Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Startrek
--
Bruger stoppet på recordere.dk
Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
|
Sendt: 23-Juli-2009 kl. 20:37 |
|
 |
Vistrup
Guld medlem
Oprettet: 01-November-2007
Point: 1179
|
Sendt: 23-Juli-2009 kl. 20:58 |
DVD er de ligeglade med, for ja, så ser de Blu-ray jo  Hvis de skal se DVD gør de det via deres BOSE 321.
|
LG C1 65" Sonos Arc Sonos Sub3 Apple TV 4K PS5
|
 |
Sschmidt
Super bruger
Oprettet: 02-December-2007
Point: 379
|
Sendt: 24-Juli-2009 kl. 10:54 |
AV Precision skrev:
Det samme gælder ikke for billeder, når vi taler om digitale displays, her rammer signalet aldrig en D/A konverter. |
Faktisk er selve plasmacellerne (for et plasma-TV) jo DA-konverterne. Det er hér signalet flytter sig fra det digitale domæne, hvor det dekodet korrekt stadig kun er følsomt for jitter, og over i det analoge domæne, hvor vi kan se det. At det er analogt beviser dynamikken i plasmacellerne, og dermed nødvendigheden af kalibrering. Hvis en plasmacelle havde uendelig lille slewrate, og ramte præcis den definerede farve udfra den binære repræsentation af same farve, kunne man sige den var digital.
Men under alle omstændigheder fritager det i hvert fald BD-afspilleren for nødvendigheden af et DA-led, i det mindste ved digital signaloverførsel. Men man kunne godt forestille sig BD-afspillere der laver DA->analog billedbehandling->AD (og så 1080p/24 signal ud via HDMI) - dette kunne udefra så få det til at se ud som om BD-afspillere ikke leverer ens signaler via HDMI.
Mvh Steen
|
 |
Allan Olesen
Guld medlem
Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
|
Sendt: 24-Juli-2009 kl. 11:47 |
Sschmidt skrev:
Faktisk er selve plasmacellerne (for et plasma-TV) jo DA-konverterne. |
Det tror jeg simpelthen ikke på. Kan du sende en digital værdi på 8-10 bit ind i plasmacelle? Næppe. Så vidt jeg ved, kan man kun tænde og slukke den. Der må sidde et kredsløb foran cellen, som omdanner den digitale værdi til een eller flere pulser af en bestemt længde, som skal få cellen til at udsende den ønskede mængde lys. DET er efter min mening D/A-konverteringen.
|
 |
Onaj
Bruger
Oprettet: 02-Marts-2008
Point: 196
|
Sendt: 24-Juli-2009 kl. 11:53 |
Det er vildt så langt fra det oprindelige emne man kommer her nogen gange ;-)
Fra "blu ray afspiller til 999,-" til "Hvordan en plasma celle virker"....
Ps. Ovenstående skrevet i en positiv ånd med stor respekt for jeres ekspert viden, som jeg selv har draget stor nytte af!!
|
Reklame on:
www.recordere.dk /bm-radio.dk Kan varmt anbefales.
Reklame off:
|
 |
Schubring
Bruger
Oprettet: 07-Juli-2008
Point: 226
|
Sendt: 24-Juli-2009 kl. 12:11 |
Tjaaa....... tænkte det samme
God weekend...........
|
 |
Sschmidt
Super bruger
Oprettet: 02-December-2007
Point: 379
|
Sendt: 24-Juli-2009 kl. 21:50 |
Allan Olesen skrev:
Sschmidt skrev:
Faktisk er selve plasmacellerne (for et plasma-TV) jo DA-konverterne. |
Det tror jeg simpelthen ikke på. Kan du sende en digital værdi på 8-10 bit ind i plasmacelle? Næppe. Så vidt jeg ved, kan man kun tænde og slukke den.
Der må sidde et kredsløb foran cellen, som omdanner den digitale værdi til een eller flere pulser af en bestemt længde, som skal få cellen til at udsende den ønskede mængde lys. DET er efter min mening D/A-konverteringen. |
Det har du da helt ret i, Allan. Jeg fokuserede mest på at der jo rent faktisk sker en D/A-konvertering i en plasmaskærm, og med stor sandsynlighed meget sent deri.
Men jo, der må nødvendigvis sidde en driver foran cellerne. Så er det jo blot et definitionsspørgsmål hvor meget man tager med, når man siger "plasmacelle" ;-)
I øvrigt synes jeg da ikke vi er kommet så langt fra emnet. De her diskussioner belyser da meget godt hvorfor en BD-afspiller til 999,- kan være lige så god (isoleret set til at afspille 1080p/24 BD-video via HDMI) som én til 10k, men hvorfor den ikke nødvendigvis er det. Hertil kommer så alle de andre ting, såsom hele lyddelen, andre formater end BD, BD i andre formater end 1080p/24 (skalering+deinterlacing), finish, kvalitet, støj, ekstra features, garanti, betjeningskomfort osv. Samt selvfølgelig om den faktisk afspiller BD-video i 1080p/24 korrekt. Alle de sidste punkter kan nemt gøre det meget mere attraktivt og fornuftigt at købe en BD-afspiller til 10k end én til 1k. Men det afhænger af ens behov samt hvilke specifikke modeller der sammenlignes.
Det er ikke sikkert nogen her har set den aktuelle afspiller IRL, så derfor må vi så nøjes med det næstbedste - den generelle diskussion, nu vi åbenbart ikke kan tage den specifikke.
Mvh Steen
|
 |
Henrik_s
Guld medlem
Oprettet: 07-Oktober-2006
Sted: Ringsted
Point: 608
|
Sendt: 24-Juli-2009 kl. 22:21 |
|
Hovedtelefoner er sagen for tiden.........
|
 |
Jørgensen
Guld medlem
Oprettet: 02-Februar-2008
Sted: Holstebro
Point: 886
|
Sendt: 10-Oktober-2009 kl. 23:22 |
Og fra på mandag har Bilka så tilbud på Blu-Ray-afspilleren Philips BDP3000 igen - og atter til kr. 999,-
Og efter at have brugt et par søgemaskiner er det såmænd hele 175 kr. billigere end ved køb på nettet. Edit når fragt medregnes
Mvh. Jørgensen
Redigeret af Jørgensen - 10-Oktober-2009 kl. 23:23
|
 |
hunt
Guld medlem
Oprettet: 25-April-2007
Point: 520
|
Sendt: 11-Oktober-2009 kl. 11:23 |
Jeg kan sgu ikke lige finde den i kataloget, hvor har du set den?
|
 |
Jørgensen
Guld medlem
Oprettet: 02-Februar-2008
Sted: Holstebro
Point: 886
|
Sendt: 11-Oktober-2009 kl. 11:28 |
Den står lodret i øverste højre hjørne på side 47.
Mvh. Jørgensen
|
 |
hunt
Guld medlem
Oprettet: 25-April-2007
Point: 520
|
Sendt: 11-Oktober-2009 kl. 13:24 |
Det var vist det lodrette der snød mig... :-D
|