recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Blu ray-afspiller som CD-afspiller?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Blu ray-afspiller som CD-afspiller?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
JensHolm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Juli-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 791
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JensHolm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Blu ray-afspiller som CD-afspiller?
    Sendt: 25-Marts-2012 kl. 22:15
Hej 

Jeg har et lækkert System Audio surroundsæt, men er i tvivl om man skal have en dedikeret CD-afspiller eller om en rigtigt god blu-ray afspiller kan gøre det mere eller mindre ud for en CD-afspiller? Ved godt at det nok aldrig bliver 100% så godt som en CD-afspiller til 6000 kr, men vil den gøre et hæderligt stykke arbejde man godt kan leve med hvis man ikke er super hifi-nørd? 

Takker!
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2012 kl. 22:23
Oprindeligt skrevet af JensHolm JensHolm skrev:

Hej 

Jeg har et lækkert System Audio surroundsæt, men er i tvivl om man skal have en dedikeret CD-afspiller eller om en rigtigt god blu-ray afspiller kan gøre det mere eller mindre ud for en CD-afspiller? Ved godt at det nok aldrig bliver 100% så godt som en CD-afspiller til 6000 kr, men vil den gøre et hæderligt stykke arbejde man godt kan leve med hvis man ikke er super hifi-nørd? 

Takker!
Du skal have en dedikeret CD-afspiller af god kvalitet. Jeg kender kun en BD-afspiller der har gjort det okay, og det var en Pioneer LX91. Jeg har demonstreret for medlemmer fra siden her, at en Oppo BDP-93 heller ikke er god sammenlignet med min egen CD afspiller - og begge via HDMI.
 
Men alt afhænger jo af, hvor krævende du erSmile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
dysterland Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 195
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dysterland Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2012 kl. 22:23

Det (mest) kritiske punkt ved en CD-afspiller er digital-analog-konverteren (DAC). Og den er typisk dårlig til stereobrug i en DVD- eller Bluray-afspiller. Hvis du gerne vil bruge din Bluray-afspiller til CD'er, så vil det optimale være at koble den digitalt til en ekstern DAC, og så DAC'en videre til forstærkeren. Så får du et godt stereosignal, og en DAC til fx 1500 kroner kan som oftest måle sig med CD-afspillere i 10.000 kroners klassen.

Jeg bruger selv en Musical Fidelity V-DAC - den gamle udgave af denne her: http://www.tapeconnection.dk/Hifi.aspx?id_category=3&product_number=3303033



Redigeret af dysterland - 25-Marts-2012 kl. 22:24
HTPC, V-DAC, Nakamichi CA-5E II, 2x LC Audio The End, Avance Dana 980

Hififorfolket.dk
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2012 kl. 23:01
Oprindeligt skrevet af dysterland dysterland skrev:

Det (mest) kritiske punkt ved en CD-afspiller er digital-analog-konverteren (DAC). Og den er typisk dårlig til stereobrug i en DVD- eller Bluray-afspiller. Hvis du gerne vil bruge din Bluray-afspiller til CD'er, så vil det optimale være at koble den digitalt til en ekstern DAC, og så DAC'en videre til forstærkeren.
Det kan godt være jeg er helt gal på den, men lader man ikke receiverens DAC gøre dette?
Ville da være dumt at have 2 DAC's, med mindre den dedikerede DAC er bedre end både afspillerens og receiverens til stereo gengivelse (hvilket den med stor sandsynlighed er og jeg har hermed svaret på mit eget spørgsmål LOL).


Redigeret af Hessi - 25-Marts-2012 kl. 23:05
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
helljohn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Juni-2004
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 2046
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér helljohn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2012 kl. 09:34
Se om du kan finde en brugt Oppo bdp 83se eller Nuforce og brug de analoge udgange så har du en bd der kan spille cd-sacd-dvd audio-hd cd i en kvallitet der er på højde med en rigtigt god cd afsp
KMarantz Pm11s3-sa14s1se-Heco zweiklang direct-Marantz tt15s1-Bluesound Node x
Til top
helljohn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Juni-2004
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 2046
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér helljohn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2012 kl. 09:38
KMarantz Pm11s3-sa14s1se-Heco zweiklang direct-Marantz tt15s1-Bluesound Node x
Til top
Peter49 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-Juni-2008
Status: Offline
Point: 256
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter49 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2012 kl. 11:27
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af JensHolm JensHolm skrev:

Hej 

Jeg har et lækkert System Audio surroundsæt, men er i tvivl om man skal have en dedikeret CD-afspiller eller om en rigtigt god blu-ray afspiller kan gøre det mere eller mindre ud for en CD-afspiller? Ved godt at det nok aldrig bliver 100% så godt som en CD-afspiller til 6000 kr, men vil den gøre et hæderligt stykke arbejde man godt kan leve med hvis man ikke er super hifi-nørd? 

Takker!
Du skal have en dedikeret CD-afspiller af god kvalitet. Jeg kender kun en BD-afspiller der har gjort det okay, og det var en Pioneer LX91. Jeg har demonstreret for medlemmer fra siden her, at en Oppo BDP-93 heller ikke er god sammenlignet med min egen CD afspiller - og begge via HDMI.
 
Men alt afhænger jo af, hvor krævende du erSmile

Hvad er forklaringen på at din CD afspiller via HDMI, lyder meget bedre end Oppo BDP-93 over HDMI.
De bruger jo begge den samme Dac i din Integra.
Til top
Therock Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Juni-2011
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 581
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therock Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2012 kl. 13:25
Hej
 
JEG har endnu til gode og høre en bluray afspiller som gør det lige så godt som en dedikeret cd afspiller.
Dem jeg har hørt fra cambrigde og Oppo synes jeg slet ikke kan være med når man har hørt cd afspillere til den samme pris
 
Måske denne kan gøre det, men også mange penge
 
 
 
Vil også anbefale dig, næsten uanset pris at du bruge bluray som drev og køber dig en ekstern DAC.
Men igen, det kommer også an på hvad du sætte som kvalitet af det du gerne vil høre


Redigeret af Therock - 05-April-2012 kl. 13:28
Stereo: | Dali Mentor 1 | 2 x Dali Mentor Sub | Denon 4311 | Cambridge Audio Azur 851W |
Video:| LG CX 65" |
Til top
helljohn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Juni-2004
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 2046
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér helljohn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2012 kl. 13:44
Min Oppo bdp 83se følger med min Dls cd one det meste af vejen de Sabre dacs som sidder i 83se er rigtigt rigtigt gode men min cd lyder mere "analogt" mht til opløsning er Oppo ligeså god som min Dls som er en Cd afsp til næsten 20 k til Sacd er Oppo bedre end Dls men til alm redbook cd får den bank Wink.

Vil tro at du skal ha noget rigtigt godt grej hvis ikke Oppo er god nok,havde en Pioneer bdp lx71 før og den var også ok som cd via "ANALOG" Smile man køber sku ikke en god bd/cd afsp for ikke at bruge de dacs der er i den.


Redigeret af helljohn - 05-April-2012 kl. 13:50
KMarantz Pm11s3-sa14s1se-Heco zweiklang direct-Marantz tt15s1-Bluesound Node x
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu