recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Billig surround til nyt TV
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBillig surround til nyt TV

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
A_Nielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 754
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2008 kl. 00:00

Jeg har selv haft storebroderen Logitech Z5500, link, og det spiller fint til prisen - Men mit nye anlæg spiller klasser bedre.

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2008 kl. 00:22
Oprindeligt skrevet af Lhadrepsak Lhadrepsak skrev:

Jeg havde forestillet mig et system hvor jeg kunne få lyden fra mit TV, playstation 3 og min PC (når denne er tilsluttet TV'er via HDMI) ud i 5.1 surround

Du skal lige være opmærksom på at stort set alle kombisystemer med receiver/dvd til den pris ikke dekoder eksterne kilder i 5.1 surround, og ikke har tilslutningsmuligheder til 5.1 surround for eksterne kilder. De spiller kun surround fra den indbyggede DVD. Nogle få har så en enkelt eller 2 analoge stereo indgange.

Da du netop vil tilslutte 3 eksterne kilder og afspile 5.1 surround fra disse duer dette altså ikke. Du skal bruge en enhed der tillader tilslutning over minimum 2 coax eller optiske indgang - fra hhv. din PS3 og din PC - du kan ikke sende 5.1 surround gennem dit TV fra din PS3 og din PC der er tilsluttet med HDMI, dit TV har kun analoge stereo udgange, så din PS3 og din PC skal have lyden tilsluttet direkte til enheden gennem coax eller optisk kabel, derudover får du så TV tilsluttet med analoge stereo kabler

Der er kun 2 mulige valg hvis vi taler det prisleje, og samtidig med 5.1 dekodning af eksterne enheder der kan tilsluttes via coax/optisk

Logitech z5450 eller z5500

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2830
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2008 kl. 12:33

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Du skal lige være opmærksom på at stort set alle kombisystemer med receiver/dvd til den pris ikke dekoder eksterne kilder i 5.1 surround, og ikke har tilslutningsmuligheder til 5.1 surround for eksterne kilder. De spiller kun surround fra den indbyggede DVD. Nogle få har så en enkelt eller 2 analoge stereo indgange.

Selv de billigste systemer fra f.eks. Philips eller Sony har da Optisk eller Coaxial indgang - en del har endda begge dele.

Til top
popcorn Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-December-2007
Point: 316
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2008 kl. 13:03

Ikke på nogen af de mange systemer jeg har set, og på de lidt større modeller hvor jeg har set optisk eller coax indgang, der har de ofte stadig ikke dekodet 5.1 fra disse indgange men har eks. kun accepteret pcm 2.0, eller også har de kun dekodet DD og ikke DTS - der er mange varianter af ubrugelighed på disse systemer - så det er virkelig noget man skal gå i dybden med at få undersøgt ordentligt for et konkret system inden man køber det.

Virtuel surround fra en pcm 2.0 kilde er ikke detsamme som ægte 5.1

her er et link til et Sony system uden hverken optisk eller coax indgang

http://www.sony.dk/view/ShowProduct.action?product=DAV-DZ30& amp;site=odw_da_DK&imageType=Main&category=HCS+Surro und+Kit+%26+DVD+Player#pageType=TechnicalSpecs

Redigeret af popcorn - 09-Juli-2008 kl. 13:08
Popcorn Hour NMT A-100/A-110/C-200
(Spawn på job)
Til top
Lhadrepsak Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 07-Januar-2008
Point: 19
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2008 kl. 15:34

Da du netop vil tilslutte 3 eksterne kilder og afspile 5.1 surround fra disse duer dette altså ikke. Du skal bruge en enhed der tillader tilslutning over minimum 2 coax eller optiske indgang - fra hhv. din PS3 og din PC - du kan ikke sende 5.1 surround gennem dit TV fra din PS3 og din PC der er tilsluttet med HDMI, dit TV har kun analoge stereo udgange, så din PS3 og din PC skal have lyden tilsluttet direkte til enheden gennem coax eller optisk kabel, derudover får du så TV tilsluttet med analoge stereo kabler

Der er kun 2 mulige valg hvis vi taler det prisleje, og samtidig med 5.1 dekodning af eksterne enheder der kan tilsluttes via coax/optisk

Logitech z5450 eller z5500

Mange tak for et super super godt indlæg - det sad lige i skabet

Men jeg er desværre HELT grøn på "hi-fi" området, så der er lige et par ting jeg skal ha' penslet heeeeelt ud. Jeg er næsten 100% sikker på at købe Logitech z5450, men har slet ingen fornemmelse af hvilke forbindelser dette system har?

Jeg kan forstå at mit fjernsyn tilkobles systemet analogt - kan du linke mig til hvilke kabler jeg evt. skal bruge?

Og min PC/PS3 skal tilkobles digitalt - kan du linke mig til hvilke kabler jeg evt. skal bruge?

Mvh.

Kasper

Til top
AlexSmedegaard Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-Maj-2008
Point: 309
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2008 kl. 18:22
En af mine venner har dette: http://www.samsung.com/dk/consumer/detail/spec.do?group=tvho meentertainment&type=tvhomeentertainment&subtype=hom etheathresystems&model_cd=HT-THX25R/XEE

Spiller helt sikkert fint til prisen på de omkring 2000.. Ved ikke om det er i overkanten for dit budget?

Jeg regner selv med at købe dette, også fordi det er en smule stilet med stående højttalere

Held og lykke
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2008 kl. 18:44

Jamen hvad skal han bruge dette til ?
Det har jo netop ikke nogen indgange for eksterne enheder for afspilning i 5.1 surround - det har kun analog 2 kanals rca tilslutning for 1 ekstern enhed. Det kan kun spille surround fra den indbygged dvd-afspiller - og det var jo ikke det han skulle bruge. Hvis du selv regner med at købe det så vær lige opmærksom på dette.

#Lhadrepsak

Logitech sættene har både optisk og coax og analog tilslutning

Din ps3 bruger toslink optisk kabel som du trækker mellem PS3 og logitech sættet - det ser sådan her ud

http://www.av-connection.dk/?ML=312

Jeg ved ikke hvad in PC har - det afhænger af PC'en - den kan have både toslink optisk eller digital coax eller kun minijack stereo - du bliver nødt til at kigge på den og se hvad du kan finde. Toslink digital optisk er "firkantet" mens Coax er rundt

her er eksemper på digital coax

http://www.av-connection.dk/?ML=305

Din skærm har almindelige phono rca udgange og logitech har samme phono rca indgange.

her er kabel til dette.

http://www.av-connection.dk/?ML=308

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
AlexSmedegaard Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-Maj-2008
Point: 309
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2008 kl. 20:10
Okay, sorry :)

Takker ;)
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2008 kl. 20:48

#Lhadrepsak

Logitech sættene har både optisk og coax og analog tilslutning

Din ps3 bruger toslink optisk kabel som du trækker mellem PS3 og logitech sættet - det ser sådan her ud

http://www.av-connection.dk/?ML=312

Jeg ved ikke hvad in PC har - det afhænger af PC'en - den kan have både toslink optisk eller digital coax eller kun minijack stereo - du bliver nødt til at kigge på den og se hvad du kan finde. Toslink digital optisk er "firkantet" mens Coax er rundt

her er eksemper på digital coax

http://www.av-connection.dk/?ML=305

Din skærm har almindelige phono rca udgange og logitech har samme phono rca indgange.

her er kabel til dette.

http://www.av-connection.dk/?ML=308

Ingen - mange tak for et fyldesgørende og godt indlæg - jeg er nu 100% sikker på at jeg skal ha' mig et Z5450, primært på grund af hjælpen her i tråden, men også fordi gutten jeg beskrev fra min første post vil sælge sit Z5450 for <1600 kr 

Ang. tilslutning af min computer, så har jeg S/PDIF - ved ikke lige om det er toslink optisk, digital coax eller kun minijack stereo?  

Redigeret af Lhadrepsak - 09-Juli-2008 kl. 20:50
Til top
DonBirger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Maj-2006
Point: 592
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2008 kl. 21:05
S/PDIF - det er toslink optisk
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2008 kl. 15:16

Okay, mange tak :)

Kan det passe, at toslink optisk ligner et almindeligt minijack stik? Og giver denne forbindelse mulighed for at udnytte 5.1, eller bare alimindelig stereo?

Mvh

Kasper

Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Point: 3195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2008 kl. 15:39
mvh Christian