recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Billedkvalitet - standarder?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBilledkvalitet - standarder?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Vijnana Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 475
Direkte link til dette indlæg Emne: Billedkvalitet - standarder?
    Sendt: 12-Oktober-2009 kl. 12:11

Da jeg sidder og surfer rundt på det iøvrigt udmærkede site bluray.com bliver jeg noget forbløffet over anmeldelsen af "Master & Commander". Jeg kan forstå at man kan have vidt forskellige meninger om selve filmen. Men billedkvaliteten?

De fleste er enige om at "Master & Commander" har en fremragende lydside. De fleste er også enige om at billedsiden ikke rigtig er noget at skrive hjem om. Ærgerligt nok - det kunne have været en perfekt BD-udgivelse.

Hvad der er dybt underligt, er at anmelderen på bluray.com giver billedkvaliteten 4.5 point ud af 5! Ydermere fremhæver han optagelserne på Galapagos-øerne som noget særligt - jeg synes næsten at det er filmens dårligste billdkvalitet. Nogen der kan give en forklaring?

http://www.blu-ray.com/movies/Master-and-Commander-Blu-ray-R eview/201/

Redigeret af Vijnana - 12-Oktober-2009 kl. 12:32
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12428
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2009 kl. 14:02
Oprindeligt skrevet af Vijnana Vijnana skrev:

Nogen der kan give en forklaring?

De fleste anmeldere aner bare ikke en dyt om billedkvalitet. Desuden sidder mange med elendige LCD tv der kan være indstillet som hat og briller, og derfor kan de ikke se forskel på en god udgivelse, og en der fortjener at blive sablet ned, som f.eks. Gladiator.

Et godt eksempel kunne være denne anmeldelse af Meet Joe Black. En rigtig dårlig udgivelse, der står for næsten alt som kan gå galt med en HD-udgivelse. Anmelderen sidder dog med et LCD tv der ydermere kan være indstillet af pommeren til, så det kan han ikke se.
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2009 kl. 14:08
Hvis man tager er standart TV lige ud af emb. og sætte det til, ja så er alle bilde kredsløb slået til (standart fra fabrikken side), og så kan det være meget svært at se forskel mellem en DVD og Blu-ray 
Til top
Vijnana Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Februar-2007
Point: 475
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2009 kl. 14:22
Men man skulle da synes at folk der investerer i BD må interessere sig en del for billedkvalitet - eller kunne de jo nøjes med DVD. Man må vel prøve at finde nogen anmeldere man er enige med m.ht. bedømmelse af lyd- og billdkvalitet. På Highdefdigest sidder der jo efterhånden en helt korps af anmeldere. Ligså på blueray.com. Måske er nogen af de mest "pålidelige" "Widescreen Review" - her går de i hvertfald ekstremt meget op i billed og lyd.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2009 kl. 14:46

Men man skulle da synes at folk der investerer i BD må interessere sig en del for billedkvalitet - eller kunne de jo nøjes med DVD. 

Nu lyder jeg måske en lille smule arrogant, men der er voldsomt stor forskel på at interessere sig meget for billedkvalitet (eller alt muligt andet for den sags skyld), og at vide noget om det.

Man må vel prøve at finde nogen anmeldere man er enige med m.ht. bedømmelse af lyd- og billdkvalitet. På Highdefdigest sidder der jo efterhånden en helt korps af anmeldere. Ligså på blueray.com. Måske er nogen af de mest "pålidelige" "Widescreen Review" - her går de i hvertfald ekstremt meget op i billed og lyd.

Jeg er 100% enig i det hele.

Til top
Bruce Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 09-Januar-2007
Point: 558
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2009 kl. 19:44

Jeg prøver på at udtale mig om films billedsider, men selvfølgelig er det jo en subjektiv størrelse. Jeg har f.eks. ikke Otto's baggrund eller øje, som er inde i alle detaljer omkring kalibrering, D65 etc. Man (jeg) udtaler sig jo derfor autodidakt udfra ens egne erfaringer gennem tiden og de "ting" man har "samlet" op undervejs, når man har gennemlæst artikler med betoning på det teknologiske som filmiske. Billedkvalitet er jo ikke kun en reference til det tekniske, men ligeså meget det cinematografiske. Instruktørens visioner, hvilken slags film "stock" der blev brugt etc. etc. Man kan hurtigt opleve at ens første indtryk, bliver skudt i sænk af en andens udtalelse, som får en til at genvurdere en given films billedkvalitet.

Derudover har jeg fundet ud af, at det kan betyde utrolig meget, hvorvidt man ser en film på et HD TV eller på en projektor. Jeg har set film, som ser lige godt ud på TV og projektor. Nogle som ser godt ud på TV og dårligt på projektor og omvendt.

Gladiator kan jeg holde ud at se på mit TV med en god siddeafstand, mens det ligner lort på projektoren. En projektor er mere afslørende med svaghederne for et givent transfer, hvis man altså forudsætter en vis kvalitet af udstyret, men jeg har også oplevet, at en projektor kan fremhæve styrkerne ved et transfer, man umiddelbart ikke så på TV. Filmgryn er HERLIGT, især hvis filmgryn i sin digitale form er bevaret fra det oprindelige transfer. Er de fjernet er det noget lort også selvom flere åbenbart stadig tror, at HD er ensbetydende med "renhed". Filmgryn bevarer detaljer.

I den kontekst er jeg overhovedet ikke skuffet over Master & Commander. Faktisk synes jeg billedet står glimrende på min projektor og langt bedre end DVD udgaven ved sammenligning. Jeg forventer heller ikke et billede som ligner f.eks. Wanted eller Knowing. Det ville i såfald være fremkommet kunstigt vha. manipulation.

Det samme gør sig gældende med Bram Stokers Dracula, en anden udskældt film på blu-ray, som faktisk er afsindig flot på en projektor. Den film vil blive mere og mere imponerende at se i fremtiden, eftersom folk får nyt udstyr, som potentielt får nye muligheder for at vise, hvad filmen "gemmer på", i sit digitale mørke.

Når jeg er i tvivl om billedkvalitet og ikke stoler på mine egne øjne, så slår jeg altid et smut forbi Hometheaterforum og håber at Robert A. Harris har skrevet et par ord om filmen.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu