recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Betamax
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Betamax

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2015 kl. 12:52
Ved ikke om den findes mere, men på et tidspunkt var der en dansk Betamax gruppe på facebook, hvis den stadig findes måske er der hjælp at hente der.

Jeg har selv været lidt i samme båd da jeg b.la. skulle finde en båndmaskine med formatet VCR/SVR "Philips/Grundig" og det var bestemt ikke nemt. Senere skulle jeg også bruge maskiner til Video8 - HI8 i NTSC og DVCAM/DV til både store og små kassetter. Jeg har valgt at beholde min PAL HI8 og DVCAM båndstation, da de også bliver umulige at fremskaffe på et tidspunkt.
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
Surround4U Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 17-April-2012
Sted: Vanløse, Danmar
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Surround4U Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2015 kl. 21:22
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Ved ikke om den findes mere, men på et tidspunkt var der en dansk Betamax gruppe på facebook, hvis den stadig findes måske er der hjælp at hente der.

Jeg har selv været lidt i samme båd da jeg b.la. skulle finde en båndmaskine med formatet VCR/SVR "Philips/Grundig" og det var bestemt ikke nemt. Senere skulle jeg også bruge maskiner til Video8 - HI8 i NTSC og DVCAM/DV til både store og små kassetter. Jeg har valgt at beholde min PAL HI8 og DVCAM båndstation, da de også bliver umulige at fremskaffe på et tidspunkt.

Ja mener at have set den Facebook side, men det ser ud som om der ikke har været aktivitet på den længe, men worth a shot :-).

Nice, med en båndstation, som simpelthen kan klare flere forskellige båndtyper? Jeg har et videokamera til mine Hi8 bånd og en afspiller til mine miniDV/DVcam bånd.
Skærmen må godt være flad, men lyden SKAL være rund !
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Point: 4909
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2015 kl. 23:19
Hvorfor ikke bare få nogen til at kopiere dine bånd.

Der findes mange firmaer der kan kopiere fra betamax.

Kender ikke dette firma. Måske der er andre herinde der kan anbefale nogen.

Man kan hurtigt købe sig fattig i diverse maskiner.
Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 25-December-2010
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2015 kl. 06:57
Expert / PhotoCare kan gøre det...
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2008
Point: 3353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2015 kl. 07:13
Oprindeligt skrevet af turbo2 turbo2 skrev:

Expert / PhotoCare kan gøre det...
Er du nu helt sikker på det? Der er tale om at masteren er i Betamax NTSC format "US"  Jeg vil tro at det er meget få værksteder der har den mulighed med Betamax i NTSC.
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Surround4U Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2015 kl. 07:33
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Hvorfor ikke bare få nogen til at kopiere dine bånd.

Der findes mange firmaer der kan kopiere fra betamax.

Kender ikke dette firma. Måske der er andre herinde der kan anbefale nogen.

Man kan hurtigt købe sig fattig i diverse maskiner.

Well, dels så "vil jeg gerne selv" også har jeg godt nok også lidt min egen lille virksomhed som gør dette (www.Thoverspilning.dk) 

Også kan jeg fortælle at jeg nu har fundet en NTSC afspiller fra eBay, som endda er en Super Betamax. Jeg vandt auktionen her til morgen (Jeg var sjovt nok den eneste der havde budt) så nu er det egentlig bare at vente :-)
Til top
Palleba Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-Februar-2009
Sted: Faroe Islands
Point: 116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Palleba Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2015 kl. 18:59
En Betamax fra mellemøsten er ofte multiformat, så de er ofte gode at få fat på, hvis de er til at opdrive.

NTSC maskinerne har tre hastigeder, B-I, B-II og B-III. Og så har de også Super-Beta, High-Band og ED-Beta.
Men PAL-maskinerne har kun én hastighed, Beta og Super-Beta. Ingen ED-Beta eller High-Band.

PAL-maskinerne blev lavet til midt i 80'erne. NTSC-maskinerne blev lavet helt frem til 2000-tallet.

Og jeg har også stationere maskiner til MiniDV/DVCam, Video8/Hi8, Betamax, VHS/S-VHS/D-VHS, som jeg bruger til at overføre optagelser til DVD for andre.

MVH
Palleba

Redigeret af Palleba - 22-Juni-2015 kl. 19:27
Med venlig hilsen
Palleba
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Surround4U Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2015 kl. 19:41
Oprindeligt skrevet af Palleba Palleba skrev:

En Betamax fra mellemøsten er ofte multiformat, så de er ofte gode at få fat på, hvis de er til at opdrive.

NTSC maskinerne har tre hastigeder, B-I, B-II og B-III. Og så har de også Super-Beta, High-Band og ED-Beta.
Men PAL-maskinerne har kun én hastighed, Beta og Super-Beta. Ingen ED-Beta eller High-Band.

PAL-maskinerne blev lavet til midt i 80'erne. NTSC-maskinerne blev lavet helt frem til 2000-tallet.

Og jeg har også stationere maskiner til MiniDV/DVCam, Video8/Hi8, Betamax, VHS/S-VHS/D-VHS, som jeg bruger til at overføre optagelser til DVD for andre.

MVH
Palleba

Fedt.. Meget detaljeret svar :).

Jeg har faktisk fundet en NTSC maskine nu. Denne model.

http://www.betamaxcollectors.com/sonybetamaxmodelsl-hfr30.html

Men der står noget om at den er Hifi-ready og at man kan/skal (?) hooke en seperat hi-fi processor op for at få "hi-fi".. Vil dette sige at maskinens lyd i sig selv er dårlig?

Ved ikke om du kan svare på det?
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2015 kl. 19:51

Hvis ikke det er en med Hi-Fi lyd, så er den dårlig, det er den jo også på en VHS, medmindre det også er med Hi-Fi lyd.
Til en Beta maskine model fra Sony, kunne man få en PCM modulator der gjorde det muligt at bruge den som en Audio Recorder, lyden blev optaget med Videohovedet, hvor ved der kunne fås en lydkvalitet der svarede til en CD.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Surround4U Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2015 kl. 20:04
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Hvis ikke det er en med Hi-Fi lyd, så er den dårlig, det er den jo også på en VHS, medmindre det også er med Hi-Fi lyd.
Til en Beta maskine model fra Sony, kunne man få en PCM modulator der gjorde det muligt at bruge den som en Audio Recorder, lyden blev optaget med Videohovedet, hvor ved der kunne fås en lydkvalitet der svarede til en CD.

Sååå Dét man kunne gøre, er fx at sætte en Hi-fi processor til?

Som den her?

http://www.mrbetamax.com/HFP-100ThirdPage.htm
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2015 kl. 20:12

Ja, det var en sådan der blev brugt før HI-FI maskinerne kom på markedet og gjorde dem unødvendige. Den sidste Beta maskine jeg havde var den bygget ind i.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Januar-2005
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2015 kl. 17:11
Bare lige for at få det på plads, - så var Hi-Fi kvaliteten kun opnåelig og interessant når man brugte dem som deciderede spolebåndoptagere - altså helt uden billede.

De optog/gengav selvfølgeligt også video m stereolyd uanset om de havde Hi-Fi featuren .
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu