recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Billedevisning i MCE
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBilledevisning i MCE

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Emne: Billedevisning i MCE
    Sendt: 15-December-2006 kl. 11:59

Nu har jeg skiftet tv og fået mig et Samsung LCD. Det har ikke ligefrem gjort tingene bedre, udover det er bedre at bruge windows/mce på et sådan (resten er tvéts skyld, eller min manglende viden/erfaring )

Men der er et problem med MCE og visning af billeder som jeg ikke fatter en meter af.
På mit gamle Philips CRT, der viste den billederne på hele skærmen. Men på det her nye, der ligner det nærmere et 4:3 format, når jeg viser billeder.
Jeg har sat MCE til fladskærm, opløsning 1360x768 og 16:9 format. Det fungere også ganske fint med tv/livetv og afspilning af video. Men visning af billeder, der går det galt.

Er der noget jeg har overset et sted?

PS. htpcén sidder til via VGA, da jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt hdmi er en fordel på denne samsung skærm (model M71).

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2006 kl. 12:02
Hov, glemte lige at sige, at billederne er selvfølgelig væsentlig større end opløsningen, (ellers kunne jeg godt forstå problemet).
De er taget med henholsvis 5, 8 og 10mb pixel kameraer.
Til top
Jesper.wind Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-Juli-2004
Sted: Denmark
Point: 86
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2006 kl. 12:26
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Nu har jeg skiftet tv og fået mig et Samsung LCD. Det har ikke ligefrem gjort tingene bedre, udover det er bedre at bruge windows/mce på et sådan (resten er tvéts skyld, eller min manglende viden/erfaring )

Men der er et problem med MCE og visning af billeder som jeg ikke fatter en meter af.
På mit gamle Philips CRT, der viste den billederne på hele skærmen. Men på det her nye, der ligner det nærmere et 4:3 format, når jeg viser billeder.
Jeg har sat MCE til fladskærm, opløsning 1360x768 og 16:9 format. Det fungere også ganske fint med tv/livetv og afspilning af video. Men visning af billeder, der går det galt.

Er der noget jeg har overset et sted?

PS. htpcén sidder til via VGA, da jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt hdmi er en fordel på denne samsung skærm (model M71).

Hej

Jeg tror ikke du har et problem, og du nævner faktisk selv et svar.

På din gl. skærm er opløsningen lav, og faktisk alle billed formater vil gå kant til kant på skærmen, men på din nye skærm er opløsningen høj, og skærmen viser bare dine billeder i det format de er i, også selv om de ikke dækker din skærms høje opløsning.  

Prøv evt. at gå ned i opløsning, så skal du bare se fotos i kant til kant (ellers brug din zoom funktion, ved de billeder du ønsker at se nærmere på)

Mvh.

Jesper

Til top
kenp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Oktober-2006
Point: 561
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2006 kl. 13:31

Hvordan kan du få din til at køre 1368 via VGA... mit samsung kommer kun op på 1280x720 via VGA og 1200x684 når jeg bruger HDMI.

Men jeg har ikke det problem som du forskriver med kanterne.. har du prøvet at indlæse billederne igen? (kan jo være den stadigvæk husker det fra dit gamle 4:3 fjernsyn)

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2006 kl. 13:43

Jesper, som jeg skrev i mit andet indlæg, så er billederne væsentlig større end opløsningen på tvét. Det er derfor det ikke giver mening, medmindre den ikke selv kan finde ud af at scalere billedet ned i 1360x768, og derfor tager et 4:3 format.
Jeg mener billederne ligger i 3280x2576 (eller noget i den stil). Så er der ingen som helst grund til, at billedet ikke burde fylde hele skærmen (opløsningen på 1360x768).
Jeg kan forøvrigt slet ikke zoome når jeg viser billeder (MCE zoom er der ikke under info).

Kenp, Jeg har sat Xp til 1360x768 (var faktisk en opløsning den selv valgte). Når man så konfigurere tv7skærm i MCE, så spørger den om man vil beholde denne opløsning. Det er alt hvad jeg har gjort.

Jvf. manualen til M71 står der netop, at 1360x768 er max. opløsning på VGA. Så den gør sådan set bare det den skal

Redigeret af Kandersen - 15-December-2006 kl. 13:44
Til top
allannissen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-Oktober-2004
Point: 145
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2006 kl. 17:01

Det kan være fordi størrelses forholdet på dine billeder ikke passer med skærmens. Digitalbilleder har et størrelsesforhold i lighed med skærmens 16:9, og hvis ikke dette forhold bevares når billederne bliver skaleret ned, vil motiverne blive vredet af led.

Kan dog ikke forklare hvorfor dette ikke var et problem på dit CRT fjernsyn.

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2006 kl. 20:44

hmm, tror jeg godt selv at jeg kan, nu jeg tænker over det.
På mit CRT tv, der kørte jeg 800x600, hvilket er en størrelse der forholdsmæssig svare til computere (og ikke tv). Nu kører jeg 1360x768, hvilket ikke er en normal computer størrelse, (så skulle det vist være 1366x768). Men jeg forstår bare ikke, hvorfor mce så ikke enten skifter eller viser det i den størrelse der er nærmest. Det ser mystisk ud med 2 x 10cm sorte bjælker i hver side, mens det passer i højden. Den burde jo scalere det, så den trykker det sammen og fylder horisontalt.

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2006 kl. 21:30

Hvis skærmen skal fyldes ud af motivet, vil det jo være nødvendigt at skære noget af toppen og bunden af billedet. Programmet er nødt til at skalere billedet efter den laveste opløsning, hvad enten det så er horisontalt eller vertikalt. Du må også kunne se en forskel på om kameraet er holdt på højkant? Det bør give endnu større sorte bjælker.

Du skriver at billederne (sandsynligvis) har en opløsning på 3280x2576. Da skærmen kun er 768 på den korte led må billedet skaleres ned til YYYx768. 768 af 2576 giver en omregningsfaktor på 3,354. Derfor vil billedet blive vist i en opløsning på 978x768.

Hvis billedet blev trykket sammen, som skriver, så det kunne fylde skærmen ud, ville evt. ansigter jo blive noget brede over kinderne.

Til top
Badsted Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-November-2004
Sted: Ølstykke DK
Point: 1042
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2006 kl. 02:34

Jeg sad netop her forleden og glædede mig sammen med min hustru over nogle af vores gamle digitale fotos. Jeg kører ligesom dig 1360 x 768 men over DVI, og ser det samme som du, sorte kanter i siderne på billederne.

Men mine billeder zoomer ind eller ud og fylder derfor for manges vedkommende hele billedet på et eller andet tidspunkt.

Man kan selvfølgelig diskutere om det er en effekt, man kan lide, men jeg synes, at det bringer noget liv til billederne.

Jeg husker ikke om det er noget, jeg på et tidspunkt har tilvalgt, men mener at det kan gøres under 'Settings - Pictures' og så noget med Animation i MCE skærmbilledet.

Hvis det ikke er sat op som default, og du gerne vil prøve det, må du endelig sige til, hvis det driller.

Med venlig hilsen

Henrik Badsted

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2006 kl. 18:08

Allan, du har ret. Mig der vrøler mht opløsningen. Det vil bare gøre det hele meget værre, hvis den trykker dem

Henrik - Jeg kunne meget godt tænke mig at vide hvordan du har gjort, for jeg synes ikke jeg kan gøre det her. Har dog ikke prøvet det med animation, da jeg synes det var noget underligt noget. Det prøver jeg lige så snart jeg kan få lov at bruge tvét her.. (der er kamp om det ny )

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2006 kl. 01:36

Jeg vil mene at animationen er slået til som standard. Ellers gøres det under "Índstillinger - Billeder - Overgangstype".

Overgangstypen bruges dog tilsyneladende kun ved DiasShow. Kan i hvert fald ikke se nogen forskel ved normal billed fremvising, men det er korrekt at ved DiasShow, da vises billederne med en form for automatisk zoom, hvis "Overgangstype" er sat til "Animeret".

Personligt finder jeg dog dette temmelig irriterende, men som Badsted nævner er det jo en smagssag.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu