Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
kim olsen
Guld medlem
Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
|
Sendt: 19-Februar-2009 kl. 19:52 |
nej, det er hver sit udgangtrin, og de bliver ikke brokoblet, men man benytter blot 4 i stedet for 2 udgangstrin
|
Crown - there is no substitute.
|
 |
Brasch
Guld medlem
Oprettet: 14-November-2007
Point: 645
|
Sendt: 19-Februar-2009 kl. 20:31 |
kim olsen skrev:
nej, det er hver sit udgangtrin, og de bliver ikke brokoblet, men man benytter blot 4 i stedet for 2 udgangstrin |
det er der for så vidt heller ikke noget galt i, hvis strømforsyningen er dimensioneret til det, men det er de som regel sjældent.
Iøvrigt gør biamping ikke det store, med mindre man bruger elektroniske delefiltre. Fremfor at købe 2 ens forstærkere vil det alt andet lige være smartere at bruge pengene på en bedre. Man kan ikke spille højere end man kunne før
|
 |
kim olsen
Guld medlem
|
Sendt: 19-Februar-2009 kl. 21:27 |
jeg er ikke enig med dig ud fra en absolut betragtning, det kommer helt an på den/de enkelte forstærkere. jeg kan godt følge din tankegang ang brugen af elekstronisk filter, men det er ikke en forudsætning for at brugen af to forstærkere (det jeg vil kalde ægte bi amping) er bedre. der er heller intet krav om at de to forstærkere skal være ens, medmidnre der er tale om vertikal bi amp.
|
|
 |
Brasch
Guld medlem
|
Sendt: 19-Februar-2009 kl. 22:07 |
kim olsen skrev:
jeg er ikke enig med dig ud fra en absolut betragtning, det kommer helt an på den/de enkelte forstærkere. jeg kan godt følge din tankegang ang brugen af elekstronisk filter, men det er ikke en forudsætning for at brugen af to forstærkere (det jeg vil kalde ægte bi amping) er bedre. der er heller intet krav om at de to forstærkere skal være ens, medmidnre der er tale om vertikal bi amp. |
med mindre man har en forstærker der lever sit liv op kanten af hvad den kan levere giver det ikke rigtigt noget. Uden elektronisk filter forstærker man hele frekvensområdet, hvor bassen skal bruge langt det meste strøm, det der er tilbage går til diskant mellem/tone. Når man når til det punkt hvor bassen har dét den skal bruge giver det ikke noget overhovedet, så bliver der bare afsat endnu mere effekt i delefiltret.
Rent klangsmæssigt bør det være en fordel at bruge ens forstærkere, der kan dog være en fordel (rent økonomisk set) at bruge en mindre forstærker til diskant/mellemtone. Ikke dermed sagt den er billigere, men måske bedre til samme pris
|
 |
Hyl.dk
Super bruger
Oprettet: 01-Januar-2009
Point: 353
|
Sendt: 19-Februar-2009 kl. 22:36 |
Nu ved jeg ikke hvad du kan finde de sony's til, men hvis du vil have et alternativ til 4-5kilo kunne en Marantz 5003 være en mulighed. Den har div HD-audio godt nok "kun" opgivet til 7*90w. Men den ligger med et effektforbrug på op til 600w så alt andet lige ville jeg tro det er lidt mere realistiske tal end sony's og i praksis har den nok større udgangseffekt. (Hvilket dog ikke har meget at gøre med lyden i sig selv, men den spiller i mine øre rigtigt godt.)
|
 |
kim olsen
Guld medlem
|
Sendt: 19-Februar-2009 kl. 22:48 |
Brasch skrev:
med mindre man har en forstærker der lever sit liv op kanten af hvad den kan levere giver det ikke rigtigt noget. |
Du vil kunne høre en forbedring i langt de fleste tilfælde, de er nu en gang forskel på om en motor skal trække på 4 eller 2 hjul. (hvis vi antager at væten kun er gældende per hkulsæt)
Brasch skrev:
Uden elektronisk filter forstærker man hele frekvensområdet, |
nej. det er hvad det passive filter i højttaleren er til for.
Brasch skrev:
Når man når til det punkt hvor bassen har dét den skal bruge giver det ikke noget overhovedet, så bliver der bare afsat endnu mere effekt i delefiltret. |
Du bygger din udtalelse på en forudsætning om at der altid er tale om horisontal bi amp, hvilket i sagens natur er evident forkert.
Hvis vi snakker horisontal bi amp, så ja. ellers skal Diskant/mellmetone nu en gang også have effekt, medmindre du vil påstå
Brasch skrev:
Rent klangsmæssigt bør det være en fordel at bruge ens forstærkere, der kan dog være en fordel (rent økonomisk set) at bruge en mindre forstærker til diskant/mellemtone. Ikke dermed sagt den er billigere, men måske bedre til samme pris |
Nævn gerne forstærkere der er ens klangmæssige, men hvor den billige er bedre.
Jeg er ikke enig med dig, jeg har mødt mange der benytter forskellige klange til bas og til diskant, og dermed tuner lyden som de selv vil.
Du skal være velkommen til at kigge forbi og høre at det du mener ikke kan lade sig gøre godt kan
Jeg har også en ekstra basforstærker liggende du skal være velkommen til at låne, så kan det være at du vil realisere hvad jeg mener, den er både anderledes end det meste andet rent klangmæssigt, og chancen for at du kender til den er ganske begrænsede, således kan du afprøve mit udsang om at forstærkerne ikke behøver at være ens på eget anlæg
Redigeret af kim olsen - 20-Februar-2009 kl. 01:31
|
|
 |
Skyum
Guld medlem
Oprettet: 20-Juni-2007
Point: 4169
|
Sendt: 19-Februar-2009 kl. 22:59 |
Yderst spændende diskution.
Vil det have en effekt at Bi-amp mine (Hvis jeg køber dem) Dali Mentor på min Pioneer SC-LX81 ?
|
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
|
 |
kim olsen
Guld medlem
|
Sendt: 20-Februar-2009 kl. 01:29 |
effekt vil det have, spørgsmålet er er om det er en forbedring, en nedgradering eller om du ikke vil kunne høre ændringen. forandringer er ikke nødvendigvis til det bedre, eller direkte hørbare.
|
|
 |
Skyum
Guld medlem
Oprettet: 20-Juni-2007
Point: 4169
|
Sendt: 20-Februar-2009 kl. 07:21 |
kim olsen skrev:
effekt vil det have, spørgsmålet er er om det er en forbedring, en nedgradering eller om du ikke vil kunne høre ændringen. forandringer er ikke nødvendigvis til det bedre, eller direkte hørbare. |
Ok . jeg prøver mig frem 
|
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
|
 |
Brasch
Guld medlem
|
Sendt: 20-Februar-2009 kl. 20:30 |
kim olsen skrev:
Brasch skrev:
med mindre man har en forstærker der lever sit liv op kanten af hvad den kan levere giver det ikke rigtigt noget. |
Du vil kunne høre en forbedring i langt de fleste tilfælde, de er nu en gang forskel på om en motor skal trække på 4 eller 2 hjul. (hvis vi antager at væten kun er gældende per hkulsæt)
Brasch skrev:
Uden elektronisk filter forstærker man hele frekvensområdet, |
nej. det er hvad det passive filter i højttaleren er til for. |
præcis, men det sidder jo efter effektforstærkeren. Forstærkeren forstærker hele signalet, uanset om du har noget at bruge bassen til i diskanten, hvis ikke bliver det sorteret fra i delefiltret. Igen, forudsat forstærkerne er ens (det er umiddelbart det letteste at bruge som eksempel), får du den dobbelte udgangseffekt tilrådighed, det er også fint, men det meste af det går tabt i højttalerens delefilter. Man kan muligvis vinde lidt i bassen, da basforstærkeren bliver belastet mindre.
kim olsen skrev:
Brasch skrev:
Når man når til det punkt hvor bassen har dét den skal bruge giver det ikke noget overhovedet, så bliver der bare afsat endnu mere effekt i delefiltret. |
Du bygger din udtalelse på en forudsætning om at der altid er tale om horisontal bi amp, hvilket i sagens natur er evident forkert.
Hvis vi snakker horisontal bi amp, så ja. ellers skal Diskant/mellmetone nu en gang også have effekt, medmindre du vil påstå
Brasch skrev:
Rent klangsmæssigt bør det være en fordel at bruge ens forstærkere, der kan dog være en fordel (rent økonomisk set) at bruge en mindre forstærker til diskant/mellemtone. Ikke dermed sagt den er billigere, men måske bedre til samme pris |
Nævn gerne forstærkere der er ens klangmæssige, men hvor den billige er bedre.
Jeg er ikke enig med dig, jeg har mødt mange der benytter forskellige klange til bas og til diskant, og dermed tuner lyden som de selv vil. |
her tænker jeg udelukkende på at watt koster. Der kan være en fordel i at benytte en bedre forstærker, men med mindre effekt.
kim olsen skrev:
Du skal være velkommen til at kigge forbi og høre at det du mener ikke kan lade sig gøre godt kan
Jeg har også en ekstra basforstærker liggende du skal være velkommen til at låne, så kan det være at du vil realisere hvad jeg mener, den er både anderledes end det meste andet rent klangmæssigt, og chancen for at du kender til den er ganske begrænsede, således kan du afprøve mit udsang om at forstærkerne ikke behøver at være ens på eget anlæg |
|
 |
kim olsen
Guld medlem
|
Sendt: 21-Februar-2009 kl. 05:32 |
Brasch skrev:
Forstærkeren forstærker hele signalet, uanset om du har noget at bruge bassen til i diskanten |
Den arbejdsbetingelse har alle forstærerkere jo, så jeg har svært ved at se at det skulle være specielt for bi amp konfigurationer?
Brasch skrev:
forudsat forstærkerne er ens (det er umiddelbart det letteste at bruge som eksempel), får du den dobbelte udgangseffekt tilrådighed |
Hvordan kommer du frem til det?
Brasch skrev:
Man kan muligvis vinde lidt i bassen, da basforstærkeren bliver belastet mindre. |
Det er netop omvendt, den del der beskæftiger sig med mellmetone/diskant skal ikke belastes med at drive basenheden
Brasch skrev:
her tænker jeg udelukkende på at watt koster. Der kan være en fordel i at benytte en bedre forstærker, men med mindre effekt.. |
Kvantitativ tænkning er grunden til at 99% af al hifi lyder af (indsæt selv skældsord). En fiat har også flere HK per kg end en Mercedes, men det ændre ikke på at det er en pinagtigt ringe bil
|
|
 |
FNørd
Guld medlem
Oprettet: 22-Oktober-2006
Point: 702
|
Sendt: 21-Februar-2009 kl. 07:26 |
Hej
Hvad med at måle forbruget og temperaturen med og uden bi-amp, ved samme lydtryk. Det skal nok være højt i nærheden af begrænsningerne.
Energien der tilføres forstærkeren må enten blive til lyd eller varme.
Hvis forbrug og temperatur ikke ændrer sig, må man have flyttet sig væk fra en begrænsning i ydelsen fra udgangstrinnene.
|
 |