recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Billedkvalitet på TV2
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBilledkvalitet på TV2

 Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
Pade2204 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Maj-2005
Status: Offline
Point: 1048
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2006 kl. 22:19

måske off-topic...  Men DR og TV2:

men hvad skyldes egentlig vores bagudværende situation hvad angår HD i europa. USA har været på banen længe jo ?

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2006 kl. 22:44

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Hvor sker multiplexingen fysisk? Lokalt hos DR og TV2, eller ude ved masterne/senderne?

Det er ikke en egentlig multiplexing - mere en slags addering. Signalerne har allerede den "rigtige størrelse" når de forlader TV-stationerne, og så bliver de lagt sammen på vejen ud til senderne.

Altså:

DR laver sit eget DVB signal - et multiplex af DR1, DR2 og Tegnsprogstolkning.

TV2 laver sine egne 8 DVB signaler.

Disse summeres sammen - og sendes ud i æteren. Sådan meget forenklet

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2006 kl. 22:50
Oprindeligt skrevet af hekke hekke skrev:

 Hej Carser

Hvis du går lidt tilbage i tråden, vil du opdage at vi er fire 

Hej hekke,

Du har ret og jeg har skam læst, at du har kontaktet TV2 endda før denne tråd blev oprettet og indsat svaret fra dem her. Så jo, naturligvis tæller du da med!

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2006 kl. 22:51

Oprindeligt skrevet af Pade2204 Pade2204 skrev:

men hvad skyldes egentlig vores bagudværende situation hvad angår HD i europa. USA har været på banen længe jo ?

Der er mange årsager.

En af de væsentlige årsager er at USA bruger meget lukkede kabelnet (Cable Networks) ala vores kabel-tv herhjemme bare meget større. Det giver god mulighed for at transmittere HDTV - modsat Europa hvor det fortsat er meget udbredt at transmitere TV via antenner (der ikke direkte understøtter HDTV).

Det er først nu i forbindelse med udbredelsen af digitale sendenet og øvrige digital transmissioner på satellit og kabel, at Europa har fået de tekniske muligheder for en bred udrulning af HDTV.

Men HDTV er en proces - også i USA og Japan hvor de dog er længere fremme. Regn med at der går mange år endnu, inden det meste er HDTV. Et forsigtigt gæt siger at i år 2015 er det ca. 50-50 på udbudet (altså 50" normal TV og 50% HDTV)

  /Lars



Redigeret af Lars - 25-September-2006 kl. 22:52
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2006 kl. 23:07

Hej alle,

Så har jeg netop fået følgende svar fra Nana hos TV2 - det gik hurtigt.

Tak for henvendelsen, som vi har videresendt til orintering til den projektleder, som er på sagen (og som vi ved er i gang med forskellige tiltag). Han er dog ferierende i denne uge, så vi får tidligst respons fra ham i næste uge.

Det med forskellige tiltag og at der er person sat på sagen synes jeg lyder lovende.

 

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2006 kl. 10:29
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Der er mange årsager.


En af de væsentlige årsager er at USA bruger meget lukkede kabelnet
(Cable Networks) ala vores kabel-tv herhjemme bare meget større. Det
giver god mulighed for at transmittere HDTV - modsat Europa hvor det
fortsat er meget udbredt at transmitere TV via antenner (der ikke
direkte understøtter HDTV).


Det er først nu i forbindelse med udbredelsen af digitale sendenet og
øvrige digital transmissioner på satellit og kabel, at Europa har fået de
tekniske muligheder for en bred udrulning af HDTV.


Men HDTV er en proces - også i USA og Japan hvor de dog er længere
fremme. Regn med at der går mange år endnu, inden det meste er HDTV.
Et forsigtigt gæt siger at i år 2015 er det ca. 50-50 på udbudet (altså 50"
normal TV og 50% HDTV)


  /Lars



I Europa gik vi så til gengæld 16:9 vejen i SD, hvilket USA ikke gjorde.
Til top
jens0804 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 393
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2006 kl. 14:52
Oprindeligt skrevet af Way2fast Way2fast skrev:

Jeg har klaget og fået følgende svar:

Tak for henvendelsen.

Ja, beklageligvis er DTT-signalet ikke bedre, når der er stroboskoblys i studiet. Det giver problemer.

Redaktøren på programmet oplyser, at de vil forsøge at ændre lyset, så lyset bliver intet mindre end perfekt for alle seere.

 

Med venlig hilsen

Nana Sofie Due Jensen

TV 2|Kommunikation

Det er jo dejligt at de i det mindste gør noget, men det løser ikke problemet, det forhindre det højst i at opstå og det er kun ved egenproduktioner man kan bestemme over lyset.

m.v.h Jens Christensen

Panasonic TH-42PV500E + TH-P37X10Y, Samsung SMT-H3126 , Sony BDP S550, Digiality CX-302T, Technics SA-DA 8
Til top
Stampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Januar-2004
Status: Offline
Point: 2406
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2006 kl. 21:49
Nogen der har set Vild med dans i aften?

Jeg har fulgt tråden her men så ikke VMD sidste fredag. Men i aften fik jeg slået over på det efter at have set en dvd. Jeg var nødt til at tjekke andre kanaler for at tjekke mit tv ikke var gået i stykker for det jeg så lignede noget der var løgn. Hvis jeg skal drage en parallel så tænk på DR som en dvd - så er VMD en vcd.
Til top
jens0804 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 393
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2006 kl. 23:34

Oprindeligt skrevet af Stampe Stampe skrev:

Nogen der har set Vild med dans i aften?

Jeg har fulgt tråden her men så ikke VMD sidste fredag. Men i aften fik jeg slået over på det efter at have set en dvd. Jeg var nødt til at tjekke andre kanaler for at tjekke mit tv ikke var gået i stykker for det jeg så lignede noget der var løgn. Hvis jeg skal drage en parallel så tænk på DR som en dvd - så er VMD en vcd.

Ja på trods af mindre brug af stroboskoblys er det synd at sige det var en fornøjelse at se på. Jeg er fuldstændig enig i din paralel til vcd.

I aften har jeg set Vertical line på DR, fantastisk billedkvalitet, fuldt på højde med DVD, prøvede lige at skifte over på TV2 til Coyote Ugly.. det sidste ord beskriver meget godt hvordan billedet opleves når man lige kommer fra DR.



Redigeret af jens0804 - 29-September-2006 kl. 23:36
m.v.h Jens Christensen

Panasonic TH-42PV500E + TH-P37X10Y, Samsung SMT-H3126 , Sony BDP S550, Digiality CX-302T, Technics SA-DA 8
Til top
jens0804 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 393
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2006 kl. 16:19
I går så jeg 40 days and 40 nights på TV2 over DVB-T fin billedkvalitet. Tidligere så jeg vild med dans, som sædvanen tro var meget pixeleret og fuld af firkanter. Det er helt klar at producere skal til at tænke over deres lyssætning i egenproduktioner, for så snart alle lamper begynder at blinke er billedet ikke til at holde ud at se på. Og det er vel for seerne og ikke publikum i studiet der laves lys for...  
m.v.h Jens Christensen

Panasonic TH-42PV500E + TH-P37X10Y, Samsung SMT-H3126 , Sony BDP S550, Digiality CX-302T, Technics SA-DA 8
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2006 kl. 23:32

Her i aften var der jo fodbold på TV2. Og lige nu er der action-thriller i ægte 16:9: "Second Nature / Manden uden identitet".

Det ser ud til, at der langt om længe sendes uden den moskioto-støj og de pixeleringer, der siden april har præget den slags ved modtagelse via Selector. 

I filmen var der lige nogle krævende scener med krusninger i vand, og der var intet pixel-halløj at se.  Samme med små blade på træer og buske, der før ville "sitre" unaturligt ved mindste vindpust eller panorering.

Og jeg så også - som Jens0804 - "40 days and 40 nights" på TV2 i går. Udmærket billedkvalitet.

Så det har åbenbart hjulpet at klage. Ihvertfald set herfra på Amager under Kbh. kommunes netværksnummer.

Til gengæld er TV2 nu helt forsvundet fra min Selectors TV-guide! Det er da lidt spøjst.

Men den ligger såmænd på 3'eren som den altid har gjort.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Markh Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 04-August-2006
Sted: København
Status: Offline
Point: 317
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2006 kl. 02:11
Hej Carser,

Min var også forsvundet fra favoritlisten, men lå stadig på 3'eren som altid. Jeg skulle blot fjerne og tilføje TV2, så var den på plads igen - og nu i DVB-kvalitet med DVB-undertekster - det har faktisk været en usædvanlig fornøjelse at se TV2 siden de skiftede over til DVB-signalet i København.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 3456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu