recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bi-AMP
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBi-AMP

Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Brasch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 645
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2009 kl. 10:37
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Brasch Brasch skrev:

Forstærkeren forstærker hele signalet, uanset om du har noget at bruge bassen til i diskanten

Den arbejdsbetingelse har alle forstærerkere jo, så jeg har svært ved at se at det skulle være specielt for bi amp konfigurationer? 

Hvis du kører single amp, så er det jo en nødvendighed at forstærkeren forstærker hele frekvensområdet, ellers lyder det mærkeligt. Ved bi amp er det ikke nogen fordel, da den forstærker du sætter til diskant/mellemtone ikke har noget at bruge de lave frekvenser til. Da de lave frekvenser Kræver klart mest strøm, spilder du en masse energi i højttalerens delefilter.

forudsat forstærkerne er ens (det er umiddelbart det letteste at bruge som eksempel), får du den dobbelte udgangseffekt tilrådighed

Hvordan kommer du frem til det?

Det gør jeg heller ikke

Man kan muligvis vinde lidt i bassen, da basforstærkeren bliver belastet mindre.

Det er netop omvendt, den del der beskæftiger sig med mellmetone/diskant skal ikke belastes med at drive basenheden

Halvt tomt/halvt fyldt - det virker begge veje.

her tænker jeg udelukkende på at watt koster. Der kan være en fordel i at benytte en bedre forstærker, men med mindre effekt..

Kvantitativ tænkning er grunden til at 99% af al hifi lyder af (indsæt selv skældsord). En fiat har også flere HK per kg end en Mercedes, men det ændre ikke på at det er en pinagtigt ringe bil

jeg forstår ikke hvor du vil hen med det?

Redigeret af Brasch - 21-Februar-2009 kl. 10:37
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2009 kl. 13:35

Jeg forstår ikke hvordan almene arbejdsbetingelser skal være et argument for/imod bi-amp?

Mit tilbud om at du kan låne en noget alternativ forstærker så du kan prøve en anderledes horisontal bi-amp står stadig fast, ligeledes gør mit tilbud om at du kan kigge forbi her og selv konstaterer om det kan virke.

Crown - there is no substitute.
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juni-2007
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2009 kl. 13:45

Jeg forstår ikke hvordan almene arbejdsbetingelser skal være et argument for/imod bi-amp?

Mit tilbud om at du kan låne en noget alternativ forstærker så du kan prøve en anderledes horisontal bi-amp står stadig fast, ligeledes gør mit tilbud om at du kan kigge forbi her og selv konstaterer om det kan virke.

Selv om jeg personligt ER stået af på om det er godt eller ondt eller ligegyldigt at Bi Amp min Pioneer på et givent sæt højttalere, så må jeg give dig at du har nogle fantastisk gode beskrivelser af hvorfor det kan/ ikke kan give fordele eller mangel på samme, og det er især din måde at sætte tingene i perspektiv (Fiat / Mercedes ) der gør det underholdende og billedligt forståeligt

Kort og godt.  SKAL JEG SPARE DE EKSTRA KABLER ?

Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
Manic Miner Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Branchemedlem

Oprettet: 22-Januar-2004
Point: 173
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2009 kl. 14:29
Du kunne først forsøge med nogle billige kabler, og om du synes du hører en forskel til det bedre investere i nogle dyrere bi-wire kabler?

Min begrænsede erfaring med bi-amp med surround receivere er at der er en forskel, og at den er til det bedre. Om forskellen var reel eller kun noget psyko-akustisk fordi jeg var glad for at udnytte to kanaler der ellers gik til spilde, det skal ikke jeg sige noget sikkert om

Den korte af den lange er vel at bi-amp vil ikke gøre nogen forskel om strømforsyningen er leddet der setter begrænsningen. Om den gør det vil variere, ikke bare fra receiver til receiver, men også med tanke højtalerenes impedanseforløb, følsomhed og hvor højt at man spiller.

Om ikke LX81 er bedre end den amerikanske pedandten til LX71, så er den måske ikke den mest soleklare kandidaten til bi-amp om dine højtalere har et relativt tungt impedanseforløb, jfr Audioholics test og målinger

Men dog, så plejer det netop at være strømforsyningsdelen der plejer at være mere påkostet på den receiveren der ligger en klasse over
Til top

Besvar Besvar Side  <123

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu