|
Betjening af TV, soundbar, yousse-boks og appletV |
Besvar ![]() |
Forfatter | ||
AndyK ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 05-Oktober-2006 Status: Offline Point: 324 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 27-November-2022 kl. 22:30 |
|
Hej
Nu er det dog på tide at udskifte TVet, og det skal være til
et helt andet setup – med TVet (et LG C2 42”) på en Bülow BS15 (en stander på
hjul) og holdere (der sidder på bagsiden af TVet) til en Sonos Beam, en Apple
TV, og så beholder vi nok også vores yousee-boks, i hvert fald indtil vi har
fundet ud af om yousee-appen på Apple TV er god nok som erstatning. Jeg er dog i tvivl om hvordan det skal betjenes bedst muligt... Jeg har læst lidt forskelligt omkring betjening med HDMI-CEC,
og min forståelse er, at det kun tillader forholdsvis simpel betjening såsom at
skifte til en HDMI-port når den boks, der er tilsluttet, tændes, eller at tænde
boks ved at skifte til et bestemt HDMI-input – samt overførsel af kommandoer
til program-, volumen- samt playdeck-kontrol. Har jeg forstået tingene rigtigt? Hvad er jeres forslag til at betjene de nævnte komponenter? På forhånd tak. |
||
![]() |
||
Rasmus Larsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() FlatpanelsDK Oprettet: 23-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 4651 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
I en opsætning med LG C2, Sonos Beam og Apple TV vil HDMI CEC sørge for, at enhederne tænder sammen og at TV'ets fjernbetjening kan styre Apple TV's brugerflade (højre, venstre, op, ned). Apples fjernbetjening kan tænde/slukke TV'et (sammen med boksen) og skrue lydstyrken, men ikke styre TV'ets egne funktioner.
Så hvis Apples fjernbetjening skal overtage, så kræver det, at I dropper YouSee-boksen ikke ikke bruger TV'ets tuner/apps. Den nyeste udgave af YouSee-boksen understøtter HDMI CEC. De gamle bokse gør ikke.
|
||
TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels
|
||
![]() |
||
AndyK ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 05-Oktober-2006 Status: Offline Point: 324 |
|
Tusind tak for svaret. Du nævner, at den nyeste version af Yousee-boksen understøtter HDMI-CEC. Ved du om der findes en oversigt over hvornår skiftet til at understøtte HDMI-CEC skete...? Var det med introduktionen af Humax i stedet for Samsung? Jeg har nemlig en Humax-boks (uden HDD men kun med optagelser i "skyen"), som jeg fik for ca. 1½ år siden (som erstatning for en Humax med HDD), men jeg er i tvivl om den kvalificerer som nyeste version...? Eftersom Yousee-boksen bliver placeret bag skærmen regner jeg ikke med at det kommer til at fungere særligt godt med IR-kontrol med yousee-boksens egen fjernbetjening, men hvis den understøtter HDMI-CEC korrekt, lyder det som om at jeg vil kunne betjene både TV, soundbar, yousee-boks samt Apple TV - altsammen med TVets eget fjernbetjening.... Er det korrekt forstået? Er det også korrekt, at for at tænde for eks. yousee-boksen med TVets fjernbetjening, så skal jeg skifte til den HDMI-indgang, som boksen er sluttet til? Hvis ja, så lyder det til, at jeg stadig godt kunne have brug for min gamle Harmony 950 så fruen ikke skal huske på HDMI-indgang men bare skal trykke på "Se TV" på fjernbetjeningens touchskærm. |
||
![]() |
||
Rasmus Larsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() FlatpanelsDK Oprettet: 23-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 4651 |
|
Jep, det er Humax boksen
![]() Jeg ved ikke, om YouSee-boksen kan vågne, når der skiftes til den pågældende HDMI-port, men mit gæt vil være, at den godt kan. Apple TV kan godt. Så ja, i dette tilfælde vil du kunne styre alt med TV'ets fjernbetjening selvom YouSee-boksen gemmes af vejen. Men hvis I dropper YouSee-boksen, så kan I jo vende det på hovedet, så at sige. Ved at bruge Apples fjernbetjening, så vækker boksen TV'et. Jeg tror, at det vil være en mere brugervenlig løsning for hele familien (vi gør det sådan herhjemme).
|
||
|
||
![]() |
||
JørgenT ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-Marts-2004 Sted: 9530, DK Status: Offline Point: 5320 |
|
Det skal være den slags IR modtager der dekoder 38KHz IR signalet og sender som rene datapulser, og skal have forsyningsspænding fra Yousee boksen i stereo minijack stikket. ![]() Eksempel: som dog er et sæt med både receiver og transmitter, hvor det kun er receiver del der skal bruges. Eller:
|
||
Mvh. JørgenT
|
||
![]() |
||
|
Igen tak for svaret. Det kan godt være det bliver løsningen. Jeg er dog lidt bekymret for stabiliteten ved kun at køre TV via streaming og ikke DVB-C (specielt ifbm. med store begivenheder, der putter ekstra pres på), men jeg kan selvfølgelig vælge at slutte et antennekabel direkte til TVets tuner som backup. Men rart at vide, at yousee-boksen burde kunne styres fra TVets fjernbetjening hvis jeg går i den retning.
|
||
![]() |
||
|
Mht. antennestik, så vær opmærksom på, at denne mulighed frafalder, hvis du har eller skifter til YouSee Play. Det virker ikke vha. kortlæser i TV'et – kun YouSee-boksen og apps til diverse TV-platforme.
Held og lykke med projektet.
![]() |
||
|
||
![]() |
||
|
Takker. Interessant løsning hvis det ikke kommer til at virke med TVets fjernbetjening. |
||
![]() |
||
fbpdk ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 02-Januar-2007 Status: Offline Point: 30 |
|
Jeg har gennem de sidste 3 år kun brugt yousee appen på nvidia shield og chromecast med Google tv med lg Oled tv og sonos Soundbar Jeg modtager kabel-tv på coax men har ikke engang kablerne forbundet til mine tv i husstanden. Alt er styret fra chromecast fjernbetjeningen.
Jeg vil foreslå dig at pakke yousee boksen væk og kun bruge fjernbetjening til Apple tv. Det er noget rod at skifte mellem de forskellige bokse. Redigeret af fbpdk - 28-November-2022 kl. 10:13 |
||
TH42PX60EN - XBOX360
|
||
![]() |
||
|
Tusind tak til jer alle.
Det lyder til at det bare bliver Apple TV. Heldigvis har jeg ikke foretaget skiftet til Yousee play, så det burde stadig være muligt at bruge TVets indbyggede tuner hvis det streamingen er nede.
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |