recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Boomy bass fra XTZ 99.36 - løsning?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBoomy bass fra XTZ 99.36 - løsning?

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Leviathan.jk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-April-2009
Sted: Købrnhavn
Status: Offline
Point: 823
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2009 kl. 10:57
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Leviathan, du kan netop tune bas-gengivelsen via portplugs!

Problemet som beskrives her, vil efter min mening være tilstede uanset hvilken højttaler OP har. Det er ganske enkelt rummet som er dårligt (eller rettere placeringen af anlægget).

Hvis du læste trådstarters første indlæg igennem, kan du se, at han har sat portplugs i. Og nej jeg er bestemt ikke enig i, at alle højtalere vil give samme boomy bas. Så har du vist ikke hørt nok gulvhøjtalere hjemme i eget rum :) Som sagt XTZ har en tendens til bulder bas, hvis rummet ikke har god nok akustik/stort rum. Det er der flere, som skriver.

Som Henrik skriver, vil der være en del at hente ved ny Audyssey auto setup, prøv flere gange at køre en Audyssey. Som der bliver skrevet er den ikke perfekt, og i sidste ende vil en manuel ændring af autosetup være at foretrække.

Redigeret af Leviathan.jk - 03-Oktober-2009 kl. 10:58
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2009 kl. 11:40
Det jeg mener er, at hvis man har et elendigt rum som giver en masse reflektioner, så hjælper det ikke ret meget at skifte højttaleren ud - rettere gå efter at behandle problemet, nemlig rummet. Det kan godt være XTZ er lidt mere besværlig at give optimale betingelser, men det ændrer ikke på at problemet sikkert ligger i rummet.
Til top
DanishBacon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 23-Februar-2007
Sted: Denmark
Point: 457
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2009 kl. 12:20
Idet jeg købte for over 10.000SEK fulgte der faktisk en pakke med XTZ Room Analyzeren med... Jeg har endnu ikke åbnet den, da den ikke er omfattet af XTZ Buy&Try - men det lyder til, at jeg hellere må taget den i brug alligevel og få testet stuens "lydprofil".

PS: At køre dem som standerhøjtaler uden den nedeste enhed hjalp gevaldigt - meeeeen det føles lidt forkert at gøre
LG OLED C8 65” | Marantz SR7010 | XTZ 99.36 | Nvidia Shield TV | Squeezebox
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2009 kl. 13:20

Det jeg mener er, at hvis man har et elendigt rum som giver en masse reflektioner, så hjælper det ikke ret meget at skifte højttaleren ud - rettere gå efter at behandle problemet, nemlig rummet. Det kan godt være XTZ er lidt mere besværlig at give optimale betingelser, men det ændrer ikke på at problemet sikkert ligger i rummet.

Jeg er så ikke enig. Som sagt, der er STOR forskel på, hvordan forskellige højtalere lyder mht. bas i SAMME rum. Pointen er, at han måske burde lytte til flere højtalere hjemme. 

Han kan muligvis få bedre akustik vha. anderledes møblering eller sætte dæmpeplader op bag højtalerne. Men det kan jo godt være, at det er nemmere at prøve andre højtalere. Det er selvfølgelig et valg man tager. 
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2009 kl. 13:25
Oprindeligt skrevet af DanishBacon DanishBacon skrev:

Idet jeg købte for over 10.000SEK fulgte der faktisk en pakke med XTZ Room Analyzeren med... Jeg har endnu ikke åbnet den, da den ikke er omfattet af XTZ Buy&Try - men det lyder til, at jeg hellere må taget den i brug alligevel og få testet stuens "lydprofil".

PS: At køre dem som standerhøjtaler uden den nedeste enhed hjalp gevaldigt - meeeeen det føles lidt forkert at gøre

Jeg henviste nu til Audyssey i din Onkyo receiver. Prøv flere autosetups med forskellige lyttepositioner. Der kan godt være meget at hente ved at forsøge flere gange. Du kan så bagefter udfra autosetup foretage manuelle ændringer, hvis du synes.

Man ja, prøv da også XTZ Room Analyzeren :) 
Til top
henrik-t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-August-2007
Point: 1553
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2009 kl. 14:20
Jman kan køre en 3 pungts, og en 6 , 9 punkt, kør en onkyo 9 punkt, der står i manualen hvor din mic skal sidde hver gang den skifter lytte side.

Ja inde i selve 'Onkyoen  EQ under addys kan man skrue ned/op for diverse Hz.

Jeg har selv Xtz samme model og jeg oplever ingen boomy bass, mit rum er rimeligt lille, men er aflangt, så lyden kan stikke ud til højre, og den er super til film.

Og ja man kan hænge noget rocofon plader op på bag væggen osv, burde hjælpe med at dæmpe lydens hamre frem og tilbage på væggene, en hurdig test er at samle alle dyner i huset og lægge dem på gulvet forand , måske  et par puder bag højtaler og ved bagvæggen, det er en hurtig test, hælper det , så burde du købe et sæt plader og hænge på, man kan evt male på dem , så det bliver til kunst også..)

Også prøv osse at afspille en cd, en god cdafspiller er jo osse et element.
plus har du subben på , nå du høre musik, det kan jo være der den ligge osse, at de ike er integreret ordenligt,.. hvis det er sådan, så sæt forstærker på pure/direct og køre via cdafspiller/sqeezebox, og hør-.

hvordan lyder det ved surround..:)

Redigeret af henrik-t - 03-Oktober-2009 kl. 14:26
+100HD Film
Til top
pr76 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Marts-2008
Point: 193
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2009 kl. 18:07

Du har 2 ting der taler imod god lyd ved dit setup.

For det første er dit rum meget firkantet og det vil altid give problemer

For det andet så har du plaseret dine højtalere ALT for tæt på din bag/ side væge.

Flyt dem ud, så de får noget mere luft. Jeg mener ikke bare 2cm men gerne med min en meter til alle væge. Det vil helt klart hjælpe på din bass. Jo nogle forskellige fødder, stærkere forstærker, andre kabler vil da også give lidt. Men intet iforhold til plaseringen af dine højtalere.

Mine egne står med 87cm (fra diskanten) til sidevæge og 98cm (fra diskant) til bag væg og så har jeg nogle basstraps (dæmper fra 50Hz) i hvert hjørne bag højtalerne. Det gir tør, sprød, kraftig og punchi bass

Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2009 kl. 22:13
Oprindeligt skrevet af henrik-t henrik-t skrev:

Ja inde i selve 'Onkyoen  EQ under addys kan man skrue ned/op for diverse Hz.
Jeg har selv Xtz samme model og jeg oplever ingen boomy bass, mit rum er rimeligt lille, men er aflangt, så lyden kan stikke ud til højre, og den er super til film.

Under punkt 2.5 i Onkyo menuen kan jeg vælge Equalizer-settings.. Men hvis jeg vælger manuel der, mister jeg vel de indstillinger, som Audyssey har regnet sig frem til Men jeg vil lige prøve at lege lidt med det.

Oprindeligt skrevet af henrik-t henrik-t skrev:

Også prøv osse at afspille en cd, en god cdafspiller er jo osse et element.
plus har du subben på , nå du høre musik, det kan jo være der den ligge osse, at de ike er integreret ordenligt,.. hvis det er sådan, så sæt forstærker på pure/direct og køre via cdafspiller/sqeezebox, og hør-.
hvordan lyder det ved surround..:)

Subben er slået fra ved musik. Ved surround lyder sættet rigtig godt

Redigeret af DanishBacon - 04-Oktober-2009 kl. 22:16
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2009 kl. 22:27
Oprindeligt skrevet af pr76 pr76 skrev:

For det andet så har du plaseret dine højtalere ALT for tæt på din bag/ side væge.
.

Lige pt. står højtalerne 70cm fra bagvæggen (målt fra diskanten) og den venstre står 65cm fra sidevæggen.

Jeg har haft et par B&W CM7'ere på besøg... Her er måleresultat fra den hjørnehøjtaleren målt fra mit sweetspot i sofaen. Nu er jeg nybegynder mht. rummåling, men der ser vist ud til at være et stort problem med efterklang omkring de 45Hz

Jeg har endnu ikke nået at måle XTZ'erne, men det kommer i morgen

Redigeret af DanishBacon - 04-Oktober-2009 kl. 22:34
Til top
pr76 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2009 kl. 22:49

Oprindeligt skrevet af DanishBacon DanishBacon skrev:

Oprindeligt skrevet af pr76 pr76 skrev:

.

Lige pt. står højtalerne 70cm fra bagvæggen (målt fra diskanten) og den venstre står 65cm fra sidevæggen.

Jeg har haft et par B&W CM7'ere på besøg... Her er måleresultat fra den hjørnehøjtaleren målt fra mit sweetspot i sofaen. Nu er jeg nybegynder mht. rummåling, men der ser vist ud til at være et stort problem med efterklang omkring de 45Hz

Jeg har endnu ikke nået at måle XTZ'erne, men det kommer i morgen

Det vil nogle basstraps kunne hjælpe med.

Det eneste minus der er ved det, er at de basstraps som kan dæmpe så langt ned i Hz er temmelige kostbare og ikke særligt kønne

At skifte højtaler, løser ikke dit rum problem. Du skal have styr på akustikken før du begynder at investere i andet udstyr.

Jeg vil mene at god lyd afhænger omkring 75% af rummet. Så gør noget ved dit rum og englene vil spille i dine øre

Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2009 kl. 00:24
Super, det er lige netop hvad jeg hade spået

Jeg mener ellers ikke at basstraps er vildt dyre, hvis man selv går i gang med noget rockwool bl.a.
Til top
pr76 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2009 kl. 15:01

Super, det er lige netop hvad jeg hade spået

Jeg mener ellers ikke at basstraps er vildt dyre, hvis man selv går i gang med noget rockwool bl.a.

Man kan sagtens lave nogle af rockwool og ligende til billige penge.

De dæmper bare overhoved ikke i nærheden af de lave HZ som trådstarter skal bruge. En ramme med 5cm rockwool kan max komme til at dæmpe omk de 400-500 Hz og der er sku langt ned til de 45Hz

Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu