recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bitstream - hvad betyder afspilleren?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bitstream - hvad betyder afspilleren?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Buggy Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 25-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 46
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Buggy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Bitstream - hvad betyder afspilleren?
    Sendt: 01-August-2021 kl. 23:25
Hejsa alle

Jeg skal på jagt efter en ny 4K blu-ray afspiller til mit hjemme-bio setup, som består af en Yamaha Aventage surround receiver, Epson projector og 100” lærred. Min nuværende LG blu-ray afspiller er forbundet med HDMI og bitstreamer signalet til Yamaha receiveren.

Mit spørgsmål er, om der vil være nogen forskel i lydkvaliteten på en “billig” og en “dyr” 4K blu-ray afspiller, når jeg bitstreamer signalet over til Yamaha receiveren? Min tanke er, at et digitalt signal kun kan læses og videresendes på een måde!

Er jeg helt på afveje?


Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2021 kl. 11:49
Du har helt ret. Bitstream er bitstream. 

Vælger du at lade afspilleren dekode og sende signalet som LPCM er det en anden snak.
Til top
Buggy Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 25-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 46
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Buggy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2021 kl. 23:11
Hej Jonas

Tak for dit svar - så tror jeg, at jeg vil gå efter en afspiller i mellemklassen, måske en Panasonic DP-UB820.
Til top
Troelsfilm Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Troelsfilm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2021 kl. 06:21
Nu har jeg ikke testet bitstream på en 4k afspiller, men i de gode gamle dvd dage, da jeg stod for at skulle købe en ny dvd afspiller stod valget imellem en pioneer 535 eller 717
Der var massiv forskel i pris(5000 vs 9000kr, byggekvalitet og visuelt indtryk med en 535 der var billig at se på og røre ved og så en 717 der på alle måde udstrålende kvalitet.
Den gang brugte jeg også min dvs afspiller til cd'er, så det testede jeg også. 
Med Madonna's "Ray of light" cd - coax bitstream på begge afspillere også ind i en Denon AVC-1D surround forstærker (20.000kr).

Og der var kæmpe forskel Shocked
På den billige 535 var der feks et helt kvindekor i baggrunden af en sang der manglede.
 Jeg prøvede at bytte coax kabel, indgang, læse manueler og se efter om det kunne være en indstilling i en menu, men nej, det var det samme digitale signal der blev taget direkte fra skiven og sendt digitalt ind i forstærkeren - og alligevel ødelagde den billige afspiller signalet.

Så selvom man siger at bitstream bare er bitstream, så kan det godt være relevant at lige give det en test - det kunne det i hvert fald den gangWink

Mvh Troels - der i dag benytter en oppo 93 og en nvidia shield pro - og ikke kan høre nogen forskel på de to produkter 
JBL Synthesis 7.2.4 Atmos / DTS:X setup - 130" At scope lærred
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2021 kl. 11:07
Bitstream på Bluray (Dolby/DTS) svarer til en zip-fil som afspilleren ikke åbner. Dvs. den kan ikke gøre noget som helst ved signalet.

Når du hører en CD svarer det til LPCM hvor afspilleren kan pille alt det den har lyst til ved signalet og der ikke er en checksum/gensend i tilfælde af manglende bits.

Men kan man teste det hjemme selv, er det da klart det bedste uanset. I stedet for at tro på tosser på forums :-)

Food for thought ift at teste hjemme: Den, engang, 30.000kr dyre Lexicon Bluray afspiller blev af folk beskrevet som klart det bedste, "kæmpe forskel" i lyd og billede og en masse andre eksotiske beskrivelser. Dét de ikke vidste var, at inde i kassen sad der en langt billigere afspiller. 

Der er stor tendens til at prisskiltet påvirker folks opfattelse af hvad de rent faktisk hører. Få konen til at skifte uden du ved hvad du hører - så er resultatet troværdigt.
Til top
Buggy Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 25-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 46
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Buggy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2021 kl. 20:22
Jeg har desværre ikke mulighed for at teste de afspillere, som jeg har kik på, så jeg må nøjes med at læse anmeldelser og overvejer hvilke funktioner der er vigtigst for mig.

Lige nu vakler jeg mellem Panasonic DP-UB820 og Sony UBP-X800M2. Umiddelbart er Panasonic nok mere “fremtidssikret”, men Sony’en koster kun det halve og vil umiddelbart leve op til mine nuværende krav.
Til top
Buggy Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 25-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 46
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Buggy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2021 kl. 22:01
For at binde en sløjfe på min tråd, så kan jeg fortælle, at jeg er endt med at købe en Sony UBP-800M2 afspiller til 1.800 kr hos Elgiganten.

I de anmeldelser som jeg har læst om X800M2, er det største kritikpunkt, at man manuelt skal slå Dolby Vision til og fra. Men efter at have læst lidt op på teknikken bag Dolby Vision, så fandt jeg ud af, at DV ikke kan bruges sammen med projektorer og sandsynligvis aldrig vil komme til det, så DV er slet ikke relevant i forhold til mit setup.

Jeg har ikke nået at teste afspilleren ret meget endnu, men kvaliteten føles dejlig robust og den er meget støjsvag og hurtig til at loade diske, i forhold til min gamle LG afspiller. Umiddelbart er jeg rigtig glad og tilfreds med mit køb.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu