|
|
Besvar ![]() |
Side <1234 10> |
Forfatter | |||
Naiera ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12427 |
![]() |
||
Forskellen var ikke til at se, hvis der var nogen, og testen blev trods alt foretaget med maskiner fra 2 til 15k. |
|||
![]() |
|||
SVP03 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4172 |
![]() |
||
En cd afspiller til 99,- er lige så god som en til 99.999,- indtil det digitale signal skal ændres til analogt, men nu kan vi jo ikke rigtigt få noget ud af Bethoven ved at se på 10011000110100010111011000111, det lyder jo bedre ud af en højtaler. |
|||
SVP03
|
|||
![]() |
|||
HQjben ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 583 |
![]() |
||
Ved ikke hvad personen tror, men de fleste, herinde, ved efterhånden at det er et faktum at ved Bluray afspilning er der ingen synlig forskel. Som det også er skrevet en del gange efterhånden. |
|||
![]() |
|||
piloten ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 18-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 283 |
![]() |
||
Rigtigt og forkert på en gang: På billedsiden er der ingen synlig forskel, men hvis du netop skal bruge din BD til at høre CD på er det korrekt. Der er stor forskel på lydsiden af BD afspilleren, byggekvalitet, HASTIGHED, design, finish, fjernbetjening, logik i menuer osv. PÅSTAND: hverken Kampus, undertegnede samt 98% af brugerne herinde vil ikke kunne se forskellen på billedet af en Pio LX90 til godt 15k og en Pana 35 til under 2k i en blindtest. Det er prøvet hos Otto en lørdag eftermiddag på en sygt dyr projektor. Men der er mange gode grunde til fortrække et bestemt mærke, men billedkvaliteten kan imo IKKE bruges. ![]() |
|||
Med venlig hilsen
Piloten Pio LX5090H(isf), Onkyo TX-NR905, Oppo BDP-83m.chip,Yousee 3126, PS3 250, System Audio 1750, 720AV, 705, Sub175 |
|||
![]() |
|||
Hother ![]() Platin medlem ![]() hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23900 |
![]() |
||
Jamen det er vi altså ikke helt enige om Piloten. Jeg tror at jeg har haft noget med 10 - 12 BD afspillere igennem mine setups, jeg har kørt dubbleret BD´s på 2 forskellige BD afspillere, "synkroniseret" så tidsfoskellen i afspilningen svarede til tiden det tog at switche på receiveren. Forskellene kan anes i forhold til f.eks. farvenuancer, og lidt uro i billedets kanter/hjørner. Foskellen er ikke stor - men ind i mellem er den der. Vi er enige om, at det er det samme signal - undfanget på samme måde. Men om der sker en smule forskel i billedkredsløb e.lign., det ved jeg ikke |
|||
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
|||
![]() |
|||
Naiera ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12427 |
![]() |
||
Jeg tror bare jeg holder mig til BD-aften testen, hvor et helt lokale fyldt med mennesker, i en test styret af Otto, ikke kunne se forskel på en kæmpedyr projektor...
|
|||
![]() |
|||
Hother ![]() Platin medlem ![]() hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23900 |
![]() |
||
Ja - sådan er det bare |
|||
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
|||
![]() |
|||
musicus ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 10-Juli-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 2149 |
![]() |
||
Jeg har i både kortere og længere perioder haft både Samsung's BD-P1000 og BD-P1400, Sharp's BD-HP20H, LG's BH100, Sony's BDP-S300 og BDP-S350, Panasonic's DMP-BD10 og DMP-BD35 afspillere stående i mit projektor-setup. Og der har synligt været små forskelle med hensyn til, hvordan de enkelte afspiller har tacklet billedebehandlingen oppe på lærredet. Hvis alle BD-afspillere var lige gode til Blu-ray, så kunne jeg vel bare ha' beholdt min allerførste Samsung P1000 - i stedet for at prøve så mange forskellige muligheder af, i bestræbelserne på at finde den optimale BD-afspiller? Men okay - måske er det i virkeligheden bare en tæskedyr projektor, der har manglet i mit setup? Redigeret af musicus - 12-Juni-2009 kl. 14:11 |
|||
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X
2x Denon DVD-2930 2x Toshiba HD-XE1, Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500 Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800 2x DVDO Edge |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Jeg har aldrig skrevet at der INGEN forskel er/kan være på BD-afspillere. Det der diskuteres i denne tråd, er hvorvidt en afspiller til 999,- kan have korrekt 1080p/24-output. Nogle mener at det så absolut er umuligt, for der er jo afspillere som koster 15 gange så meget, og de må jo nødvendigvis være bedre! Men sådan hænger tingene altså ikke sammen. Samsung BD-P1000 var, så vidt jeg husker, beviseligt mindre godt konstrueret, og problemerne lå vist i noget med nogle pc-levels der rodede med billedet.
I den omtalte test blev en række afspillere testet af Otto på en kæmpedyr projektor, med en flok Recordere.dk-brugere i lokalet. Ingen kunne tilsyneladende se forskel i billedkvalitet fra den billigste til den dyreste afspiller. Der er helt sikkert afspillere derude som laver noget galt, og hvorvidt den heromtalte afspiller til 999,- gør det korrekt aner jeg ikke, men man kan ikke per automatik gå ud fra, at den dyre afspiller er bedre. Især ikke når vi har at gøre med et format, hvor det ikke er noget videre problem, at levere korrekt (1080p/24) billed-output. Nogle må altså lære at acceptere, at teori godt kan oversættes til praksis. |
|||
![]() |
|||
musicus ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 10-Juli-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 2149 |
![]() |
||
Udmærket svar. Tak.
![]() |
|||
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X
2x Denon DVD-2930 2x Toshiba HD-XE1, Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500 Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800 2x DVDO Edge |
|||
![]() |
|||
Infinity ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-September-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1078 |
![]() |
||
Det skriver du jo at der ikke er, så pyt med opstartstider BD 1,0 /1,1/Live ect, eller egenstøj fra afspilleren..... Nå ja hvem interesserer sig for HD lyd.... |
|||
mvh Infinity
|
|||
![]() |
|||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
||
Jeg er 100% enig i Naiera's svar ovenfor, men jeg griber lige fat i denne ret udbredte misforståelse - som stadig er on-topic, eftersom det gælder såvel når man bruger en BD som CD-afspiller, som når man forholder sig til lyden ved DVD- og BD-afspilning:
Det er meget forkert. Inden jeg begynder at argumentere for dét, så vil jeg gerne understrege at det er meget farligt at tage erfaring/viden fra ét område, og overføre blindt til et andet. At det kan lade sig gøre at sende et "perfekt" billede fra en afspiller, er ikke ensbetydende med at det kan lade sig gøre fra en CD-afspiller. Måden fejlkorrektion og signalbehandling påvirker/kan påvirke billedet i en blu-ray eller DVD-afspiller på, vs. måden det påvirker lyden fra en CD-afspiller på, er to forskellige ting. Derfor bør man forholde sig til de to emner hver for sig. Helt overordnet, så er der en væsentlig forskel på CD-lyd vs digitale billeder: CD-lyd ender altid i sidste ende med et analogt signal. Det kan måske diskuteres om en PWM forstærker ikke har en D/A konverter, eller om det ER en D/A konverter, så dér kan situationen måske være en anden - men for de flestes vedkommende ligger der en D/A konverter et sted i kæden. Derfor har jitter indflydelse på den endelige lyd. Det samme gælder ikke for billeder, når vi taler om digitale displays, her rammer signalet aldrig en D/A konverter. Derfor har jitter ingen indflydelse whatsoever på billedets kvalitet som sådan, kun på om der overhovedet er hul igennem. Fejlkorrektion i DVD og BD er anderledes end for CD (ligesåvel som at fejlkorrektion på en CD-rom er anderledes end for en musik-CD). På en CD kan man slippe afsted med at rette op på evt. læsefejl, og "gætte" sig til hvad der skulle have været dér hvor man mangler data, indtil fejlene bliver for omfattende. DVD, BD og data-formater benytter en meget mere sikker algoritme, der er mindre effektiv mht. pladsudnyttelse, men til gengæld giver større data-sikkerhed - fordi fejl i billedet er ret synlige (i forhold til hvor hørbare fejl i lyden er), mens fejl i data kan være katastrofale. Hvordan fejlkorrektionen implementeres ved CD-afspilning er meget forskellig fra producent til producent. Eksempelvis har der eksisteret en udbredt opfattelse blandt mange hifi-entusiaster om at jo mere aggressiv fejlkorrektion man har, så man bedre kan læse ridsede skiver, jo ringere er lyden. Derfor oplever man ofte at dyre, vellydende CD-afspillere har problemer med at aflæse skiver som éns billige Denver DVD-afspiller afspiller uden problemer. Kort historie lang: Allerede i fejlkorrektionen kan der være mærkbare forskelle mellem forskellige afspillere. Ripper man derimod CD'erne, har man derimod mulighed for at udføre fejlkorrektion alt efter hvor nødvendigt det er, uden at det behøver gøres real-time. Derfor er selve aflæsningen ofte bedre når man ripper CD'erne, end når man afspiller dem normalt. Problemet i dét er så modsat at finde udstyr der kan afspille dét uden at medføre massiv jitter, og så er man lige vidt. Men - jitter og fejlkorrektion er de to mest omtalte digitale fænomener i CD-afspillere. Men især for DVD- og blu-ray afspillere er der en ekstra ting at være opmærksom på: Lige så vel som at billedet KAN afleveres korrekt men i mange tilfælde (især for DVD-afspillere) ikke bliver det, så kan man på lydsiden også lave alverdens fiks-fakserier som kan påvirke lyden. Et af de mere grelle eksempler er at visse afspillere konverterer CD'ens 44.1 kHz til 48 kHz. Dette medfører noget aliasing, der kan sammenlignes med forskellen på 1:1 mapping og skalering på billedet. Det kan også være upsampling til 96, 192 eller noget andet kHz (ikke at forveksle med kbit i komprimeret lyd!). Igen, ligesom med opskalering af billede, så kan det gøres i (meget) forskellig kvalitet. HTPC-folket vil kunne nikke genkendende til at dét at få bit-perfect afspilning fra en PC ikke er noget man bare sådan lige gør, uden at vide hvordan. De fleste forventer at når man så køber en dedikeret CD-afspiller, så er det dét man får - sådan er det desværre ikke. Slet ikke hvis det så er en DVD- eller BD-afspiller vi taler om. Selv hvis vi får 44.1 kHz 16 bit ud af afspilleren, kan man ikke være sikker på at signalet ikke har været behandlet på én eller anden måde undervejs. Problemet er at det er sværere at kontrollere for, i hvert fald uden at have noget udstyr der kan fortælle én præcist hvad der kommer ud af digital-udgangen - og så skal man endda være sikker på at dét der kommer ud af digital-udgangen, rent faktisk er identisk med dét der rammer D/A konverteren. Det er det givetvist oftest, men med de fejl jeg ser blive begået på billedsiden, så vil jeg blive overrasket hvis det ikke er udbredt at begå tilsvarende fejl på lydsiden. Det er bare som sagt sværere at sidde i bruger-enden og kontrollere hvor fejlene opstår, og især hvad der er rigtigt. Vi kan lytte på afspillerne og vælge hvad vi synes er bedst, men producenterne kan slippe afsted med rigtigt meget "ballade" i digital-kredsløbene, uden at nogen opdager det. Ikke mindst på grund af den udbredte opfattelse af at jo dyrere apparatet er, jo bedre må det være. Igen: Jeg oplever at sammenhængen mellem pris og kvalitet ikke er specielt stor på billedsiden (til en vis grænse). På lyd er det i mine øjne nemmere at "snyde" folk end det er for billede, så her tror jeg personligt at problemet med ganske dyrt, men lodret dårligt konstrueret udstyr er langt større. Det gælder så for både den digitale som den analoge konstruktion. Men essensen i denne lange smøre er: Bare fordi det er digitalt, er det ikke nødvendigvis ens. Og bare fordi noget KAN lade sig gøre at lave perfekt, er det langtfra ensbetydende med at producenterne vælger at gøre det. |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234 10> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |