recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - B&O DIN Kabler Connection Div. & Diy.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

B&O DIN Kabler Connection Div. & Diy.

Besvar Besvar Side  <1 1314151617 72>
Forfatter
Besked
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2007 kl. 17:49

Tilslutning af beolab 7-1 /2 /4 direkte til computer.

Ben 2 og 7 samles og danner et samlet stel. Lydsignal indsættes på ben 3 og 5.

Herefter skal højtaleren tændes med 5V på ben 4. Skift mini Jack til USB stik  Dette kan hentes fra et USB. se tegning.

Således tænder højtaleren samtidig med computeren.

Mvh Peter Pan

Redigeret af Peter Pan - 30-September-2007 kl. 11:06
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2007 kl. 07:30

PowerLink MK III. Cable connection.

Redigeret af Peter Pan - 03-August-2017 kl. 10:17
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2007 kl. 23:17
PowerLink MK III. Cable connection.

Print billedet ud, det er en stor hjælp når du står med loddekolben.

Redigeret af Peter Pan - 30-September-2007 kl. 12:18
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2007 kl. 23:14

Bliver du træt af at høre på BeoLab højttalernes relæer der slår fra når lydsignal på et film lydspor
er for lavt, og relæer der slår til igen lidt efter at lyden kommer igen i normal højde, så må du skifte
fra Phono ---> Phono kabler, til DIN ---> Phono kabler. Hvordan de laves kan du læse om her under.

Redigeret af Peter Pan - 25-Juni-2012 kl. 19:59
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2007 kl. 23:38

Det vil være en fordel at bruge en DIN --> Phono adapter til alle højttalerne i stedet for Phono --> Phono kabler. 

Brug en  Y adabter hvis center og subwoofer, som på billedet herover kun har 1 Phono bøsning.

Gør det selv DIN ---> Phono kabel / adapter: For at undgå at lodde i de 8 polet DIN stik, som ikke er spor sjovt, er det lettest at købe et PowerLink MK III færdigt monteret kabel, i den dobbelt længde af hvad man skal bruge mellem forstærker og 1 højttaler. Man klipper så kablet over på midten.

Nu står man så med 2 kabler, med et 8 polet DIN stik i den ene ende, som er monteret, og de 2 kabler passer også i længden til 2 højttaler. Nu loddes Phono stik på de 2 ledige kabel ender, efter tegning nr. 5. 

Man behøver ikke at lodde et 3,5 mm mini Jack på hvert kabel. Man kan samle de gule ledningerne fra pin 4 (tigger strøm + og en stel ledning fra pin 7 = minus/stel ) i en kronmuffe bag forstærkeren. På den anden side af kronmuffen monteres så et kabel som føre plus og minus til et 3,5 mm mini Jack stik.
Dette stik tilsluttes i forstærkerens TRIGGER OUT bøsning. Den strøm ( minimum 2,5 Volt) som sendes ud ad trigger bøsningen, sørger for at højttaler relæerne i BeoLab højttalerne slår til når forstærkeren tændes fra standby.   

Et 10 meter PowerLink MK III kabel med 8 polet DIN stik monteret, koster i B&O's butikker ca. 200 kr. Det bliver så ca.100 kr. pr. kabel + de løse Phono stik og et 3,5 mm mini Jack, du selv lodder på.

Ps. Man kan også vælge et trække et normalt 8 pol. --> 8 pol. PowerLink MK III kabel mellem de to front højttaler, og endnu et PowerLink MK III kabel mellem de to bag højttaler.

Du behøver så kun at lave et DIN --> Phono kabel fra bøsning PREOUT  FRONT til F eks. højre BeoLab højttaler, og endnu et DIN --> Phono kabel fra bøsning PREOUT REAR på forstærkeren, til F eks. højre bag højttaler. 

Vælger du denne løsning, måler du afstanden til højre front, og højre bag højttaler, lægger tallene sammen, det giver den længde du køber et PowerLink MK III kabel i, til de 2 adapter/kabler du selv laver.

Hvis der i dit setup indgår en BeoLab 2 subwoofer, eller en BeoLab 5, skal man til dem bruge et PowerLink MK II kabel, fordi de udover det før omtalte, også kræver et Power Up/Down signal fra pin 1 i det 8 polet DIN stik. 

For gør det selv folk betyder det at den grå + og den gule + ledning loddes sammen og stel fra pin 7 som i MK II kablet er stelstrømpen i det tykke hvide kabel, føres via et 3,5 mini Jack til forstærkerens Trigger OUT  bøsning. __________________________________________________________

Eksisterende PowerLink kabel kan forlænges med denne adapter.

Bruger man en NON B&O forstærker med pre-out bøsninger, som ikke har en trigger OUT bøsning, kan man bruge en TV-El spareskinne og tilslutte forstærkeren til det første af de fem 230 Volt stikdåser. I en af de efterfølgende stikdåser tilsluttes en net trafo mellem 2,5 Volt og 6 Volt. Her fra tager man så trigger strømmen til højttaler relæerne.

Finde evt.en gammel mobiltelefon nettrafo   i din rode kassen.

TV-spareskinnen er billig nu, se Dong Energy

TV-spareskinne DKK 99,00. Rabat  50,00. Nu kun 49,00 kr.

Bemærk:
Hvis forstærkerens strømforbrug ikke er højt nok til at TV skinnen aktiveres når forstærkeren
sættes i standby, må man tilslutte en telefon lader eller en lampe med en passende pære størelse
sammen med forstærkeren.

Stikdåsernes placering giver også plads til vinkelstik med jord.  

Redigeret af Peter Pan - 29-September-2007 kl. 15:43
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2007 kl. 15:44

Beolab 3500 er normalt en link-rums højttaler med MasterLink tilslutning.

Et kit til Beolab 3500 giver mulighed for at anvende den som PowerLink højttaler. 

http://madsystemes.free.fr/UK/Page_kit3500.php

http://www.bang-olufsen.com/beolab3500

Hvad kan der så ligge i den lille boks ?

Alt andet lige kan det altså lade sig gøre, uden at gå ind i BeoLab 3500
link højttaleren fra 2006. Så må det være et spørgsmål om at lege alene
med det kabel der tilsluttes i PowerLink stikdåsen, som er beregnet til at
modtage et stereo lydsignal fra det trådløse BeoLink Wireless 1 System.

Det giver da noget at arbejde videre med.

God fornøjelse, og husk at fortælle os hvis du har held med dette  

Kan Beolab 3500 bruges som PowerLink højttaler ?

helm skrev:

1) Jeg har prøvet alle DIN forbindelse. Jeg har på MCL indgangen prøvet både MCL, AUX og powerlink forbindelserne.
Jeg har også forsøgt pin 13-16 på ML stikket. Jeg fandt til sidst denne side:

Beolab LCS 9000. Værksteds håndbog på pdf. Hent den her:  http://peecee.dk/upload/view/218097

Når jeg trykker Menu 0 3 GO skriver displayet ML SEL. og lyden virker på ML pin 13-16. Jeg har dog ikke en
Beolink1000 men en Beo4 fjernbetjening og kan ikke under Menu 0 2 GO ændre om ML skal være on eller off
med piltasterne. Jeg er på rette spor, men mangler at kunne aktivere ML porten så den altid er ON når højtaleren
tændes.

2) Jeg har som sagt fået lyd i den ved at forbinde ML-kablets pin 13 til ventre stel, pin 14 til ventre signal, pin 15 til
højre stel og pin 16 til højre signal. Derefter trykker jeg MENU - 0 - 3 - GO på beo4.
Dette er dog kun en ML test funktion og så snart der trykkes på en anden knap slukker højttaleren igen.
Trykker man MENU - 0 - 2 - GO får man NO ML i displayet. Her skulle jeg på en Beolink 1000 (har ikke en)
kunne bruge piltasterne til at akivere ML. Dette kan dog ikke gøres med min Beo4. Trykkes der på piltasterne
slukker højttaleren. Der må være en service menu funtion til at manuelt aktivere ML porten via Beo4

Backup kunne http://madsystemes.free.fr/UK/Page_kit3500.php evt bruges. Tror dog ikke så meget på firmaet,
men det kan være nogen har prøvet dette.

3) Jeg har nu fået det til at virke, så godt som muligt. Det fungerer ikke helt som jeg havde håbet.

Der er mulighed for at få ombygget højttaleren til at kunne fungere som centerhøjttaler. Dette kan din lokale B&O
forretning evt. hjælpe med. Denne mulighed har jeg fravalgt for at kunne bruge højttalerens linkfiunktion senere.

Hvad skal bruges:
Adgang til B&O anlæg eller TV
Masterlinkkabel
2 phonestik
B&O fjernbetjening

Følgende gøres:

Først skal højttaleren tilsluttes et B&O anlæg. Dette skal gøres for at jurstere standardstyrken fra 32 (fabriksindstilling) til max. Se side 10:

Herefter laves ændringer på MasterLink kablet.
Behold ML stikket i den ene ende. I den anden ende sætter phono eller jackstik på efter behov.
ML kabel har 3 sæt ledninger der er pakket ind og isoleret fra andre. Det blå sæt bruges ikke (til data)
Det orange sæt er Venstre (Orange er hot, orange/hvid og den solide skal til stel)
Det Røde sæt er Højre (Rød er hot, rød/hvid og den solide skal til stel)
Hvis de solide stel-ledninger ikke kommer til stel, kan du opleve støj.

Brug af højttalere:
For at bruge højttaleren skal du have en B&O fjernbetjening.
Højttaleren tændes ved at trykke MENU - 0 - 3 - GO. Der står nu ML SEL. i displayet og musikken spiller.
Højttaleren slukkes ved at trykke på en hvilken som helst tast.

Du kan jurstere en lille smule på lydstyrken på selve højttalere med at trykke MENU - 0 - 1 - GO.
Displyet viser SPK.CAL. Tryk GO igen og indstil styrken for de 4 højttaleren med tal og piltaster il siden.

Det var alt. Ikke det mest optimale, men det virker.

FAQ for Beolab 3500 & LCS 9000.

Redigeret af Peter Pan - 22-Juni-2010 kl. 09:45
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2007 kl. 16:22

Hjælp til selvhjælp.

MASTER LINK. MCL LINK. OPTION SETUP GUIDE.

Download "Bang & Olufsens Master Link Håndbogen" i PDF file HER.

Her kan man læse stortset alt om påsætning af B&O's produkter.

Redigeret af Peter Pan - 31-Oktober-2009 kl. 15:03
Til top
thelma 1 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 26-November-2007
Point: 2
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thelma 1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2007 kl. 17:44

hej Peter.

jeg er lige blevet den lykkelige ejer af en beomaster6000 + beocord 6000 meb en tx grammofon til . men mit problem er at der ikke fulgte kabler med og grammofonen vil ikke sige en dyt ..skal der en riasforstærker imellem? ja jeg har ikke meget forstand på det ,så hvis du har tid og lyst ville jeg være meget interreseret i nogle fakta omkring dette herlige anlæg.

mvh. thelma 1

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2007 kl. 19:45

Hej thelma 1, og velkommen til recordere.dk

Bang & Olufsen, 1980

Product navn: Beosystem 6000

Beomaster 6000 tuner-amplifier /Beogram 6000 pladespiller / Beocord 6000 cassette recorder/ Hovedtelefon U 70. / Reol: system cabinet SC60.

Er din TX med phono monteret stik, vil de også kunne tilsluttes til denne RIAA forforstærker til pladespiller grammofon som du finder her:

http://www.wr.dk/shop/lyd_stereoanlaeg/grammofoner_lp/nyt/ri aa_forforstaerker_til_pladespiller_grammofon_lp_5080_da.html

DIN kabler kan købes her: http://av-connection.dk/?SPage=DIN_Kabler

Mvh Peter Pan

Redigeret af Peter Pan - 29-Februar-2008 kl. 20:46
Til top
thelma 1 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 26-November-2007
Point: 2
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thelma 1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2007 kl. 00:20

hej peter tak for tipset så vil jeg få købt sådan en fofforstærker da min tx er med phono stik , men hvad er at foretrække derfra da 6000 jo både har din og phono indgang?

mvh thelma1

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2007 kl. 16:53

thelma1, det kan jeg ikke svare dig på, så du må prøve dig frem.

Tillykke med det, og pas på B&O bliver hurtigt en vane.  

Mvh Peter Pan.

Redigeret af Peter Pan - 18-Oktober-2015 kl. 18:43
Til top
Phe80 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 10-December-2007
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Phe80 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2007 kl. 17:49

Jeg har anskaffet mig en motordrejesokkel til min MS6000, men stikket mangles på den.

Jeg har et nyt 4-polet DIN-stik, men mangler lidt information til hvordan det skal samles.

Fra motoren kommer der en hvid, gul, grøn og brun ledning. MEN er der nogen der ved, hvor den enkelte ledning skal parkeres?

Mvh

Poul

Til top

Besvar Besvar Side  <1 1314151617 72>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu