recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > recordere.dk > Generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Black friday.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Black friday.

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Black friday.
    Sendt: 12-November-2018 kl. 08:53
Læs dette inden du går købsamok.

Artiklen handler om Elgiganten, men de er næppe alene om metoden.


Redigeret af Mufti - 12-November-2018 kl. 08:54
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2018 kl. 09:17
Det er jo et globalt problem. Jeg opdagede det også forleden da jeg sad og kiggede på noget cykeludstyr. Chainreactioncycles i england ejes af wiggle, og der var faktisk 200,- til forskel i deres vejledende pris på noget udstyr. Det var noget tøj fra wiggles inhouse brand DHB, og det betød jo så også at det så helt vildt underligt ud at chainreaction skulle have en 200,- højere pris. Men "listepris" er altid et vidt begreb, og når der skal laves kampagner så er det jo ikke altid man lige husker at der har været kørt kampagner en uge inden. 
Desuden så er det skide smart at sælge et 2 år gammelt TV til en eller anden rabatsats i forhold til en listepris, når der jo er en generel devaluering af listeprisen over tid. 

Og så er der de blatante tilfælde hvor man puster listeprisen op når man nærmer sig julemåneden og andre store "salgsdage" - Som der også står i artiklen, så skal man vide hvornår det er værd at købe det produkt man er på jagt efter. Typisk lige før/efter introduktion af ny generation/version af det pågældende produkt da de fleste producenter og forhandlere forsøger at tømme lagrene. For cykler er det fx omkring august/september måned.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2018 kl. 09:36
Pricerunner kan være rigitg god at bruge, da man her kan se hvordan prisen har været.
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2018 kl. 10:10
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Pricerunner kan være rigitg god at bruge, da man her kan se hvordan prisen har været.

Mjahhh, den vil jeg nu ikke stole på.

Har set flere eksempler på det har været forkert. Husk også at Pricerunner får betaling af firmaerne, så uvildige kan man på ingen måde kalde dem.
Til top
sbndk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sbndk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2018 kl. 11:07
Det er vist næppe en ting kun Elgiganten benytter sig af. 

Hvis man synes, at det er for dyrt, så skal man ikke købe det. Black Friday eller ej. 
Samsung 65F8005 - Panasonic DMP-BDT310 - Apple TV 4K - Denon AVR-X4000 - Denon PMA 1500AE - Dali Lektor 8 - Dali Lektor 2 - Dali Lektor LCR - Argon Sub
Til top
Basto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-December-2011
Sted: danmark
Status: Offline
Point: 533
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2018 kl. 12:26
Hos power står de op klapper og glæder sig over at det ikke var dem der blev skrevet om først  Dead

Redigeret af Basto - 12-November-2018 kl. 12:26
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2018 kl. 15:06
Det var ikke for at bashe Elgiganten jeg oprettede tråden.

Jeg handler der ofte. Det er mere den samlede detailhandel der pumper besparelserne op til black friday, singles day osv.

Ofte drejer det sig om gamle varer der bare skal skydes af.

Disse opskruede dage med supertilbud er mest for at tømme lageret. Og tilbudene er ikke bedre end på andre dage.

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2018 kl. 16:05
njaa - der er nu masser af tilbud som ikke bare handler om at "tømme gamle lagre". Det er en god blanding af at der er noget gammelt der skal væk, men også hvad eksempelvis producenterne gerne vil fokusere på med en eventuel kampagne. Når de ryger på en fx black friday, så kommer der en øget fokus på de pågældende produkter, hvilket giver lidt "gratis" reklame, og de penge kan man så bruge til at sænke prisen med overfor de forhandlere der kører de pågældende produkter. Det er også derfor du ikke nødvendigvis ser de samme produkter hos alle. En black friday vil jeg umiddelbart skyde på har været planlagt ca 5-8mnd i forvejen med eventuelle produkter sådan overordnet set. (det er typisk der de starter med at se på kampagnerne)
Men vi kan sagtens blive enige om at globalt set (og det er absolut ikke kun i IT-verdenen) så er de oppustede priser inden de store salgsdage groteske. Og det er virkelig alle steder, hvad enten det er tøj, hårde hvidevarer, IT, skønhedsprodukter eller møbler. (der er bare rigtigt mange produktområder det er svært at tjekke.)
Til top
Actor Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2016
Sted: dk
Status: Offline
Point: 186
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Actor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2018 kl. 22:47
jeg købte en Hegel 160 sidste år hos AV-Connection for 13 kilo. De bedste hifi-penge jeg har brugt. Actor
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4437
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2018 kl. 05:28
Jeg har ikke overblik over prisudviklingen på f.eks. mobiltelefoner og andet elektronisk udstyr, men hvad angår TV-skærme og relaterede produkter har vi vores egen dataindsamling om prisudviklingen på disse. Dem kommer vi til at bruge på dagen for at markere om tilbud er gode eller dårlige.

Blot et tip, hvis I er på udkig efter nyt TV.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2018 kl. 10:46
Oprindeligt skrevet af sbndk sbndk skrev:

Hvis man synes, at det er for dyrt, så skal man ikke købe det. Black Friday eller ej. 

Men det har massiv betydning, hvis en forretning benytter sig af falsk annoncering.
Faktisk har annoncering det netop med at rykke på folks opfattelse om, hvornår noget er for dyrt.
En dims som koster 100,- kan vurderes værende for dyr. Men hvis der samtidig står at førpris var 300,-, så bliver det fleste mennesker draget af denne information, og begrebet "for dyrt" har pludselig væsentlig mindre betydning. 

Det er påvist adskillige gange. Det er een af årsagerne til, at det ikke er lovligt at snyde med det.

Til top
sbndk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sbndk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2018 kl. 10:55
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af sbndk sbndk skrev:

Hvis man synes, at det er for dyrt, så skal man ikke købe det. Black Friday eller ej. 

Men det har massiv betydning, hvis en forretning benytter sig af falsk annoncering.
Faktisk har annoncering det netop med at rykke på folks opfattelse om, hvornår noget er for dyrt.
En dims som koster 100,- kan vurderes værende for dyr. Men hvis der samtidig står at førpris var 300,-, så bliver det fleste mennesker draget af denne information, og begrebet "for dyrt" har pludselig væsentlig mindre betydning. 

Det er påvist adskillige gange. Det er een af årsagerne til, at det ikke er lovligt at snyde med det.


Selvfølgelig har det betydning. I bund og grund synes jeg det er noget forbandet svineri at snyde med priserne. Som ganske almindelig forbruger er det nærmest et krav, at man tjekker priser 100 dage baglæns for at finde ud af, at om prisen på X er et godt tilbud eller ej. Og derfor mener jeg, at man er bedst tjent med, at fravælge "gode" køb på Black Friday. De findes stort set ikke (overdrivelse fremmer forståelsen). HVERT år dukker de her eksempler jo op med, at forhandlerne fifler med priserne. Hvad gør man som forbruger så ved det? Undlader at støtte dem. 

Hele Black Friday er en illusion. Det er egenligt dét jeg mener. 
Samsung 65F8005 - Panasonic DMP-BDT310 - Apple TV 4K - Denon AVR-X4000 - Denon PMA 1500AE - Dali Lektor 8 - Dali Lektor 2 - Dali Lektor LCR - Argon Sub
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu