recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Åbning af Port, men til hvilken IP?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketÅbning af Port, men til hvilken IP?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Lasse_n Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 29-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 37
Direkte link til dette indlæg Emne: Åbning af Port, men til hvilken IP?
    Sendt: 19-August-2010 kl. 23:08
Hej alle,

håber i lige kan hjælpe mig her.

Det korte af det lange er at jeg skal have åbnet en port, så jeg kan få adgang til min NAS (synology DS210+) fra et eksternt netværk.

I den forbindelse skal jeg have åbnet en port, som jeg kan komme ind via.

Mit spørgsmål går på hvorledes dette skal foregå og hvilke IP jeg skal forwarde til. Grunden til at jeg er en del i tvivl skal ses ud fra mit setup, som er følger:

1. Modem (Zyxel et eller andetn)
2. Router - NetGear WNDR3700 (fordeler interne IP adresser til de enheder der er tilsluttet denne .. iMac, MacMini, Nas mev.
3. NAs - Synology DS210+

Mit modem har en IP adresser der hedder 10.0.0.1 - og ifølge modemmets informationer, så hedder min Router 10.0.0.9.  Router, som der fordeler IP adresser til mit udstyr fordeler dem som 192.168.1.xxx (Her står Router til at hedder 192.168.1.1 og NAS til at hedde 192.168.1.8.

Jeg er klar over at jeg skal have åbnet en port i Modemmet, men hvilke IP skal den sende denne videre til? - Skal det være 10.0.0.9 (som den ser som værende Router) og herefter åbne en port i router der sender videre til min Nas 192.168.1.8?

Håber det gav mening og i kan hjælpe mig lidt her :9

Mvh
Lasse
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4951
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2010 kl. 23:25
Hvilken port skal du åbne???

Skal det være for at komme til den fra en browser som web?
For så det port 80 eller port 443, hvis den benytter https

Du skal åbne porten (80 eller 443) ind til den ip som hedder 192.168.1.8.
Det hedder at "portforwarde".

Det vil være en fordel at give nas en fast ip adresse på netværket, så du ikke risikere at den ved et uheld skifter fra 192.168.1.8 til 192.168.1.9 etc.

Hvis man skal kunne tilgå din nas fra et ekstern netværk, så skal du have en offentlig IP adresse.
Adressen 10.0.0.1 er ikke offentlige og derfor vil du ikke kunne få adgang til din nas fra ude internettet. Det er kun andre maskiner som sidder i netværket 10.0.0.1 der vil kunne tilgå din nas.

Jeg kan ikke se grunden til at du har sat en router foran dit modem, har du begrænset antal IP adresser som dit modem kan tildele?

Jeg ville måske foreslå at enten at slukke for DHCP på din router og sætte en af LAN portene sammen med dit modem. På den måde har du ikke to routere efter hinanden og får nu tildelt IP adressen af dit modem istedet. Så skal du logge ind i modemet og lave portforwarding til din nas istedet.

Alternativt kan du med din eksisterende opsætning gå ind i dit modem og portforwarde alle porte til din routeres IP som er 10.0.0.9. På den måde bliver dit modem transparent, så det er routerens indstillinger der virker og du kan tilgå din NAS gennem en offentlig IP.
Til top
Lasse_n Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 29-Juni-2009
Point: 37
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2010 kl. 23:29
Jeg er helt med, og har lige fikset det - tak for indspark.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu