recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - billede og lyd kvalitet HTPC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

billede og lyd kvalitet HTPC

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2012 kl. 11:06
Oprindeligt skrevet af mbm1 mbm1 skrev:

Nu fik jeg installeret XMBC, her er billedet superflot. En del bedre end min WD TV boks.
Så nu er det klart HTPC med XMBC fremover. Det virker meget brugervenligt.
èn ting jeg dog har svært ved er at få mine film vist med flot fanart, film info osv.
jeg kan simpelthen ikke finde hvor det aktiveres. Jeg har været inde og installere addons som IMDB, My Movies etc. Men hvordan får en en flot brugeflade med al den filminfo og covers, fanart etc. ?
Har googled det, men der står at man skal vælge libiray mode, men det kan jeg ikke finde.

Bruger XMBC sin egen codec? 
Jeg kender ikke så meget til det, troede egentlig kun det var en brugerflade/Interface. 

Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2012 kl. 11:10
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Bruger XMBC sin egen codec? 
Jeg kender ikke så meget til det, troede egentlig kun det var en brugerflade/Interface. 

Alt er indbygget i XBMC, så man er fri for rode med codecs. Det eneste man ikke kan er afspille bd-iso med menu uden at skulle sætte det op til at filmen automatisk bliver loadet med TMT eller PowerDVD, for så vende tilbage til XBMC når man trykker på fx stop knappen.

Selv mit Waoo webtv loader jeg fra xbmc, for så når jeg ikke gider kigge på tv2 film eller i waoo bio længere. Vender den automatisk tilbage i xbmc.

Redigeret af JordanDK - 07-September-2012 kl. 11:12
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2012 kl. 11:17
Jeg skimmede lige forumet i gennem hos XBMC (Windows). Det er vist ikke helt korrekt det du skriver, eller rettere, de benytter en open source codec ffmpeg, som vist endda volder dem en del problemer, specielt fordi teamet bag XBMC ikke selv står for codecén. Det var ihvertfald hvad jeg lige umiddelbart kunne finde, når jeg kun skimmede de første par sider igennem. Det er i forbindelse med undertekster på BD, at det er kommet frem.
De benytter sig jo også af externe afspillere, som du selv nævner. Så alt er ikke alt i XBMC, ligesom i WinMCE Wink

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2012 kl. 12:04

Jeg skimmede lige forumet i gennem hos XBMC (Windows). Det er vist ikke helt korrekt det du skriver, eller rettere, de benytter en open source codec ffmpeg, som vist endda volder dem en del problemer, specielt fordi teamet bag XBMC ikke selv står for codecén. Det var ihvertfald hvad jeg lige umiddelbart kunne finde, når jeg kun skimmede de første par sider igennem. Det er i forbindelse med undertekster på BD, at det er kommet frem.
De benytter sig jo også af externe afspillere, som du selv nævner. Så alt er ikke alt i XBMC, ligesom i WinMCE Wink

Det er jo også det jeg skriver med opsætning af en external player som bliver loadet fra xbmc. LOL Har godt læst nogle har problemer med undertekster, har dog ikke selv været ude for det endnu på nogle af mine BD'er. Heldigvis kan man så sige.

Selvfølgelig er XBMC ikke perfekt og bliver det nok heller aldrig, da udviklingen jo aldrig går i stå og kan kun udtale mig om pc versioner på windows platform.

Frodo er nok det release som bliver mest spændende gennem de sidste par år. Da der kommer understøttelse for live tv med både frontend og backend, HD lyd, 10bit x264. (tror også først det er ved Frodo, at Android er ordentligt porteret og bliver frit tilgængeligt på den platform).

Den største force ved XBMC er nok, man skal ikke rode med en masse hvis man ikke har lyst. Det virker bare og 5 min efter installation kan man have en lækker db med covers nfo osv. For sådan en som mig der ikke går i menuer eller ekstra materiale er det perfekt, bare smid alt i en mkv container og det spiller. Uden man behøves at skulle have alle mulige ekstra programmer fx til load af iso filer, reclock til rigtig hz på film, codecs osv.

Arbejdet begynder jo først, når man gerne vil nørde og have det skal kunne mere end standart indstillingerne og når man til det punkt. Så det vidst en vanesag om man vil køre XBMC, WinMCE, MediaPortal osv osv. Har selv været alle igennem, før jeg i sin tid besluttede køre med XBMC, som jeg så har holdt ved siden 8.10 (Atlantis).

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2012 kl. 12:46
Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

Det er jo også det jeg skriver med opsætning af en external player som bliver loadet fra xbmc. LOL

Det skrev jeg også, at du skrev Wink Men det var fordi du startede ud med, at alt er indbygget i XBMC. Og den del håber jeg så vi er enige om, ikke er helt korrekt alligevel.

Den største force ved XBMC er nok, man skal ikke rode med en masse hvis man ikke har lyst. Det virker bare og 5 min efter installation kan man have en lækker db med covers nfo osv.

Jeg kunne godt blive fristet til at afprøve din teori, bare for at hamre den i jorden eller blive voldsomt positiv overrasket. For min erfaring med projekter som disse, hvad enten det er til medieafspilning brug eller andet, har lært mig, at disse 5 minutter kan blive adskillige måneder, og i nogle tilfælde til aldrig. Og netop det sidste du siger i denne sætning, er oftest årsagen. Glamour og Glimmer bliver simpelthen prioriteret alt for højt, hvorimod funktioner og ikke mindst fejl må komme efterhånden.
Sagt på en anden måde - Hvad nytter det du har en fin og flot database med covers og informationer på alle dine medier, hvis produktet fejler i at kunne afspille det korrekt.

Den dag folk bag projekter som disse begynder at tænker omvendt, den dag kan vi alle leve med forholdsvis korte perioder, hvor noget måske ikke virker helt efter hensigten, men man derimod er klar over, at det bliver rettet.

For sådan en som mig der ikke går i menuer eller ekstra materiale er det perfekt, bare smid alt i en mkv container og det spiller. Uden man behøves at skulle have alle mulige ekstra programmer fx til load af iso filer, reclock til rigtig hz på film, codecs osv.

For sådan en som mig, der har været adskillige "open source" projekter igennem, brugte uge/måneder på projekter, som aldrig bliver færdige, og hvor der stort set siden dag 1 har hængt fejl og mangler, så har jeg, uanfægtet af min erfaring og viden, brug for noget der virker, som JEG vil have det, uden at skulle pille-rode-rage i det konstant.

Forstå mig ret, jeg har intet imod udvidelser eller nye teknologier. Men det giver ikke meget mening at tilføje nyt, hvis det man allerede har ikke virker. Og det er der simpelthen for meget af altid.

Arbejdet begynder jo først, når man gerne vil nørde og have det skal kunne mere end standart indstillingerne og når man til det punkt. Så det vidst en vanesag om man vil køre XBMC, WinMCE, MediaPortal osv osv. Har selv været alle igennem, før jeg i sin tid besluttede køre med XBMC, som jeg så har holdt ved siden 8.10 (Atlantis).

Og her er endnu et skeptisk argument imod XBMC. Det er ikke engang lykkedes mig at finde ud af, hvad XBMC kan som standard. Du, som den erfarende, valgte selv at bruge begrebet standard nu. Gider du så lige vise mig, hvor jeg finder standard funktionerne i XBMC, uden at skulle enten:
1. Hakke hele deres forum igennem, inkl. Google, (så er vi allerede langt ud over de 5 minutter)
2. Installere det, blot for netop at rode mig ud i et projekt, som måske/måske ikke resultere i det samme som rigtig mange tidligere projekter, som beskrevet herover.

Kort sagt - Jeg finder det netop kritisabelt, og igen glamour og glimmer prioritering, at man ikke engang kan finde disse informationer på deres hjemmeside. Til gengæld kan man finde en kort information om, at den kan afspille de fleste populære formater (CD og DVD) - og så henvises man til at se på en masse skins, fordi udviklerne enten ikke er sikker på, hvad deres eget software kan, eller så kan de ikke finde ud af at forklare det på den mest simple måde.
Hvad skete der lige med punkt opstilling/specifikationer. Jeg vil æde min gamle hat på, at folkene bag selv læser specifikationer for andre ting, som de ikke har udviklet. Så hvor svært kan det lige være, (bare et eksempel).

EDIT - Crap! Jeg glemte ligesom hovedet på sømmet.. så det kommer her:

It is difficult to put into words all that XBMC can do, head to the gallery to see some examples, or take the plunge and Try it Today. 

Kan du se pointen? Wink

Redigeret af Kandersen - 07-September-2012 kl. 12:49
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2012 kl. 13:29
Okay 5 minutter er nok for en som har prøvet programmet i forvejen.

Jeg gætter på dem, som har været på HTPC fx som dig Kim, så er dine filme navngivet korrekt. Det begynder først blive mere problematisk med den scraper korrekt hvis vi snakker om downloadet film med en eller anden lang titel fx Titanic.x264.MKV.AAC.NhaNc3 (fundet via google). Sådan en titel oftest galt, kan der ikke være tvivl om.

Nu laver vi et scenarie der hedder, du lige har installeret din com på ny, opdateret win + alle dine drivere.

Hurtigst og kort med med standart indstillinger efter xbmc er installeret.

Start programmet op. Gå i videoes - add videos - søg - stien de ligger i - tryk ok. Så spørger xbmc efter indholdstype vælg her film. (standart scraperen er The Movie DB). Så spørger den om du vil opdatere stien for alle objekter, vælg ja.

Den går nu i gang, alt efter hvor kraftig en com man nu har og om man har mappe struktur til alle sine film osv tager søgningen lidt tid og hvor meget arb man har lavet inden i orden af sine film. (kan godt tage over 5 min).

Når den er færdig, går man i system - vælger skin - hovedvindue og vinker skjul film fra, da den som standart er skjult pga man ingen database har til at starte med. Mens du er i system går du også i video, vælger afspil. Slår fx DXVA2 til, hvis det er nødvendigt, hvis du fx har et dedikeret grafikkort og så vinker du også juster skærmens opdaterings hastighed til det samme som videoens. (Så skifter den automatisk, forudsat din skærm er full hd)

Nu har man et nyt punkt der hedder film ude i hovedmenuen, hvor alle dine scrapet film ligger i med info, fanart og trailer.

Filmene virker selvfølgelig også uden oprettelse af db lige til afspilning. Selv hvis det er pakket som rar filer virker de.

Navnene er lidt anderledes da programmet som standart er på engelsk, men vælger altid ved installation slå alle andre sprog fra med undtagelse af dansk. (engelsk kan du ikke slå fra).

Jeg skal heller ikke helt kunne udtale mig om, hvor den scraper er, da jeg altid går ind og slår imdb scraperen til.

Jeg vælger også selv mine covers til filmene inden nye bliver scannet ind i xbmc.

MCE remote hvis man har denne og bruger den, kan man sætte op til være fuld kompatibel med xbmc også. Rækkefølgen om du vil lave indstillinger også inden du scanner/opretter en db er selvfølgelig op til en selv.

Men med standart ser det sådan ud, så kan man jo tilføje flere plugins osv som fx imdb scraperen osv der ligger i den indbyggede respitory. Sammen med en masse andre plugins. (så vi ovre i nørderiet).

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2012 kl. 13:36
Det med pointen kan jeg ikke nej. Det virker lige så snart du installerer programmet og alle filmene kan afspilles med det samme når du har peget på dem, hvor flot visuelt du så vil sætte det op er jo op til en selv - bagefter.

Men det er og bliver en smagssag, ved bare at du kommer ikke uden om du til WinMCE og MediePortal skal du installere en masse 3. parts programmer før det bare afspiller film fra disken af.

TV-delen vil jeg slet ikke kommentere på, da det ikke officielt er implementeret udover nightly builds. Det er jo der hvor MCE og MediaPortal har en kæmpe force. Men så vidt jeg husker kommer du heller uden om noget 3. parts software til MCE hvis man har DVB-C tuner?

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2012 kl. 15:16

Okay 5 minutter er nok for en som har prøvet programmet i forvejen.

Jeg gætter på dem, som har været på HTPC fx som dig Kim, så er dine filme navngivet korrekt.
Hurtigst og kort med med standart indstillinger efter xbmc er installeret.

Start programmet op. Gå i videoes - add videos - søg - stien de ligger i - tryk ok. Så spørger xbmc efter indholdstype vælg her film. (standart scraperen er The Movie DB). Så spørger den om du vil opdatere stien for alle objekter, vælg ja.

Den går nu i gang, alt efter hvor kraftig en com man nu har og om man har mappe struktur til alle sine film osv tager søgningen lidt tid og hvor meget arb man har lavet inden i orden af sine film. (kan godt tage over 5 min).

Når den er færdig, går man i system - vælger skin - hovedvindue og vinker skjul film fra, da den som standart er skjult pga man ingen database har til at starte med. Mens du er i system går du også i video, vælger afspil. Slår fx DXVA2 til, hvis det er nødvendigt, hvis du fx har et dedikeret grafikkort og så vinker du også juster skærmens opdaterings hastighed til det samme som videoens. (Så skifter den automatisk, forudsat din skærm er full hd)

Nu har man et nyt punkt der hedder film ude i hovedmenuen, hvor alle dine scrapet film ligger i med info, fanart og trailer.

Filmene virker selvfølgelig også uden oprettelse af db lige til afspilning. Selv hvis det er pakket som rar filer virker de.

MCE remote hvis man har denne og bruger den, kan man sætte op til være fuld kompatibel med xbmc også. Rækkefølgen om du vil lave indstillinger også inden du scanner/opretter en db er selvfølgelig op til en selv.

Men med standart ser det sådan ud, så kan man jo tilføje flere plugins osv som fx imdb scraperen osv der ligger i den indbyggede respitory. Sammen med en masse andre plugins. (så vi ovre i nørderiet).

Du er nødt til at være meget mere specifik.. Kommer jeg til i næste svar.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2012 kl. 15:28

Det med pointen kan jeg ikke nej. Det virker lige så snart du installerer programmet og alle filmene kan afspilles med det samme når du har peget på dem, hvor flot visuelt du så vil sætte det op er jo op til en selv - bagefter.

"Det virker lige så snart...."

HVAD virker? "DET" er IKKE en defintion eller en specificering, om du vil? "DET" er totalt meningsløst, når det ikke forud er defineret. Og det er præcis det jeg mener med pointen.

Har du nogensinde læst specifikationerne på en Medie Afspiller (boks), uden at bekymre dig om, hvilke formater den understøtter eller containere om, om du vil? Jeg tror det næppe.

Så når du skriver, "Det virker lige så snart...", jamen fint, så installere jeg det som du beskriver og beder den om at streame mine BDVM film med menuer. Og det virker så, eller?

Jeg formoder svaret på ovenstående er nej. Og derfor ryger det ind i problemer med dit "Det virker lige så snart...".

Kan du se, hvorfor jeg netop efterlyser at man skal definere, hvad det er man har med at gøre. Hvis jeg nu tog din sætning for gode vare, og gik i gang med at installere XBMC, så ville det være for blot at finde ud af, at:
1. Det virker ikke!
2. Det virker, men man har "glemt" at tilføje, at der lige skal noget mere til. Og det i sig selv vil være ens betydende med punkt 1.
3. Det virker næsten. Som så igen vil være ens betydende med punkt 1.
4. Det kommer til at virke engang ude i fremtiden, for det vil alle udviklerne. Som så igen vil være ens betydende med punkt 1.

TV delen er slet ikke interessant i den her henseende, for de har i det mindste skrevet, at XBMC er en Medie afspiller, der kan afspille de mest almindelige formater Wink

Redigeret af Kandersen - 07-September-2012 kl. 15:29
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2012 kl. 15:59
Ahh nu fik du mig til at prøve alligevel her på min workstation. Og ja, max 5 minutter, så afspillede jeg min første film uden problemer. En BD iso.
Næste film, en BDMV afspiller fint, men her kommer den omtalte blinkende undertekst fejl.
Mkv afspiller den fint.
DVD afspiller den fint.

Så umiddelbart kun en lille smule problemer. Og det med scraperen fattede jeg ikke, så jeg slog den bare fra LOL

Det var mit første møde og ganske kort med XBMC. Men det er på en maskine som har alt installeret, Powerdvd, TMT5, MCE, Haali.. Hmm samt nogle test codec´s som jeg snart ikke husker. Så om nemheden kan skyldes noget af dette, det aner jeg ikke.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2012 kl. 16:26
Defineringen af hvad der virker hvis det skal skæres ud i pap.

Out of the box efter installation af XBMC Eden uden at rode med nogle indstillinger.

Alle containere virker til afspilning af film.
Alle formater virker. Med undtagelse af BD med menu i Eden og  "ægte" 3D. HD lyd bliver nedskalleret.
Alle Musik formater virker.
Alle Billede formater virker

Så hvor er det du vil hen, disse ting oven over virker bare ved at pege på mapperne. (igen er det taget lidt med forbehold, da jeg ikke skal kunne udelukke jeg ikke har testet samtlige formater på internettet).

Hvorfor blander du BDVM menuer ind i det, da jeg i 3 indlæg har skrevet det ikke virker?

HDVM menuer virker i Frodo, HD lyd virker i Frodo, TV vil jeg stadig ikke inkludere da jeg ikke har testet det. Har tjekket op på det med blu-ray subs, og det kun gældende i Frodo. Derfor jeg i Eden ikke er stødt på problemet. Frodo er også stadig kun i Alpha, så fejl kan forventes.

XBMC virker uden du behøves loade windows selvom det er windows installation du har lavet. (Dog med en XBMC Shell)

Hvad kan MCE afspille out of the box og uden du skal installere nogle ekstra programmer? Hvert fald ikke de mest brugte som .iso eller .img .mkv eller blu-ray for den sags skyld. Musik delen gætter jeg på de er meget ens.

Det eneste 3. parts software jeg kan komme i tanke om kan installere hvis man kører XBMC er, en external player til fuld blu-ray support med HD Lyd inkl. 3D som TMT eller PowerDVD. AnyDVD HD, så er blu-ray skiver du sætter fysisk i dit blu-ray drev understøttet, dog uden menu.

Når alt det er sagt, at du er glad for MCE og den måde det skal sættes op med med minimum en codec pakke, Alcohol 120% eller Daemon Tools er jo kun godt for dig. Har på intet tidspunkt sagt det er forkert eller sagt XBMC er bedre.

VLC player er jo også verdens bedste afspiller program. Men derfor er det ikke ensbetydende med jeg kunne drømme om at bruge det som fast afspiller til mine film.

Redigeret af JordanDK - 07-September-2012 kl. 16:30

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2012 kl. 16:32

Ahh nu fik du mig til at prøve alligevel her på min workstation. Og ja, max 5 minutter, så afspillede jeg min første film uden problemer. En BD iso.
Næste film, en BDMV afspiller fint, men her kommer den omtalte blinkende undertekst fejl.
Mkv afspiller den fint.
DVD afspiller den fint.

Så umiddelbart kun en lille smule problemer. Og det med scraperen fattede jeg ikke, så jeg slog den bare fra LOL

Det var mit første møde og ganske kort med XBMC. Men det er på en maskine som har alt installeret, Powerdvd, TMT5, MCE, Haali.. Hmm samt nogle test codec´s som jeg snart ikke husker. Så om nemheden kan skyldes noget af dette, det aner jeg ikke.

Gør de ikke. Wink Men fantastisk du lige valgte afprøve programmet. Clap

Med BDMV har jeg ikke oplevet fejlen, derfor tror jeg bestemt den eksisterer som du også påpeger. Big smile

Scraper lærer man hurtigt. Gætter på du bruger MyMovies når du kører MCE og den scraper eksister også til XBMC, sådan du rent faktisk kan køre med det allerede scrapet materiale du evt har til MCE.

Redigeret af JordanDK - 07-September-2012 kl. 16:35

Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu