recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Blu-Ray (HD) afspilning i MCE Vista 64
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBlu-Ray (HD) afspilning i MCE Vista 64

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2008 kl. 16:41
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

En af hovedgrundene er jo selvfølgelig at 32bit ikke understøtter mere end 3GB Ram.

Det er ikke korrekt. Vista 32 supporterer 4 Gb

Vista 64 supporterer 8 Gb i basic, 16 Gb i premium og 128+Gb i business/enterprise/ultimate

Jeg har helt styr på at programmet skal være udviklet (kompileret) til 64 bit for at kunne udnytte 64 bit.

Det der er problematisk med 64 bit er at mange HW udviklere har nedprioriteret 64 bit drivere, netop fordi der ikke er så mange der bruger 64 bit. Sådan har det ihvertfald været tidligere, men skal indrømme at jeg ikke har kørt 64 bit i lang tid, grundet de nævnte problemer

Så min pointe er, at hvis ikke man har behov for at køre et specifikt 64 bit program, så er man bedst tjent med 32 bit versionen

Jeg er helt enig i at man skal have et vist behov for at køre 64bit, ellers er der slet ikke et formål i det.
Var dog ikke klar over at Vista 32bit kunne klare op til 4GB? Kan du bekræfte at den faktisk kan udnytte det, eller om den bare kan vise at man har det? Og snakker vi her alle Vista 32bit fra basic til ultimate, eller er det kun ultimate?
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2008 kl. 18:04

4 Gb i Vista 32 alle versioner

Det står bl. a. beskrevet i Windows Vista Product Guide (side 18)

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2008 kl. 19:41
Det er det der med mænd og manualer du ved.. Høhø
Men nu har jeg så set på side 19, og jeg blev ikke klogere på om den understøtter 4GB Ram på bundkortet, eller om det også dækker over de ram der sidder på grafikkort, lydkort etc. Sådan er det nemlig med de 3.2GB som XP understøtter. De dækker nemlig over alle ram i hele systemet.

Redigeret af Nagash - 05-Februar-2008 kl. 20:04
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2008 kl. 00:35

Nej den skal du længere ud i Farums grusgrav med. Det har jeg aldrig i mine 30 år i computerbranchen hørt om.

Skal vi ikke bare blive enige om at Vista 32 bit kan 4 gb ram, indtil andet er bevist 

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2008 kl. 15:34
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Nej den skal du længere ud i Farums grusgrav med. Det har jeg aldrig i mine 30 år i computerbranchen hørt om.

Skal vi ikke bare blive enige om at Vista 32 bit kan 4 gb ram, indtil andet er bevist 

Nu ved jeg ikke lige hvorfor du tror at jeg kommer med røverhistorier, men den slags gør jeg ikke i normalt. Men jeg har da undersøgt sagen for dig og kan komme med beviser nu.
Vista 32bit (uanset version) understøtter som du også siger 4GB ram. Men som jeg sagde er det samlet af ALT ram på alle enheder. Dette gælder i øvrigt også 64bit versionerne som hver især understøtter fra 8-128GB ram. Dette er også den samlede ram fra alt hardware.
MEN!!! Der findes en måde at få Vista 32bit til at understøtte op til 64GB, forudsat at hardwaren understøttes. Nemlig det såkaldte Physical Address Extension (PAE). Som navnet næsten siger, så udvider PAE det fysiske adresseområde for ram.
For at slå PEA til i Vista skal du gå ind i kommandoprompten og gå til roden af hoveddisken (oftest C:\). Her skriver du "BCDEDIT /set PAE ForceEnable" og tryk enter.
Skulle din hardware understøtte Hardware-enabled Data Execution Prevention (DEP) og det er slået fra, slåes PAE også automatisk fra.
I det tilfælde skal DEP slåes til igen inden du kan slå PAE til.
Det gøres også fra kommandoprompten ved følgende: "BCDEDIT /set nx Alwaysoff" og tryk på enter.

Gør dog alt det her med omtanke. Tag backup inden du går igang, for det kan resultere i en ny installetion af windows, hvis dit hardware ikke vil være med til det. Så evt. vent med at pille ved PAE før du står med en frisk windows install og inden du er begyndt at installere alt software fra bunden. Så er det knapt så surt at skulle igang med en Format C:

Og må jeg så venligst få pillet det med røverhistorier af mig igen. Bare fordi du har været i branchen i 30 år, er det ikke ens betydende med at du er klogere på opperativsystemer der er under 1 år gammelt. Det er jo trods alt først inden for de sidste par år at det overhovedet har været fysisk muligt at fremskaffe 4GB ram, og i det stykke tid har jeg trods alt også været i banchen. Og troede egentlig at it-banchen var så nysynet at selv erfarende medarbejdere godt ved, at nytilkomne godt kan vide mere på nogle punkter, end ham der har været der i mange år.
Mvh.

Redigeret af Nagash - 06-Februar-2008 kl. 15:39
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2008 kl. 15:38
 -SLET-

Sorry, dobbelt post

Redigeret af Nagash - 06-Februar-2008 kl. 15:39
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2008 kl. 18:04

Jeg har ikke sagt et ord om røverhistorier!

Vista medregner IKKE det hukkommelse der er på grafikkort etc.

Vista 32 kan håndtere 4 Gb FYSISK memory. Det betyder ikke at Vista rapporterer 4 Gb, idet der er noget plads der bliver benyttet til andet, f.eks. BIOS. Som sagt er det 4 GB FYSISK, men de 4 GB bliver normalt fordelt med 2 Gb til programmer og 2 Gb til system, men det kan ændres til 3 Gb til programmer og 1 gigabyte til System (via 4GT)

Vista er basalt set bare Windows NT der er shinet op, så det har ikke kun 1 år på bagen hvad angår hukkommelse.

NT blev lanceret i 1993

Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2008 kl. 20:06
Har er fejlen beskrevet på microsofts egen hjemmeside: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;9295 80

Som du kan se, er der problemer med at windows ikke reportere den rigtige mængde ram, med mindre PAE er aktiveret. Lige præsis dette stykke her forklarer hvorfor:
Memory may be relocated to make room for addresses that the basic input/output system (BIOS) reserves for hardware.

Jeg skal så ikke kunne sige om windows alligevel kan finde ud af at udnytte alle 4GB. Men i hvert fald kan vise det korrekt, og når der står at det er fordi BIOS tilsidesætter en del af ramene til hardwaren, så tror jeg det altså ikke.

Men altså under alle omstændigheder vil jeg til enhver tid aktivere PAE hvis jeg ikke får korrekte oplysninger. Bare for at være på den sikre side. Og det er jo også rart nok at vide, at man faktisk kan få Vista 32 bit op at understøtte hele 64GB ram.

Og når du beder mig om at gå ud i Farums grusgrav, så tager jeg det som om du mener jeg lyver. Men der kunne du jo så følge med ud.
Hvis du siger du har været i it-branchen i 30 år, så må du også være voksen nok til at tale pænt i det mindste.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2008 kl. 22:34

Her står jeg af!

Jeg vil ikke lade mig true

Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2008 kl. 23:16
Hvor truer jeg dig? Er det at true når jeg siger du kan følge med mig der hvor du selv har bedt mig om at gå hen?
Eller gør det bare ondt ikke at få ret?
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu