recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Billedrør er ved at ryge - what to do?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Billedrør er ved at ryge - what to do?

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
mkirkelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Status: Offline
Point: 2358
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mkirkelund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2012 kl. 16:46
Hvor er du i landet?

Jeg har et 28" Prosonic CRT du kan få gratis, hvis du selv henter.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2012 kl. 19:21
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Det er generelt ikke smart at støvsuge PC og andet elektronik pga statisk elektro.

Pust det rent i stedet med trykluft fra dåse.

Kilde IPC-A-610D "Even  compressed  air nozzles    that  move    air  over   insulating   surfaces generate charges."
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2012 kl. 19:26
Oprindeligt skrevet af skyking skyking skrev:

Det lyder næsten som en slags standard fejl.

Gælder det alle farverne der bliver mørke?  En del fejl skyldes noget elektronisk, og en anden ting er at nogen (    )  gange viser fejl sig ved meget lysere billeder, og så ER det noget elektronisk.

På Højspændingstransformatoren sidder normalt 2 pot metre som man med varsomhed kan forsøge dreje på.  Efter have støsuget vel at mærke.

Held og Lykke med hvad som sker.

Det er helt rigtigt at mange fejl i tv skyldes noget elektrisk, det hvis ikke den store hemmelighed. Jeg vil dog gerne vide hvad det ellers kan være Embarrassed

De 2 potmeter på højspændingstransfarmatoren er fokus og "lys" drej ikke for meget i dem.

Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2012 kl. 19:35
Oprindeligt skrevet af JakkaB JakkaB skrev:

Min gamle Mirai (jaja) skærm er pludselig begyndt at mørkne i billedet, for derefter at have motionslør én masse (sådan lidt lsd agtigt). Er der noget at gøre, eller skal jeg bare vente på lortet brænder sammen? (hvis jeg tænder og slukker går der et par minutter så går det ned af bakke igen).

På forhånd for gode råd!

Som en anden har skrevet får et andet crt gratis, du skal nok være villig til selv at hente det men det er også en god pris.

Hvis du ingenting ved om hvad der foregår inde i et tv skal du IKKE tage bagbeklædening af. Det er livsfarligt da der stadigt er 28000 volt ! ! !

Nu har du jo ikke forsynet os med nogle billeder af fænomenet men jeg vil alligevel gerne gætte på at det er en kondensator der er blevet træt af livet.  Her kan du se 3 kondensator der trænger til at blive skiftet selv om billedet ikke er fra et tv.

Til top
JakkaB Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 13-September-2008
Point: 31
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JakkaB Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2012 kl. 21:54
Altså når jeg tænder TV'et så er alt fint en 5-6 minutter, derefter går det stærkt med at farverne bliver mørkere og mørkere, for til sidst at få sygt meget motionslør - på dette tidspunkt slukker jeg det. Hvis jeg tænder det op igen 20 sekunder efter, går der 3 sekunder, så er det mørkt og sløret. Venter jeg et par timer går der igen en 5 minutters tid. Det med billedrøret er bare noget jeg selv har digtet mig til, ved intet om det her.
Det kunne bare godt være der var noget at gøre, men altså fair nok hvis jeg bare skal smide det ud. Tak for alle de gode råd og tilbud indtil videre (køber dog nok bare et nyt hvis der ikke er noget at gøre) Vh

Til top
ashdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 688
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ashdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2012 kl. 01:49
billedrør er dødt, ud med lortet, og få en flad i stedet, og bliv et gladere menneske  LOL
Til top
JakkaB Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 13-September-2008
Point: 31
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JakkaB Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2012 kl. 18:05
Altså det er nu en flad (well som de nu var for 6-7 år siden). Irriterende tv'et virker - men kun i 6 minutter af gangen :/
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19818
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2012 kl. 18:46
Du skriver billedrør - det er der ikke på en flad.

Klaus

Redigeret af KlausDM - 22-September-2012 kl. 18:46
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
skyking Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-December-2011
Sted: Danmark
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skyking Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2012 kl. 13:49
Oprindeligt skrevet af ashdk ashdk skrev:

billedrør er dødt, ud med lortet, og få en flad i stedet, og bliv et gladere menneske  LOL
Men igen hvis billedrøret er dødt da burde der vel slet ikke komme noget som helst billede?

Jeg mener en elektrisk pære der ikke virker er sprunget, så sådan principielt burde der være tale om noget elektronisk.
Men prøv hive bagpladen af og læg mærke til "Gløden i bagenden af Billedrøret når man tænder og til billedet bliver meget mørkt"; selvfølgelig er der et tidspunkt hvor røret er færdigt, men sålænge der er liv ______ Wink

Og hvad der sker hvis Højspændingen falder i løbet af et par minutter, eller andre ting.

Man skal hverken røre en elektrisk køreledning, eller den ledning der fører op til billedrøret. Det er derfor den ser farlig ud.
Blandt fagfolk også kaldet "HUGORMEN". Metal delen der danne forbindelse (under gummidækslet)  er nu også tvedelt som en slangetunge.

Redigeret af skyking - 24-September-2012 kl. 15:02
En noget indforstået Joke, do not answer!
Til top
Guyver Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Februar-2010
Sted: Danmark
Point: 240
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guyver Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2012 kl. 21:04
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Klaus

Sony FD Triniton *syngende flad*
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2012 kl. 21:39
Oprindeligt skrevet af Guyver Guyver skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Klaus

Sony FD Triniton *syngende flad*
Man kaldte dem "flat square" TV, fordi rundingerne var fjernet i hjørnerne og fronten var helt plan.
Til top
Bassekat Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 24-August-2012
Point: 340
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bassekat Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2012 kl. 22:03
Jeg vil gætte på - som Flarsen - at der er en stribe kondensatorer som er ved at tørre godt ind (læs dø)

Et billedrør ryger næsten aldrig, det er næsten altid højspændingstrafoen, højspændingstransistoren, netforsygning eller som flere tror her; tørre kondensatorer.

Så hvis ikke ligefrem du nyder at lodde, skifte komponenter osv, så få fat i et billigt/gratis tv, andet kan ikke svare sig
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu