|
Bi amping |
Besvar ![]() |
Side <12345 11> |
Forfatter | ||
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det er den generelle opfattelse - også hér i forummet - at alt handler om at spille højere.... ![]() M.v.h. |
||
![]() |
||
javilha ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 26-April-2012 Sted: kbh Status: Offline Point: 455 |
|
Du får skam også bedre kontrol selvom man beholder de passive filtre. Det har jeg selv oplevet. Men det bedste resultat får man selvfølgelig på din beskrevne måde.
![]() |
||
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*
|
||
![]() |
||
HenrikStevn ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Februar-2014 Status: Offline Point: 913 |
|
Du skærer jo potentielt halvdelen af delefilterets impedans væk fra højttalerenhedens synspunkt, og øger derfor effektivt dæmpningsfaktoren. Så ja, det kan godt have en (lille) effekt. Om den er hørbar er nok tvivlsomt, det kommer an på forstærkerens udgangsimpedans og hvor store/tunge højttalerenheder vi snakker om.
|
||
![]() |
||
Trumle ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2015 Sted: kBH Status: Offline Point: 793 |
|
Nej man gør ikke. Begge forstærkere spiller præcis det samme i passiv bi-amping og har samme maksimale udgangsspænding. Om du har to forstærkere der hver især giver, eksempelvis, 10V ind i henholdsvis diskanten og bassen, eller om du har én forstærker der giver 10V ind i bassen og diskanten som er forbundet i parallel bliver nøjagtig det samme.
|
||
![]() |
||
javilha ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 26-April-2012 Sted: kbh Status: Offline Point: 455 |
|
![]() |
||
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*
|
||
![]() |
||
HenrikStevn ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Februar-2014 Status: Offline Point: 913 |
|
Ah shit, nej. Du har ret, de spiller jo stadig bare det samme. Den eneste forskel er en marginalt bedre dæmpningsfaktor, hvilket ikke betyder noget som helst hvis blot forstærkerens udgangsimpedans er lav nok.
Det må vist bero mest på ønsketænkning, med mindre der sker nogle meget mærkelige ting i delefilteret.
Redigeret af HenrikStevn - 17-Januar-2016 kl. 13:34 |
||
![]() |
||
Trumle ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2015 Sted: kBH Status: Offline Point: 793 |
|
Nej. Det hjælper ikke. Du kan ikke afsætte mere effekt i højttaleren uden at hæve spændingen og det gør man ikke med passiv bi-amping (regn nu på det.. ) Den potentielt større effekt kan du kun udnytte ved at sænke impedansen (fordi spændingen er den samme). Det omvendte sker ved passiv bi-amping. Impedansen, set fra forstærkeren, stiger. Derfor vil hver forstærker afsætte mindre effekt i højttaleren. Totalt bliver det det samme. Hvis du til gengæld sætter en højttaler mere på i stedet for at bi-ampe én højttaler, så halverer du impedansen og fordobler effekten, men det er jo en helt anden historie. Her bliver det også den dobbelte effekt uanset om du bruger en eller to forstærker kanaer til at drive det med. I hvert fald så længe man ikke brænder forstærkeren af fordi strømmen bliver for høj. EDIT: Bingo!
![]() Redigeret af Trumle - 17-Januar-2016 kl. 13:38 |
||
![]() |
||
|
Nope nix njet zero, der er og var ikke tale om ønsketænkning. Det var simpelthen lettere at skille instrumenter og stemmer ad lige meget hvor vilde passagerne var, både i rock og klassisk musik. Bas og bastrommen, er lettere at følge. Det var 2 stks Sugden AU51, der blev brugt. Men sjovt nok, har jeg ikke haft lyst til at have det selv permanent, men prøves skulle det da.
![]() |
||
|
||
![]() |
||
|
Jeg skulle lige have den på plads mentalt og have de rigtige faktorer i spil, med én kontra flere højttalere ![]()
Men hvis du synes det var så meget bedre, hvorfor beholdt du så ikke det setup? Vi har jo netop lige slået fast at det hverken giver mere effekt eller nogen form for adskillelse. Begge forstærkere får jo det samme signal.
|
||
![]() |
||
|
Jeg beholdt det ikke fordi jeg ikke ville have alt det ekstra stående. Jeg skulle blot låne et af effekttrinene for at lytte til det. Men fik så muligheden for at låne et mere før de skulle afleveres til AC. Kabler var ens hele vejen også. Siden fik jeg jo så min Acurus og den klarer det godt alene. Men der var forskel på lyden og måden den leveredes på i karakteren, ikke klangen.
![]() |
||
|
||
![]() |
||
|
Der var forskel på lydens karakter, men ikke dens klang? Er det ikke præcis det samme?
|
||
![]() |
||
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
|
Jeg har jo skrevet længere oppe hvad min kammerat og jeg oplevede. Har du ikke glemt og angribe det?
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12345 11> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |