recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - blu ray afspiller til 999,-
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketblu ray afspiller til 999,-

Besvar Besvar Side  <12345 10>
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2009 kl. 11:01

Oprindeligt skrevet af Ning Ning skrev:

Så vidt jeg erindrer viste testen som Otto og co lavede for nylig at forskellen var meget minimal på de forskellige Blu-ray maskiner.

Ret mig bare hvis jeg husker forkert 

Dét man så lige skal have for øje mht. det, er at det var en sammenligning blandt en flok ret gode afspillere. Jeg kunne godt have fundet afspillere hvor jeg kunne pege på en forskel, hvis det havde være dét der var pointen.

Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Februar-2007
Point: 4172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2009 kl. 16:22
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Jeg er 100% enig i Naiera's svar ovenfor, men jeg griber lige fat i denne ret udbredte misforståelse - som stadig er on-topic, eftersom det gælder såvel når man bruger en BD som CD-afspiller, som når man forholder sig til lyden ved DVD- og BD-afspilning:

Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

En cd afspiller til 99,- er lige så god som en til 99.999,-  indtil det digitale signal skal ændres til analogt,

Det er meget forkert. Inden jeg begynder at argumentere for dét, så vil jeg gerne understrege at det er meget farligt at tage erfaring/viden fra ét område, og overføre blindt til et andet. At det kan lade sig gøre at sende et "perfekt" billede fra en afspiller, er ikke ensbetydende med at det kan lade sig gøre fra en CD-afspiller. Måden fejlkorrektion og signalbehandling påvirker/kan påvirke billedet i en blu-ray eller DVD-afspiller på, vs. måden det påvirker lyden fra en CD-afspiller på, er to forskellige ting. Derfor bør man forholde sig til de to emner hver for sig.

Helt overordnet, så er der en væsentlig forskel på CD-lyd vs digitale billeder: CD-lyd ender altid i sidste ende med et analogt signal. Det kan måske diskuteres om en PWM forstærker ikke har en D/A konverter, eller om det ER en D/A konverter, så dér kan situationen måske være en anden - men for de flestes vedkommende ligger der en D/A konverter et sted i kæden. Derfor har jitter indflydelse på den endelige lyd. Det samme gælder ikke for billeder, når vi taler om digitale displays, her rammer signalet aldrig en D/A konverter. Derfor har jitter ingen indflydelse whatsoever på billedets kvalitet som sådan, kun på om der overhovedet er hul igennem.

Fejlkorrektion i DVD og BD er anderledes end for CD (ligesåvel som at fejlkorrektion på en CD-rom er anderledes end for en musik-CD). På en CD kan man slippe afsted med at rette op på evt. læsefejl, og "gætte" sig til hvad der skulle have været dér hvor man mangler data, indtil fejlene bliver for omfattende. DVD, BD og data-formater benytter en meget mere sikker algoritme, der er mindre effektiv mht. pladsudnyttelse, men til gengæld giver større data-sikkerhed - fordi fejl i billedet er ret synlige (i forhold til hvor hørbare fejl i lyden er), mens fejl i data kan være katastrofale. Hvordan fejlkorrektionen implementeres ved CD-afspilning er meget forskellig fra producent til producent. Eksempelvis har der eksisteret en udbredt opfattelse blandt mange hifi-entusiaster om at jo mere aggressiv fejlkorrektion man har, så man bedre kan læse ridsede skiver, jo ringere er lyden. Derfor oplever man ofte at dyre, vellydende CD-afspillere har problemer med at aflæse skiver som éns billige Denver DVD-afspiller afspiller uden problemer. Kort historie lang: Allerede i fejlkorrektionen kan der være mærkbare forskelle mellem forskellige afspillere. Ripper man derimod CD'erne, har man derimod mulighed for at udføre fejlkorrektion alt efter hvor nødvendigt det er, uden at det behøver gøres real-time. Derfor er selve aflæsningen ofte bedre når man ripper CD'erne, end når man afspiller dem normalt. Problemet i dét er så modsat at finde udstyr der kan afspille dét uden at medføre massiv jitter, og så er man lige vidt.

Men - jitter og fejlkorrektion er de to mest omtalte digitale fænomener i CD-afspillere. Men især for DVD- og blu-ray afspillere er der en ekstra ting at være opmærksom på: Lige så vel som at billedet KAN afleveres korrekt men i mange tilfælde (især for DVD-afspillere) ikke bliver det, så kan man på lydsiden også lave alverdens fiks-fakserier som kan påvirke lyden. Et af de mere grelle eksempler er at visse afspillere konverterer CD'ens 44.1 kHz til 48 kHz. Dette medfører noget aliasing, der kan sammenlignes med forskellen på 1:1 mapping og skalering på billedet. Det kan også være upsampling til 96, 192 eller noget andet kHz (ikke at forveksle med kbit i komprimeret lyd!). Igen, ligesom med opskalering af billede, så kan det gøres i (meget) forskellig kvalitet. HTPC-folket vil kunne nikke genkendende til at dét at få bit-perfect afspilning fra en PC ikke er noget man bare sådan lige gør, uden at vide hvordan. De fleste forventer at når man så køber en dedikeret CD-afspiller, så er det dét man får - sådan er det desværre ikke. Slet ikke hvis det så er en DVD- eller BD-afspiller vi taler om. Selv hvis vi får 44.1 kHz 16 bit ud af afspilleren, kan man ikke være sikker på at signalet ikke har været behandlet på én eller anden måde undervejs.

Problemet er at det er sværere at kontrollere for, i hvert fald uden at have noget udstyr der kan fortælle én præcist hvad der kommer ud af digital-udgangen - og så skal man endda være sikker på at dét der kommer ud af digital-udgangen, rent faktisk er identisk med dét der rammer D/A konverteren. Det er det givetvist oftest, men med de fejl jeg ser blive begået på billedsiden, så vil jeg blive overrasket hvis det ikke er udbredt at begå tilsvarende fejl på lydsiden. Det er bare som sagt sværere at sidde i bruger-enden og kontrollere hvor fejlene opstår, og især hvad der er rigtigt. Vi kan lytte på afspillerne og vælge hvad vi synes er bedst, men producenterne kan slippe afsted med rigtigt meget "ballade" i digital-kredsløbene, uden at nogen opdager det. Ikke mindst på grund af den udbredte opfattelse af at jo dyrere apparatet er, jo bedre må det være. Igen: Jeg oplever at sammenhængen mellem pris og kvalitet ikke er specielt stor på billedsiden (til en vis grænse). På lyd er det i mine øjne nemmere at "snyde" folk end det er for billede, så her tror jeg personligt at problemet med ganske dyrt, men lodret dårligt konstrueret udstyr er langt større. Det gælder så for både den digitale som den analoge konstruktion.

Men essensen i denne lange smøre er: Bare fordi det er digitalt, er det ikke nødvendigvis ens. Og bare fordi noget KAN lade sig gøre at lave perfekt, er det langtfra ensbetydende med at producenterne vælger at gøre det.

Det ved jeg godt Otto, nu er udgangspunktet at skiven læses fejlfrit, hvilket der kan være rigtig mange grunde til at den ikke gør.
Man kan jo stadig købe eksterne DA konvertere.
Det er jo stadig en helt overordnet snak om digitale signaler, fejlkorrektion, behandling af data m.m.
Det var samtidig en provokation, da indlægget om cd afspiller ikke kan sammenlignes med BD som du slev skriver.
SVP03
Til top
Lukket bruger 2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-November-2007
Point: 586
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2009 kl. 10:08

Oprindeligt skrevet af mach3 mach3 skrev:

14.999kr er ultra highend på min skala :-)

Bare lige for at slå eén ting fast, så handler High-End om ydelse.....ikke om pris, selvom de fleste tror det stik modsatte.

Hvis en afspiller til 3000,- kroner gør det rigtige, så er det High-End.

En afspiller der gøre det forkert og koster 30000,- er blot et stykke dyrt elektronik !

Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2009 kl. 10:15

Det er vi ikke uenige om - altså din definition.

Det der ind i mellem undre mig er jo, at man ofte siger, at dyr elektronik ikke er ensbetydende med det bedste (hvad jeg er enig i), omvendt så tæller det hulens meget, at testen af BD afspillere hos Otto blev gennemført på en meget kostbar projektor - det tæller så lige pludslig

B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12427
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2009 kl. 10:28
Det gør jo bare testen mere troværdig. Hvis en megadyr projektor ikke kan vise forskelle på afspillerne, så kan et 50" tv selvfølgelig heller ikke.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2009 kl. 10:54

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Det gør jo bare testen mere troværdig. Hvis en megadyr projektor ikke kan vise forskelle på afspillerne, så kan et 50" tv selvfølgelig heller ikke.

Nå, jo men vi er sådan set ikke uenige i den forstand at Otto formentligt har noget super udstyr.

Omvendt, så er det mere den generelle holdning, at dyrt udstyr behøver ikke at være bedre end billigt udstyr - men det gælder så ikke altid - lidt afhængig af hvad man vil benytte som argumentation ved en særlig sammenhæng....................og situation 

B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2009 kl. 10:58

Jeg tror det skal forstås sådan at folk bruger prisen som argument for at projektoren er god - mens man samtidig siger at prisen på en afspiller ikke garanterer kvaliteten. Det er jo ret selvmodsigende, og jeg forstår godt Hother's pointe. Jeg kan godt finde en 200.000,-s projektor der vil være ringere til at afsløre de fejl, end en 30.000,-s projektor.

Nu var det så en C3X det blev foretaget på, som er rimeligt anerkendt som en af de bedste, hvis ikke den bedste, projektor under en kvart mille. Og i sin egenskab som markedets billigste 1080P 3-chip DLP rent faktisk trods de mange penge er et produkt hvor prisen er søgt holdt i ave

Jeg er helt enig med Rysz, "high-end" har ikke noget med prisen at gøre. Alt for mange definerer at når de nu har brugt 50.000,- på displayet, så SKAL afspilleren også helst koste en masse penge for at matche den. Kabler kunne være en anden ting man kunne kaste ind i dén diskussion. De enkelte komponenter i kæden er ganske vist alle vigtige, men der er meget stor forskel på hvor dyrt det er at købe ægte high-end ydelse, alt efter hvilken produkttype vi taler om.

Og nok så væsentligt - forholdet mellem hvilken del af kæden man skal bruge flest penge på, kan faktisk svinge væsentligt alt efter det samlede budget. Forstået på dén måde at hvis du har 10.000,- til det hele, så kommer du nemt til at bruge 2-3000,- på afspilleren. Hvis du har 1.000.000,- til det hele, så kan det sagtens være du stadig bruger en afspiller til 3.000, uden at det begrænser ydelsen af den grund (når vi taler BD afspilning). Det var netop for at understrege dén pointe, at vi til manges store overraskelse benyttede en PS3 med billige HDMI kabler under vores demonstration af netop C3x'en til hifi-udstillingen i KBH sidste år.

Jeg får selv jævnligt skyld for at være meget high-end fikseret. Det synes jeg personligt er forkert - jeg er fikseret på at få så høj ydelse som muligt, men dét vil jeg for så vidt samtidig helst levere til så mange kunder som muligt, der er ikke meget sjov i at levere en høj ydelse som ingen kan få glæde af. Derfor synes jeg det er umådeligt glædeligt at vi med BD formatet har et format der kan levere meget høj ydelse, uden at man skal investere voldsomt mange penge i en afspiller.

Det er iøvrigt generelle betragtninger, jeg har intet kendskab til dén afspiller tråden her handler om.

Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2009 kl. 13:00
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Jeg tror det skal forstås sådan at folk bruger prisen som argument for at projektoren er god - mens man samtidig siger at prisen på en afspiller ikke garanterer kvaliteten.

Ja, det kan jeg selvfølgelig godt se, men min pointe var selvfølgelig altid, at C3X'eren er en sk*degod projektor, som nødvendigvis må kunne afsløre en forskel, hvis der er nogen at finde. Jeg kunne have skrevet megagod i stedet for megadyr, men pointen er den samme.

Redigeret af Naiera - 13-Juni-2009 kl. 13:01
Til top
Kip James Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 14-Juni-2007
Point: 433
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2009 kl. 14:26

Men for lige at hoppe lidt tilbage on-topic, hvad er der så at sige om den Philips maskine til 999,- ? Altså, jeg går og venter og tripper og glæder mig til der bliver råd til en Panasonic BD-80 som jeg vel kan erhverve for omkring de 3k. Er det for nemt bare at hoppe efter et tilbud som dette, og ER den Philips maskine noget værd - sagt på en anden måde, er de små 1700 mere for Pana,en det mere værd ?

En par væsentlige faktorer for mig er:

1) Jeg har ikke receiver til HD-lyd, der kan en BD-80,er jo hjælpe lidt. Omvendt bruger jeg alligevel ikke mit surround-anlæg ret meget

2) Billedet er pt. det vigtigste for mig, og så håndtering af alm. dvd-skiver. Hvad kan Philips der ? Kodefri på dvd-delen er den nok ikke, det kan jeg få Pana,en med.

Lidt råd og hjælp ?

Redigeret af Kip James - 13-Juni-2009 kl. 14:26
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2009 kl. 14:35

Eksperterne har talt. Der er _ingen_ forskel i billedkvaliteten på BD afspillere uanset prisen!!!

Jeg tillader mig dog at tvivle

Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2009 kl. 14:35
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Eksperterne har talt. Der er _ingen_ forskel i billedkvaliteten på BD afspillere uanset prisen!!!

Det er der jo ikke nogen der skriver...
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2009 kl. 14:40

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det er der jo ikke nogen der skriver...

Så må I være noget mere klare i mælet. Dur den philips eller ej????

Til top

Besvar Besvar Side  <12345 10>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu