recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Blu-ray: Lidt teknisk kritik
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBlu-ray: Lidt teknisk kritik

Besvar Besvar Side  <1 456
Forfatter
Besked
niepe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1120
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2008 kl. 23:20
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Oprindeligt skrevet af niepe niepe skrev:

Du glemmer bare at medregne at folk med standalone BD afspiller også lige skal have en spillemaskine til at spille på..

Selvfølgelig er der en masse ukendte variabler, der har indfrydelse på regnestykket, men det var blot for at illustrerer, at et større strømforbrug har betydning, selvom det ikke kan mærkes i husstandens strømforbrug. Det er tilladt, at bekymre sig om mere end ens egen pengepung.

HELT enig men hvis man alligevel skal have en spillemaskine så er det vist billigere at købe en PS3 frem for en Standalone BD afspiller + en WII / XBOX / PS3.. (også rent miljømæssigt)... 

Til top
niepe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Januar-2004
Point: 1120
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2008 kl. 23:25
+ Hvor mange bruger egentlig deres PS3 som BD afspiller? (10% ? 20% eller? jeg har haft PS3 i over 1 år nu og har stadig min første film tilgode.. (har den liggende..
Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2008 kl. 23:36
Fisk.. da BD vant krigen gik jeg i gang. Indtil da var det blot en useless feature.
Til top
Bruger slettet Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 31-Januar-2007
Point: 1200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2008 kl. 00:10
Hold da op der er kommet mange gode indlæg, meget tilfredsstillende med den opmærksomhed omkring miljøaspektet

@Hans jeg er da tilfreds med at du kommer med nye tal for PS3'eren, det er jo ikke uvæsentligt at forbruget er nedsat med godt 30% på den nye PS3'er, set i lyset af PS3'erens popularitet.

Så er der en mere generel ting jf. tråden. Jeg startede den ikke for at hagle PS3'eren ned. Det jeg kritiserede var den load der var på min CPU ved AVC Blu-ray, PS3'eren indgik i oplægget fordi det var en Blu-ray spillemaskine som ikke umiddelbart så ud til at være speciel miljøvenlig og den blev brugt i forlængelse af min kritik af Blu-ray.

Jeg er meget tilfreds med at mange holder sig til miljøaspektet og at Sandal laver en beregning der går lidt ud over, hvad forbruget betyder for den enkelte husstand, for der ingen tvivl om at Danmark er et af verdens rigeste lande og her burde udbredelsen af HD (Blu-ray) være i superligaen.
Så det er ikke fordi vi/jeg ikke har økonomisk overskud til det, så havde jeg nok heller aldrig fået det, men jeg mener, jf. Sandals beregning, uanset hvor fiktiv eller faktuel den end måtte være, at vi er ude på et skråplan hvis vi kun kigger på hvad vi selv har råd til.

Så kan man begynde med debatter om hvordan det står til i andre lande og ja, det er begrænset hvor meget vi kan gøre i Danmark for miljøet, for forholdsmæssigt udgør vi ca. 3% af Kinas befolkning og hvis de pisser på miljøet, så kan vi ikke rette op på noget som helst.
Der jeg vil hen er det forbrug der er 4 til 7 gange højere for Blu-ray/PS3 og hvis Blu-ray seriøst vil være fremtidens standard så skal det på et tidspunkt erstatte samtlige DVDafspillere i verden og selvom en del bliver stand alone maskiner, givetvis med et forbrug ikke markant højere end en DVDafspiller i dag, så får vi stadig et merforbrug som, i hvert fald for mig og visse andre herinde kan jeg se, er svært at overse.

Jeg byggede en HTPC af flere grunde, jeg havde en stationær computer og forskellige stand alone enheder til underholdning.
De ting jeg har nu, har jeg ikke altid haft, de er kommet med den teknologiske udvikling og en del af de enheder arbejdede uafhængigt af hinanden, så mange gange var flere enheder tændt på en gang.
Som studerende på en højere videregående uddannelse kan det være svært at slukke sin computer, da mange af mine opgaver udføres i den, men der er opgaver den faktisk helt selv kan styre og så kan jeg jo smide en DVD på (Dog ikke Blu-ray med den load) og se den samtidig. Før krævede det computer + standalone afspiller, nu kræver det blot computer.
Med tiden kan jeg også via FloppyDTV (forhåbentligt) arbejde, mens jeg optager et tv program osv og nu kan jeg ikke lige huske hvem der skrev det, men jeg var faktisk ude i en løsning med en bærbar computer, men så skulle jeg mangle nogle dele som eksempelvis FloppyDTV.

Men det med at PS3'eren ikke er så skyldig som der er lagt op til, kan jeg godt følge, hvis man gerne vil have en all round maskine til spil og Blu-ray, så er det svært at komme udenom og jeg er også enig i at det bedste er, forbrugsmæssigt, stadig en stand alone maskine, men så skal der så flere enheder til og så kommer man hurtigt op på en computer og at forbruget er så højt som det er for PS3'eren vidner jo stadig om at det er nogle heftige opgaver den er ude i og så er spørgsmålet igen, om det er nødvendigt at det skal være så tungt og kræve så meget.

Jeg har nogle programmer til økonomibehandling der arbejder hastighedsmæssigt ud fra hvor kraftig en CPU jeg har, hvilket vil sige at jo større CPU, jo hurtigere udførsel, da den loader 100% under opgaven.
Så på den front kan jeg ikke gøre noget.

Jeg har forståelse for at folk vil have spillemaskiner som PS3'eren, men jeg syntes stadig 130 watt for at afspille Blu-ray er for meget, ligesom det også er når jeg skal afspille Blu-ray i min HTPC. Det er den forkerte retning uanset om nogle lande er miljømæssigt større skurke end Danmark og den enkelte husholdning.

Men, igen, jeg er meget tilfreds med de svar der er kommet indtil videre, det betyder at jeg ikke er den eneste der har lagt mærke til det.
Jeg er heller ikke miljøforkæmper, jeg er bare bekymret for retningen for visse ting.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12426
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2008 kl. 00:22
Oprindeligt skrevet af Lynggaard Lynggaard skrev:

Det eneste jeg oponerer imod er at du blander argumenterne samemn når du blander de danske elpriser ind i en diskussion om effektivitet

Hvor har jeg blandet de danske elpriser ind i en diskussion om effektivitet!?

Det er let at råbe op om at PS3'en har en stort strømforbrug hvis man bare ser på de umiddelbare watt-opgivelser. Så skal det nok virke som MEGET, men hvis man så kigger på hvad det ekstra forbrug rent faktisk gør ved elregningen, så er det absolut ikke så slemt som alle jer der er på PS3-hader mission vil have det til at være. Ja, PS3'en bruger lidt flere penge på samme opgave, men til gengæld kan den ALT, hvor andre Blu-ray afspillere til samme pris er begrænsede på både den ene og den anden måde.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2008 kl. 00:24
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Helt enig. Jeg er heller ikke miljøforekæmper (derimod en stor tilhænger af Bjørn Lomborg) og tror ikke den globale opvarmning er menneskeskyldt, men derfor kan jeg vel godt oplyse om merforbruget ved brug af PS3.

Så er der vist lige behov for at påpege at Blu-Ray's DRM er rigtigt skidt for miljøet. Der skal bruges mere CPU kraft på at dekryptere bitstrømmen, og det koster, specielt fordi der ikke er dedikerede chips til ting som AACS og BD+ VM (modsat H.264 decodning). Min Popcorn Hour media player kan godt afspille Blu-Ray transport streams uden AACS, og den bruger ikke 40W men snarere halvdelen af dette. Plastic disce forurener også, så det var meget bedre for miljøet hvis folk downloadede Matroska udgaver af filmene uden DRM.

Redigeret af JesperLund - 22-April-2008 kl. 00:31
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Lynggaard Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-Juli-2004
Point: 233
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2008 kl. 15:32
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Lynggaard Lynggaard skrev:

Det eneste jeg oponerer imod er at du blander argumenterne samemn når du blander de danske elpriser ind i en diskussion om effektivitet

Hvor har jeg blandet de danske elpriser ind i en diskussion om effektivitet!?

Det er let at råbe op om at PS3'en har en stort strømforbrug hvis man bare ser på de umiddelbare watt-opgivelser. Så skal det nok virke som MEGET, men hvis man så kigger på hvad det ekstra forbrug rent faktisk gør ved elregningen, så er det absolut ikke så slemt som alle jer der er på PS3-hader mission vil have det til at være. Ja, PS3'en bruger lidt flere penge på samme opgave, men til gengæld kan den ALT, hvor andre Blu-ray afspillere til samme pris er begrænsede på både den ene og den anden måde

Lige nu hvor du igen nævner din pengepung

Redigeret af Lynggaard - 22-April-2008 kl. 15:34
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12426
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2008 kl. 16:11
Jeg er fuldstændig ligeglad med hvor man betaler for sin elektricitet. Pointen om at en PS3 ikke er væsentligt dyrere end en dedikeret afspiller holder, uanset hvad du og alle de andre tågehorn siger. PS3'en virker kun som en strømsluger hvis man stirrer sig blind på watt-talene og glemmer at se på, hvor meget mere det egentlig (ikke) koster at se X antal film om ugen. Det virker ærligt talt, i mange tilfælde, som en dårlig undskyldning for ikke at ville acceptere, at PS3'en er en god Blu-ray-afspiller, nu hvor den jo kan alt, og heller ikke engang kan overgås på billedkvalitetssiden.

Redigeret af Naiera - 22-April-2008 kl. 16:13
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2008 kl. 17:08

Lige en icebreaker

http://www.t3danmark.dk/index.php?module=Pagesetter&func =viewpub&tid=1&pid=6654

Sådan en må da være obligatorisk til PS3 ejere

Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-April-2006
Point: 2911
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2008 kl. 18:25
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

http://www.t3danmark.dk/index.php?module=Pagesetter&func =viewpub&tid=1&pid=6654

Sådan en må da være obligatorisk til PS3 ejere

Nu ved jeg ikke hvordan I andre har det, men "journalisten" mener den er perfekt til sommer hvor man ikke vil sidde indendørs. Personligt tvivler jeg rigtigt meget på at man kan se noget somhelst på den skærm i solskin.

Kommer nok ikke lige øverst på min ønskeseddel

Med venlig hilsen,
Thomas
Til top

Besvar Besvar Side  <1 456

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu