recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bio i stuen
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bio i stuen

 Besvar Besvar Side  <1 1920212223 32>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2021 kl. 07:06
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Deling mellem fronter og subs gør jeg personligt ud fra hvor der er bedst performance. Har fronterne et kæmpe dip ved eks 65 hz og subwooferne er perfekte så cutter jeg højt nok til at det bliver jævnt i det område. Det burde være ligegyldigt hvor du laver din deling så længe den ikke rammer noget hørbart område som virker forskelligt fra person til person. 

Skal lige igennem morgenmaden så kan det være jeg uddyber lidt mere😂

Super, hvis du ikke når det, så vender jeg nok kraftigt tilbage, har lige bestilt en Umik-1 mikrofon 🙂
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2021 kl. 06:45
Deling mellem fronter og subs gør jeg personligt ud fra hvor der er bedst performance. Har fronterne et kæmpe dip ved eks 65 hz og subwooferne er perfekte så cutter jeg højt nok til at det bliver jævnt i det område. Det burde være ligegyldigt hvor du laver din deling så længe den ikke rammer noget hørbart område som virker forskelligt fra person til person. 

Skal lige igennem morgenmaden så kan det være jeg uddyber lidt mere😂
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2021 kl. 22:33
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Frank, ved du tilfældigvis noget om hvornår dine Jbl Ti10K som er opgivet til 30hz. - 30Khz. begynder at rulle af i bunden?

Hvilken crossover benytter du?

Hvis du spiller på dine fronter alene, og køre et sweep fra 20hz. op til 20Khz. ved f.eks. -20db, og du sidder i din lytte position sofa med din mobil og måler med af de apps du kan benytte for at se et spectrum, så prøv at poste en billede af det

Har fundet dette test klip og det svarer meget godt til hvad jeg oplever. Syntes ikke der sker så meget i bunden, men den øvre bas er skøn. Har prøvet at dele ved 40 hz da det er det laveste Lyngdorf tillader og der Syntes jeg at der forsvinder dybde i lyden når jbl bliver cuttet, men måske har gain på sub været for lav? Har lige pt. begrænset tid til at pille ved anlægget,  har ferie med konen og knægten og de skal jo også plejes 😉 men prøvede i går den app og satte 20-25-30 hz toner på og sammenlignede sub og fronthøjttalerene i output og der var sub en del lavere i gain. Så ændrede jeg gain på sub men så dæmpede Lyngdorf bassen på jbl, men der lod jeg jbl spille fuldt område og tænkte ikke over at så spillede subs med til 160 hz og nok havde et alt for stort output i det område 🙄 har åbenbart  feriekuller 🤣
Skal nok få kigget på dine anbefalinger med sweep og et skærmbillede...


Redigeret af Frank13 - 28-Juli-2021 kl. 04:16
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2021 kl. 12:01
Frank, ved du tilfældigvis noget om hvornår dine Jbl Ti10K som er opgivet til 30hz. - 30Khz. begynder at rulle af i bunden?

Hvilken crossover benytter du?

Hvis du spiller på dine fronter alene, og køre et sweep fra 20hz. op til 20Khz. ved f.eks. -20db, og du sidder i din lytte position sofa med din mobil og måler med af de apps du kan benytte for at se et spectrum, så prøv at poste en billede af det
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2021 kl. 10:43
Er det for at få en føling med hvordan det spiller sammen og hver for sig, altså om de forskellige enheder trækker i positiv/negativ retning? Har hentet den anbefalede app og lige prøvet en 20 hz tone, kun for at teste, hverken kone eller søn skal være hjemme når det skal testes rigtigt af, nøj hvor de støjer 😉



Redigeret af Frank13 - 26-Juli-2021 kl. 10:44
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2021 kl. 08:54
installer spektrum analyser app på din mobil Prøv at for sjov at køre en YouTube video med et sweep fra 15-20hz. og op.....  fra forskellige positioner i din stue, subs alene og subs sammen, og subs sammen med fronterne.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2021 kl. 08:35
Men når I laver jeres målinger, hvordan får i indikeringer til hvor subwooferne står bedst, er det ved at prøve sig frem, eller er det lidt ala subcrawl hvor subben står på lytte positionen og så kan man flytte mikrofonen rundt. Måske et tosset spørgsmål, men er virkelig grøn på det område, her er det jo kun Lyngdorf mikrofon som jeg kender til og ellers undgå at bruge Yamaha mikrofonen, de målinger den laver 🤦
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2021 kl. 08:14
Som john skriver en målemikrofon skal der til, du vil nok bliver overraskede over når du ser en måling fra en mic, fra et sweep fra f.eks. 20-100Hz. Først fra hver enkelt sub alene og herefter når begge køre, og det er her det bliver rigtig sjovt.

I min stue er f.eks. den ringeste placering faktisk oppe ved fronterne.

Du kan måske få en indikation af situationen fra et sweep ved at benytte en mobiltelefon og en YouTube video som køre f.eks. fra 20-100hz. eller hele vejen op med dine fronter på. Der findes flere apps til mobilen der kan det, spectrum er en af dem. En mobil har dog ikke verden bedste mikrofon, men du kan måske få en indikation af hvor lineær kurven er.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2021 kl. 20:00
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Godt at få styr på tvangstankerne, og tillykke med det gode resultat. Jeg ser for mig en kvinde der nærmest tror hendes mand er gået fra forstanden LOL

Hun var henholdsvis ikke forbi stuen i den tid jeg kravlede rundt 🤣
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2021 kl. 19:51
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Kan virkelig anbefale at købe en målemikrofon og få et reelt billede af hvordan dine subs performer. Bedste “opgradering” herhjemme og gør at udstyret virker som det skal👍🏻
Det er også en af tingene som ligger på min liste  "burde jeg ikke købe sådan en". .. eller også sige til konen at jeg ønsker en i fødselsdagsgave 🙂
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2021 kl. 17:26
Godt at få styr på tvangstankerne, og tillykke med det gode resultat. Jeg ser for mig en kvinde der nærmest tror hendes mand er gået fra forstanden LOL
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2021 kl. 15:15
Kan virkelig anbefale at købe en målemikrofon og få et reelt billede af hvordan dine subs performer. Bedste “opgradering” herhjemme og gør at udstyret virker som det skal👍🏻
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 1920212223 32>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu