recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Billig HTCP ? Optisk Udgang ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Billig HTCP ? Optisk Udgang ?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Seal Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 07-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 113
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Seal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Billig HTCP ? Optisk Udgang ?
    Sendt: 23-August-2018 kl. 16:23
Hej i Forummet Smile

Jeg skal have anskaffet mig en HTPC mere, jeg har pt. en lille ZOTAC, og den er fin nok til brug i mit soveværelse (KODI og afspilning fra NAS server), på 46" skærm.

Der hvor den dog kommer til korte er når jeg bruger den med min projektor og et 110" lærred, der er den grafisk ikke så stærk, altså afvikling af film fungere fint nok, men rent grafisk tænker jeg at billedet kan optimeres såfremt grafikkortet i HTPC'en er stærkere/bedre.

Så 2 spørgsmål herfra, jeg vil være glad for feedback til Smile:

1. Hvad vil i foreslå til overkommenlig pris, altså eks. en intel NUC (gerne brugt), til ca. 2000,- er det noget i kan anbefale til brug med 110" skærm ? (og et godt/flot grafisk gengivelse af HD Film 1080p)


2. Har kigget på et par NUC's, og kan se de ikke har optisk udgang til lyden (min gamle yamaha forstærker bruger optisk signal), hvad kan man gøre her, findes der et "mellemled" som kan kobles på, så jeg stadigt kan forbinde med et optisk kabel ?


Min nuværende ZOTAC:

ZOTAC BI320 Celeron
Processor: Intel Celeron 2957U, 2x 1400MHz
Grafik: Integreret Intel HD Graphics Dynamic Video Memeory Technology 5.0
RAM: 8192 MB SO-DIMM DDR3-RAM, 1600 MHz
HD: 64 GB SSD SanDisk (490 MB/s - 240 MB/s)
Lyd: Onboard HD Audio 7.1

Til top
jespermart Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 891
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jespermart Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2018 kl. 11:55
Jeg vil slet ikke anbefale en HTPC nede i den prisklasse, men istedet foreslå en mediaafspiller som Zappiti eller Dune HD Pro, de kan også afspiller alt fra en NAS og op til 4K opløsning med support for HDR.

Jeg har selv en HTPC med et Nvidia GFX 1080 som afspiller via JRiver media center med madVR som renderer, og der kan man virkelig se forskel op til mit 117" lærred via min Jvc X5000, men sammenligner man med en Intel Nuc med Kodi (har haft en) og Zappiti eller Dune, så har Zappiti og Dune et klart bedre billede end en billig HTPC.

Det skal sevfølgelig tilføjes at jeg også har både Zappiti og Dune medie afspillere




Redigeret af jespermart - 24-August-2018 kl. 11:55
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2018 kl. 12:03
Oprindeligt skrevet af jespermart jespermart skrev:

Det skal sevfølgelig tilføjes at jeg også har både Zappiti og Dune medie afspillere

Jesper, må jeg spørge hvorfor du har begge afspillere, og ikke bare en af dem? Kan den ene noget, som den anden ikke kan?
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
jespermart Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 891
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jespermart Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2018 kl. 12:53
Ja min Dune Solo 4K kan ikke 4K med HDR, men den kan tilgængæld spille mine koncert BD'er med fuld meny, det lovede zappiti også at de arbejdede på, men der er ikke sket en skid i 1½ år angående afspilning med BD meny så jeg tror aldrig det kommer.
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
Til top
Seal Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 07-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 113
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Seal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2018 kl. 13:11
Oprindeligt skrevet af jespermart jespermart skrev:

Jeg vil slet ikke anbefale en HTPC nede i den prisklasse, men istedet foreslå en mediaafspiller som Zappiti eller Dune HD Pro, de kan også afspiller alt fra en NAS og op til 4K opløsning med support for HDR.

Jeg har selv en HTPC med et Nvidia GFX 1080 som afspiller via JRiver media center med madVR som renderer, og der kan man virkelig se forskel op til mit 117" lærred via min Jvc X5000, men sammenligner man med en Intel Nuc med Kodi (har haft en) og Zappiti eller Dune, så har Zappiti og Dune et klart bedre billede end en billig HTPC.

Det skal sevfølgelig tilføjes at jeg også har både Zappiti og Dune medie afspillere


Hej Jesper, mange tak for dit input! :)

Jeg glemte måske at sige at jeg godt kan lide den "frihed" en HTPC giver en - altså surfning på nettet ved siden af streaming af film, ingen begrænsninger ved brug af eks. youtube, flash player, osv. osv.

En brugt NUC i prisleje 2-3000,- er det ikke godt "nok" til film setup, ift. hvad jeg søger efter tænker du ? 

Eller hvor højt tænker du at man skal man op i pris for via en NUC / anden barebone, at indfri et kvalitets billede på storskærm ?

Til top
jespermart Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 891
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jespermart Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2018 kl. 16:13
Alt afhænger af øjnene der ser, og du må jo prøve dig frem. Jeg har aldrig set billedet fra Zotac, kun fra de kilder jeg har beskrevet, så hvad der for dig er godt nok, er du den eneste der kan svare på. men en diskret opbygget htpc med det bedste grafikkort til den pris du vil ofre, er den vej jeg ville gå, hvis du ikke vælger en dune/zappiti medie afspiller
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
Til top
Benjamin7 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2007
Sted: 8740,Denmark
Status: Offline
Point: 1755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Benjamin7 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2018 kl. 08:34
Nu bliver jeg nød til at blande mig.

Men Jespermart, du skriver du aldrig har set et billede fra en Zotac, lige umildbart tænker jeg det er jo lige meget hvad elektronik du har i baggrunde, vores BD/UHD afspiller er ikke kommer forbi 24Bit i farve dybde, og mere en 60 Hz, en hver computer kunne jo det for 15 år siden, så tro ikke hardware kan peges på, Jeg tro der imod man skal se på software som afkode/læser og hvis det bliver "Rippet" forkert fra starten af så bliver det jo aldrig bedre, eller hvis afkodningen er "Hurtig" har også meget og sige.

En Nvidia 1030 Fanless havde nok været et bedre valg, den har lige så mange Cudacores som din 1080, og bruge en 1/10 mindre effekt

Jeg er selv glad bruger af OpenElec / Kodi

Køre med I3-2120T med Intel 2000 GFx, fuld afkodning af BD og afspiller fint 2K opløsningn.

Arbejde Pt med at Transcode BD til Uhd, men det er ikke nemt


Redigeret af Benjamin7 - 25-August-2018 kl. 08:40
Hilsen

Benjamin D. Simonsen
8740 - Brædstrup
Til top
jespermart Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 891
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jespermart Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2018 kl. 10:10
Oprindeligt skrevet af Benjamin7 Benjamin7 skrev:

Nu bliver jeg nød til at blande mig.

Men Jespermart, du skriver du aldrig har set et billede fra en Zotac, lige umildbart tænker jeg det er jo lige meget hvad elektronik du har i baggrunde, vores BD/UHD afspiller er ikke kommer forbi 24Bit i farve dybde, og mere en 60 Hz, en hver computer kunne jo det for 15 år siden, så tro ikke hardware kan peges på, Jeg tro der imod man skal se på software som afkode/læser og hvis det bliver "Rippet" forkert fra starten af så bliver det jo aldrig bedre, eller hvis afkodningen er "Hurtig" har også meget og sige.

En Nvidia 1030 Fanless havde nok været et bedre valg, den har lige så mange Cudacores som din 1080, og bruge en 1/10 mindre effekt

Jeg er selv glad bruger af OpenElec / Kodi

Køre med I3-2120T med Intel 2000 GFx, fuld afkodning af BD og afspiller fint 2K opløsningn.

Arbejde Pt med at Transcode BD til Uhd, men det er ikke nemt

Ja og der er selvfølgelig heller ikke forskel på ringeledning på 0,25 kvadrat og højttaler kabler på 2,5 kvadrat, du hører åbenbart til dem der ikke kan se forskel og det er jo fint for dig. Men jeg kan altså tydeligt se forskel på en Nuc med Kodi og de mediaafspillere jeg nævner, for slet ikke at tale om min htpc med madVR renderer.
Og trådstarter er jo tydeligvis heller ikke tilfreds med, hvad han ser ved 110" via projektor og det bliver mit sidste indlæg i denne sag, jeg gider ikke en debat om hvad man kan se ikke se.
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2018 kl. 11:34
Hvis jeg var dig. Ville jeg bygge en selv. Med et mini itx kabinet. Hvis det pga. Optisk ud gang. Og smide en AMD ryzen 2 apu i. For amd og deres video Scaler. Er bare lysår foran NVIDIA og Intel.
Til top
Benjamin7 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2007
Sted: 8740,Denmark
Status: Offline
Point: 1755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Benjamin7 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2018 kl. 12:14
Der er 100% sikkert de Transcode forskeldigt, og derved et andet resultat, du har købt en færdig kasse og du kan bruge når du sidder den til, og slipper for indstille software osv..., vi andre laver dem fra bunde selv og må leve med lidt udfordringer, og ting vi nok aldring får til at virke, for 5-6 år side var BD afvikling på OpenElec en Joke da der ikke kunne afvikles Java, det er så løst idag.
Så længe det er Digitalt er der kun tale om 1 & 0 taller, det kan takles i software.

Jeg bruger godt nok 2.5mm2 til toppe på mine Nautilus og så er det hvis nok 4mm2 eller 6mm2 til bunden

Vi lader den ligge Jesper
Hilsen

Benjamin D. Simonsen
8740 - Brædstrup
Til top
jespermart Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 891
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jespermart Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2018 kl. 13:31
Oprindeligt skrevet af Benjamin7 Benjamin7 skrev:

Der er 100% sikkert de Transcode forskeldigt, og derved et andet resultat, du har købt en færdig kasse og du kan bruge når du sidder den til, og slipper for indstille software osv..., vi andre laver dem fra bunde selv og må leve med lidt udfordringer, og ting vi nok aldring får til at virke, for 5-6 år side var BD afvikling på OpenElec en Joke da der ikke kunne afvikles Java, det er så løst idag.
Så længe det er Digitalt er der kun tale om 1 & 0 taller, det kan takles i software.

Jeg bruger godt nok 2.5mm2 til toppe på mine Nautilus og så er det hvis nok 4mm2 eller 6mm2 til bunden

Vi lader den ligge Jesper

en htpc med geforce gtx1080 og jriver mediacenter med madVR renderer kan vist dårligt kaldes en færdig kasse
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
Til top
Benjamin7 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2007
Sted: 8740,Denmark
Status: Offline
Point: 1755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Benjamin7 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2018 kl. 14:19
Haha... Ja Nvidia GTX1080 Madvr og Jriver... ja det er flot. Faktisk den værste sammensætning man kan sidde sammen.

Samtale færdig, vend tilbage når du ved hvad du snakker om,den snak gide jeg slet ikke spilde min tid på.


Seal nup du bare en Nuc, fint valg, de fået fra Gigabyte med Optis ud, en der minder om den

Den fra Gigabyte
https://www.dustin.dk/product/5010757029/brix-gb-bxce-2955-rev-10



Go dag
Hilsen

Benjamin D. Simonsen
8740 - Brædstrup
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu