recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Blue-Ray 3D eller ej?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBlue-Ray 3D eller ej?

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23900
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2010 kl. 12:47
@Bruce

Nu ser vi jo film på forskellig måde. Dem der anskuer en lidt mere kunstnerisk - næsten videnskabelig måde, og dem der ser film for underholdning og oplevelser. Selv kan jeg vist indgå i begge roller, afhængig af, hvad det er jeg ser.

Når talen går på 3D, så er jeg temmelig begejstret, når jeg kan se film/billeder fra f.eks. Rom, hvor billedet er så virkelighedstro, at det eneste jeg egentlig mangler er duften fra den blomsterbod man ser på billedet. Eller hvor jeg viser mit barnebarn uddrag fra Avatar, og som rækker sine små hænder ud efter de smukke "Blomster" der driver ud til hende - disse ting er for mig oplevelser, som jeg kan kan få via 3D.

Så er der billedet som sådan. Her kan man så vælge at anlægge den indgangsvinkel, at man ønsker at se et billede så absolut korrekt som muligt, og det er da bestemt at foretrække - det giver blot ikke en oplevelse - hvis optagelsen er ringe. Men billedteknisk er billedet fuldt korrekt, bare ikke godt. Glemmer aldrig at jeg som ung så en filmsamling kaldet "Nordisk Kvadrille". Berømmet langt op over begge ører for den kunstneriske og instruktørernes formidable indsats. Jeg har aldrig set så meget bras - hverken før eller sidenLOL

Jeg kan da godt se, at billedet på 3D ikke altid er teknisk/videnskabeligt korrekt, men det kan være en billedoplevelse, som intet 2D kan matche uanset hvor korrekt billedet end kan være. Men dårligt er billedet altså ikke på nogen af de 3D film som jeg har.

Alle er vel enige om, at en lancering af 3D på et tidspunkt hvor der ikke er ret meget 3D materiale er fis i en hornlygte - men jeg har minsandten nogle billedoplevelser som jeg ikke har haft før. 

Så for dem der ønsker det absolut tekniske korrekte billede, med en stor kunstnerisk indsats - jamen det kan jeg sagtens forstå, jeg ser de samme film fra tid til anden, og elsker det.Tongue

Men jeg elsker altså også en 3D som måske ikke er teknisk korrekt billedmæssigt, men som giver mig nogle helt andre oplevelser - og der vel intet galt i noget af detSmile

B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2010 kl. 13:21
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Når talen går på 3D, så er jeg temmelig begejstret, når jeg kan se film/billeder fra f.eks. Rom, hvor billedet er så virkelighedstro, at det eneste jeg egentlig mangler er duften fra den blomsterbod man ser på billedet.   

Nu nytter det næppe at genstarte diskussionen, men jeg tillader mig lige at levere lidt modvægt: Jeg er lodret uenig i at 3D optagelser er mere virkelighedstro end 2D (og ja, jeg har set masser af 3D på alle mulige og umulige teknologier). De er mere virkelighedstro i én dimension (dybde), og selv dét kan diskuteres da det afhænger stærkt af optagelsen - mange ser kunstige ud, mens nogle fungerer. Men i mange andre dimensioner, ikke mindst farveægthed, er det i praksis langt mindre realistisk. Derfor ser jeg IKKE 3D som et middel til at skabe større realisme, tværtimod. Det er et middel til at skabe en underholdende effekt, men ikke større realisme.

Det er en individuel vurdering, og jeg respekterer at andre vægter de forskellige egenskaber anderledes end jeg, men jeg accepterer ikke at man bare antager som universelt faktum at 3D er mere virkelighedstro. Det afhænger stærkt af øjnene der ser.

Mht. trådstarters spørgsmål, så er 3D i de fleste tilfælde endnu ikke en gratis feature man bare får med i nakken, så spørgsmålet er reelt: Skal jeg betale ekstra for 3D for at være fremtidssikret? Til dét er mit svar nej. De 700,- (hvis det er dét, det beløb blev nævnt tidligere) som du sparer her og nu, kan du formentligt købe en 3D afspiller for, den dag du MÅSKE får brug for det. Alternativt, så kan man brede synet lidt ud og kigge på om der evt. findes en bedre 2D afspiller på markedet, for de penge en 3D afspiller koster. Så medmindre du køber et high-end produkt der skal holde i mange år, så mener jeg du er bedst stillet med at spare pengene.

MPEG-4 sammenligningen mener jeg ikke holder, der er en væsentlig forskel: MPEG-4 er udset til at være en decideret afløser for MPEG-2. 3D er ikke udset til at være en afløser for 2D, men et supplement. Derfor kan man vælge 3D fra hvis man ikke lige er interesseret, men man kan ikke på sigt vælge MPEG-4 fra. MPEG-4 er derfor et spørgsmål om fremtidssikring af éns investering, det er 3D ikke.

Til sidst vil jeg gerne lige sige at jeg ikke fraråder folk at investere i 3D hvis det er dét de vil. Men spørger man efter min vurdering af om 3D har en stor fremtid foran sig, så er mit svar et klart og rungende nej. Om 5 år griner vi ad dengang alle fes rundt og skreg 3D. Jeg sætter en kasse øl på højkant på at antallet af 3D udgivelser i 2016 er lavere end i 2012. Men derfor kan man jo godt more sig med det så længe det varer.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2010 kl. 13:31
@Otto, nu er der mig bekendt ingen der har påstået, at 3D generelt er mere virkelighedstro end 2D, og men den scene jeg nævnte var blot som eksempel på, at et 3D billede kan være særdeles virkelighedstro efter min vurdering. At du eventuelt kan have en anden opfattelse - fint nok Smile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2010 kl. 14:12

@Otto, nu er der mig bekendt ingen der har påstået, at 3D generelt er mere virkelighedstro end 2D, og men den scene jeg nævnte var blot som eksempel på, at et 3D billede kan være særdeles virkelighedstro efter min vurdering. At du eventuelt kan have en anden opfattelse - fint nok Smile

Pointen er at du er villig til at ofre nogle ting for at få disse oplevelser ind imellem. Du lever med de dårlige oplevelser nogle gange, fordi de gode oplevelser der ind imellem opstår, opvejer det. Jeg vil have så høj kvalitet som muligt hele tiden, jeg vil ikke finde mig i at få forringelser nogle gange for at få forbedringer andre gange. Sådan er vi så forskellige.

Glæden du har med dit barnebarn kan jeg sagtens sætte mig ind i, men så kan du jo bare heller ikke argumentere imod at det er en legetøjs-gimmick. Men jeg tror egentlig også at det er dér diskussionen tit går skævt, du argumenterer for at det er en gimmick, men en gimmick som er investeringen værd fordi det er en gimmick du får noget positivt ud af. Jeg argumenterer for at det er en gimmick der er uvæsentlig for film-oplevelsen.

Under alle omstændigheder, så er de argumenter du kommer med for hvorfor 3D oplevelserne er fede, ikke noget der har at gøre med at give dig en bedre film-oplevelse. Det er jo fint nok, men jeg har opfatttelsen af at langt flertallet rent faktisk investerer i deres hjemmebiograf for at give sig selv så gode film-oplevelser som muligt. På dette punkt er denne diskussion sådan set ikke anderledes end så mange andre - før vi kan diskutere hvorvidt én eller anden investering er pengene værd, må vi nødvendigvis fastsætte målsætningen - hvis vi ikke er enige om  målsætningen, så kan vi heller aldrig blive enige om værdien af investeringen.

Problemet er, at du mener at 3D er et rigtigt godt stykke legetøj, mens dét jeg søger netop ikke er legetøj. Det svarer til at argumentere for at en Hayabusa er verdens bedste motorcykel, når dét jeg vil have er en bil.

Men det er alt sammen OT for trådstarter, der bare gerne vil vide om det er en klog investering at "fremtidssikre" sig til 3D. Det er det ikke. Sådan som udviklingen i denne branche er, så skal man købe 3D når man har tænkt sig at bruge det, hverken før eller senere.

Redigeret af Otto J - 07-December-2010 kl. 14:13
Til top
KBAndersen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Oktober-2005
Sted: Taastrup, DK
Point: 280
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2010 kl. 14:14
Hold da op. Sikke en diskution jeg har skabt. Det var ikke helt meningen, men rart at se der er flere vinkler i denne sag.
Tror nok, efter en del overvejelser, at jeg "nøjes" med 2D indtil videre. Ikke kun for at spare lidt håndøre, men mere fordi at når jeg en dag skal have nyt tv, så tager jeg og ser på det til den tid. Om der går 1 eller 5 år betyder intet.

Nu har jeg jo fået tilbudt en afspiller til kr.1500,- ved selvafhentning i Greve som jo kun er ganske få km fra min bopæl i Tåstrup.
Dog ved jeg ikke om BD-85 modellen er bedre på alle punkter (ikke 3DWink ) , lyd og billede...?
Læst at lyden skulle være ekstra god på BD-85 og her vil jeg gerne satse lidt mere, da jeg også nyder at se koncerter på DVD (Blue-Ray). ?
BD-85 kan fåes for under 2k i feks Elgiganten.
Mvh

Kenneth B. Andersen
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2010 kl. 14:14
Oprindeligt skrevet af rapsacdk rapsacdk skrev:

Er surround sound så også fokus væk fra indhold- i dette tilfælde, dialogen?

Indirekte, så er det faktisk, ja. Det var bl.a. derfor Trier mfl. opfandt Dogme 95.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2010 kl. 14:15
Oprindeligt skrevet af KBAndersen KBAndersen skrev:

Hold da op. Sikke en diskution jeg har skabt. Det var ikke helt meningen, men rart at se der er flere vinkler i denne sag.
Tror nok, efter en del overvejelser, at jeg "nøjes" med 2D indtil videre. Ikke kun for at spare lidt håndøre, men mere fordi at når jeg en dag skal have nyt tv, så tager jeg og ser på det til den tid.

Klog beslutning.
Til top
Flemming Larsen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: 2630 Taastrup
Point: 24817
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2010 kl. 14:24
Oprindeligt skrevet af KBAndersen KBAndersen skrev:

Nu har jeg jo fået tilbudt en afspiller til kr.1500,- ved selvafhentning i Greve som jo kun er ganske få km fra min bopæl i Tåstrup.
Dog ved jeg ikke om BD-85 modellen er bedre på alle punkter (ikke 3DWink ) , lyd og billede...?
Læst at lyden skulle være ekstra god på BD-85 og her vil jeg gerne satse lidt mere, da jeg også nyder at se koncerter på DVD (Blue-Ray). ?
BD-85 kan fåes for under 2k i feks Elgiganten.
Jeg tror at forskellen er meget lille på de to maskiner på alle punkter. Var det mig, så havde jeg taget den fra greve. Nå ja, sådan en har jeg i forvejen. Og det er en rigtig fed maskine.

Mvh
Flemming Larsen
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2010 kl. 14:28
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Pointen er at du er villig til at ofre nogle ting for at få disse oplevelser ind imellem. Du lever med de dårlige oplevelser nogle gange, fordi de gode oplevelser der ind imellem opstår, opvejer det. Jeg vil have så høj kvalitet som muligt hele tiden, jeg vil ikke finde mig i at få forringelser nogle gange for at få forbedringer andre gange. Sådan er vi så forskellige.

Glæden du har med dit barnebarn kan jeg sagtens sætte mig ind i, men så kan du jo bare heller ikke argumentere imod at det er en legetøjs-gimmick. Men jeg tror egentlig også at det er dér diskussionen tit går skævt, du argumenterer for at det er en gimmick, men en gimmick som er investeringen værd fordi det er en gimmick du får noget positivt ud af. Jeg argumenterer for at det er en gimmick der er uvæsentlig for film-oplevelsen.

Under alle omstændigheder, så er de argumenter du kommer med for hvorfor 3D oplevelserne er fede, ikke noget der har at gøre med at give dig en bedre film-oplevelse. Det er jo fint nok, men jeg har opfatttelsen af at langt flertallet rent faktisk investerer i deres hjemmebiograf for at give sig selv så gode film-oplevelser som muligt. På dette punkt er denne diskussion sådan set ikke anderledes end så mange andre - før vi kan diskutere hvorvidt én eller anden investering er pengene værd, må vi nødvendigvis fastsætte målsætningen - hvis vi ikke er enige om  målsætningen, så kan vi heller aldrig blive enige om værdien af investeringen.

Problemet er, at du mener at 3D er et rigtigt godt stykke legetøj, mens dét jeg søger netop ikke er legetøj. Det svarer til at argumentere for at en Hayabusa er verdens bedste motorcykel, når dét jeg vil have er en bil.

Men det er alt sammen OT for trådstarter, der bare gerne vil vide om det er en klog investering at "fremtidssikre" sig til 3D. Det er det ikke. Sådan som udviklingen i denne branche er, så skal man købe 3D når man har tænkt sig at bruge det, hverken før eller senere.
Jamen helt sikkert, jeg tilside sætter gerne nogle for mig mindre væsentlige ændringer i billedet i f.eks. animationsfilm, som så giver os/mig nogle større oplevelser i 3D, og altså ikke som legetøj i den forstand, men som en oplevelse.

Og i øvrigt har man jo på ingen måde fraskrevet sig 2D fordi man også har muligheden for at se 3D.

Det eneste jeg beder om, at på samme måde som jeg både elsker og respektere god 2D billedkvalitet, også forventer accept af, at vi altså er nogle som ikke mener at 3D er ringe, men en anden oplevelse end 2D. Man kan jo bare vælge.

Og jeg har ikke bestemt ikke fortrudt min investering i 3D.

Og helt enig i at vi nu er OT i forhold til trådstarter. 3D debatten minder jo utroligt meget om LCD versus plasmadebatten - som ingen ende vil tage.
Til top
Bruce Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 09-Januar-2007
Point: 558
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2010 kl. 14:59
Jeg er stort set enig med Otto i alle punkter, dog ikke lige den med "lyd" og Dogme 95 Smile

Jo, Dogme 95'erne ville gerne vende tilbage til det centrale for film, indhold og skar simpelthen alt kunstigt og udefrakommende væk og ind til benet og der blev leveret et par fantastiske film.

Personligt ser jeg dog surround som en naturlige evolution af filmmediet, i et forsøg på at kunne gengive lyd, som vi ville opfatte den i den position vi indtager som publikum. Det er et element i instruktørens værktøjskasse, som ikke altid tjener formål i alle film og som med held helt kan udelukkes nogle gange. Det er et element, som jeg føler tjener sit formål f.eks. i 3.10 To Yuma, hvor man i slutsekvenserne føler sig omringet og beskudt fra alle sider.

Hvorfor synes jeg så ikke det samme om 3D? Flere grunde!

Fordi jeg netop mener 3D er en teknologisk skabt effekt, som på ingen måde gengiver dybde, som vi mennesker netop betragter den og som er en selektiv udvælgelse af objekter indenfor instruktørens mise en scene. 

Og fordi jeg netop ser tegn i sol og måne på, at 3D IKKE promoveres som et ekstra element i en instruktørs værktøjskasse, men som en arvtager af 2D. Derfor oversvømmes vi nu i film, hvor 3D enten er komplet ligegyldig brugt, eller brugt dedikeret for at vise 3D potentialet og derved fjerner fokus fra film og indhold. Jeg vil sagtens kunne leve med 3D som et nicheprodukt og 10-20 film årligt, som er beregnet på at forlyste, som var man i Tivoli, men jeg kan ikke leve med 3D, som en afløser og nej, man kan ikke bare se 3D film som 2D, for hele læren af cinematografi de sidste 120 år, vil blive afløst af en anden måde at filme på, som netop har til hensigt at fremhæve dybdevirkninger og gøre dem spektakulære at kigge på
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2010 kl. 15:17
Oprindeligt skrevet af Bruce Bruce skrev:

Jeg er stort set enig med Otto i alle punkter, dog ikke lige den med "lyd" og Dogme 95 Smile

Det var selvfølgelig også lidt provokatorisk, og jeg er enig i at surround giver mulighed for en bedre oplevelse. Men vi kan ikke komme uden om at det er en del af en hollywood-tendens hvor "oplevelse" går foran "historie". Det behøver så ikke i sig selv være negativt, men faktum er at man kan skabe en succes på en film bare den har effekter nok, uden at historien er over pixi-niveau.
Til top
Bruce Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 09-Januar-2007
Point: 558
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2010 kl. 15:18
Helt enig Otto!
Til top