recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bi-amping - giver det noget?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bi-amping - giver det noget?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
plix Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 112
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér plix Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Bi-amping - giver det noget?
    Sendt: 30-December-2012 kl. 07:44
Har en Marantz SR7007 som skal køre i et 5.1 opsæt med mine Revel højttalere. 
Vil det give noget at køre fronterne bi-ampet. Har det noget at sige for lyden, tænker specielt på stereo.
Marantz NR1508
Oppo BDP-1
Lumin T2
Pro-Ject CD Box DS2T
Dynaudio Contour 30
A.C. Ryan Mini 2 HD
Panasonic TX-L55WT50
Revel: F12 Front, M12 Surround
C12 Center, B120 Sub
Accuphase e-360 m/Dac 40
Til top
Nexeren Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-August-2005
Sted: Nørresundby
Point: 605
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nexeren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 20:10
Siden du i sidste ende trækker fra samme strømforsyning vil jeg sige nej.

Hvis du derimod kørte vi to separate forstærkere så og dermed to forskellige strømforsyninger så ja.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19888
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 20:19
Jeg kan kun sige: Prøv det. Find ud af det ved selv at prøve.....

Nogle oplever en forbedring, andre ikke!

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 20:54
Sikkert ikke større forbedring end hvis du satte ét større kvadrat kabel på istedet.
Til top
martin_p Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Maj-2011
Point: 852
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér martin_p Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 21:11
Kampus du tænker bi-wiring
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér martin_p Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 21:13
Bi-amping er noget andet, der kører du ud fra 2 effektforstærkere eller en der kan bi-ampes. Bi-wiring kører du fra en kanal og ud på alle fire terminaler på højtaleren
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér martin_p Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 21:14
Derfor burde en større kvadrat gi det samme ved bi-amping
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans j Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 21:23
Endnu en endløs diskussion om dette "fænomen" og som sædvanlig med en del ammestuehistorier.

Men som skrevet tidligere prøv, det kan højest koste dig lidt kabel og tid. Husk at fjerne "broen" mellem terminalerne på højttalerne inden du bi-amper.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér martin_p Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 21:38
Hehe....
Til top
Keyvan Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Marts-2011
Sted: Aalborg
Point: 225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Keyvan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2013 kl. 16:08
Det har indflydelse på lyden uanset hvad de andre skulle mene. Derfor prøv det selv og lyt til noget musik som du godt kender. En CD hvor du er glad for og ved hvordan det lyder, du kan prøve at lytte til samme CD med og uden bi-amp flere gange og evt. samme sekvenser fra samme CD.
Og endelig glem ikke at skrive tilbage om din oplevelse af lyden.

Til top
Valagar Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 05-August-2011
Sted: Danmark
Point: 45
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Valagar Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2013 kl. 10:13

Jeg har prøvet med 3 sæt højtalersystemer.

Et sæt DLS R66, et sæt Celestion standerhøjtaler, og et sæt Dali Grand. På DLS og Celestion kunne jeg ikke høre forskel, på Dali Grand var der hørbart forskel, men at den var så minimal lille, at jeg ikke kunne bestemme mig for om lyden blev bedre eller dårligere. Receiver er en Yammi 2067

Så prøv dig frem.

Redigeret af Valagar - 02-Januar-2013 kl. 10:15
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2013 kl. 10:48
Kender ikke så meget il bi-amping i Hifi-sammenhæng, så ved ikke om der menes det sammen som med PA (aktivt delefilter før power amp). Hvis det er tilfældet giver det mere overskud fordi der ikke går effekt tabt i delefilteret. Nogle gange kan det være mere optimalt at køre med delefilter fordi det indbyggede xover i højttaleren er bedre matchet til enhederne. 
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu