recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - bi wire kontra 7.1
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketbi wire kontra 7.1

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Wision Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 133
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2008 kl. 22:57
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Hejsa,

kort sagt er din Onkyo ikke i stand til at bi-ampe, bi ampe er, som ordet siger, to forstærkere. det onkyon gør er med lidt held intern brokobling, men det er stadig samme udgangstrin, samme lyttebank, sammme strømforsyning osv. det svarer lidt til at få en forhjulstrukket bil til at trække med begge hjul (det er stadigt samme motor) i stedet for at putte en ekstra motor i til baghjulene (en motor til hvert sæt hjul).

Tag dig ikke af hvis det er forvirrende, og bliv ikke sur på Onkyo for at lyve, det gør de alle sammen, dels for ikke at forvirre brugerne, og fordi at det nu en gang er et fint marketing stunt med "bi amp".

Kan da godt være de snyder en og bare siger den kan bi ampe, men synes det er lidt ulogisk den så tager muligheden fra 7.1 fra en ? Man bruger vel bare de forstærkerblokke til fronterne istedet for baghøjttalerene, det må da give mere effekt.
Jeg har prøvet at teste forskellen mellem single og bi-"amp" på mit setup, og er ret sikker på at der er en forskel, men den er lille. Hvis jeg havde rummet til det, og de ekstra penge, ville jeg hellere have 7.1. Dog vil jeg gerne give det et sæt ekstra kabler koster for at kunne bi ampe da det giver en lidt dybere/strammere bas.
Min hjemmebiograf udgøres primært af Dali Ikon 6, Dali Mentor LCR. Drives af Denon 2809 og Rotel 1075.
Til top
bony Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 15-August-2007
Sted: Fredensborg
Point: 358
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2008 kl. 00:24
Jeg har lavet intern brokobling på min Onkyo 606 og jeg synes at kunne høre en forskel. Jeg tør ikke sige om det er placebo, men som de er tilkoblet nu, synes jeg at jeg har fået et langt bredere lydbillede. Kort af det lange, jeg synes det gør en (positiv) forskel.
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2008 kl. 14:30

Hans J, så vidt jeg er orienteret så er det det "samme" udgangstrin, bare et flerkanals der sidder i. jeg tænker på 100% separate udgangstrin med egen forsyning osv, og det er der ikke råd til i en reciever i den prisklasse.

Wision, ja, du skulle gerne kunne høre forskel uanset hvad. du har jo stadig 7.1 mulighed, bare ikke med ekstra "kanaler" til brug. 

Crown - there is no substitute.
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2008 kl. 23:37
Hmm, jeg mener det er seperate udgangstrin:

Jeg ved godt du mener man ikke kan dele ladelyttere og trafo ved bi-amp, der bliver vi nok aldrig enige.

Vi kan nok blive enige om, at hvis det skal være optimalt så laver man aktive delefiltre inden forstærkerne, så man kun får henholdsvis bas og melemtone/diskant til de forskellige forstærkertrin , men det er nok de færreste som ønske sådan en opstilling/investering.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2008 kl. 01:01

det er ret enkelt. bi amp, bi amplification, så skal der være 100% separat forstærkning til hver del, ellers lever det ikke op til definitionen. denne løsning kan kun opnåes med fysisk forskellige forstærkere.

Alt andet må betegnes som marketings gøgl og fusk der bygger på at forbrugerne ikke ved bedre.

Redigeret af kim olsen - 29-November-2008 kl. 01:06
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2008 kl. 13:09

det er ret enkelt. bi amp, bi amplification, så skal der være 100% separat forstærkning til hver del, ellers lever det ikke op til definitionen. denne løsning kan kun opnåes med fysisk forskellige forstærkere.

Alt andet må betegnes som marketings gøgl og fusk der bygger på at forbrugerne ikke ved bedre.

Venligst link til denne påstand. Jeg har nemlig ikke fundet nogen officiel definition på bi-amp .
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Februar-2007
Point: 4172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2008 kl. 15:00

Nu må i lige stikke piben ind.
En receiver kan biampe normalt, den har 7 udgangstrin, der i mere eller mindre grad kan levere 7*x w ved 20hz-20khz.
Den leder simpelthen det samme signal til 2 udgangstrin.
Det er da klart at 7 mono blokke gør det bedre, eller en NAD M25 gør det bedre. Men nu er det sådan at det er økonomien der sætter begrænsningen.

SVP03
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2008 kl. 16:13

det er ikke et spørgsmål om at gøre det bedst, det er et spørgsmål om definition.

"Bi-amping is the practice of utilizing two audio amplifiers to power a set of loudspeakers. " fra wikipedia

at bruge flere kanaler fra samme forstærker har aldrig haft noget med bi amp at gøre.

Redigeret af kim olsen - 29-November-2008 kl. 16:14
Til top
fast2night Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juli-2006
Point: 2268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2008 kl. 17:09

det er ikke et spørgsmål om at gøre det bedst, det er et spørgsmål om definition.

"Bi-amping is the practice of utilizing two audio amplifiers to power a set of loudspeakers. " fra wikipedia

at bruge flere kanaler fra samme forstærker har aldrig haft noget med bi amp at gøre.

Selvfølgelig har det det. Alene, at der anvendes separate udgangstrin til høj- og lavpassektionen i højttaleren, vil give langt mere end nogen form for bi-wiring.

Verdenen er altså ikke bygget op af monotrin alene. Hvis din teori skulle holde, så skulle vi smide alle effekttrin med fælles strømforsyning i skraldespanden.

Mvh Hans
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Februar-2007
Point: 4172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2008 kl. 19:24

Det er vist din egen fortolkning.
SVP03
Til top
k andersen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 26-Juni-2008
Point: 36
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2008 kl. 19:32

jeg forsøger lige igen.indrømmet jeg forstår det ikke. var lige inde på avs forummet under onkyo 606, hvor jeg finder denne tråd

Originally Posted by GmasterB View Post
Not worth it if it buzzes like mine is, lol.

Anyway, you get better sound when you bi wire. Seperate amplification for the woofers and tweeters on your mains.
You're joking, right? You realize this is rediculous, and there's not an ounce of truth to it?

First, bi-wiring just increases the effective gauge of the wire - if you're running 14 or 12 AWG already, it's meaningless.

Passive bi-amping (which is most likely what you really mean), also has no affect on anything with a single-transformer amp like the 606.

The only thing that can affect the sound quality is active bi-amping, which is much more complicated and most likely not what you're recommending.

Let's keep away from fantasy and lore here...  

hvis jeg forstår det det her korrekt, mener han at at hverken bi-wiring eller bi-amp har nogen betydning på 606eren er det rigtigt ?

Til top
henrik-t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-August-2007
Point: 1553
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2008 kl. 19:37
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Det er vist din egen fortolkning.

Når jeg kigger i min forstærker, skriver den om jeg vil Bi-ampe eller ikke Bi -ampe mine bagkanaler til hvad jeg nu vil med dem....Så kim du må lige læse lidt mere inden du skrive af fra wiki

alle dem jeg taler med , siger at Bi-ampe sine fronter skader inted, og højest sansynligt vil man kunne høre en forbedring/mere control/punch..

Henrik
+100HD Film
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu