recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bi amping
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bi amping

Besvar Besvar Side  <12345 11>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2016 kl. 12:38
Oprindeligt skrevet af javilha javilha skrev:

Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Man kan ikke spille højere med passiv biamping. De to forstærkere spiller præcis det samme og har samme maksimale udgangsspænding, så det flytter ingen ting.
Bi-amping, handler jo stort set ikke om at kunne spille højere, men at få et bedre headroom og bedre kontrol med højttaleren og de respektive enheder. Så lidt mere ro, afslappethed og opløsning, er nok det, der kommer ud af det. Men højtalerne har også lidt at sige her, om de er afslørende nok.

Det er den generelle opfattelse - også hér i forummet - at alt handler om at spille højere....   

M.v.h.
Til top
javilha Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-April-2012
Sted: kbh
Point: 455
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér javilha Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2016 kl. 12:47
Du får skam også bedre kontrol selvom man beholder de passive filtre. Det har jeg selv oplevet. Men det bedste resultat får man selvfølgelig på din beskrevne måde.
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Februar-2014
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2016 kl. 12:53

Du får skam også bedre kontrol selvom man beholder de passive filtre. Det har jeg selv oplevet. Men det bedste resultat får man selvfølgelig på din beskrevne måde.

Du skærer jo potentielt halvdelen af delefilterets impedans væk fra højttalerenhedens synspunkt, og øger derfor effektivt dæmpningsfaktoren.

Så ja, det kan godt have en (lille) effekt. Om den er hørbar er nok tvivlsomt, det kommer an på forstærkerens udgangsimpedans og hvor store/tunge højttalerenheder vi snakker om.
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2016 kl. 12:59
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

- HenrikStevn

Nej. Du kan ikke levere mere effekt uden at hæve spændingen. Det er en nulløsning.

Måske kunne det være relevant at bruge med en meget vanskelig 2,5 vejs højttaler. Der er delefilteret normalt sådan at den ene bas er separat når man tager bøjlerne at klemmerne. Så ser hver forstærker en nemmere belastning når man bi-amper. B&W ... ?

Du fordobler jo cirka den tilgængelige effekt ved at koble en ekstra kanal ind, hvis begge kanaler kan få den maksimale spænding fra strømforsyningen. Det svarer lidt til at brokoble en effektforstærker. Strømforsyningen kan stadig kun levere den samme peak-spænding, men du kan levere cirka den dobbelte effekt.

Den største forskel ved at dele op er som du nævner hvis bassen er en rigtigt træls belastning. Så kan forstærkeren til mellemtone/diskant slippe for at trække den, hvilket kan frigive mere effekt til det kritiske mellemtoneområde hvor hørelsen er mest følsom, og derfor hurtigere registrerer forvrængning. Men i den situation ville mange nok koble en kraftigere forstærker på til bassen end til diskanten, hvis de er lige kraftige er fordelen væsentligt mindre.

Nej man gør ikke. Begge forstærkere spiller præcis det samme i passiv bi-amping og har samme maksimale udgangsspænding. Om du har to forstærkere der hver især giver, eksempelvis, 10V ind i henholdsvis diskanten og bassen, eller om du har én forstærker der giver 10V ind i bassen og diskanten som er forbundet i parallel bliver nøjagtig det samme.
Til top
javilha Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér javilha Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2016 kl. 13:00

Du skærer jo potentielt halvdelen af delefilterets impedans væk fra højttalerenhedens synspunkt, og øger derfor effektivt dæmpningsfaktoren.

Så ja, det kan godt have en (lille) effekt. Om den er hørbar er nok tvivlsomt, det kommer an på forstærkerens udgangsimpedans og hvor store/tunge højttalerenheder vi snakker om.
Har prøvet det på et sæt Snell E2 og Type C som dem i logo. Her kan man ikke som på Type A2 jeg har, køre med elektronisk filter. Men hildemænd om det kunne høres. De højttalere benytter meget lette enheder.
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2016 kl. 13:25

Nej man gør ikke. Begge forstærkere spiller præcis det samme i passiv bi-amping og har samme maksimale udgangsspænding. Om du har to forstærkere der hver især giver, eksempelvis, 10V ind i henholdsvis diskanten og bassen, eller om du har én forstærker der giver 10V ind i bassen og diskanten som er forbundet i parallel bliver nøjagtig det samme.

Du har stadig potentielt den dobbelte effekt at gøre med, du fordobler antallet af transistorer, også selvom den maksimale spænding til hver af dem forbliver den samme.

Ah shit, nej. Du har ret, de spiller jo stadig bare det samme. Den eneste forskel er en marginalt bedre dæmpningsfaktor, hvilket ikke betyder noget som helst hvis blot forstærkerens udgangsimpedans er lav nok.

Har prøvet det på et sæt Snell E2 og Type C som dem i logo. Her kan man ikke som på Type A2 jeg har, køre med elektronisk filter. Men hildemænd om det kunne høres. De højttalere benytter meget lette enheder.

Det må vist bero mest på ønsketænkning, med mindre der sker nogle meget mærkelige ting i delefilteret.

Redigeret af HenrikStevn - 17-Januar-2016 kl. 13:34
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2016 kl. 13:36

Du har stadig potentielt den dobbelte effekt at gøre med, du fordobler antallet af transistorer, også selvom den maksimale spænding til hver af dem forbliver den samme.

Nej. Det hjælper ikke. Du kan ikke afsætte mere effekt i højttaleren uden at hæve spændingen og det gør man ikke med passiv bi-amping (regn nu på det.. ) Den potentielt større effekt kan du kun udnytte ved at sænke impedansen (fordi spændingen er den samme). Det omvendte sker ved passiv bi-amping. Impedansen, set fra forstærkeren, stiger. Derfor vil hver forstærker afsætte mindre effekt i højttaleren. Totalt bliver det det samme.

Hvis du til gengæld sætter en højttaler mere på i stedet for at bi-ampe én højttaler, så halverer du impedansen og fordobler effekten, men det er jo en helt anden historie. Her bliver det også den dobbelte effekt uanset om du bruger en eller to forstærker kanaer til at drive det med. I hvert fald så længe man ikke brænder forstærkeren af fordi strømmen bliver for høj.

EDIT: Bingo! Smile

Redigeret af Trumle - 17-Januar-2016 kl. 13:38
Til top
javilha Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér javilha Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2016 kl. 13:37
Nope nix njet zero, der er og var ikke tale om ønsketænkning. Det var simpelthen lettere at skille instrumenter og stemmer ad lige meget hvor vilde passagerne var, både i rock og klassisk musik. Bas og bastrommen, er lettere at følge. Det var 2 stks Sugden AU51, der blev brugt. Men sjovt nok, har jeg ikke haft lyst til at have det selv permanent, men prøves skulle det da.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2016 kl. 13:43

Nej. Det hjælper ikke. Du kan ikke afsætte mere effekt i højttaleren uden at hæve spændingen og det gør man ikke med passiv bi-amping (regn nu på det.. ) Den potentielt større effekt kan du kun udnytte ved at sænke impedansen (fordi spændingen er den samme). Det omvendte sker ved passiv bi-amping. Impedansen, set fra forstærkeren, stiger. Derfor vil hver forstærker afsætte mindre effekt i højttaleren. Totalt bliver det det samme.

Hvis du til gengæld sætter en højttaler mere på i stedet for at bi-ampe én højttaler, så halverer du impedansen og fordobler effekten, men det er jo en helt anden historie. Her bliver det også den dobbelte effekt uanset om du bruger en eller to forstærker kanaer til at drive det med. I hvert fald så længe man ikke brænder forstærkeren af fordi strømmen bliver for høj.

EDIT: Bingo! Smile

Jeg skulle lige have den på plads mentalt og have de rigtige faktorer i spil, med én kontra flere højttalere Tongue

Nope nix njet zero, der er og var ikke tale om ønsketænkning. Det var simpelthen lettere at skille instrumenter og stemmer ad lige meget hvor vilde passagerne var, både i rock og klassisk musik. Bas og bastrommen, er lettere at følge. Det var 2 stks Sugden AU51, der blev brugt. Men sjovt nok, har jeg ikke haft lyst til at have det selv permanent, men prøves skulle det da.

Men hvis du synes det var så meget bedre, hvorfor beholdt du så ikke det setup?

Vi har jo netop lige slået fast at det hverken giver mere effekt eller nogen form for adskillelse. Begge forstærkere får jo det samme signal.
Til top
javilha Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér javilha Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2016 kl. 14:10
Jeg beholdt det ikke fordi jeg ikke ville have alt det ekstra stående. Jeg skulle blot låne et af effekttrinene for at lytte til det. Men fik så muligheden for at låne et mere før de skulle afleveres til AC. Kabler var ens hele vejen også. Siden fik jeg jo så min Acurus og den klarer det godt alene. Men der var forskel på lyden og måden den leveredes på i karakteren, ikke klangen.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2016 kl. 14:17
Der var forskel på lydens karakter, men ikke dens klang? Er det ikke præcis det samme?
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2016 kl. 14:48
Jeg har jo skrevet længere oppe hvad min kammerat og jeg oplevede. Har du ikke glemt og angribe det?
Til top

Besvar Besvar Side  <12345 11>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu