recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bio i stuen
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bio i stuen

 Besvar Besvar Side  <1 1213141516 32>
Forfatter
Besked
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2021 kl. 21:32
Oprindeligt skrevet af KevinL KevinL skrev:

Hej
Har din sub en app eller anden EQ?
Jeg bruger 2 stk svs i min lille stue, og jeg har sat dem hvor der var mulighed for det, og derefter gjort hvad jeg kunne med EQ i subs og min NAD T778.
Har du ikke mulighed for lignende?
Mit er også målt ind med UMIK-1 og REW.
Nope, ingen app eller eq, kun min lyngdorf som kan rette noget op, men ikke udrette mirakler. Efter jeg har fået mikrofonen og nu kan se hvad jeg hører, så er der virkelig plads til forbedringer ved at finde andre placerings muligheder...
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2021 kl. 14:07
Det er bestemt ikke bare sådan at måle sig til et godt resultat, det står da helt klart efter dagen i dag 😂 Har næsten prøvet at stille subs på alle ledige pladser i stuen, kan jo lige så godt prøve de steder som jeg ved at der ville konen ville sige "nope, så kan vi jo ikke komme ind i stuen tosse!!" Og lignende steder...Men så er det prøvet, uden godt resultat. syntes umiddelbart ikke jeg fandt lykken i dag, men giver ikke op, der skal nok mere end to subs til?
Lidt billeder fra dagens kaos og et målebillede med og uden roomperfekt, den gulgrønne kurve er med roomperfekt og det retter da lidt op på pukkelpisten...
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2021 kl. 16:47
Frank, har du en måling på fronterne alene uden crossover "large"

Hvad er målene på din stue L - B - H og hvor er lytte position i forhold til målene?
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2021 kl. 16:55
Du kan prøve at finde 2 sub-placeringer med forskellig dips-områder, så kan de 2 subs supplere hinanden. Jeg er dog ikke klar over om Roomperfect kan optimere på den måde. Alternativt kan man bruge en Minidsp 2x4HD. Home Theater Gurus på YouTube beskriver det rimeligt godt, teorien er at alle subs summeres, så man fra forstærkerens side kun har en subwoofer.
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2021 kl. 09:38
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Frank, har du en måling på fronterne alene uden crossover "large"

Hvad er målene på din stue L - B - H og hvor er lytte position i forhold til målene?

Stuen måler L: 600cm B: 460cm H: 231 og lyttepositionen er 350cm fra front vægen.
Skal nok lægge en måling af fronterne op...umiddelbart så syntes jeg at sub og fronterne laver samme kurve, pukkel ved de 30 hz og så et styrtdyk...
Til top
KevinL Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-August-2014
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 364
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KevinL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2021 kl. 10:28
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Frank, har du en måling på fronterne alene uden crossover "large"

Hvad er målene på din stue L - B - H og hvor er lytte position i forhold til målene?

Stuen måler L: 600cm B: 460cm H: 231 og lyttepositionen er 350cm fra front vægen.
Skal nok lægge en måling af fronterne op...umiddelbart så syntes jeg at sub og fronterne laver samme kurve, pukkel ved de 30 hz og så et styrtdyk...

Jeg er bestemt ingen ekspert på området, men synes at have læst, at hvis der forekommer disse skarpe dips, så er det rummet, og du kan ikke fjerne dem med EQ.

Det er af den grund at jeg har købt 2 subs. 
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2021 kl. 14:03
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Frank, har du måling på fronterne alene uden crossover "large"

Hvad er målene på din stue L - B - H og hvor er lytte position i forhold til målene?

Stuen måler L: 600cm B: 460cm H: 231 og lyttepositionen er 350cm fra front vægen.
Skal nok lægge en måling af fronterne op...umiddelbart så syntes jeg at sub og fronterne laver samme kurve, pukkel ved de 30 hz og så et styrtdyk...
Frank, hvad vil din frue sige til hvis der nu skulle placeres en subwoofer ved hver af dine 2 sidevægge og måske lidt foran i forhold til din lytte position?

Det er ikke så langt tid siden jeg med til en lign.løsning, her var rummet dog 7x5, her skulle subberne placeres ved hver sidevæg og tæt på linjen ved lytteposition, det var her sammenspillet med subs var mest lineær, altså med færreste udsving uden eq og dsp, men det gav også lidt tab af spl i det dybe, her var løsningen at flytte den vestre sub, ned til venstre hjørne.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2021 kl. 15:39
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Frank, har du måling på fronterne alene uden crossover "large"

Hvad er målene på din stue L - B - H og hvor er lytte position i forhold til målene?

Stuen måler L: 600cm B: 460cm H: 231 og lyttepositionen er 350cm fra front vægen.
Skal nok lægge en måling af fronterne op...umiddelbart så syntes jeg at sub og fronterne laver samme kurve, pukkel ved de 30 hz og så et styrtdyk...
Frank, hvad vil din frue sige til hvis der nu skulle placeres en subwoofer ved hver af dine 2 sidevægge og måske lidt foran i forhold til din lytte position?

Det er ikke så langt tid siden jeg med til en lign.løsning, her var rummet dog 7x5, her skulle subberne placeres ved hver sidevæg og tæt på linjen ved lytteposition, det var her sammenspillet med subs var mest lineær, altså med færreste udsving uden eq og dsp, men det gav også lidt tab af spl i det dybe, her var løsningen at flytte den vestre sub, ned til venstre hjørne.
Det er et forsøg værd. Har lige spurgt den unge dame, svaret var "tja jo jeg er mere eller mindre lige glad, hvor tænker du på?" jo nu skal du se....arh behøver jeg det, kan du ikke bare gøre det, men du skal ikke til at gøre det nu vel, for jeg vil gerne se noget i tv... Så det bliver ikke noget problem hvis det virker på de pladser 😉
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2021 kl. 17:28
Så Potter, nu står de sådan ca. så må vi se hvordan de måler, det bliver der ikke tid til i dag, men så kan jeg prøve konens tålmodig med mig af 😂


Redigeret af Frank13 - 08-August-2021 kl. 18:23
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2021 kl. 18:29
Er jo absolut amatør i det med at måle, men tager nok ikke fejl hvis jeg siger at dette ikke er et godt udgangspunkt  😂
Blå kurve er sub og grøn fronterne... før eller siden lykkedes det nok...
Til top
Just Curious Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Maj-2010
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 519
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Just Curious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2021 kl. 22:38
off topic#
Hmm Frank 
Sig mig har de TI10K ere mon ikke engang befundet sig i Frederikssund ? 🤓

Mvh. Jørgen V
Proj: JVC DLA-X5000/ 156" AT 16:9 diy lærred/ AVR: Marantz Av7704/ BD: OPPO UDP-203/ L/C/R: JBL PRO 3252N/
Surr & Back: 6xJBL PRO 8320/ Atmos: 4xJBL Control 1/ Eff. Forstærker effekt: Ca. 2800 W
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2021 kl. 06:02
Oprindeligt skrevet af Just Curious Just Curious skrev:

off topic#
Hmm Frank 
Sig mig har de TI10K ere mon ikke engang befundet sig i Frederikssund ? 🤓

Mvh. Jørgen V
Det har de da Jørgen og faktisk så var det da jeg hentede dem hos dig og fik en demo af din bio, at interessen for at få surround blev tændt 🙂
Frank
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 1213141516 32>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu