recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > LED TV - LCD TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - billed problem med hdmi kabel
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketbilled problem med hdmi kabel

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
rasmussen35 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 13-December-2009
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Emne: billed problem med hdmi kabel
    Sendt: 13-December-2009 kl. 17:36
Hej,

Her er mit problem. Jeg har et hd ready tv. Når jeg slutter min yousee boks til med scart kabel fylder tv kanalerne hele skærmen. Men hvis jeg benytter et hdmi kabel er der flere kanaler hvor nogle tv programmer ikke fyldet hele skærmen.

Jeg antager at det er fordi at mit tv ikke er full hd

Men kan jeg gøre noget for at ændre på dette. Jeg vil jo helst bruge et hdmi kabel. Men jeg gider ikke se tv kanaler som ikke fylder hele skærmen
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2009 kl. 17:41
Der er på grund af dit TV selv scale bilde til Max når det modtage et analog signal, hvor i mod at det digital signal er lås, og derfor få med det som den digital vælger at sende ud. 
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2009 kl. 17:45
Nogle film fylder jo ikke hele skærmen, så derfor kan de heller ikke fylde hele skærmen. Nogle udsendelser ( i reglen gamle) er lavet i det der hedder 4:3. Her vil du have en sort bjælke på hver side af billede, det er helt normalt. Så er mange nye film i biograf format, hvor du vil have en sort kant for oven og nede.
 
Du burde kunne zoome ved at klikke på zoom på fjernbetjening til Yousee, men så bliver der jo også trykket i billedet.
Til top
rasmussen35 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 13-December-2009
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2009 kl. 18:08
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Nogle film fylder jo ikke hele skærmen, så derfor kan de heller ikke fylde hele skærmen. Nogle udsendelser ( i reglen gamle) er lavet i det der hedder 4:3. Her vil du have en sort bjælke på hver side af billede, det er helt normalt. Så er mange nye film i biograf format, hvor du vil have en sort kant for oven og nede.
 
Du burde kunne zoome ved at klikke på zoom på fjernbetjening til Yousee, men så bliver der jo også trykket i billedet.

Men.... når jeg benytter mit scart stik fylder alle tv programmer hele skærmen. Det er kun med hdmi at nogle tv programmer ikke fylder det hele. Det undrer mig..

Det må være fordi at det ene signal er anderledes
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2009 kl. 18:15
Oprindeligt skrevet af rasmussen35 rasmussen35 skrev:

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Nogle film fylder jo ikke hele skærmen, så derfor kan de heller ikke fylde hele skærmen. Nogle udsendelser ( i reglen gamle) er lavet i det der hedder 4:3. Her vil du have en sort bjælke på hver side af billede, det er helt normalt. Så er mange nye film i biograf format, hvor du vil have en sort kant for oven og nede.
 
Du burde kunne zoome ved at klikke på zoom på fjernbetjening til Yousee, men så bliver der jo også trykket i billedet.

Men.... når jeg benytter mit scart stik fylder alle tv programmer hele skærmen. Det er kun med hdmi at nogle tv programmer ikke fylder det hele. Det undrer mig..

Det må være fordi at det ene signal er anderledes

Ved analog signal virker Tv's auto Zoom funktion, dette virke ikke ved et digital signal, her skal det ændres ved kilden.

Ellers så er denne artikel om Filmformater god at blive klog på.

http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=1507&zoneid=3

Og denne artikel om film på Tv.

http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=1871&zoneid=3


Redigeret af Startrek - 13-December-2009 kl. 18:21
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2009 kl. 19:02
 Hvis en STB holder HDMI standarden, så vil den sende signalet til TVet som det modtages, så er det en 4:3 udsendelse vil den vises i korrekt AR (Pillarbox) er det en af de uheldige 4:3 udsendelser som er i LB, så vil billedet vises både i LB og Pillarbox. Er udsendelsen i 16:9 vil den vises som sådan, film har ofte en sort bjælke i top og bund, da de er lavet til det format der vises i en Biograf. Så det som rasmussen35 skriver at det opfører sig over HDMI, er lige precis som det skal være. 
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
jnvir Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 428
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2009 kl. 19:19
Oprindeligt skrevet af rasmussen35 rasmussen35 skrev:

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Nogle film fylder jo ikke hele skærmen, så derfor kan de heller ikke fylde hele skærmen. Nogle udsendelser ( i reglen gamle) er lavet i det der hedder 4:3. Her vil du have en sort bjælke på hver side af billede, det er helt normalt. Så er mange nye film i biograf format, hvor du vil have en sort kant for oven og nede.
 
Du burde kunne zoome ved at klikke på zoom på fjernbetjening til Yousee, men så bliver der jo også trykket i billedet.

Men.... når jeg benytter mit scart stik fylder alle tv programmer hele skærmen. Det er kun med hdmi at nogle tv programmer ikke fylder det hele. Det undrer mig..

Det må være fordi at det ene signal er anderledes
 
Ja.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2009 kl. 19:27
 
 Som jeg skrev, så viser modtageren det korrekte format på udsendelsen når det er via HDMI, og det kan man da vel kun være glad for at den gør, derved er det ikke nødvendigt at ændre på AR på TVet, som det jo er nødvendigt at gøre når man bruger en Scart tilslutning. Ved en LB 4:3 udsendelse kan man så bruge Zoom på boxen for bedre tilpasning af billedet, da det ikke berører AR, det bibeholdes.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
ole post Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 565
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2009 kl. 10:05
som jeg kan forstå vil du godt have billedet fylder hele skærmen. på fjernbetjeningen i højre side 6 taster nede er der en tast med en lup, tryk på den og tryk på zoom og vupti så fylder den hele skærmen og den husker det.
              mvh ole post
Ole Hansen
Til top
rasmussen35 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 13-December-2009
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2009 kl. 08:27
jep den husker. Problemet er bare at hvis der så sendes en ny udsendelse som normalt ville fylde hele skærmen, så husker tv indstilling og så zoomeer den endnu mere ind hehe...
Til top
Media72 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 17-December-2009
Sted: DK
Status: Offline
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2010 kl. 10:19
Tusind tak for de mange og lidt forskellige svar....
Jeg fandt ud af at når der kables med HDMI så er det et "originalt" billede, hvorimod med VGA "strækkes" billedet bare....
Jeg fandt ud af at indstille grafikkortet på PC'en til 0% overscan og vupti så havde jeg et billede i fuld skærm uden sorte rander under øjnene... Nu mangler jeg bare at kunne gemme denne "indstilling" så jeg ikke skal rette på grafikkortet hver gang...

-Noob
Say No Ma'am !!
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu