recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Blindtest: Squeezebox vs. Cd-spiller
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBlindtest: Squeezebox vs. Cd-spiller

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
nordvest Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 09-Juli-2005
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Emne: Blindtest: Squeezebox vs. Cd-spiller
    Sendt: 08-Maj-2007 kl. 23:49
Kjøpte meg en Squeezebox for noen dager siden og etter litt intensiv ripping var det på tide med en liten blindtest.

Testutstyr:
Squeezebox v3 Black
Yamaha 575 cd-spiller (ca. 2500kr for 5 år siden)
Denon 1500AE forsterker
Paradigm 9SE M III høytalere

Testede låter:
Neil Young-Unplugged:Like a Hurricane
Damien Rice- O- Blower`s Daughter
Mark Knopfler- Saling to Philadelphia_Tittelsporet

Låtene som ble spilt via Squeezebox var av FLAC-format og rekodet med EAC.
Squeezeboxen var koblet opp trådløst.

Begge kileden var koblet analogt til forsterker.

Metode: Startet sangene samtidig på cd-spiller og Squeezebox, og jeg satt med øynene igjen ( Sa jo det var en blindtest  ...) mens kona switchet mellom kildene.

Så til resultatene:

1. Neil Young-sangen: Ingen dramatisk forskjell, veldig vanskelig å bestemme meg for resultat og hva som var kilde til hva. Kritisk finlytting avslørte imidlertid at den ene kilden hadde ørlite mer skyv i de nederste frekvensene.

2. Damien Rice: Her var det klar forskjell. For de som ikke kjenner til sporet så har det relativt kraftig bass innimellom og generelt sett er det en veldig bra innspilling. Igjen var det en kilde som utpekte seg med mer driv i bassen (trengte i grunn ikke lytte heller for å merke det; nok å føle forskjellen i vibrasjon i stolen...). I tillegg hadde samme kilde en mye bedre spredning av lyden/bedre stereoeffekt.

3. Mark Knopfler: samme historien som for Damien Rice-sporet.

Etter å ha sagt fra til kona hvilken som var best i hver sang ( faktisk 5 switchinger mellom hver kilde og jeg måtte si hvilken som var best for hver enkelt, men dette blir litt for detaljert til å sette opp her) fikk jeg vite hva som var hva.

Det viste seg da at resultatet ble en klar 3-0 seier til den ene kilden.
Jeg tippet da at det var Squeezeboxen ut fra alt skrytet den har fått for lydkvaliteten sin, men det visste seg jammen å være den gamle cd-spilleren som vant.....

Dette både overrasket og skuffet meg, og konklusjonen min er at lydkvaliteten til Squeezeboxen er aldri så lite oppskrytt. Tror det har med å gjøre at det er et relativt nytt konsept og at det er en genial boks på alle andre måter og at dette gjør at anmeldere blir litt revet med...
Jeg vet selvsagt at dette ikke er en vitenskapelig test, men for meg er resultatet klart: Ved finlytting må fortsatt cd-spilleren brukes.
Evt. det må kjøpes ekstern DAC til Squeezeboxen men det tviler jeg på at kona er klar for ennå... 
Til top
Pade2204 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Maj-2005
Status: Offline
Point: 1048
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2007 kl. 00:02

Jamen dog...
en analog tilslutnings-test ?  ehh 

Jeg laver iøvrigt en test om VHS SP og LP - læs den senere på ugen...

Til top
nordvest Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 09-Juli-2005
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2007 kl. 00:26
Det kan du godt gjøre for min del; de fleste stereoforstærkere har forøvrigt kun analoge-tilkoblingsmuligheter...
Til top
kris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1044
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2007 kl. 09:26

Yep Nordvest, tag dig ikke af den kække kommentar! Mange forstærkere har analog tilslutning (min 20 år gamle NAD receiver har i hvert fald!), så din test er bestemt interessant. Resultatet af den er dog noget overraskende.... lossless (flac) på en Squeezebox lyder en hel del dårligere end lossless (cd)... har du prøvet at inkludere ikke-lossless-tracks i testen (gerne 192 VBR MP3!) - er der synderlig forskel på denne og flac - bare nysgerrig!

kris 



Redigeret af kris - 09-Maj-2007 kl. 09:27
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R
Til top
zaxo Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2007 kl. 09:52

Mums Nordvest.

spændene udfald her, og hvis du kunne følge op på indlæget fra Kris.

Så vil det være helt perfekt. keep it up

kan du smide lidt xtra info onkring kablingen fra Squeze til Forstærker, Cd-afspiller til forstærker.

Er det samme kabeltype du bruger ? 

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2007 kl. 11:07

At et PC-produkt som Squeezebox lyder ringe over de analoge udgange, overrasker ikke ret meget. Tankegangen i boxen, dvs. ripning og afspilning af data-filen i stedet for en egentlig direkte afspilning af CD'en, er ikke ny. Det er potentielt set den bedste måde at afspille en CD på, hvis ellers det digitale signal behandles ordentligt efterfølgende. Bl.a. Meridian benytter faktisk denne teknik i deres CD-afspillere (hvilket så gør betjeningen lidt langsom). Men uanset hvor godt du ripper CD'erne, hjælper det jo ikke noget hvis det skal ud igennem en discount analog-kredsløb. En tilsvarende test med en ekstern D/A konverter, hvor du tester afspillerens digital-udgang mod Squeezebox'ens digital-udgang, vil nok give et noget anderledes resultat.

Til top
Pade2204 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Maj-2005
Status: Offline
Point: 1048
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2007 kl. 12:18
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:


Men uanset hvor godt du ripper CD'erne, hjælper det jo ikke noget hvis det skal ud igennem en discount analog-kredsløb. En tilsvarende test med en ekstern D/A konverter, hvor du tester afspillerens digital-udgang mod Squeezebox'ens digital-udgang, vil nok give et noget anderledes resultat.


Det er præcis hvad jeg mente med mit indlæg.
Til top
Nicoleif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 987
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2007 kl. 12:29
Hvor højt op i pris for en ekstern DAC skal man (efter de herres erfaring) for at opnå en mærkbar bedre lydgengivelse end med SB3'en! Jeg har forøvrigt forsøgt at lade min Marantz SR7500 foretage D/A konverteringen istedet for SB3 (med ca samme kvalitet kabler; analog- og koaxial) og her kunne jeg ikke registrere forskel i gengivelsen! 
Til top
kris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1044
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2007 kl. 12:31

Jeg fandt denne tråd, hvor nogle digitale nørder taler om netop det emne - det er vist ikke helt billigt, hvis det skal være rigtigt lækkert (godt mine ører ikke er så gode - hæhæ):

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=31674

kris

Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R
Til top
Nicoleif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 987
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2007 kl. 12:35
Oprindeligt skrevet af kris kris skrev:

Jeg fandt denne tråd, hvor nogle digitale nørder taler om netop det emne - det er vist ikke helt billigt, hvis det skal være rigtigt lækkert (godt mine ører ikke er så gode - hæhæ):

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=31674

kris

Jeg vil ikke så højt op i pris. Hvis jeg ville kunne jeg jo istedet fra starten have investeret i en Transporter!

Til top
kris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1044
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2007 kl. 12:37
hæhæ - men transporteren kræver jo så OGSÅ en digital converter, hvis man skal udnytte dennes fulde potentiale.... verden er ond, er den!
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R
Til top
Nicoleif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 987
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2007 kl. 12:41

Oprindeligt skrevet af kris kris skrev:

hæhæ - men transporteren kræver jo så OGSÅ en digital converter, hvis man skal udnytte dennes fulde potentiale.... verden er ond, er den!

Det har du ret i. MEN du kigger jeg lidt efter en ovenkommelig (læs billig) måde at forbedre lydgengivelsen fra min SB3

Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu