|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
Sedahl ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 06-April-2009 Status: Offline Point: 13 |
![]() Sendt: 03-Januar-2010 kl. 17:49 |
Hej Recordere Jeg ved ikke om dette indlæg er i det rigtige forum, beklager hvis det er røget forkert. Efter lang tid på sidelinjen, er det ved at være tid til et spørgsmål fra min side. Vi er flyttet i hus, og der er minsandten et kælder rum til overs, som jeg havde tænkt mig skulle bruges til noget bif/hobby/lege rum ;) Jeg er dog allerede stødt på et lille problem, som det kan ses på billedet, er loftet et beton dæk, som der jo nok ikke er det bedste for lyden. Svend-Erik
![]() ![]() |
|
![]() |
|
sani ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 22-April-2007 Status: Offline Point: 1023 |
![]() |
du skal være meget opmerksom på akustiken i din bio projekt ... da der en meget vigtig faktor i din projekt... da vi bygede vores ny hus har jeg hel overset "akustik" og har nu næsten brugt 1 år for at finder "lappe" løsning for at forbedre akustik i vores stue/heme bio...og trå mig den komer til at koster mange penge...
![]() ![]() ![]() vis der er loftet du gerne vil arbejde er der et par muligheder...
troldtek- overkomlig pris men den krever at du har mindst 7 cm isolerin bagved vis du skal opnå optimal resultat. så 2.5cm + 7 cm = 10cm loft nedsenkning
rockfon og ecophon dem kan ku klister dirakter på loftet 2-5 cm så du mister "kun" 5 cm at højder... men de to produkter er vesentlig dyrere and troldtek
med de her produkter vil du være godt hjulpet på vej... med den mursten du har så SKAL du laver noget selvom der komer til at koster dig 5-10 cm i højde.
alternativ kune være at du får lavet bagvæg med mindst 10-15 cm isolering samt bekledt med deko stofet ... så kan den tager der verste reflektioner..
men klar den bedste øsning vil være bege dele samt gulvtepe,gardiner osv...
på de 3 hjemmesider kan du bestile prøver samt info materiele om produkter (nu after 1 år læsning om akustiket i hjemet er jeg næsten blevet hjernevæsket med den emne ... men få lert meget om akustikens betydning for lyden )
![]() ![]() Redigeret af sani - 03-Januar-2010 kl. 18:38 |
|
Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv
|
|
![]() |
|
Sedahl ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 06-April-2009 Status: Offline Point: 13 |
![]() |
Hej Sani
Mange tak for input, jeg vil kigge videre på de løsninger du kommer med her. Det lyder som en god ide, at få bestilt nogle prøver hjem.
Jeg var lige nede at måle efter, og det er egentligt okay at snuppe 10 cm i højden jeg tror ikke det kommer til at virke alt for klemt.
Lærredet skal være op ad den endevæg der kan ses på billedet, og så skal sofaen selvfølgelig vendes om... Bagved sofaen er der så et par meter til bordfodbold o.s.v og jeg overvejer at nøjes med at lyddæmpe loftet i "bio" delen af rummet. Altså ikke over bordfodbold bordet. Kan det mon lade sig gøre i praksis, uden at komme til at lyde mærkeligt ?
Mvh
Svend-Erik
|
|
![]() |
|
sani ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 22-April-2007 Status: Offline Point: 1023 |
![]() |
vis du har de 10 cm at gør godt med så er troldtek den bedste og biligste løsning men husk isolering bagved
![]() |
|
Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv
|
|
![]() |
|
henningdalgaard ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-September-2004 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 1686 |
![]() |
hvorfor skal der isolering bagved? Tror da at der vil komme fin dæmpning ved direkte montering. Men der skal jo nok lidt forskalning til alligevel og så kan man jo smide lidt isolering (2-3cm) ind imellem træet.
|
|
![]() |
|
opzouten ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 907 |
![]() |
Der skal heller ikke nødvendigvis isolering bagved, men det giver en bedre absorbtion af lavere frekvenser.
Når du har en stående bølge i rummet vil energien være nul helt inde ved væggen, men den vil have sit maksimum 1/4 bølgelængde ude i rummet. Det betyder at den maksimale absorbtion opnås ved at placere den porøse absorbent i denne afstand fra væggen. Det betyder, selv sagt, at en sådant system vil virke bedst ved nogle få frekvenser, dette kan man så kompensere for ved at fylde hele længden ud med en porøs absorbent, selvom det ikke vil have nogen effekt helt inde ved væggens overflade. |
|
![]() |
|
BowieCool ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Januar-2007 Status: Offline Point: 1134 |
![]() |
Jeg vil også anbefale dig Troldtekt som sani gør. Det er et super produkt til billige penge.
Mvh
Bowie
|
|
Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310 |
|
![]() |
|
![]() |
jeg har haft besøg af troldteks konsulenter hjem hos os og der blev framvist kurver samt målinger med og uden isolering bagved troltek plader... og der var markant førskel i absorberings evner...(konsulenten har intet ekonomisk interase at komer med grafer som krever isolering bag ved da der går kun dres produkt dyrere og skal købes hos konkuranter ) men der er tele om ren fakta...
da der er blevet spurgt om biligste og bedste løsning så er der klar troldter +isolering...
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tip! fra producentes hjemesideDen bedste lydabsorption opnås ved at have et lag mineraluld som isolering i hulrummet bag Troldtekt pladerne. Ved eftermontering af lofter kan man med fordel anvende Troldtekt akustik Plus, der har en tynd, forseglet mineraluldsplade limet på bagsiden.--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
vis du gerne vil sliper for isolering bagved så kan du køber troldtek med rochfon på ... men den løsning er dyrere og mindre efektiv...
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Troldtekt akustik PlusTroldtekt akustik Plus er i al sin enkelhed en Troldtekt plade, der er beklædt med en anden type plade på bagsiden, typisk en forseglet mineraluldsplade som f.x. Rockfon. (Denne type to-lagsplader blev tidligere kaldt Troldfon).
Kombinationen af Troldtekt og Rockfon kombinerer de bedste egenskaber fra de to produkter i én og samme plade. --------------------------------------------------------------------------------------------------------
![]() troldtek monteret dirakter på beton loft ( meget lille absorberings evner ...nesten ingeting)i støre del af kurve er der kun 1/10 af lyden der absorberes
![]() -------------------------------------------------------------------------------------------------------------
![]() troldtek monteret med isolering bagved... der kan tydeligs læses at absorberings evner er eminent stør... over 80% af lyden og absorberes
![]() -----------------------------------------------------------------------
jeg hober at der her er fakta nok ti tvivlere
og til aller jer der stedig ikke synes at der er nådvendig med isolering så kan jeg ikke siger andet at i skal prøver bege kombinationer så bliver i hurtig klar over hvad der er bedst ![]() Redigeret af sani - 06-Januar-2010 kl. 00:13 |
|
|
|
![]() |
|
betho ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 10-Juli-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 318 |
![]() |
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
Tak for alle gode foreslag og input!
Jeg satser på at få lavet en midlertidig opstilling af højttalere og måske også projektor i weekenden, så er der jo noget at sammenligne med, når jeg på et tidspunkt når til opsætnin af troldtek eller lign.
Mvh
Svend-Erik
|
|
![]() |
|
Poplic ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 28-Februar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 367 |
![]() |
Jeg har selv brugt Ecophon i mit lydstudie og det fungerer altså super godt. Dog tror jeg også du skal overveje troldtekt ganske seriøst - specielt når lofthøjden ikke er større.
Ecophon er ret porøst at røre ved og utrolig sart - det går relativt nemt i stykker og bliver beskidt, og det kan ikke males over. Der er derfor risiko for at en eller anden gæst i din kommende lækre hjemebif strækker sig og banker hænderne mod loftet, og så har du balladen med huller i pladerne, der så skal skiftes. Så i dit tilfælde: Troldtekt er det rigtige! |
|
Pioneer PDP436FDE & PDPLX5090H
Onkyo TX-SR705 Harbo SUB10 & 5 x SAT10 PS2 - PS3 QNAP-TS 439 Pro AppleTV Zaptor |
|
![]() |
|
![]() |
Lige et stemningsbillede fra kælderen, taget med mobiltelefon, derfor den ringe kvalitet. Efter at have sluttet højttalere til, må jeg konkludere at det i mine ører lyder rigtigt fint. Jeg tror ikke at jeg, med mit behov og mit lille anlæg, vil kunne høre nogen forskel med en masse lyddæmpning. Så nu bliver det bare et "råt" lokale, måske lysten en dag melder sig til at gøre lidt mere ved det.
Nu mangler der så bare at blive sat lidt flere kabelbakker op, lave lidt strøm og så lidt finpudsning, så skulle det være tid til den første film ;) Bare det snart var weekend igen!
![]() |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |