recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Blue Ray eller HD DVD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBlue Ray eller HD DVD

Besvar Besvar Side  <1234>
Afstemningsspørgsmål: Hvem tror du vinder kampen om næsten generation af medier?
Svarmulighed Stemmer Afstemningsresultat
90 [65.22%]
35 [25.36%]
13 [9.42%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked
fumse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-Oktober-2005
Status: Offline
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2006 kl. 16:57

TIL JESPERLUND:

Jeg mente nu som et datamedie, altså i PCen... jeg optager sjældent fra TV alligevel (har aldrig brugt min VHSer til at optage, og jeg syntes at DVD recordere er forældet teknologi)... men jeg antager at man sagtens kan optage f.eks. DR TV og TV2 når de bokse kommer i Blu Ray, og alle koder de har budt os nu, er jo blevet brud, så det tænker jeg nu ikke så meget på (her tænker jeg på f.eks. macrovision og regionskoder på dvd).

Thomas

Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Point: 7912
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2006 kl. 18:50

Oprindeligt skrevet af Jesperlund Jesperlund skrev:

Med hensyn til optagelse er det rigtigt, at der er enorme muligheder i den nye digitale HD verden. Men spørgsmålet er om forbrugerne får lov til at komme i nærheden af dem? Der er et voldsomt paranoia hos diverse rettighedshavere vedr. digital kopiering, så spørgsmålet er om du i praksis vil få lov til at kopiere noget som helst?

Oprindeligt skrevet af Dragemester Dragemester skrev:

* Jeg tror både Blu-ray Disc og HD-DVD flopper, fordi de er alt for tynget af forbrugerfjendlige DRM teknologier.

Jeg er ret overbevist om at det ene eller begge disk-typer bliver til noget og jeg er også overbevist om, at der er mange der er villige til at betale lidt mere for udstyret. For et par år siden gav man jo gladeligt 6.000 - 7.000 for en HDD+DVD-optager. Jeg ville principielt gerne give 8.000 - 10.000 for en HDD+BD-optager, hvis den har de samme faciliteter som nuværende HDD+DVD-optagere, plus selvfølgelig lidt udvikling.

Den større kapacitet kan man jo (også) bruge til at optage f.eks. i XP-mode og dermed få plads til mange mange timers optagelse i rigtig god kvalitet. Hvis man ikke ønsker, at man skal kunne optage HDTV-kvalitet på diske, kan man jo bare nøjes med at tillade f.eks. noget, der svarer til XP idag - og så vil Blu-ray / HD-DVD, stadig finde stor anvendelse, udover at være anvendeligt i PC-verdenen.

Man vil altid efterspørge et diskmedie til arkivering og flytning og at tage med sig brug. Mulighederne i Blu-ray er jo også, f.eks. at lave et MiniBD medie, på størrelse af MiniDisc - stadig med stor kapacitet til høj kvalitets musik, film og data. Jeg kan faktisk ikke forstå, at når man nu alligevel går over til et nyt disk-format, at man så ikke samtidig gør op med 12 cm skiven og standardiserer en 5 cm Blu-ray skive, evt. sideløbende med 12 cm skiven. Jeg synes sådanne små skiver, gerne i kassetter, ville være laaaangt mere praktiske - og når man nu har lagerkapaciteten i Blu-ray formatet!!

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2006 kl. 20:07

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Den større kapacitet kan man jo (også) bruge til at optage f.eks. i XP-mode og dermed få plads til mange mange timers optagelse i rigtig god kvalitet. Hvis man ikke ønsker, at man skal kunne optage HDTV-kvalitet på diske, kan man jo bare nøjes med at tillade f.eks. noget, der svarer til XP idag - og så vil Blu-ray / HD-DVD, stadig finde stor anvendelse, udover at være anvendeligt i PC-verdenen.

Den store ubekendte i denne ligning bliver prisen på de blanke, brændbare medier. I dag har DVD-R DL også større kapacitet end DVD-R, men prisen er den ti-dobbelte per disc, hvilket givetvis får mange til at afholde sig fra at købe DL medier.

Selvfølgelig skal Blu-Ray og/eller HD-DVD nok blive det dominerende format på et tidspunkt (og skubbe DVD af banen), men jeg tror at det kommer til at tage en "del" år...

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4804
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2006 kl. 20:38
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

...selv på mit lille 32" CRT kan jeg sagtens se forskel på en DVD fra det forrige årtusinde og en nyere produktion.

Jeg var ikke klar over, at der eksisterede DVD'er i perioden år 1-1000 .
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8641
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2006 kl. 20:49
Forrige årtusind var fra 1001-2000

Redigeret af lunddal - 17-Maj-2006 kl. 20:49
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2006 kl. 22:33

Problemet med ordet "forrige" er det samme som med mange andre ord i sproget, nemlig at der sker et skred i brugen af ordet med tiden.

Hvis man går langt tilbage kunne ordet forrige kun opfattes på een måde:

I år skriver vi 2006, sidste år var 2005 mens forrige år var 2004.

Nu bliver ordet forrige i slæng brugt om sidste forekomst (denne - 1) og forekomsten før sidste forekomst (denne - 2).

Så I har begge ret i at I har ret, og I tager begge fejl i at den anden tager fejl!

Nu håber jeg ikke at jeg har gjort jer en bjørnetjeneste ved at forklare dette, for så bliver jeg nok også nødt til at udbrede mig om hvordan der er skred i brugen af ordet bjørnetjeneste.

Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Januar-2005
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2006 kl. 23:14
Og så blir det spændende hvad vi overhovedet får lov til ? - Vi får i hvert fald håndjern, lænker og alle mulige kopispærringer og hardwarelåse ! Et godt spørgsmål om vi overhovedet får lov til,at smide et HDTV signal i fuld opløsning digitalt videre til skærmen !? 
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2006 kl. 23:55

Oprindeligt skrevet af DrageMester DrageMester skrev:

Problemet med ordet "forrige" er det samme som med mange andre ord i sproget, nemlig at der sker et skred i brugen af ordet med tiden.

Som den skyldige (måske?) angrer jeg mange, mange gange for den uheldige sprogbrug; men der er altså nogle af mine købe-DVD'er som ser ud som om at de vitterligt er lavet i det forrige årtusinde, selvom de nok kun er lavet i det sidste årtusinde.

EDIT: jeg kunne ikke lade være, men lad os håbe at tråden kan komme on-topic igen.

Redigeret af JesperLund - 17-Maj-2006 kl. 23:56
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
fumse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-Oktober-2005
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2006 kl. 00:02
Oprindeligt skrevet af DrageMester DrageMester skrev:

Nu håber jeg ikke at jeg har gjort jer en bjørnetjeneste ved at forklare dette, for så bliver jeg nok også nødt til at udbrede mig om hvordan der er skred i brugen af ordet bjørnetjeneste.

og for imødekomme dette DrageMester, betyder BJØRNETJENESTE traditionelt 'en velment hjælp der imidlertid gør mere skade end gavn', men nu også betyder 'en stor hjælp eller tjeneste'. Årsagen er at for mange danskere ikke ved hvad ordet oprindeligt betyder, og bruger det i en forkert kontekst.

Begrebet bjørnetjeneste er rigtigt en hentydning til La Fontaines fabel om bjørnen, der ville jage en flue bort fra sin sovende herres ansigt. Den gjorde det med en sten og knuste derved hans pande.

Nuvel nok for Dansk Sprognævn for i dag, her er Sonys første laptop med en Blu Ray afspiller indbygget - http://gearlog.com/blogs/gearlog/articles/11657.aspx 

Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2006 kl. 12:24
Oprindeligt skrevet af fumse fumse skrev:

og for imødekomme dette DrageMester, betyder
BJØRNETJENESTE traditionelt 'en velment hjælp der imidlertid gør mere skade
end gavn', men nu også betyder 'en stor hjælp eller tjeneste'. Årsagen er at
for mange danskere ikke ved hvad ordet oprindeligt betyder, og bruger det i
en forkert kontekst.

Og så er der dem, der siger 1 gram salt.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Point: 7912
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2006 kl. 14:48

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Og så er der dem, der siger 1 gram salt.

Ja og?... Nåååee du mener i betydningen "tag den lige med et gran salt" ?

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2006 kl. 14:50
Jep