recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Betjening af TV, soundbar, yousse-boks og appletV
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Betjening af TV, soundbar, yousse-boks og appletV

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
AndyK Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 324
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AndyK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Betjening af TV, soundbar, yousse-boks og appletV
    Sendt: 27-November-2022 kl. 22:30
Hej

Derhjemme har vi i mange år brugt en Logitech harmony 950 med RF til at styre TV samt AV-receiver, yousee-boks og bluray-afspiller gemt i et TV-møbel med låger – med RF-modtageren inde i TV-møblet til at sikre betjening med lukkede låger.

Nu er det dog på tide at udskifte TVet, og det skal være til et helt andet setup – med TVet (et LG C2 42”) på en Bülow BS15 (en stander på hjul) og holdere (der sidder på bagsiden af TVet) til en Sonos Beam, en Apple TV, og så beholder vi nok også vores yousee-boks, i hvert fald indtil vi har fundet ud af om yousee-appen på Apple TV er god nok som erstatning.

Jeg er dog i tvivl om hvordan det skal betjenes bedst muligt...

Jeg har læst lidt forskelligt omkring betjening med HDMI-CEC, og min forståelse er, at det kun tillader forholdsvis simpel betjening såsom at skifte til en HDMI-port når den boks, der er tilsluttet, tændes, eller at tænde boks ved at skifte til et bestemt HDMI-input – samt overførsel af kommandoer til program-,  volumen- samt playdeck-kontrol.
Derudover mener jeg at have læst at yousee-boksen ikke kan betjenes via HDMI-CEC – men kun at styre andre enheder.

Har jeg forstået tingene rigtigt?

Hvad er jeres forslag til at betjene de nævnte komponenter?
Hvordan styrer jeg yousee-boksen når den er monteret bagved TVet og (øjensynligt) ikke kan styres via HDMI?
Kan jeg betjene alle komponenter med én af fjernbetjeningerne?

På forhånd tak.

Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4433
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2022 kl. 05:43
I en opsætning med LG C2, Sonos Beam og Apple TV vil HDMI CEC sørge for, at enhederne tænder sammen og at TV'ets fjernbetjening kan styre Apple TV's brugerflade (højre, venstre, op, ned). Apples fjernbetjening kan tænde/slukke TV'et (sammen med boksen) og skrue lydstyrken, men ikke styre TV'ets egne funktioner.

Så hvis Apples fjernbetjening skal overtage, så kræver det, at I dropper YouSee-boksen ikke ikke bruger TV'ets tuner/apps.

Den nyeste udgave af YouSee-boksen understøtter HDMI CEC. De gamle bokse gør ikke.
Til top
AndyK Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 324
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AndyK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2022 kl. 09:13
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

I en opsætning med LG C2, Sonos Beam og Apple TV vil HDMI CEC sørge for, at enhederne tænder sammen og at TV'ets fjernbetjening kan styre Apple TV's brugerflade (højre, venstre, op, ned). Apples fjernbetjening kan tænde/slukke TV'et (sammen med boksen) og skrue lydstyrken, men ikke styre TV'ets egne funktioner.

Så hvis Apples fjernbetjening skal overtage, så kræver det, at I dropper YouSee-boksen ikke ikke bruger TV'ets tuner/apps.

Den nyeste udgave af YouSee-boksen understøtter HDMI CEC. De gamle bokse gør ikke.

Tusind tak for svaret.

Du nævner, at den nyeste version af Yousee-boksen understøtter HDMI-CEC. Ved du om der findes en oversigt over hvornår skiftet til at understøtte HDMI-CEC skete...? Var det med introduktionen af Humax i stedet for Samsung?
Jeg har nemlig en Humax-boks (uden HDD men kun med optagelser i "skyen"), som jeg fik for ca. 1½ år siden (som erstatning for en Humax med HDD), men jeg er i tvivl om den kvalificerer som nyeste version...?

Eftersom Yousee-boksen bliver placeret bag skærmen regner jeg ikke med at det kommer til at fungere særligt godt med IR-kontrol med yousee-boksens egen fjernbetjening, men hvis den understøtter HDMI-CEC korrekt, lyder det som om at jeg vil kunne betjene både TV, soundbar, yousee-boks samt Apple TV - altsammen med TVets eget fjernbetjening....
Er det korrekt forstået?

Er det også korrekt, at for at tænde for eks. yousee-boksen med TVets fjernbetjening, så skal jeg skifte til den HDMI-indgang, som boksen er sluttet til?
Hvis ja, så lyder det til, at jeg stadig godt kunne have brug for min gamle Harmony 950 så fruen ikke skal huske på HDMI-indgang men bare skal trykke på "Se TV" på fjernbetjeningens touchskærm.

Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4433
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2022 kl. 09:26
Jep, det er Humax boksen Smile

Jeg ved ikke, om YouSee-boksen kan vågne, når der skiftes til den pågældende HDMI-port, men mit gæt vil være, at den godt kan. Apple TV kan godt. Så ja, i dette tilfælde vil du kunne styre alt med TV'ets fjernbetjening selvom YouSee-boksen gemmes af vejen.

Men hvis I dropper YouSee-boksen, så kan I jo vende det på hovedet, så at sige. Ved at bruge Apples fjernbetjening, så vækker boksen TV'et. Jeg tror, at det vil være en mere brugervenlig løsning for hele familien (vi gør det sådan herhjemme).
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Online
Point: 5205
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2022 kl. 09:40
Oprindeligt skrevet af AndyK AndyK skrev:

....
Jeg har nemlig en Humax-boks (uden HDD men kun med optagelser i "skyen"), som jeg fik for ca. 1½ år siden (som erstatning for en Humax med HDD), men jeg er i tvivl om den kvalificerer som nyeste version...?

Eftersom Yousee-boksen bliver placeret bag skærmen regner jeg ikke med at det kommer til at fungere særligt godt med IR-kontrol med yousee-boksens egen fjernbetjening...
Må være samme model som min, jeg bruger en IR modtager i 3,5mm minijackstikket bag på boksen på min, da den står delvis skjult. 
Det skal være den slags IR modtager der dekoder 38KHz IR signalet og sender som rene datapulser, og skal have forsyningsspænding fra Yousee boksen i stereo minijack stikket. Wink

Eksempel:
som dog er et sæt med både receiver og transmitter, hvor det kun er receiver del der skal bruges. 

Eller:
Mvh. JørgenT
Til top
AndyK Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 324
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AndyK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2022 kl. 09:59
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Jep, det er Humax boksen Smile

Jeg ved ikke, om YouSee-boksen kan vågne, når der skiftes til den pågældende HDMI-port, men mit gæt vil være, at den godt kan. Apple TV kan godt. Så ja, i dette tilfælde vil du kunne styre alt med TV'ets fjernbetjening selvom YouSee-boksen gemmes af vejen.

Men hvis I dropper YouSee-boksen, så kan I jo vende det på hovedet, så at sige. Ved at bruge Apples fjernbetjening, så vækker boksen TV'et. Jeg tror, at det vil være en mere brugervenlig løsning for hele familien (vi gør det sådan herhjemme).

Igen tak for svaret.

Det kan godt være det bliver løsningen. Jeg er dog lidt bekymret for stabiliteten ved kun at køre TV via streaming og ikke DVB-C (specielt ifbm. med store begivenheder, der putter ekstra pres på), men jeg kan selvfølgelig vælge at slutte et antennekabel direkte til TVets tuner som backup.

Men rart at vide, at yousee-boksen burde kunne styres fra TVets fjernbetjening hvis jeg går i den retning.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4433
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2022 kl. 10:01
Mht. antennestik, så vær opmærksom på, at denne mulighed frafalder, hvis du har eller skifter til YouSee Play. Det virker ikke vha. kortlæser i TV'et – kun YouSee-boksen og apps til diverse TV-platforme.

Held og lykke med projektet. Smile
Til top
AndyK Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 324
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AndyK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2022 kl. 10:02
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af AndyK AndyK skrev:

....
Jeg har nemlig en Humax-boks (uden HDD men kun med optagelser i "skyen"), som jeg fik for ca. 1½ år siden (som erstatning for en Humax med HDD), men jeg er i tvivl om den kvalificerer som nyeste version...?

Eftersom Yousee-boksen bliver placeret bag skærmen regner jeg ikke med at det kommer til at fungere særligt godt med IR-kontrol med yousee-boksens egen fjernbetjening...
Må være samme model som min, jeg bruger en IR modtager i 3,5mm minijackstikket bag på boksen på min, da den står delvis skjult. 
Det skal være den slags IR modtager der dekoder 38KHz IR signalet og sender som rene datapulser, og skal have forsyningsspænding fra Yousee boksen i stereo minijack stikket. Wink

Eksempel:
som dog er et sæt med både receiver og transmitter, hvor det kun er receiver del der skal bruges. 

Eller:

Takker.

Interessant løsning hvis det ikke kommer til at virke med TVets fjernbetjening.

Til top
fbpdk Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 02-Januar-2007
Status: Offline
Point: 30
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fbpdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2022 kl. 10:11
Jeg har gennem de sidste 3 år kun brugt yousee appen på nvidia shield og chromecast med Google tv med lg Oled tv og sonos Soundbar Jeg modtager kabel-tv på coax men har ikke engang kablerne forbundet til mine tv i husstanden. Alt er styret fra chromecast fjernbetjeningen.


Jeg vil foreslå dig at pakke yousee boksen væk og kun bruge fjernbetjening til Apple tv. Det er noget rod at skifte mellem de forskellige bokse. 



Redigeret af fbpdk - 28-November-2022 kl. 10:13
TH42PX60EN - XBOX360
Til top
AndyK Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 324
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AndyK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2022 kl. 10:21
Tusind tak til jer alle.

Det lyder til at det bare bliver Apple TV.
Heldigvis har jeg ikke foretaget skiftet til Yousee play, så det burde stadig være muligt at bruge TVets indbyggede tuner hvis det streamingen er nede.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu