recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bi amping
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bi amping

Besvar Besvar Side  <1 891011>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2016 kl. 21:52
Din forklaring holder ikke - og du véd det godt! Men den passer sammen med din øvrige forklaring - som derved er forkert...

M.v.h.
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Februar-2014
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2016 kl. 22:28
Du skal være velkommen til at forklare hvorfor du mener jeg tager fejl.
Til top
Bruger udmeldt 28 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 08-Januar-2016
Point: 208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 28 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2016 kl. 22:43
Gad vide om en forstærker har nemmere ved at drive HF sektionen eller LF sektionen alene, eller det er nemmest for den at drive begge 2 samtidig ?

Altså vil én forstærker gøre det ligeså godt som 2 stk i biamping ?

Jeg ved det ikke, da jeg ingen erfaring med det har Evil Smile

Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2016 kl. 23:28

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Hvis faldet i udgangsimpedansen ingen betydning har kan den så være 10 Ohm uden at det betyder noget?
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Man kan ikke sige at udgangsimpedansen kun falder ved musik og ikke ved toner. Musik er bare flere toner lagt oven i hinanden. Hvis en højttaler har en impedans på 8Ω ved 1KHz, så har den det uanset om det er en ren tone man spiller, eller hvis 1KHz forekommer i et stykke musik.
Jeg kan godt se min forklaring med musik og en toner ikke var så grundig. Men jeg mener faktisk det du selv skriver efterfølgende.

Udgangsimpedansen i forstærkerne ændrer sig ikke, og indgangsimpedansen i højttaleren vil også være den samme ved de frekvenser som hvert delefilter lukker igennem. Lad os sige at højttaleren (med højt og lavt input forbundet med bøjler på terminalerne) har en impedans på 8Ω (nominelt).

Forstærkeren til bassen vil se en impedans på 8Ω ved lave frekvenser, og en meget høj impedans (ideelt er den uendeligt høj) over delefrekvensen.

Ligeledes vil forstærkeren til mellemtone/diskant se en impedans på 8Ω ved de høje frekvenser, og en meget høj impedans (ideelt uendeligt høj) under delefrekvensen.

Hver højttalerenhed trækker kun det fra forstærkeren som delefilteret tillader, og tilsammen giver det samme resultat som hvis højttaleren var sat til en enkelt forstærker med bøjlen mellem højttalerterminalerne på plads.
Vi er da enig om at hver forstærker ikke længere skal trække hele frekvensområde ved bi-amp, dejligt. Hvordan du så kommer frem til at det ikke er en fordel kan jeg ikke rigtigt forstå. 

Hver forstærker udgang har en impedans som skal lægges sammen med kabel - stik impedans o.s.v. Når der bruges 2 forstærker udgange i stedet for 1 går der mindre strøm i hver af disse "impedans kæder" og de giver dermed mindre spændings fald (svarrende til mindre impedans). Man kan også sige at de påvirker hinanden mindre.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2016 kl. 09:57

Vi er da enig om at hver forstærker ikke længere skal trække hele frekvensområde ved bi-amp, dejligt. Hvordan du så kommer frem til at det ikke er en fordel kan jeg ikke rigtigt forstå. 

Hver forstærker udgang har en impedans som skal lægges sammen med kabel - stik impedans o.s.v. Når der bruges 2 forstærker udgange i stedet for 1 går der mindre strøm i hver af disse "impedans kæder" og de giver dermed mindre spændings fald (svarrende til mindre impedans). Man kan også sige at de påvirker hinanden mindre.

Det er helt rigtigt at der vil blive trukket mindre effekt fra hver forstærker, altså den samme totale effekt i alt, man fordeler det altså over de to forstærkere.

Problemet ligger i at forstærkere har konstant spænding, altså leverer samme spænding uanset belastning. Så hvis den leverer 10V i 8 ohm for et givet signal, så leverer den også 10V i 4 ohm eller 16 ohm. Ideelt set, i hvert fald.

Så jo, hvis man har to forstærkere med svage underdimensionerede strømforsyninger, så kan man aflaste dem lidt ved at bi-ampe. Det er dog både billigere, nemmere og mere praktisk bare at købe en enkelt forstærker med en korrekt dimensioneret strømforsyning.

Og i trådstarters tilfælde er det komplet ligemeget, for der trækker begge forstærkere jo på den samme strømforsyning.

Redigeret af HenrikStevn - 19-Januar-2016 kl. 09:58
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19566
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2016 kl. 11:14

Så jo, hvis man har to forstærkere med svage underdimensionerede strømforsyninger, så kan man aflaste dem lidt ved at bi-ampe. Det er dog både billigere, nemmere og mere praktisk bare at købe en enkelt forstærker med en korrekt dimensioneret strømforsyning.

Nu drejer det sig jo i høj grad om andet end strømforsyningen. Specielt, hvis vi har en 5(7) kanalers effektforstærker, hvor der i dag kun udnyttes 2 kanaler. Der er det strømbegrænsningen i udgangstrinnet der træde i først.

Og i trådstarters tilfælde er det komplet ligemeget, for der trækker begge forstærkere jo på den samme strømforsyning.

Læs ovenstående. Netop i trådstartes tilfælde koster det ikke en krone at teste, når nu effekttrinnet er til rådighed. Det eneste det koster er to Y-splittere og noget højttalerkabel.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2016 kl. 11:21
Nej, det koster ingenting at teste, og det vil ret sikkert ikke skade noget. Det vil bare heller ikke give nogen fordel.

Medmindre man skal slæbe nogle decideret ondskabsfuldt belastende højttalere vil det være spændingen der sætter grænsen, altså hvornår forstærkeren klipper. Og det vil ikke ændre sig ved at koble en forstærker mere ind.

Men som sagt: Der er i det mindste ingen fare for at ødelægge noget.

Redigeret af HenrikStevn - 19-Januar-2016 kl. 11:23
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2016 kl. 19:28

Det er helt rigtigt at der vil blive trukket mindre effekt fra hver forstærker, altså den samme totale effekt i alt, man fordeler det altså over de to forstærkere.
Har klippet det med strømforsyningen ud da jeg skriver om den anden ende af forstærkerkredsløbet - udgangen. Dejligt at du kan se at der går mindre strøm i den enkelte udgang.

Når der bruges 2 forstærker udgange i stedet for 1 går der mindre strøm i hver af disse "impedans kæder" og de giver dermed mindre spændings fald (svarrende til mindre impedans). 
Bingo. Næsmest gratis fordel, hvis man køber de billige højtaler kabler.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2016 kl. 19:44

Når der bruges 2 forstærker udgange i stedet for 1 går der mindre strøm i hver af disse "impedans kæder" og de giver dermed mindre spændings fald (svarrende til mindre impedans). 
Bingo. Næsmest gratis fordel, hvis man køber de billige højtaler kabler.

Hvor stort er det spændingsfald så?

For ja, det går godt nok mindre strøm, men forstærkeren vil stadig klippe ved den samme spænding. Hvis det er endelig er en fordel, så er den yderst marginal, og kun brugbar hvis ens forstærkere har problemer med at levere nok strøm ved normal drift.

Men som sagt tidligere: Det vil ikke skade noget. Det værste der kan ske (og det mest sandsynlige) er at der ingen forskel vil være.

Redigeret af HenrikStevn - 19-Januar-2016 kl. 19:47
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19566
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2016 kl. 21:11

Nej, det koster ingenting at teste, og det vil ret sikkert ikke skade noget. Det vil bare heller ikke give nogen fordel.

Har du da prøvet det med et sæt Dali Suite?

Medmindre man skal slæbe nogle decideret ondskabsfuldt belastende højttalere vil det være spændingen der sætter grænsen, altså hvornår forstærkeren klipper.

Forstærkeren er opgivet til 150W i 8 ohm. Det er der den spændingsklipper ved en 8 ohms belastning.

Hvor høj effekt vil den skulle yde, før den spændingsklipper i 4 ohm?

Jeg kan tilføje at Dali Suite er opgivet til at være 4 ohms højttalere og at MM8077 er målt til at kunne levere 185 W i 4 ohm (her http://www.hifitest.de/test/av-kombinationen/marantz-av8801mm8077_7609-seite2).
Er det spændingsbegrænsningen der slår ind ved 185W?

Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2016 kl. 21:59
Nej, der løber den tydeligvis tør for strøm lige omkring 6.8A ved en nominel impedans på 4Ω. Så er det ikke længere spændingen der sætter grænsen, det tager jeg i mig igen.

Så forstærkeren kan levere 185W i 4Ω til både bunden og toppen, eftersom vi må formode at alle kanaler kan levere 185W.

Hvis vi regner med en følsomhed på 90dB/1m@1W, så giver det et lydtryk på 112,7dB med en 4Ω højttaler kontra 111,8dB med en 8Ω højttaler. Ikke ligefrem en gigantisk forskel.

Bassen tager langt den største effekt, så det er den der sætter grænsen for hvor højt vi kan spille, effektforbruget er meget assymmetrisk bund/top. Det betyder at man godt kunne smide en masse EQ-boost på diskanten og udnytte mere effekt fra den forstærker, men hvem pokker har dog lyst til det?

Og hvis det er strømforsyningen der sætter grænsen, hvilket jeg tænker det er, så får man lige præcis intet ud af at bi-ampe, da de så bare skal deles om strømmen. En forstærker som yder 150W i 8Ω, men kun 185W i 4Ω tyder meget kraftigt på en underdimensioneret strømforsyning.

Redigeret af HenrikStevn - 19-Januar-2016 kl. 22:01
Til top
Bruger udmeldt 28 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 08-Januar-2016
Point: 208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 28 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2016 kl. 22:28
Jeg har en stribe at denne type moduler/forstærkere at ligge et eller andet sted.

Data ser sådan ud (billedet)

De er opbygget med SMPS og mosfets i udgangen til den kraftige kanal og en LM3886 til den lille kanal

Hvorfor lyder de 2 kanaler meget forskelligt selv ved nem belastning (8 ohm fuldtone uden filter) og på andre almindelige højttalere selv ved helt almindelig lydstyrke (tale niveau) ?

Hvor er fejlen ?

Til top

Besvar Besvar Side  <1 891011>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu