recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bi amping
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bi amping

Besvar Besvar Side  <1234 11>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2016 kl. 08:04
I min verden er der ingen forskel på "bi-amp" fra en receiver, og så til den måde det gøres på i dette tilfælde.
Du benytter stadig en og samme strømforsyning, derfor taler vi ikke om bi-amp.

Men om du vil opleve et løft tør jeg ikke sige.

Til top
Kildemand Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-August-2015
Point: 65
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kildemand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2016 kl. 10:59
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

I min verden er der ingen forskel på "bi-amp" fra en receiver, og så til den måde det gøres på i dette tilfælde.

Enig!!
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Februar-2014
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2016 kl. 11:18
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

Hvis strømforsyningen kan drive alle kanaler 100% samtidigt, så er den jo ligeglad med om signalet går til fronter eller sider eller Atmos-højttalere eller whatever.

Men selv hvis alt virker 100% ideelt, så er slutresultatet blot en fordobling af den tilgængelige effekt for fronthøjttalerne. Hvilket betyder +3dB i lydtryk. Altså næppe noget af videre betydning.

Og man lever stadig med de passive delefiltre i højttalerne.

Den rigtigste måde at bi-ampe på er ved at fjerne delefiltrene helt fra højttalerne, og gå over til aktive delefiltre på linjeniveau. Det er sådan aktive højttalere fungerer, og det giver den bedste udnyttelse af signalet og den tilgængelige effekt. Samtidigt har forstærkerne også bedre styr på højttalerenhederne, da de sidder direkte koblet sammen, uden passive delefiltre imellem.

Det er dog et større projekt at konvertere højttalere til aktiv drift.
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2016 kl. 11:24
Man kan ikke spille højere med passiv biamping. De to forstærkere spiller præcis det samme og har samme maksimale udgangsspænding, så det flytter ingen ting.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2016 kl. 11:32
Du leverer stadig potentielt dobbelt så meget effekt til hver højttaler.

Men det er selvfølgelig en tænkt situation, da fordelingen af effekt i normal musik/film er meget vægtet mod de lavere frekvenser. Så reelt er vi nok ude i måske 1dB ekstra.

Vi er helt enige om at det er spild af tid.

Redigeret af HenrikStevn - 17-Januar-2016 kl. 11:33
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2016 kl. 11:38
Min kammerat bi-ampede hans Pioneer LX60 til Heco Celan 800, da han gik fra 7.1 til 5.1. Vi bildte os begge to ind der var en klar forbedring. Renere mellemtone og mindre tendenser til anstrengt lyd fra diskant ved høj lydstyrke. Om det var placebo ved jeg ikke, men som udgangspunkt havde jeg ingen forventninger om at det ville blive bedre. Han går hvert fald ikke tilbage til "single amp".
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2016 kl. 11:39
- HenrikStevn

Nej. Du kan ikke levere mere effekt uden at hæve spændingen. Det er en nulløsning.

Måske kunne det være relevant at bruge med en meget vanskelig 2,5 vejs højttaler. Der er delefilteret normalt sådan at den ene bas er separat når man tager bøjlerne at klemmerne. Så ser hver forstærker en nemmere belastning når man bi-amper. B&W ... ?

Redigeret af Trumle - 17-Januar-2016 kl. 11:40
Til top
furious jt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 3728
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér furious jt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2016 kl. 11:56
Hmm det er selvfølgelig rigtig at det fungerer bedre med eks. 2 strømforsyninger. Hvis jeg bringer min marantz mm7055 ind i "ligningen" vil det så have større betydning? Så vil jeg jo netop have 2 forstærkere:)
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2016 kl. 12:06
Det vil nok være meget begrænset hvad du får ud af det, med mindre du har for vane at spille hamrende højt. Men prøv selv hvis du har noget at prøve med. Mine erfaringer er at der ikke er nogen hørbar forbedring. Hverken med reciver-bi-amping eller med ekstra effekt, men jeg spiller heller ikke højt (Aldrig over -10db på min Yamaha 2040 og for det meste nærmere -20db)
Til top
javilha Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-April-2012
Sted: kbh
Point: 455
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér javilha Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2016 kl. 12:10
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Man kan ikke spille højere med passiv biamping. De to forstærkere spiller præcis det samme og har samme maksimale udgangsspænding, så det flytter ingen ting.
Bi-amping, handler jo stort set ikke om at kunne spille højere, men at få et bedre headroom og bedre kontrol med højttaleren og de respektive enheder. Så lidt mere ro, afslappethed og opløsning, er nok det, der kommer ud af det. Men højtalerne har også lidt at sige her, om de er afslørende nok.

Redigeret af javilha - 17-Januar-2016 kl. 12:10
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2016 kl. 12:17
Oprindeligt skrevet af javilha javilha skrev:

Bi-amping, handler jo stort set ikke om at kunne spille højere, men at få et bedre headroom og bedre kontrol med højttaleren og de respektive enheder. Så lidt mere ro, afslappethed og opløsning, er nok det, der kommer ud af det. Men højtalerne har også lidt at sige her, om de er afslørende nok.

Normalt beskæftiger jeg mig ikke med "HIFI-ord" så jeg ved ikke hvad halvdelen af det du har skrevet betyder, men hvad angår effekt var det et svar til HenrikStevn og hvad subjektiv oplevelse af lyden angår, så kan jeg som sagt konstatere at jeg ikke kan høre forskel. Jeg ser ingen grund til at tro at mine højttalere med Seas Excel og Fountek enheder ikke skulle kunne opløse forskellen hvis den var der, men det udelukker self. ikke at jeg er døv som en hegnspæl. Derfor skrev jeg også til furious jt at hen selv skulle prøve.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2016 kl. 12:38

- HenrikStevn

Nej. Du kan ikke levere mere effekt uden at hæve spændingen. Det er en nulløsning.

Måske kunne det være relevant at bruge med en meget vanskelig 2,5 vejs højttaler. Der er delefilteret normalt sådan at den ene bas er separat når man tager bøjlerne at klemmerne. Så ser hver forstærker en nemmere belastning når man bi-amper. B&W ... ?

Du fordobler jo cirka den tilgængelige effekt ved at koble en ekstra kanal ind, hvis begge kanaler kan få den maksimale spænding fra strømforsyningen. Det svarer lidt til at brokoble en effektforstærker. Strømforsyningen kan stadig kun levere den samme peak-spænding, men du kan levere cirka den dobbelte effekt.

Den største forskel ved at dele op er som du nævner hvis bassen er en rigtigt træls belastning. Så kan forstærkeren til mellemtone/diskant slippe for at trække den, hvilket kan frigive mere effekt til det kritiske mellemtoneområde hvor hørelsen er mest følsom, og derfor hurtigere registrerer forvrængning. Men i den situation ville mange nok koble en kraftigere forstærker på til bassen end til diskanten, hvis de er lige kraftige er fordelen væsentligt mindre.

Oprindeligt skrevet af javilha javilha skrev:

Headroom er bare et andet ord for dynamisk effekt, det får trådstarter jo ikke mere af. Derfor er det altid en bedre løsning ganske enkelt at opgradere sin forstærker, end at begive sig ud i passiv bi-amping, hvis man skal ud i at købe en ekstra forstærker for at gøre det.

Men nu har trådstarter jo allerede ledige kanaler i sin forstærker, og sagt på en anden måde, så vil det ikke skade noget at han bruger dem til at bi-ampe. Men det vil heller ikke give nogen nævneværdig fordel.

Bedre kontrol med højttalerenhederne får man kun hvis man går til aktiv bi-amping, hvor man fjerner de passive delefiltre og erstatter dem med aktive delefiltre på linjeniveau. Årsagen er at komponenterne i delefiltret altid vil præsentere en impedans, som sammen med højttalerkablets impedans er med til at sænke dæmpningsfaktoren. Derudover kan et aktivt delefilter laves langt mere præcist og med bedre egenskaber for fasedrejning osv. end et passivt.

Redigeret af HenrikStevn - 17-Januar-2016 kl. 12:39
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 11>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu