision Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 133
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2010 kl. 14:39
Er spændende at se at Kampus ligger lidt mere i lys og mørk, også en beskrivelse af detaljer. Tilgengæld blev de beskrevet med flere nye ord som er ligeså kryptiske, vi har altså flere ord til listen:

Varm, åben, fyldig og buldrene kan stadig forklares.

Så ja, folks opfattelser er forskellige. Men hvis vi nu får en masse frem i lyset har vi en bedre chance for at forstå hvad folk mener i fremtiden. Havde ikke selv sat detalje grad ind i ordet lys, men det kan sagtens være en del opfatter ordet sådan.

Kampus: Vil det sige du opfatter mørk lyd som mindre detaljeret end lys ?

RougeAgent:
Det var en fin beskrivelse af ordet skarp. En teknisk forklaring som forklare hvad det er naturligt at opfatte som en skarp diskant. Det er selvfølgelig stadig subjektivt, så vi er ikke kommet over problemerne med beskrivelserne, men vi har fået præciseret hvad der kan menes med beskrivelsen skarp diskant.
Min hjemmebiograf udgøres primært af Dali Ikon 6, Dali Mentor LCR. Drives af Denon 2809 og Rotel 1075.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2010 kl. 14:40
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:



For at vende tilbage til det med lyden, betyder det at din beskrivelse af lyd er stortset umulig for mig at bruge med mindre vi har hørt en masse forskellig lyd sammen og jeg har lært dit "sprog" eller at du laver referencer til udstyr og lyd jeg allerede kender.
 
Jeg skrev mit indlæg før jeg så dit, jeg er 112% enig i alt hvad du skriver, det er præcist dét jeg forsøgte at fremføre.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu