Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
fltk
Platin medlem
Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10581
|
Emne: Bootproblem - hvad pokker er der galt? Sendt: 05-Oktober-2007 kl. 08:55 |
Jeg har de sidste par måneder haft et bootproblem med min PC. Problemet er desværre taget til i hyppighed.
Når jeg starter PCen efter den har været lukket helt ned, og den når dertil hvor XP logoet og Windows flaget vises, og lige før skrivebordet skal dukke op, går skærmen i sort og bliver der. Det er så nødvendigt at genstarte PCen helt op til 6-7 gange før det lykkes at få den til at køre.
Når den først kører, er den helt stabil i timevis under alle belastninger.
Jeg har prøvet følgende uden held:
Anden skærm
Andet grafikkort
Anden harddisk
Andre RAM
Anden strømforsyning
Andet bundkort
Og selvfølgelig en frisk Windows XP installation
Det eneste jeg ikke har prøvet at skifte er kabinet, CPU samt det eneste PCI kort, der sidder i (et kort med ekstra USB og Firewire tilslutninger)
PCen starter fint op fra standby.
Flemming
|
Samsung UE55F7005 AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100
|
 |
Matzon
Super bruger
Oprettet: 28-November-2006
Sted: Denmark
Point: 345
|
Sendt: 05-Oktober-2007 kl. 09:02 |
Lyder underligt når nu at du basically har skiftet alt! Umiddelbart ville jeg tro at det var et stykke software, men hvis du har lavet en frisk installation...
Prøv at fjerne så meget hardware som muligt.
Virker en linux live cd fint?
|
 |
Badsted
Guld medlem
Oprettet: 25-November-2004
Sted: Ølstykke DK
Point: 1042
|
Sendt: 05-Oktober-2007 kl. 10:18 |
Har du prøvet at resette din BIOS? Jeg har lige haft nogle problemer med min egen HTPC, som viste sig at være en RAM fejl. Men jeg havde stadig meget svært ved at få den i live efter en genstart, min standsede bare helt ude i BIOS'en.
Du finder batteriet på dit bundkort, piller det ud og sætter et styke metal (f.eks. en skruetrækker) mellem de to poler, der hvor batteriet skulle ha' siddet. På den måde er du helt sikker på, at der ikke er én eller anden mystisk indstilling, som overlever en genstart. Derefter sætter du batteriet i igen og starter computeren.
Du skal dog være opmærksom på, at alle de tilsigtede indstillinger du måtte ha' lavet i din BIOS er også væk. Den er helt tilbage til grundindstillingen.
Du skriver selv, at det eneste, der er tilbage er et PCI kort, har du overvejet at pille det ud og lade PC'en køre et stykke tid?
Med venlig hilsen Henrik Badsted
PS. Husk at beskytte din PC mod statisk elektricitet, når du roder nede i de ømme dele...
|
 |
fltk
Platin medlem
|
Sendt: 05-Oktober-2007 kl. 11:37 |
Jeg har allerede prøvet at resette bios og som nævnt har jeg også forsøgt med et ny bundkort (med en helt anden bios), så der kan problemet ikke ligge.
Jeg har lidt svært ved at forestille mig, at PCI kortet kan være årsagen, men denne mulighed skal selvfølgelig også afprøves.
M.h.t statisk elektricitet ligger det lidt tungt, da jeg ikke ejer et af de armbånd som de professionelle bruger til at aflede den slags, når der rodes med indmaden i en PC.
Flemming
|
Samsung UE55F7005 AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100
|
 |
Badsted
Guld medlem
Oprettet: 25-November-2004
Sted: Ølstykke DK
Point: 1042
|
Sendt: 05-Oktober-2007 kl. 11:46 |
Jeg lagde godt mærke til at du _havde_ prøvet med et nyt bundkort, men først da jeg havde sendt mit indlæg 
Et alternativ til et professionelt armbånd er ikke at være iklædt nylon eller polyester og så lige berøre en radiator eller et vandrør samtidig med at du røre ved noget stål på kabinettet. Dette skal naturligvis gøres med strømkablet pillet helt af!!! Ellers kan du få et rap over nallerne. Jeg bruger selv denne løsning og har indtil nu ikke brændt noget af.
Med venlig hilsen Henrik Badsted
|
 |
Matzon
Super bruger
Oprettet: 28-November-2006
Point: 345
|
Sendt: 05-Oktober-2007 kl. 11:58 |
Jeg plejer også bare at befamle en vandhane inden (har ikke nogen radiator) - har aldrig haft problemer. Du kan også have "klumper" i strømmen - men det burde give sporadiske problemer, ikke bare ifbm login.
|
 |
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
|
Sendt: 05-Oktober-2007 kl. 12:23 |
Har du prøvet at starte op i fejlsikker tilstand? Hvis det virker hver gang, så er der ingen tvivl om, at det er et software/driver problem, evt. i forbindelse med en enhed (hardware) som fejler, eksemplevis din ekstra USB/firewire. Pil kortet ud og se hvad der sker.
|
|
 |
Kenzo85
Guld medlem
Oprettet: 09-August-2007
Point: 2943
|
Sendt: 05-Oktober-2007 kl. 12:36 |
Jeg vil prøve at fjerne alt det der kan undværes, bl.a pci kortet. og så prøve stille og roligt at starte den op. "med flere og flere" komponenter. Kan den køre i fejlsikret tilstand er det meget sandsynligt at det er en driver.
|
|
 |
fltk
Platin medlem
|
Sendt: 05-Oktober-2007 kl. 12:55 |
Jeg vil selvfølgelig prøve at pille kortet ud og også starte op i fejlsikret tilstand, men hvordan gør man det?
Flemming
|
|
 |
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
|
Sendt: 07-Oktober-2007 kl. 01:02 |
fejlsikker tilstand opnår du ved at trykke F8 tasten ned lige inden den begynder at loade Windows. (Tryk gerne flere gange).
|
|
 |
FrannerDK
Bruger
Oprettet: 22-August-2006
Sted: Danmark
Point: 97
|
Sendt: 07-Oktober-2007 kl. 01:31 |
Da jeg læste dit første indlæg var min første indskydelse, at det var harddisken den var galt med...indtil jeg læste, at du havde skiftet harddisk ud.
Ellers må jeg nok melde pas....hvis ikke en opstart i fejlsikret tilstand virker.
Redigeret af FrannerDK - 07-Oktober-2007 kl. 01:31
|
 |
fltk
Platin medlem
|
Sendt: 09-November-2007 kl. 15:19 |
Jeg skylder lige at melde tilbage, at det var mit PCI kort der var problemet. Så snart kortet blev fjernet var problemet væk.
Flemming
|
|
 |