recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - bi wire kontra 7.1
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketbi wire kontra 7.1

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
henrik-t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1553
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2008 kl. 19:40
Oprindeligt skrevet af k andersen k andersen skrev:

jeg forsøger lige igen.indrømmet jeg forstår det ikke. var lige inde på avs forummet under onkyo 606, hvor jeg finder denne tråd

Originally Posted by GmasterB View Post
Not worth it if it buzzes like mine is, lol.

Anyway, you get better sound when you bi wire. Seperate amplification for the woofers and tweeters on your mains.
You're joking, right? You realize this is rediculous, and there's not an ounce of truth to it?

First, bi-wiring just increases the effective gauge of the wire - if you're running 14 or 12 AWG already, it's meaningless.

Passive bi-amping (which is most likely what you really mean), also has no affect on anything with a single-transformer amp like the 606.

The only thing that can affect the sound quality is active bi-amping, which is much more complicated and most likely not what you're recommending.

Let's keep away from fantasy and lore here...  

hvis jeg forstår det det her korrekt, mener han at at hverken bi-wiring eller bi-amp har nogen betydning på 606eren er det rigtigt ?

ja højest sansynligt, fordi 606 ´er ikke har mange watt at rutte med, men
på en med flere watt, har jeg fået afvide , af de kloge, prøv det skader ikke.. og mange høre en forbedring

Redigeret af henrik-t - 29-November-2008 kl. 19:53
+100HD Film
Til top
fast2night Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juli-2006
Point: 2268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2008 kl. 19:42
Jeg kan godt forstå at du er forvirret, men prøv og brug dine ører og hør hvordan din 606'er lyder når du sætter den op til bi-amping.

Det er kun dig som kan afgøre om du mener det er en forbedring, og ikke andre som mener de ejer de vises sten, da der bliver skrevet så meget nonsens og teoretisk pedanteri så man tror det er løgn.
Mvh Hans
Til top
k andersen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 26-Juni-2008
Point: 36
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2008 kl. 20:13

tak for svarrene fra alle. nu var det også fordi jeg har fået alle kabler mv gemt pænt af vejen jeg gerne ville vide det, skal det hele demonteres igen  og det viser sig uden betydning i mine gamle ører så er det lidt "træls" som vi siger på jysk men ok det vil jo altid sidde i baghovdet, ku det ha være gjort bedere.

mvh

Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2008 kl. 13:35

Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:

Verdenen er altså ikke bygget op af monotrin alene. Hvis din teori skulle holde, så skulle vi smide alle effekttrin med fælles strømforsyning i skraldespanden.

Jeg citerer nu hifi4all's ordbog: "Brug af to forstærkere til samme højtaler."

Jeg har endnu ikke set bevis for det modsatte, blot et par stykker der påstår at man godt kan bi-ampe med en enkelt forstærker. det anses for god debatskik at at man ikke blot påstår at opponenten lyver, men at man også fører bevis for sin egen påstand, hvilket endnu ikke er sket.

og så er det ikke "bare teori", det er sådan man gør i den professionelle verden. det er sådan man gør så snart man har mulighed for at lave en løsning hvor der må stå mere end et apparat.

Jeg kender en enkelt hjemmebiografentusiast, han har vitterligt "multiampet" sig setup, hver eneste højttaler, inklusiv hver af de 4 subwoofer enheder, har deres egen fysiske forstærker. det er ægte x-amping.

Men det lyder da rart hvis man ville smide alle forstærkere ud der påstår at de bi amper selvom det er fælles lyttebank, strømforsyning osv. så kunne det være at der kunne komme ordentlige forstærkere i de små hjem.

Jeg forstår godt at folk er frustrerede over at deres elskede apparater ikke kan lave rigtig bi-amp, men det kræver nu en gang seperate forstærkere, og ja det koster, det sidste lader til at være hovedårsagen til at mange mener at man også bør kunne udføre dette med en enkelt forstærker.

Det betyder dog ikke at man ikke med fordel kan afprøve at benytte ekstra kanaler til at drive forskellige sektioner af en given højttaler, den enkelte konstruktion kan sagtens drage fordel af det. man skal bare ikke snyde sig selv og tro at man har fået "et nyt anlæg" eller "en ny forstærker" blot fordi at man vælger denne løsning.

Redigeret af kim olsen - 30-November-2008 kl. 13:45
Crown - there is no substitute.
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Februar-2007
Point: 4172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2008 kl. 16:56

Det må stadig være en fortolkning af "2 forstærkere".
Og hvad ligger der i det.
Du vil nok få mere udbytte af at bi-amp din receiver end monoblokke på hver 250 w til dine højtalere, det må jo antages at til normal brug er 250 w rigeligt.

Så er den her denon jo det rene svindel i din verden. Den kan både brokobles og bi-amp.

SVP03
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2008 kl. 17:56

nu udtaler jeg ig som udgangspunkt kun om produkter jeg har hørt eller kener konstruktionen af, med denon kan jeg kun sige at jeg har været skuffet, og at jeg endnu har til gode at høre en denon surround reciever der lever op til hvad den lover. men ja, den bemeldte denon kan ikke bi-ampe.

jeg har aldrig nævnt noget om brokobling som værende svindel, så jeg vil foretrække at du undlader at kreditere mig for udtalelser jeg aldrig er kommet med

"to forstærkere" kan der tolkes meget lidt på, idet det enten er en forstærker til basenheder, eller en per højttaler. hvis man læser tråde på hifi forums, er der sjovt nok også altid tale om to fysiske stykker elektronik, og læser man manualer til ht, forstækrere, osv, både til hjemme brug og professionelt brug, så viser tegninger og forklaringer også altid fysisk forskellige stykker elektronik.

der hvor man kan diskutere om det ikke "næsten" er bi-amp, er de tilfælde hvor det kun er strømforsynignen der er delt. dog vil en heftig emf fra eks basenheder stadigt kunne påvirke denne negativt, og så opnår man ikke den teoretiske fordel der er ved 100% adskilt apparatur.

en ting er teori, noget andet er praksis, personlig har jeg gode erfaringer med at benytte et enkelt godt stereo trin for to halvgode, så virkeligheden er desværre at den bedste løsning afhænger af sammenhængen og brugen af elektronikken. sidstnævnte er også forklaringen på hvorfor at så mange mennesker er så uenige om samme relativt simple spørgsmål.

Redigeret af kim olsen - 30-November-2008 kl. 17:58
Crown - there is no substitute.
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2008 kl. 18:14
Nu skrev jeg ikke noget om at du ikke mener at brokobling er svindel, jeg kommer med et eksempel på en effektforstærker der både kan bi-amp og brokoble.
Her har man så muligheden for at enten brokoble eller bi-ampe sine frontor og center og stadig have 4 kanaler til surround højtalerne tilbage.
Nu er det princippet og ikke den aktuelle forstærkers performens vi taler om.
Du fortolker bi-amp på din måde, andre på en anden måde.
SVP03
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2008 kl. 18:29
"nu udtaler jeg ig som udgangspunkt kun om produkter jeg har hørt eller kener konstruktionen af".
Godt udganspunkt du har, hvorfor citerer du så hifi4all. Har du selv hørt om det giver bedre lyd og mere effekt at bi-ampe.
I øvrigt skriver hifi4aal også i deres anmelder at dyre hdmi kabler giver mere naturlig hudfarve, hvilket vi ved er det rene løgn. Men de anmeldelse og nyheder er jo mest reklame.
SVP03
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2008 kl. 18:38

Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Jeg forstår godt at folk er frustrerede over at deres elskede apparater ikke kan lave rigtig bi-amp, men det kræver nu en gang seperate forstærkere, og ja det koster, det sidste lader til at være hovedårsagen til at mange mener at man også bør kunne udføre dette med en enkelt forstærker.

Jeg synes du stiller det alt for firkantet op. Bi-amping betyder at du har separate udgangstrin, om de sidder i hver sin forstærker er ikke det afgørende. Hvis du f.eks. tog en 5-kanals effektforstærker med 100% separat strømforsyning per kanal, og brugte de fire kanaler til to højttalere, ville det så ikke være "ægte" bi-amping, bare fordi det er bygget sammen i én kasse?

At du så godt kan komme i en situation hvor bi-amping ikke giver nogen forbedring, fordi det er strømforsyningen der er begrænsningen alligevel, ændrer jo ikke på om der teknisk set er tale om bi-amping eller ej. Dét en Onkyo 605 gør, ER bi-amping, men det er ikke sikkert det giver nogen nævneværdig forskel fordi strømforsyningen formentligt bliver maxet ud allerede med to kanaler i drift. Havde du en større forstærker, hvor strømforsyningen kan levere strøm nok til mere end to kanaler ad gangen, så kan det da sagtens resultere i dobbelt så meget strøm at bi-ampe. Samtidig, så trækker du jo i praksis noget mindre strøm på de kanaler der skal trække det øvre område, så bi-ampingen kan i praksis sagtens vise sig at give lidt mere strøm. Igen, hvor hørbart det så er kan altid diskuteres.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2008 kl. 18:42
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

sidstnævnte er også forklaringen på hvorfor at så mange mennesker er så uenige om samme relativt simple spørgsmål.

Ikke møntet på nogen bestemt (og slet ikke dig), men efter min mening er forklaringen på at så mange mennesker er uenige om ganske simple spørgsmål, at utroligt mange mennesker specielt i denne branche udtaler sig om ting de ikke har forstand på, kombineret med at denne verden er så kompliceret at det er meget nemt at lyde som om man har forstand på ting man ikke ved en bjælde om.

Til top
Mouse Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 21-Marts-2007
Point: 110
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2008 kl. 19:29

Ellers en god teoretisk diskussion. Typisk at Otto absolut skal ødelægge den med fakta.

Må jeg lige indskyde et spørgsmål?

Jeg er selv på vej til at købe en ONKYO 706 (m.  pre-out) samt en (NAD?) stereo effektforstærker. Min tanke var at lade ONKYO’en trække melemtone/diskant i mine B&W 802, og lade NAD’en trække bassen ud fra ONKYO’s pre-out.

Mit spørgsmål:

Kan jeg trække et signal fra 706’s pre-out på samme kanal som den også spytter effekt ud af?

Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2008 kl. 19:38
Det kan du godt, men jeg tror ikke det er godt at lade 2 forskellige effekttrin trække den samme højtaler, især ikke hvis niveauet (lydstyrken) er forskellig, derudover er der også forskel i klangen.

Redigeret af SVP03 - 30-November-2008 kl. 19:39
SVP03
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu