recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bomben sprang - branchen tabte MPEG2 i Højesteret.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bomben sprang - branchen tabte MPEG2 i Højesteret.

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
TommyF Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-December-2003
Sted: Brøndby
Status: Offline
Point: 625
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TommyF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2013 kl. 16:52
Syntes det er helt ok med den dom,,, tror jeg hørte om problemet ca 1/2 år efter jeg købte mit tv, og jeg spurte omgående til sælger om vi kunne bytte til et nyt ,selvfølgelig ikke lige over, men det ville de ikke være med til....

Redigeret af TommyF - 29-November-2013 kl. 23:55
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2013 kl. 17:03
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

...Så fremover skal sælgeren sige: "Dit nye tv er ikke fremtidssikret"

Klaus

Det kunne vel godt blive resultatet. Der ophænges skilte i butikken: "Vi garanterer ikke at et TV købt i dag også kan alt det et TV købt i morgen kan"[/QUOTE]

De udsagn  er helt udenfor skiven.  Købeloven gør det ikke tilstrækkeligt, med generelle advarsler eller forbehold.   Sælger skal konkret give køber informationer om ting han ved/burde vide og som har konkret betydning for netop denne handel.

Her vidste sælger eller han burde have vidst, at MPEG2 helt ville udgå i 2012 (faktisk tidligt i januar 2012) og ikke ville blive brugt på nogen ny kanal.   Det var vedtaget i folketinget, havde stået på internettet, i aviserne, i branchens fag-skrifter og det fremgik også af bekendgørelsen om udbuddet til gatekeeper (nu Boxer) og dermed endnu engang i omtalen af gatekeeper udbuddet.

Så er det sælgers pligt at holde sig opdateret, og det er ligegyldigt om  sælger fx personligt mener,  at det kan ændres. 
Sælger skal  videregive den viden han har eller bør have (og ikke sin egen (over)tro.)  

Disse fjensyn var ikke bare 'Ikke fremtidssikret',  de var direkte 'fortidssikrede' af folketinget - og det vidste man.

Lars    Smile

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2013 kl. 17:16
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

[QUOTE=Radiomanden] 
Og når en gut går ind i en radioforretning og peger på et Sony tv til 15000 kroner og siger at det vil han have, så begynder ekspedienten ikke at tale om tunere og fremtidssikring...

Klaus
Det burde ekspedienten måske gøreWink 

Tunere klart, men det er det konkrete, der er afgørende for kundens valg, der skal redegøres for - eller kunden skal frabede sig denne information.

Der er faktisk en sag, hvor en handel er sket via en hjemmeside og hvor køber alligevel fik medhold i forbrugerklagen - den synes også jeg er lidt tvivlsom.  Men man kan naturligvis sige, at fabrikanter og sælgere blot kan udgive ordentlige og omfattende specifikationer over deres produkter. Det er sket mere end en gang, at  jeg fx har ledt efter, hvilken nøjagtig MPEG version et givet fjensyn understøttede.  

Lars   :)

PS!  Jeg synes det burde være et krav for ethvert bare lidt større salg , at alle produktspecifikationer kan findes på internettet - og til evig tid.  Det koster stort set intet.     

Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6693
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2013 kl. 17:24
Dansk Erhverv siger til DR:

- Selvom vi er skuffede, er vi også glade for, at Højesteret foretager et fradrag for den nytte, forbrugeren har haft af tvet. Fradraget er en nyhed, der kan udbredes til andre produkttyper, siger Lone Rasmussen.

Så det lyder som om "fradrag for nytte" er noget nyt.

Venlig hilsen
KB
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juli-2013
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2013 kl. 17:28
Fra et forbrugerstandpunkt synes jeg egentlig det er en udmærket dom. Som jeg læser det sætter det en tyk streg under forhandlernes pligt til at oplyse relevante informationer til kunderne om det de køber. Det mener jeg sådan set også bør omfatte internethandel når f.eks. en så vigtig del af et TV, som tuneren, bliver forældet og dette er kendt på det tidspunkt hvor handlen indgås. IMO er det kun blevet endnu mere relevant med "oplysnings pligt" de senere år, da udviklingen går stadigt hurtigere og hurtigere og det derfor må formodes at kun teknisk interesserede og kyndige eller fagfolk kan have viden om hvad der virker og ikke virker "i morgen".
Til top
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Marts-2008
Point: 1924
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thor-thor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2013 kl. 17:39
Jeg går ind for stærk forbrugerbeskyttelse, men synes den her er på kanten.
Forstår ikke helt at man refererer til et tv som man kan bruge med en tuner boks som uanvendeligt!!
Herudover brugte manden sit tv i FIRE ÅR! inden MPEG2 blev udfaset, forbrugeren har vel også pligt til at sætte sig ind i fremtidens muligheder/begrænsninger

Synes jeg kan huske en af disse sager hvor sælger hævdede at have oplyst om dette mundtligt, men idet de ikke kunne bevise dette, tog retten forbrugerens påstand for gode varer.
Nogen der ved om dette gælder her?
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2013 kl. 17:48
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Dansk Erhverv siger til DR:
- Selvom vi er skuffede, er vi også glade for, at Højesteret foretager et fradrag for den nytte, forbrugeren har haft af tvet. Fradraget er en nyhed, der kan udbredes til andre produkttyper, siger Lone Rasmussen.

Så det lyder som om "fradrag for nytte" er noget nyt.

Nej det er det da ikke, men landsretten ville ikke og højesteret vill give medhold i et vist nedslag.

Jeg synes imidlertid, at medens der kan være en vis rimelighed i 10% pr/år indtil den digitale omstilling i november 2009, hvor fjernsynet har være helt OK til både analogt og MUX1, så forstår jeg ikke, at  kunden ikke frit kan bruge apparatet efter at have klaget og efter at forretningen har nægtet at tage det tilbage.   

Her er kunden jo nærmest retsløs.  I den konkrete sag er det er ægtepar, der allerede var folkepensionister ved købet.  De har vel ikke haft mange andre økonomiske muligheder end at købe en boks og fortsætte med det købte men uegnede MPEG2 fjernsynet.

Her synes jeg, at  Højesterets holdning burde medføre en stramning af loven, så der aldrig kan kræves  nedslag for brug efter det tidpunkt en klage, der siden godtages, er afsendt til forretningen.
Nu er det nok ikke det store problem - her og nu - fordi andre afgørelser i klagenævnene i lignende sager, nok ikke bliver anket i de nærmeste år.   Og slet ikke til forsinkelse i Højesteret.

Lars   Smile

Redigeret af reslfj - 29-November-2013 kl. 17:50
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2013 kl. 18:19
Oprindeligt skrevet af thor-thor thor-thor skrev:

Jeg går ind for stærk forbrugerbeskyttelse, men synes den her er på kanten.
Forstår ikke helt at man refererer til et tv som man kan bruge med en tuner boks som uanvendeligt!!

Fordi loven siger at et produkt skal opfattes som mangelfuldt/uanvendeligt   alene fordi sælgeren ikke har oplyst kunden om betydende forhold.  Købelovens §76 1 3
Det er helt uden betydning om du og sælgeren synes, at en boks er let eller vanskelig at bruge - det er kunden der skal synes dette på købstidspunktet, hvis det vides at blive aktuelt.

Man ønsker ganske enkelt at placere hele bevisbyrden på sælger, der jo er prof. og får løn for at vide, og  har gået på handelsskole og bør kende Købeloven   endnu bedre end han/hun kender andre love.

Herudover brugte manden sit tv i FIRE ÅR! inden MPEG2 blev udfaset, forbrugeren har vel også pligt til at sætte sig ind i fremtidens muligheder/begrænsninger
Nej forbrugeren har ikke pligt til at vide noget, men skal naturligvis svare sælgeren sandfærdigt, når der fx spørges om fjernsynet skal bruges til antenne eller kabel eller med en satellirbox.

Hvis køber faktisk kendte til MPEG2-MPEG4, så er han i ond tro og sælger går fri. Jeg kunne fx ikke have fået returret på et MPEG2 fjernsyn, da jeg allerede kort tid efter medieforliget af 11-7-2007, skrev om MPEG-4 bla her på recordere.dk .  Så jeg ville ikke blot have været i ond tro, det ville også let kunne  bevises.

de ikke kunne bevise dette, tog retten forbrugerens påstand for gode varer.
Nogen der ved om dette gælder her?

Der er i den konkrete sag enighed om at sælger ikke fortalte om MPEG2/4 til køber. 

Men det er 100% sælgers ansvar at kunne bevise dette, hvis det står påstand mod påstand.   Det ved sælger godt - for sælger har nærlæst Købeloven - og derfor kan sælger tage sine forholdregler.  
Det sker jo stort set kun, når man har et ikke kurant varelager og har brug for at få solgt mest muligt deraf.  Så er der ikke anden udvej end at fortælle kunden, hvordan det er. Hvis kunden så alligevel køber, så må man fx skrive på fakturaen, at  'Kunden er bekendt med, at der skal bruges en MPEG4 boks til antennemodtagelse fra 1 november 2009" 

Man ønsker med loven, at ingen sælger kan 'sportssælge' og gemme sig bag en påstand-mod-påstand.   

Det er ikke svært, hvis man ikke er på salgsbonus.   I den konkrete sag, er det en forretning i Expert kæden. De har jo multi mange mennesker inkl jurister, der burde have fanget denen sag og advaret alle deres forretninger.

Lars  Smile
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu