recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bio i stuen
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bio i stuen

 Besvar Besvar Side  <1 910111213 32>
Forfatter
Besked
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2021 kl. 20:19
@Potter...jeg læste lige brugsanvisningen på min forforstærker igennem efter du havde skrevet "delay" og der skriver Lyngdorf at når man køre 2+2 så anbefaler de at man bruger delay. Har aldrig prøvet det før, så muligvis har jeg grebet det forkert an? Men målte afsted fra lytteposition til midten af henholdsvis fronterne på sub og højttalere, der er en forskel på 14 centimeter,ikke meget, men en forskel, tastede det ind i Lyngdorf, målte, lyttede, bassen er blevet bedre og fylder mere. Så målte jeg med reciveren og nu er det min højre front som ikke er i fase 🤣🤣 tror at min Yamaha reciver bare ikke kan hitte ud af mit setup. Umiddelbart så tror jeg at jeg skal prøve det med delay noget mere af. 🙂


Redigeret af Frank13 - 31-Marts-2021 kl. 20:20
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2021 kl. 09:57
"Pludselig" kom der brum på L og R når vi skulle se film. Var ikke overrasket, for tingene blev stille og roligt stoppet ind når jeg havde pillet ved noget 😉 Men tog en dyb indånding og pillede udstyret ud!! du gode, det roder mere end jeg lige "huskede" jeg kan umuligt være den eneste med sådan et ledningsrod og mit setup er jo et simpelt et af slagsen... nå men efter at fjerne ubrugte ledninger af forskellig slags, så blev alt igen som det skulle være. Tog samtidig beslutningen om at hive cd afspilleren ud, så får forforstærkeren også mere luft på toppen, det er faktisk det apparat som bliver varmest i skabet..


Redigeret af Frank13 - 10-Juli-2021 kl. 10:16
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2021 kl. 10:02

Her er samlingen af overskud's ledninger...og cd afspilleren 😉
Og så er det hele på plads igen...



Redigeret af Frank13 - 10-Juli-2021 kl. 10:05
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2021 kl. 14:18
Efter en længere diskussion med mig selv om jeg skulle prøve at lave en sub kravletur, besluttede jeg at give det et skud. Måden jeg gjorde det på er muligvis ikke den rigtige, men den måde som gav mest mening for mig. Jeg startede med at sætte min venstre sub i sofaen, slukkede for højre sub og fronthøjttalerene. Satte delefrekvensen højt og Satte noget musik på med en god bas. Kravlede rundt og rundt, nogle steder var der næsten ingen bas, men specielt to steder var der god bas. Overraskende nok var det ene der hvor subwooferen stod oprindeligt og det andet i hjørnet . Så satte jeg delefrekvensen lavt, så nu var det mere krævende at lytte, men igen var resultatet det samme. Satte så venstre sub på pladsen og flyttede nu højre op i sofaen. Egentlig så kunne jeg bare have ladet venstre sub blive i sofaen og flytte højre og så kravle, men tænkte at for at få bedste resultat, så ville det kræve, at efter kravleturen for at finde spottet til højre, så skulle der også kravles med venstre tændt imens højre stod og spillede på sofaen. Igen var resultatet det samme som første lyt på venstre, men højtalerne står også med samme afstand til bagvæg og siderne. Om det er fordi at mine fronthøjttalere og stereoreolen sammen danner en form for kasse og derved forstærker bassen, det ved jeg ikke, men fint at subwooferne så stadigvæk kan stå i stuen hvor det ser mest naturligt ud. Havde advaret konen om at der nok skulle flyttes om, men sådan gik det ikke. Så nu er der ro på tvangstankerne om at der kan opnås bedre bas, ved anden placering 🙂
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2021 kl. 15:15
Kan virkelig anbefale at købe en målemikrofon og få et reelt billede af hvordan dine subs performer. Bedste “opgradering” herhjemme og gør at udstyret virker som det skal👍🏻
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4246
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2021 kl. 17:26
Godt at få styr på tvangstankerne, og tillykke med det gode resultat. Jeg ser for mig en kvinde der nærmest tror hendes mand er gået fra forstanden LOL
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2021 kl. 19:51
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Kan virkelig anbefale at købe en målemikrofon og få et reelt billede af hvordan dine subs performer. Bedste “opgradering” herhjemme og gør at udstyret virker som det skal👍🏻
Det er også en af tingene som ligger på min liste  "burde jeg ikke købe sådan en". .. eller også sige til konen at jeg ønsker en i fødselsdagsgave 🙂
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2021 kl. 20:00
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Godt at få styr på tvangstankerne, og tillykke med det gode resultat. Jeg ser for mig en kvinde der nærmest tror hendes mand er gået fra forstanden LOL

Hun var henholdsvis ikke forbi stuen i den tid jeg kravlede rundt 🤣
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2021 kl. 08:14
Som john skriver en målemikrofon skal der til, du vil nok bliver overraskede over når du ser en måling fra en mic, fra et sweep fra f.eks. 20-100Hz. Først fra hver enkelt sub alene og herefter når begge køre, og det er her det bliver rigtig sjovt.

I min stue er f.eks. den ringeste placering faktisk oppe ved fronterne.

Du kan måske få en indikation af situationen fra et sweep ved at benytte en mobiltelefon og en YouTube video som køre f.eks. fra 20-100hz. eller hele vejen op med dine fronter på. Der findes flere apps til mobilen der kan det, spectrum er en af dem. En mobil har dog ikke verden bedste mikrofon, men du kan måske få en indikation af hvor lineær kurven er.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2021 kl. 08:35
Men når I laver jeres målinger, hvordan får i indikeringer til hvor subwooferne står bedst, er det ved at prøve sig frem, eller er det lidt ala subcrawl hvor subben står på lytte positionen og så kan man flytte mikrofonen rundt. Måske et tosset spørgsmål, men er virkelig grøn på det område, her er det jo kun Lyngdorf mikrofon som jeg kender til og ellers undgå at bruge Yamaha mikrofonen, de målinger den laver 🤦
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2021 kl. 08:54
installer spektrum analyser app på din mobil Prøv at for sjov at køre en YouTube video med et sweep fra 15-20hz. og op.....  fra forskellige positioner i din stue, subs alene og subs sammen, og subs sammen med fronterne.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2021 kl. 10:43
Er det for at få en føling med hvordan det spiller sammen og hver for sig, altså om de forskellige enheder trækker i positiv/negativ retning? Har hentet den anbefalede app og lige prøvet en 20 hz tone, kun for at teste, hverken kone eller søn skal være hjemme når det skal testes rigtigt af, nøj hvor de støjer 😉



Redigeret af Frank13 - 26-Juli-2021 kl. 10:44
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 910111213 32>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu