recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Blu-ray har kort levetid..
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBlu-ray har kort levetid..

Besvar Besvar Side  <12

Redigeret af Lars - 17-December-2009 kl. 09:45
Forfatter
Besked
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2009 kl. 06:25
Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

http://www.pcworld.dk/art/11332?a=newsletter&i=1072

Men, det er jo svært at spå. Specielt om fremtiden...

Jeg kan heller ikke genkende det dystre billlede der tegnes her, og de fleste af oplysningerne stammer ellers fra et blu-ray status pressemøde i København forleden, hvor jeg også deltog Smile

Men jeg kan se at han (journalisten fra PC World) citerer Preben Mejer fra Innovation Lab, der i marts sidste år gav blu-ray en begrænset holdbarhed på 5 år. Det skulle betyde at blu-ray er væk i år 2013, det tror jeg til gengæld ikke på.

Blu-ray ventes at toppe med en penetration på 26-30% i år 2013. Til den tid vil markedet for film være delt imellem DVD, blu-ray, andre medier og online tjenester (download / VOD) af forskellig art.

Men alle der har købt afspillere frem til år 2013, vil jo fortsat købe film i formatet ind imellem, så selvom der kommer mange flere film tjenester ind, vil selve formatet jo leve videre.

Der var ingen på selve blu-ray pressemødet der turde sætte en egentlig udløbsdato på blu-ray. Blu-ray vil være et blandt flere formater i en del år frem, men hvor mange år turde man ikke spå om. Men flere mente at formatet da var her i år 2020 også.

Skrev iøvrigt denne artikel:  Blu-ray her 2 år efter krigen

/Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
smiletime Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 02-Juli-2006
Point: 252
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2009 kl. 07:07
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

At man er begyndt at sælge Blu-ray film med en DVD kopi, er da skidt for Blu-ray formate (Blu-ray buret kunne sælges uden en DVD kopi) og selv Disney er på vej væk fra Blu-ray formatet.

Det er da absolut ikke skidt for bluray film, at der følger en dvd kopi med. Det kan jo sagtens være en fordel for Hr. og Hr. Danmark, som har en bluray afspiller i stuen, men kun har en dvd-afspiller på børneværelserne.
Til top
smiletime Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 02-Juli-2006
Point: 252
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2009 kl. 07:09
Men jeg tror nu også Bluray lever længe endnu, så længe folk køber det uanset om der kommer et andet medie på længere sigt. Det vil slet ikke give mening, hvis det allerede var væk for 5 år siden.
Til top
len61 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Januar-2007
Sted: Ama'r
Point: 1499
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2009 kl. 08:40
Jeg tror de 2 vigtige ,faktorer for fremtiden er :opløsning på skærm ,og interfacet ! Overgang fra crt ,til hd opløsningskærm ,tager lige et par år ,crtskærmene er jo bundet af scart ,enkelte har component .Overgang til blu-ray kræver component eller hdmi ,på fremvisningsmediet (man kan køre composit på nogle BD afspillere ,men der er vel ingen der køber BD ,for at "fremtidssikre" sig) og sålænge skærme max kan vise 1080p ,sker der nok ikke meget ,hvad angår faste medier (Blu-ray).  
Lauri Törni/Larry Thorne

Soldier under 3 Flag's
Til top
TvHomer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-August-2009
Point: 756
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2009 kl. 09:12
Jeg tror nu også, at der er mange, der vil have et fysisk medie, og derfor vil der være plads til BD i mange år endnu, og kommer prisen endda ned, så tror jeg BD vil udkonkurrere DVD.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8683
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2009 kl. 09:31

Nu sælge Microsoft jo også film (eller komme til det) over Xbox 360 og det har jo ikke forhindret Microsoft at understøtte Blu-ray i deres operativsystem, så den med at grund til at Apple ikke understøtte Blu-ray i deres operativsystem fordi at de sælger film holder ikke, det er simpelthen fordi at Apple ikke tro på Blu-ray formatet.

Der sælges Windows pc'er med Blu-ray drev - der sælges ikke Mac'er med Blu-ray drev, så en afspiller i systemet er ikke nødvendig pt.

Når der kommer Blu-ray drev i en Mac (og det gør der, tro mig), kommer der også en afspiller.

Du skal ikke tro 100% på hvad en virksomhed offentligt fortæller. De fortæller ikke mere end hvad der passer ind i deres strategi på det tidspunkt de siger det, og det sker ikke så sjældent at en virksomhed benægter diverse ting lige indtil den dag de lancerer det de kort tid inden har benægtet at arbejde på.

Blu-ray film er stadig for dyre, de burde i det mindste koste det samme som DVD

Hvorfor? Utroligt at DVD ikke blev en fiasko så. De var dyrere end VHS og er faktisk ikke faldet i pris siden lanceringen.

Man kan vel også sige at vi ønske at får amerikanske eller engelske priser på Blu-ray film i Danmark NU.

Vejl. pris for f.eks. Star Trek i er UK 250,00 og i DK er den svjv. 229,00 (koster så 200 de fleste steder, hvor DVD'en så koster 180).

Og gud hjælpe om ikke man sælge Dansk film på mellem 250-300 kr.,

Hvilke?

så tro pokke at dansk film på Blu-ray ikke kan sælges i Danmark.

Og du har salgstal? I stedet for konstant at skrive at det går skidt for Blu-ray skulle du måske prøve at finde salgstal i stedet for.

At man er begyndt at sælge Blu-ray film med en DVD kopi, er da skidt for Blu-ray formate (Blu-ray buret kunne sælges uden en DVD kopi) og selv Disney er på vej væk fra Blu-ray formatet.

Nu stopper du. Af med foliehatten og prøv bare at tænke lidt over den strategi.

Redigeret af lunddal - 17-December-2009 kl. 11:40
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2009 kl. 09:56

Det er rigtig at streame film har et stort problem, nemlig nette hastighed (og vel også prisen på en super hurtige opkobling) og det skal ske en meget stor udvikling før at alle kan få den høje hastighed og derved at alle kan få glæde af streame film, derfor tro jeg at man tage den korte vej, at streame film i en noget laver kvalitet end HD (og stadig kalder det for HD), se bare hvordan at Mp3 har overtaget market for CD.

Men MP3 har vil overtaget fordi rigtig mange har hentet ulovlige mp3 ned fra nettet. derved er mange blevet vandt til den dårligere kvalitet.
En meget kedelig udviklingConfused.
så selvom man kan streame film i en light udgave af HD, vil der stadig være plads til et kvalitet format.

Citat: Startrek

ja men det fordi mange bruger deres mediacenter og ikke må lave en kopi. Derfor denne mulighed.
Selv disney er på vej væk, det er pågund af de så kan tage en mindre formue for deres film og undgør piratkopi. det har ikke noget med formatet blu-ray af gøre.
ligesom udbyderne vil deres abo sikkert stige hvert år for det samme produkt.

folk efterspøger hele tiden bedre tv, men ikke bedre kildemateriale.
den logik kommer jeg aldrig til at forstå

Redigeret af xcardman - 17-December-2009 kl. 10:03
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2009 kl. 11:29
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

[QUOTE=Startrek]så tro pokke at dansk film på Blu-ray ikke kan sælges i Danmark.

Og du har salgstal? I stedet for konstant at skrive at det går skidt for Blu-ray skulle du måske prøve at finde salgstal i stedet for.

Blu-ray formatets udvikling kører mere eller mindre planmæssigt. Der er ingen krise eller noget.

Blu-ray har nu nået 6% af markedet herhjemme, hvilket er mere end DVD formatet havde af markedsandele efter samme tid på markedet.

Det betyder at danskerne lige nu tager blu-ray til sig hurtigere, end de tog DVD til sig. En væsentlig forklaring på dette er PS3, der trækker udviklingen.

I Norden (minus Island) er der nu solgt 700.000 stk. PlayStation3 og 300.000 standalone blu-ray afspillere. Det svarer til en penetration på afspiller-siden på ca. 10%

/Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
PhDream Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-Februar-2009
Point: 737
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2009 kl. 22:26
Oprindeligt skrevet af bibihest bibihest skrev:

Der er nogle store bagdele ved BD til at det er så anvendeligt, fx de lange loadtider der ofte er. Ingen gider sidde flere minutter inden filmen kommer i gang. Det er i hvert fald grunden til jeg ikke får set nogen. Det er hurtigere for mig at tænde mediecenter, vælge en film og se den end at starte en bluray op i PS3'en :S På det punkt er BD år bagud for DVD.

Hvad sker der her? Dead

Hold op med at komme med kommentarer, som ikke passer. En PS3 er en af de hurtigste BD-afspillere og for den tager det alt fra 40-90 sek. (SEKUNDER!) før den starter en film, afhængigt af om den skal koble på nettet osv., hvilket man kan slå fra.
Ved ikke hvilket MC du har, men at tænde for en pc, efter den har været helt slukket (ikke dvale), tager også et par minutter, mindst. Men måske har du verdens hurtigste MC?

90 sek. er IKKE flere minutter. Og selv om det var 2 minutter, så er det ikke dét, der afholder folk fra at hoppe med på BD vognen. 

Ved ikke om du har lagt mærke til det, men i biografen starter filmen heller ikke med det samme. Der skal man vitterligt vente i flere minutter. Wink
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu