|
|
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | |||
Zamenhof ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 06-Maj-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 41 |
![]() Sendt: 22-September-2008 kl. 00:42 |
||
Nu kan jeg simpelt hen ikke vente mere. Jeg må have mig en hjemmebiograf, men den skal samtidig være billig. Mest af alt fordi jeg ikke orker at bruge flere penge på udstyr, der er forældet om få år. Her er planen: I alt knap 10.000. Der skal desuden kobles en pc og en Wii til projektoren. Hvad siger I? Jeg er absolut ikke nogen hifi-freak, og der skal ikke meget til at imponere mig. Omvendt er jeg stærkt modtagelig over for kritik af mine valg. |
|||
![]() |
|||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
||
Jeg vil ikke kommentere dine valg inden for prisklassen, det har jeg ikke meget forstand på - jeg vil tro det er det bedste du kan gøre for de penge, men hvad ved jeg. Jeg vil hellere lige tage fat i dit argument for ikke at bruge mere, specielt på lydsiden. Et godt højttalersystem bliver ALDRIG forældet, og de fleste undervurderer hvor stor forskel der er på et ultra-billigt system og et almindeligt billigt system. Derfor vil jeg påstå at gode højttalere er den suverænt bedste investering du kan gøre dig. De kan følge med dig 20 år hvis det skal være. Så i stedet for at skifte det ene komplette kombi-system ud med det andet hvert tredje år for 2-3000,- hver gang, og aldrig få noget godt, hvorfor så ikke investere måske 5-6-8.000,- i et fornuftigt højttalersystem her og nu, og så skifte elektronik ud som du føler behov for det? Så kan du nøjes med at skifte dén del der bliver forældet, og dermed på sigt spare penge, samtidig med at du har langt bedre lyd helt fra starten. EDIT: Mht. at være "hifi-freak", der er ikke ret mange af dem der bruger 8000,- på et komplet surround-højttalersystem der vil karaktere sig selv som "hifi-freak"... Det behøver man absolut ikke at være for at sætte pris på dét step-up. Forskellen i lydkvalitet er størst i de lavere prisklasser, og flader så ud efterhånden som du bevæger dig opad. Redigeret af AV Precision - 22-September-2008 kl. 00:53 |
|||
![]() |
|||
Zamenhof ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 06-Maj-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 41 |
![]() |
||
Tja, jeg kan såmænd godt følge dit argument. Jeg købte for ti år siden en ret dyr Harman/Kardon-forstærker (stereo), og den har trofast fulgt mig siden. Men sagen er nok, at de afsatte 2000 kr. til lyd skal afspejle min prioritering af lyd i forhold til billede. Jeg har aldrig haft nogen projektor før, så hovedparten af budgettet bør gå til billedsiden. Og eftersom jeg har valgt en rørende billig projektor, bliver der så meget desto mindre til overs til lyden. Jeg havde lidt håbet, at det, at Logitech-anlægget er digitalt, kunne eliminere nogle af de typiske svagheder. Det kan da godt være, at budgetrammen skal udvides lidt, men jeg frygter, at det bliver skruen uden ende. Og faktum er, at setup'et først og fremmest skal bruges til dvd-film og Wii-spil, der i forvejen ikke just er i HD-klassen. |
|||
![]() |
|||
hansie ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-Juli-2004 Sted: Køge egnen Status: Offline Point: 7228 |
![]() |
||
dit billede bliver ok En Z5 laver rigtig fint billede Være er det nok med lyden, Men du bliver helt sikkert grebet af hjemmebio sygdommen Jeg husker min første Z2 på med en voksdug som lærred , det var bare lækkert. Så kom du bare igang |
|||
![]() |
|||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
||
Må jeg spørge hvilke højttalere du har brugt sammen med den?
Alle surround-anlæg i dag er digitale, så jeg forstår ikke helt pointen. Uanset hvor digitalt systemet er, så har du en højttaler der skal gengive lyden, og det er dén der primært afgør hvor god en lyd du får i sidste ende. Du kan ikke gøre noget rent elektronisk, der kan kompensere for en dårlig højttaler. Jeg ved godt at Logitech systemet har sin fanskare, men der er altså _langt_ fra sådan et system, op til hvad du kan få for ikke særligt mange tusinde kroner ekstra. Hvis du ikke VIL bruge mere end 10k samlet set, så er det klart at der ikke bliver flere penge til lyd end dét, men så er spørgsmålet om du ikke i stedet skal fortsætte med det stereo-system du har nu, indtil du får råd til at opgradere til surround. God stereo-lyd er bedre end dårlig surround-lyd. |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Ja, det er nogle glimrende højttalere fra System Audio. Jeg ved ikke, om de evt. kan "genbruges", hvis jeg finder et bedre surroundsystem.
Lad os bare sige, at pointen er, at jeg ikke ved en klap om dagens lydsystemer.
Det er tilfældigt, at jeg landede på 10.000, og jeg kan godt afsætte flere penge, hvis mit forslag er helt hul i hovedet. Jeg er som sagt bare bange for, at det løber løbsk, og at jeg også får lyst til en bedre projektor. Der er ikke langt op til nogle lidt bedre DLP-projektorer, men de har måske så problemer med regnbuer og støj, og så bliver jeg tvunget endnu et trin op ... |
|||
![]() |
|||
mgmg ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Oktober-2005 Status: Offline Point: 1066 |
![]() |
||
Undervurder ikke stereo. Min stue egner sig ikke surround pga. kablerne, så jeg "klarer" mig med min Sugden klasse A forstærker og et par bi-wired to-vejs Snell'er fra 1995. Jeg lover dig, at det lyder godt med masser af detalje. |
|||
Kuro
|
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Det var lidt sådan noget jeg fiskede efter. Det betyder at du har en _kvalitet_ i lyden nu, som du så langtfra finder i Logitech systemet - der er bare mange højttalere, men i en langt lavere kvalitet. Det vil være ét skridt frem og to tilbage. Mit forslag vil derfor være enten at købe en relativt billig surround-receiver, et par højttalere der kan bruges til baghøjttalere, og så spare sammen til sub og center hen ad vejen. Alternativt som sagt, start med det stereo-system du har nu, og vent med at investere til du har råd til at købe noget hvor du bevarer kvaliteten fra nu, men bare udbygger til surround. Som sagt: Kvalitet kommer før antallet af højttalere.
Nu er jeg normalt en meget diplomatisk mand, men i lyset af dit nuværende stereo-system - ja, så mener jeg det er hul i hovedet
Jeg er den forkerte at snakke med hvis du gerne vil holde prisen på billedsiden nede... Tænk på det sådan her: Nu ved jeg ikke hvilke System Audio du har, men lad os antage at det er den mindste i deres nuværende program, SA505, til 1495,- per styk. Nu vil vi gerne opbygge et surround-system rundt om denne højttaler, så vi køber fire af dem, samt en 510 center. Det koster 8000,-. Dertil en matchende subwoofer, den koster 4000,- (husker ikke lige modelnummeret, jeg forhandler det ikke). En fornuftig surroundreceiver der kan "alt det nye" og har fornuftig power der matcher højttalerne, det koster måske omkring 5000,-. Med kabler osv, så har du nu rundet 20.000,- for et surround-system, og selv om det lyder som rigtigt mange penge, så er det i virkeligheden baseret på 1495,-s højttalere - og hvor meget super-kvalitet forventer man af en højttaler til 1495,-? Kort sagt, surround bliver meget hurtigt dyrt, også uden at du er i nærheden af entusiast-klassen. |
|||
![]() |
|||
Schjelde ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 11-Juni-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 695 |
![]() |
||
Jeg kan kun bakke Otto op i hans posts. Jeg har selv en Sanyo Z5 som jeg er yderst tilfreds med. Ville dog personligt aldrig gå på kompromis med lyden - Betragter ikke mig selv som hifi-freak på nogen måde, men der er røget et par kroner til højttalere og receiver. Når du har haft din projektor og lærred i noget tid, vil du pludselig vise interesse for bedre ukomprimeret lyd og blu-ray......tror jeg i hvert fald hehe. Men det kan vi vel tale sammen om når der er gået x antal måneder F.eks. ville jeg da hvis jeg var dig, overveje det fælleskøb der er her på recordere....Receiver incl. højttalere for kr. 9.995,-....skal siges jeg ikke kender højttalerne, men det er efter hvad jeg kan læse mig frem til et godt bud på et "budget-setup". |
|||
Sony AF8 65
Onkyo 676 HDFury Vertex 2 ATV4K B&O A9 Sonos rundt i huset |
|||
![]() |
|||
noob30 ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 06-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 350 |
![]() |
||
Et godt bud på højtaler kunne være Harbosound 5.1 SAT10+SUB10 til 4150 kr. som er på tilbud lige nu hvis man køber igennem Recordere. Hvis økonomien ikke rikker til en ny reciever kan man kigge på brugt markedet..l http://www.recordere.dk/indhold/templates/design-udenkomm.as px?articleid=1968&zoneid=13 Redigeret af noob30 - 22-September-2008 kl. 19:47 |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Det var lige netop sådan et svar, jeg var ude efter. Du har overbevist mig om, at der skal hældes lidt flere penge i lyden. Og Schjelde og Noob30 - det lyder som en god idé at kigge nærmere på fælleskøbet. Det vil jeg gøre. Og så dropper jeg i øvrigt den billige dvd-afspiller og anskaffer mig en PlayStation 3 i stedet. Så er der chance for, at filmene også bliver værd at se på. I skal alle have tak for jeres input! |
|||
![]() |
|||
joern ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 501 |
![]() |
||
En anden mulighed med højtalerne kunne være at du beholder de udmærkede fronthøjtalere du har og så går efter nogle gode brugte til bag og surround, samt sub. Du kan tit finde rigtig gode højtalere til ingen penge på DBA Jørn |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |